Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Perp sa:
Vad tros om ett 2.5 DHF wt på 30mm fälg....wt är optimerade för 35mm säger Maxxis. Borde väl inte bli så djäkla konstig profil ändå tycker jag?
Är sugen på ett fetare bakdäck för att spara fälgen och lite mer dh däck känsla i baken.

Körde ganska länge med DHF 2,5" men de hette inte WT. Vet ej om det är samma däck som först nu fått det tillägget, men de gav ganska normal profil på fälgar med 31,6 respektive 35 mm innerbredd (olika fram och bak). Om WT är ett annat däck så kan nog profilen bli knasig på dina "för smala" fälgar.

Det enda jag inte gillade med de däcken var att sidoväggarna (EXO) var för hårda för min futtiga cykling. De var mycket obekvämare än andra däck med EXO som jag provat, och jag tvingades köra extremt lågt tryck för att inte skallra tänder. Men är det "DH-känsla" du vill ha så är de nog toppen:-)

mackan.j sa:
crazygubbe sa:
mackan.j sa:
Mitt Mountain King II 2.4 Protection bakdäck drog på sig inte mindre än tre punkor på 2-5 mm. Två på sidoväggen och en 5mm mellan dobbarna på femte turen med helt nya däck. Tubeless gucka över halva NICK spåret och en härlig pumpa/cykla intervallträning de sista 6km hem. Fick gå tillbaka till slang då det inte vill täta längre :/

Vad ska man sula på nu? Har en Canyon Spectral AL 8.0 som kommer från fabrik med MK2 2,4 bak och fram men är tveksam till Conti Mk2 igen efter att ha pajat så lätt på en så snäll stig som NICK.

Låter oroväckande. Vad väger du & vilket tryck körde du däcken på?

Väger in på ca 80-81kg med Camelbacken och jag körde med rätt lågt tryck men ändå tillräckligt mycket för att kunna rulla utan att ta i fälgen 500 meter efter att jag fått punkan. Jag har kört lika lågt med slang i utan att punka och slanglöst med 2.4 borde ge mig lite mer headroom.

OK, hade precis beställt dom däcken när jag läste din post. Nu har jag kört med dom i Hellas ca 20 timmar & en runda på svart-vita i Gömmaren. Verkar hålla. Kör med slang & lite under 2 bar, väger lite över hundra.

Perp sa:
Vad tros om ett 2.5 DHF wt på 30mm fälg....wt är optimerade för 35mm säger Maxxis. Borde väl inte bli så djäkla konstig profil ändå tycker jag?
Är sugen på ett fetare bakdäck för att spara fälgen och lite mer dh däck känsla i baken.
Inner eller ytterbredd? Säker på att du menar samma som Maxxis?

Den där finska saken är ju liggunderlag. Det kommer att plattas till efter ett tag.. Särskilt högt lufttryck borde det inte motsvara heller.

Rattnalle sa:
Inner eller ytterbredd? Säker på att du menar samma som Maxxis?

Den där finska saken är ju liggunderlag. Det kommer att plattas till efter ett tag.. Särskilt högt lufttryck borde det inte motsvara heller.

Får väl anta att de menar innermått, vore ju konstigt annars.
Är väl bara att testa antar jag :)

Letar höstdäck till min YT Capra...... Prio 1 är grepp på våta stenar o rötter på regniga, steniga stigar med klipphällar och mkt rötter (inte lera i första hand utan mest väta). Prio två är hyfsat tåliga däcksidor och "skapligt" rull. Ska vara 27.5 och kommer köras tubeless. Behöver inte någon DH-casing. Schwalbes snakeskin brukar funka fullgott för mig när jag inte kör utförs..... dvs vanlig stigcykling.

Är mest hemma på Schwalbe. Har även kört Conti men är helt vilsen vad gäller Maxxis.

