Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Jag körde HD både fram och bak samma år som det kom. Funkade ypperligt, hade bättre grepp än någonsin. Sen dess har jag inte kört dem, men jag betvivlar att de blivit sämre. Däremot har väl konkurrensen blivit annorlunda.

Jag körde HD fram och bak när det var häftigt att göra det. Sedan hade vi en svår period och såg inte varandra under lång tid. Nu har vi lite vemodigt och avslaget träffats igen och jag tycker HD är ett jättebra bakdäck. Men förtrondet som framdäck är förbrukat...

Egentligen är det väl bara att jag vill ha något med tydligare kantgrepp fram. Nu var det längre sedan jag körde det, men HR2 är nog det däck jag har gillat bäst som framdäck. Däremot slits sidodobbarna ut väldigt fort och då plågas jag valet mellan att kasta bort ett dyrt däck tidigt eller köra med slitna kantdobbar fram. Magic Mary verkar slitas lite jämnare och kostar mindre.

Alltså, jag tycker HD är jättebra på blöta hällar och rötter, men ganska mediokert på lite lösare underlag. Lite som inversen av shorty.

fredrik168 sa:
Lite uk-åsikter

Intressant! O jag som vurmat så för Bontrager o deras hålbara SE-däck... Det fick jag minsann käka upp :/
Har till mitt försvar dock bara set SE5'an köras som framdäck där punkarisken är mindre...
Ang testvinnare MM SG så befäster det bara faktumet att det är ett förbaskat bra o greppigt framdäck om än med inte så slitstarkt gummi...

larsaw sa:
fredrik168 sa:
Lite uk-åsikter

Intressant! O jag som vurmat så för Bontrager o deras hålbara SE-däck... Det fick jag minsann käka upp :/
Har till mitt försvar dock bara set SE5'an köras som framdäck där punkarisken är mindre...
Ang testvinnare MM SG så befäster det bara faktumet att det är ett förbaskat bra o greppigt framdäck om än med inte så slitstarkt gummi...

Lite kul felstavning !!! Hålbara punkadäck? jag är nöjd med mitt se5 i fram iallafall! Men inte provat så många andra heller i 29 klassen.

larsaw sa:
fredrik168 sa:
Lite uk-åsikter

Kantdubbarna på ett Maxxis i 3c gummi är inte heller speciellt slitstarka men det är väl priset man får betala för bra grepp helt enkelt.

fredrik168 sa:
larsaw sa:

Lite kul felstavning !!! Hålbara punkadäck? jag är nöjd med mitt se5 i fram iallafall! Men inte provat så många andra heller i 29 klassen.

Haha! Ojoj så träffsäkert :)
Sen är det lite märkligt, för i dom fyra-fem testerna jag läst om SE5 så är det just HÅLLBART och slitstarkt som utmärkt däcket mot övriga...

Har faktiskt mer o mer börjat fundera på att ersätta nuvarande Shorty 2.3 (fram) mot något med lite större IRL-volym samt grepp, som det känns nu är det bara MM som uppfyller det kriteriet.
Bak hoppas jag på att Bontrager släpper nya SE2'an i storhjulsformatet till sommarsäsongen: http://www.trekbikes.com/us/en_US/e...s-tubes/bontrager-se2-team-issue-tlr/p/13406/ och gärna då i åtminstone RIKTIGA 2.3", gärna större...

Lite kommande däcknyheter från Specialized levererades nyligen via Instagrams kommentarfält:

Skrmavbild2017-01-10kl.22.02.11.png

Nice med flera leverantörer av breda aggro 29"-däck. Nu kommer väl dessa landa på ungefär samma som Schwalbes 2.35", men det ganska lagom imo.

Ett nytt hjulset ramlar in under dagen och då behövs det oxå däck.
Om man nu väljer att köra MM i bak, vad ska man då ha i fram?
Är egentligen inget större fan av Schwalbes däck men med tanke på hur hyllat MM är så kan det vara värt att testa.

Ja, MM fram rekommenderas. Ev. även bak för brötig utförskörning kanske, men det blir trögtrampat och tråkigt på slätare stig imho.

Säger också HD, har tänkt att testa nåt annat med kralligare siddobbar men det har inte blivit av än.. (kör RR under torrare perioder).