Kikat på följande kombos:

# Magic Mary Trailstar Snakeskin fram/ New Nobby Nic Trailstar bak

# Continental Der Baron Project 2.4 fram + bak alt. Trailking 2.4 bak.

# Maxxis Shorty 3C Maxxterra 2.3 fram / Minion DHR II Dual 2.3 bak (säljs som set på bike-components)

Även öppen för andra förslag! Vad ska jag ha?

/Henrik

Der Baron och Shorty är väl just "lerdäck" med höga och glesa dobbar, vilket nog inte är optimalt på hällar och rötter.

Jag kör mkt hällar (änggårdsbergen, gbg) och efter att ha testat diverse däck kommit fram till Maxxis Minion DHF är det optimala däcket. ;)
Då helst i 2.5 tums bredd, dvs stor luftkammare som tillåter lägre tryck för bättre grepp. DHF är lagom tätt mönstrat för stor kontaktyta mot häll, men ändå inte så tätt att det kläggar igen i leran. Det täta mönstret gör också att det rullar riktigt bra. Kör 3C fram och dual bak.
Ända däcket som slår DHF i grepp som jag testat är Magic Mary i Trailstar. Dock slits det ut sjukt fort på torr häll. Dubbarna spricker t.o.m.
Mina DHF ser mkt bra ut efter ett halvår med mkt cyklande. Funkar mkt bra tubeless också. DHF 2.5!

MCM_team sa:
Kikat på följande kombos:

# Magic Mary Trailstar Snakeskin fram/ New Nobby Nic Trailstar bak

Även öppen för andra förslag! Vad ska jag ha?

Jag rekommenderar denna kombo fast med Pacestar bak (har provat båda), mycket bättre rull och är egentligen bara om det är extremt grisigt ute jag märker skillnad på bakdäcksgreppet.

Håller med om att DHF är mycket svårslaget men för att prova lite nytt klickade jag just hem Magic Mary 2,35 trailstar fram och ett shorty 3C maxterra 2,3 bak.
Tänker superfäste fram och lite hårdare mittdobbar bak för något bättre rull och som inte bromsas sönder på några månader.
Bör ju bli rätt bra drivgrepp också nu inför blötsäsongen.
Snakeskin fram och exo bak brukar räcka fint för stigcykling!

TK sa:
Håller med om att DHF är mycket svårslaget men för att prova lite nytt klickade jag just hem Magic Mary 2,35 trailstar fram och ett shorty 3C maxterra 2,3 bak.
Tänker superfäste fram och lite hårdare mittdobbar bak för något bättre rull och som inte bromsas sönder på några månader.

Jag förutspår att det kommer rulla sjukt trögt med ett så grovt mönstrat bakdäck med så mjukt gummi:-)

Makten sa:
TK sa:

Jag förutspår att det kommer rulla sjukt trögt med ett så grovt mönstrat bakdäck med så mjukt gummi:-)
Maxxis 3c maxterra är betydligt hårdare än trailstar på mitttendubbarna. Blir kanske lite onödigt grovt mönster men det är ju bara att klippa ner lite i så fall. Semi-slicks funkar inte i gbg vinter.

Rattnalle sa:
Varför Schwalbe? Finns ju Maxxis. Shorty är väl ungefär samma som MM fast utan Schwalbekvalitet?
Trailstar gummit greppar bättre på häll, fram spelar inte slitaget så stor roll för mig. Lägger gärna någon hundralapp extra per år för bättre grepp.

Makten sa:
Der Baron och Shorty är väl just "lerdäck" med höga och glesa dobbar, vilket nog inte är optimalt på hällar och rötter.

Shorty har INTE höga dobbar, det hörs ju på namnet...
Greppar ändå rätt bra :) har kört det fram i över ett år nu, gillar det skarpt!

Makten sa:
TK sa:

Alltså, Shorty rullar faktiskt ganska bra med tanke på profil/m.m.
Så klart inte lika greppigt som MM i suddgummi men BETYDLIGT hållbarare o slitstarkare :D

Verkar som att DHF och Magic Mary fått flest röster hittills. Jag var väl ursprungligen inne på MM som framdäck men efter att ha kört Schwalbe i många år (Racing Ralph/Rocket Ron på xc:n och Hasse Dampf/ Rock Razor / New Nobby Nic på enduron) så tog min nyfikenhet överhanden och det vore spännande att prova något annat märke. Kanske bör kolla in DHF?!? Tyckte att Der Baron såg kompetent ut men verkar inte som att så många har erfarenhet av det, eller??

Kör väl inte överdrivet mkt på just berghällar men det förekommer ju absolut. Är mest intresserad av våtgreppet på stenar o rötter. Kör sällan där det är riktigt lerigt så leregenskaperna är inte prio.

Edit: DHF ska det vara, inte DHR

Senast ändrad:
Hehe ja då så polaren kör på mm fram å hd bak med deras dh casting å han flyger fram fast han är ju bara 20 år lillen?

Der Baron ser grymt kompetent ut men det är rätt nytt till rimligt pris.

marran har skrivit några rader om det ovan.

Den gamla versionen var grym på alla sätt så den nya är nog minst lika bra. Står på min shortlist när jag slitit ut nuvarande däck.

Rattnalle sa:

Den gamla versionen var grym på alla sätt så den nya är nog minst lika bra. Står på min shortlist när jag slitit ut nuvarande däck.
Dom är nog grymma om hemmastigarna är steniga stora berg, känns lite onödigt tunga för långsam gbg stig och dessutom är jag lite tveksam till Black chili på våta hällar..?

Black chili är olika i olika däck. Gamla Baron greppade hur bra som helst på kladdiga göteborgshällar. Greppigare än mk2 med chilligummi till exempel.

Sen är det ju inga lättviktare, då finns det andra bättre kandidater.

Hans Dampf TCS/PSC har jag klättrat runt med på blöta göteborgshällar med senaste två åren, som larvfötter. Men nu tänkte jag prova något annat på nya hojen så är DHF/HRII (fram/bak) med 3C MaxxTerra en vettig kombination. Och vilken bredd, 2,5 på båda eller ska man gå ner på 2,3 bak för lite lättare? Är väl några hekto bara så det är kanske bättre att se det som extra träning :)

slashtmp sa:
Hans Dampf TCS/PSC har jag klättrat runt med på blöta göteborgshällar med senaste två åren, som larvfötter. Men nu tänkte jag prova något annat på nya hojen så är DHF/HRII (fram/bak) med 3C MaxxTerra en vettig kombination. Och vilken bredd, 2,5 på båda eller ska man gå ner på 2,3 bak för lite lättare? Är väl några hekto bara så det är kanske bättre att se det som extra träning :)

HR2 är ett framdäck alternativt liftåkardäck bak. Klättergreppet saknas pga falsade mittdobbar. Skulle hellre valt DHR2 eller DHF att ha som bakdäck.

BjornR sa:
slashtmp sa:

HR2 är ett framdäck alternativt liftåkardäck bak. Klättergreppet saknas pga falsade mittdobbar. Skulle hellre valt DHR2 eller DHF att ha som bakdäck.
+1
Även DHF och DHR2 har rampade dobbar men inte lika mycket. Vill du ha riktigt drivgrepp samt hänga med trenden så är det alltså shorty som gäller bak;)..

Jag tycker att HR2 känns rätt ok bak hittills men så är mina ben det största hindret uppför nästan oavsett däck också.

Shorty alltså, så man kan klättra uppför OCH vara trendig :)

Tror jag testar med DHF/Shorty då och ser hur det går. Blir man helt uttittad om man kör på 2.30 för lite viktbesparing eller?