Vad ska jag ha i fram inför våren 2017? Har kört på Butcher ett tag och varit nöjd men däckssidorna börjar se lite sisådär ut. Dags att byta alltså. Jag har klena smala kycklingben så inget för tungtrampat. Maxxis HRII? Ibex? Butcher igen? Något helt annat?
På våren åker ett Maxxis Minion SS på, just nu sitter där ett Purgatory Grid.

SalkinL sa:
Vad ska jag ha i fram inför våren 2017? Har kört på Butcher ett tag och varit nöjd men däckssidorna börjar se lite sisådär ut. Dags att byta alltså. Jag har klena smala kycklingben så inget för tungtrampat. Maxxis HRII? Ibex? Butcher igen? Något helt annat?
På våren åker ett Maxxis Minion SS på, just nu sitter där ett Purgatory Grid.

Minion DHF? Rullar bättre än HR II och är i stort sett ett Butcher fast med lite bekvämare sidoväggar.

Pröva Michelin Wild Grip'R Advanced reinforcement Gum-X 2,35" bak tillsammans med Magic Mary fram. Som HD fast mer av allt. Extremt kralliga dobbar, bra kantdobbar, sämre rull?(har ingen aning, känner inte av rullmotstånd), bra dämpat hölje och väldigt bra slitagemönster. ~1050g för 27,5".

Senast ändrad:
VKruger sa:
Någon som har testat Maxxis DHRII som framdäck?

Jag körde 2,3*27,5 exo 3C som framdäck i år. Lysande som framdäck, det enda jag kan klaga på är lite liten luftkammare.
Jag har flyttat bak det däcket nu och kör ett HR2 2,4 exo 3c fram istället. HR2 har både lite mjukare sidoväggar (skumt jag vet) och klenare sidodobbar (mindre och vekare). Så det känns inte riktigt lika stadigt som DHR2 i kurvorna, släpper lite tidigare tycker jag fast samtidigt så släpper det lite mjukare. (DHR2 släpper också ganska mjukt och snällt tycker jag, men HR2 ger det ytterligare lite tid mellan drift och vurpa så att säga)

Jag försökte egentligen få tag i DHR2 2,4" eller DHF 2,5", men det var slut när jag handlade så då fick det bli ett HR2. Men nästa gång blir det DHR2 eller DHF.

+1 på DHR2 3C som framdäck. Kör det i hop med Ikon eller Ardent för en lättrullad och rolig stig-combo! :)
Klipp till L-dubben så den blir rak för extra grepp vid nedlägg.

Eric W sa:
+1 på DHR2 3C som framdäck. Kör det i hop med Ikon eller Ardent för en lättrullad och rolig stig-combo! :)
Klipp till L-dubben så den blir rak för extra grepp vid nedlägg.

Kör DHR2 2.4 och Ardent 2.4 på stigcykeln och det funkar fint. Allt oklippt.
På "enduron" tänkte jag köra DHF 2.5 fram och HR2 2.4 bak. Detta efter tips från en, vad jag tror, celebritet på ämnet. =)

Bilagor

• 2017-02-08 23.56.43.png
    2017-02-08 23.56.43.png
    49.6 KB · Besök: 126
Tänkta användningsområdet är på stigcykeln och då DHRII är något lättare än DHF funderar jag på att köra detta fram och Ikon bak.
Var lite sugen på Agressor som bakdäck men har tappat lite suget efter jag såg vad de väger..

Andra tips på bakdäck om Ikon är för "ogreppigt" på våta rötter tex.? Har hört att Ardent ska va skit som bakdäck.

VKruger sa:
Tänkta användningsområdet är på stigcykeln och då DHRII är något lättare än DHF funderar jag på att köra detta fram och Ikon bak.
Var lite sugen på Agressor som bakdäck men har tappat lite suget efter jag såg vad de väger..

Andra tips på bakdäck om Ikon är för "ogreppigt" på våta rötter tex.? Har hört att Ardent ska va skit som bakdäck.

Meeeeeh, precis när jag tänkte swappa plats mitt Ardent och Shorty.
Har Ardent fram och Shortyt bak. Tänkte ha det tvärt om.
Sen har jag ju ett Ikon liggandes, det byttes mot shorty, då jag tyckte det inte gav tillräckligt med grepp på rötter.
Tycker inte shortyt är så bra på rötter heller. Men lite bättre. Gött med grepp i lera (inte helt oväntat) men när man kör på något mjukt, som i en tallskog så känns det oerhört segt. Tappar massa fart.