Är de bara jag som tycker DHF kleggar igen i lera?
Jag körde Shorty/Shorty hela förra vintern, efter att jag tröttnade på DHF/DHF förmåga att bli såphalt vid bromsning i lera.
Kanske funkar bättre om man cyklar snabbare än mig iofs.
Kör på Specialized Butcher/purgatory i GRID nu vilket känns lite halkigare på blöt häll men rensar bättre än DHF.
Dock är de lite mer krävande vad gäller rätt lufttryck, inte lika "dämpade" som maxxis i EXO-casing.
Tycker maxxis EXO är väldigt bekväma men jag väger ju lite över 100 med cykelkit på.

Cyklar mest i Änggårdsbergen.
Har provat XR4 Team Issue på en hardtail och tyckte de var riktigt bra också, men skulle nog gå upp till SE4 idag då de går lite fortare nu.

/Anders

slashtmp sa:
Shorty alltså, så man kan klättra uppför OCH vara trendig :)

Tror jag testar med DHF/Shorty då och ser hur det går. Blir man helt uttittad om man kör på 2.30 för lite viktbesparing eller?
Med ett DHF fram skulle inte jag köra Shorty bak i alla fall. tvärtom funkar fint om än lite halkigt i lera bak.
/Anders

Acura sa:
Är de bara jag som tycker DHF kleggar igen i lera?
Jag körde Shorty/Shorty hela förra vintern, efter att jag tröttnade på DHF/DHF förmåga att bli såphalt vid bromsning i lera.
Kanske funkar bättre om man cyklar snabbare än mig iofs.
Kör på Specialized Butcher/purgatory i GRID nu vilket känns lite halkigare på blöt häll men rensar bättre än DHF.
Dock är de lite mer krävande vad gäller rätt lufttryck, inte lika "dämpade" som maxxis i EXO-casing.
Tycker maxxis EXO är väldigt bekväma men jag väger ju lite över 100 med cykelkit på.

Cyklar mest i Änggårdsbergen.
Har provat XR4 Team Issue på en hardtail och tyckte de var riktigt bra också, men skulle nog gå upp till SE4 idag då de går lite fortare nu.

/Anders

Jag håller med dig vad gäller GRID-versionerna. EXO är betydligt bekvämare att åka runt med men punkar lättare, iaf för mig.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Jag tycker att HR2 känns rätt ok bak hittills men så är mina ben det största hindret uppför nästan oavsett däck också.

+1

Det är i stort sett aldrig däcken som gör att jag inte kommer upp.
Håll nu verkligheten utanför detta, har vi kommit fram till att rampade dobbar inte funkar bak så är det så..

Jag körde Maxxis Shorty EXO 3C Maxxterra fram och DHFII EXO Dual bak båda i 2,5" på min Enduro 29a i Åre på inrådan av någon Enduro-mtb recension och blev aldrig riktigt kompis med dom. Tänkte att Shorty skulle vara som en annan variant av Magic Mary bara som jag kört innan i ett år och att DHFet bak skulle vara nice omväxling för lite mera grepp mot de semislicks jag matchat MM med de senate året, men jag kände mig aldrig helt komfortabel, även om det kändes jävligt bomb-proof utför typ Hällrajd. Tror dock att jag kan härleda det till:

1. Jag körde ganska mycket högre tryck än vanligt eftersom: Åre
2. Jag är väldigt ovan att cykla på riktigt utför som man gör i: Åre
3. Aldrig kört så tungt och mastigt framdäck utan klarat mig utan några som helst incidenter med Snakeskin/Control casing fram hemma och i Flottsbro/Järvsö/Malaga
4. Bredden på 2,5" däcken kändes lite väl, särskilt med högt tryck. Vet inte också om det faktum att 2,5" däcken är gjorda för fälgar som har 35mm innerbredd och uppåt och jag kört med 30mm kan påverka.
5. Jag skyller på däcken pga dåligt resultat i Enduro-racet

Skulle dock vilja ge däcken en ny chans hemma, men har inte kunnat hoja sedan Åre och känner fortfarande att det är onödigt med 1kg+-däck fram, oavsett terräng.

Jag trodde däcken för breda fälgar hette något särskilt och att inte alla 2,5or var sådana?

Vitsen med köttiga däck är ju annars just att kunna köra med lite lägre tryck även utför utan att allt går sönder direkt eller blir sladdrigt. Rätt gött att få lite extra följsamhet redan där och innan gaffel kommer med i matchen.

Rattnalle sa:
Jag trodde däcken för breda fälgar hette något särskilt och att inte alla 2,5or var sådana?
Jo dom heter WT, men för 29" iaf så ÄR 2,5" däcken WT, finns inte utan.
Rattnalle sa:
Vitsen med köttiga däck är ju annars just att kunna köra med lite lägre tryck även utför utan att allt går sönder direkt eller blir sladdrigt. Rätt gött att få lite extra följsamhet redan där och innan gaffel kommer med i matchen.
Sant såklart. Men jag körde hängslen och livrem pga: Åre.

Har läst igenom de senaste sidorna utan att blivit så mycket klokare på vilket bakdäck man ska ha om man vill ha ett däck som funkar för de flesta under lagen? Dvs okej grepp både på blöta/torra hällar, okej i lera, okej i grus/torrt och helst utan att kräva hjälpmotor (även om det inte behöver vara något XC-rull). Jag kör mest i Änggården/Delsjön och Hellas (yes både Stockholm och Göteborg, identitetskrisen är total). 29" Canyon Nerve för övrigt, och de ska funka slanglöst (obviously).

TK sa:
Rattnalle sa:

Dom är nog grymma om hemmastigarna är steniga stora berg, känns lite onödigt tunga för långsam gbg stig och dessutom är jag lite tveksam till Black chili på våta hällar..?

Som Nallen säger är Black Chili bara conti-språk för fingummi. Exakt hur mjukt det är varierar från däck till däck. Baron skulle jag inte köra som plattstigdäck, det är för tungt, dämpat och biffigt. Men har man lite höjdskillnader omkring sig är det finfint, speciellt i lösare underlag men utan att göra bort sig annars heller.

theBrand sa:
Fast damp Hasse är rätt värdelöst i lera. Jag DHR2 i 2,3 är grymt bak vid våta hällar och lera, dessutom rullar det helt ok.

Hmm ja, du har en poäng iofs, de har sin svaghet när det blir rejält lerigt. Men om man som jag går från Rock Razor så är ju HD bättre. :-) ..Men får nog beställa ett par DHR2 för att testa i höst då (när jag väl får cykla igen).

Senast ändrad:
Det är ju inte självklart att få fram någon slutsats om vilka Maxxisdäck som gäller i höst :)

Jag drar nog hem Shorty och DHR2 och provar i höst. Det är ju inte värre än att man får fixa ett par däck till om det blir Bambi av det...

marran sa:
...det är för tungt, dämpat och biffigt.

Det där är en viktig egenskap som jag tror att en del helt glömmer bort. Alltså hur "studsigt" däcket är, eller snarare inte är.
Av de däck jag provat så har Maxxis EXO-casing i 2,3"- och 2,4"-versioner varit spot on för stigcykling. DHF 2,5" var onödigt "dämpat" medan exempelvis NN var motsatsen; studsigt och livligt så att det kändes nervöst och inte följde underlaget. Detta trots att alla däcken ifråga var ungefär lika krängningsstyva, eller vad man ska säga.

Maxxis skriver själva om "slow rebound". Alltså hur långsamt däcket återgår till sin vanliga form efter en smäll, gissar jag. Är detta långsamt så blir däcket väldigt förutsägbart, men känns också "dött" om man inte kör för allt vad tygen håller, för jämnan.

---------

För egen del tycker jag att det finns många fina framdäck som funkar. Men vad man ska ha bak när det är blött vete fan. Det är nästan bara klättergrepp som saknas hos de som rullar bra.

Tillbaka
Topp