VKruger sa:

Kan tipsa om DHR2 Dual bak. Riktigt bra grepp och helt hyggligt rull!

På det torrare halvåret tycker jag dock att Ardent funkar ypperligt ihop med DHR2 3C fram.

Shorty bak och Ardent fram låter dumt.. Byt plats!

VKruger sa:

Ardent är allmänt dåligt som framdäck p.g.a.. mönstrets utformning m.m., men inte heller särskilt bra som bakdäck. Jag rekommenderar DHR2 2C som bakdäck, och det behöver inte ha lika stor volym som framdäcket.

Jag tycker personligen att bakdäcket gärna får ha större volym. Framdäcket är lättare att placera snyggt så där behövs inte volymen som punkamarginal..

Eric W sa:
VKruger sa:

På det torrare halvåret tycker jag dock att Ardent funkar ypperligt ihop med DHR2 3C fram.

Jaja, jag är nybörjare.
Det är ok att återanvända sörjan(tätvätskan)? Ska man filtrera den?

Maakus sa:
Eric W sa:
VKruger sa:

Jaja, jag är nybörjare.

Filtrera verkar onödigt, med lite skit i den så tätar den bättre.
Jag brukar skopa ur och hälla tillbaka när jag byter däck.

SalkinL sa:
Maakus sa:
Eric W sa:
VKruger sa:

Jaja, jag är nybörjare.

Filtrera verkar onödigt, med lite skit i den så tätar den bättre.
Jag brukar skopa ur och hälla tillbaka när jag byter däck.

Woop.
Nu ska här bytas!

VKruger sa:

Om det är kurvgrepp du saknar kanske MInion SS kan vara något. Trenden med semislicks verkar ha kommit och gått rätt snabbt, men jag gillar den typen av däck. Rullar bra och greppar när man vill svänga.

Luthman Photography sa:
VKruger sa:

Om det är kurvgrepp du saknar kanske MInion SS kan vara något. Trenden med semislicks verkar ha kommit och gått rätt snabbt, men jag gillar den typen av däck. Rullar bra och greppar när man vill svänga.

+1 på Minion SS och liknande.
Kan även varmt rekomendera Michelin WildGripper som har lite lote högre mitten men grova kanter likt semislicksen.

Rattnalle sa:
Jag tycker personligen att bakdäcket gärna får ha större volym. Framdäcket är lättare att placera snyggt så där behövs inte volymen som punkamarginal..

Sant, men på FS med den mängd kött DHR2 (icke-DH version) har så upplever jag 2.3" som god marginal. Man kan fortfarande genomslagspunka det om man landar på det man tänkt skutta över, i rebound-slaget på dämparen :)

Ardent som bakhjul + Göteborgs-lera = Slicks
Ardent som bakhjul + lite tryck i benen + uppför en våt berghäll = Vurpa.
Däremot greppade Shortyt bra. Lite för bra, och kastade av mig av banan.

Maakus sa:
Däremot greppade Shortyt bra. Lite för bra, och kastade av mig av banan.

Den var ny, själv tycker jag Shorty greppar bra men det behöver verkligen sin chaufför som "ligger på" vid fasta underlag, annars blir däcket lätt lite "flytande". DHR2'an som framdäck upplever jag som mera lättkört i makliga hastigheter...

Någon som har testat Maxxis "WT" däck? Dom som ska vara gjorda för 35mm fälgar.
Typ DHR 2 27,5x2,4(WT)?
Är det innermåttet dom menar med 35mm?

Jag har DHF 2,5WT DD på 29mm-fälgar och det ser ut så här:
20170220_111807.jpg

Har bara testat dem en gång än då de är i MaxxGrip och knappt cykelbara utan lift så jag har inga omdömen :-)

soderblom sa:

Funkar det åt Gwin, funkar det nog åt dom flesta... Men jag fattar inte varför han inte tog fram ett mera dedikerat fram resp. bakdäck, när han ändå var igång :/

BTW, nån som kan berätta hur ett Spech Butcher Grid ter sig som bakdäck? Tänker främst på rull o punkasäkerheten...

larsaw sa:
soderblom sa:

Funkar det åt Gwin, funkar det nog åt dom flesta... Men jag fattar inte varför han inte tog fram ett mera dedikerat fram resp. bakdäck, när han ändå var igång :/

BTW, nån som kan berätta hur ett Spech Butcher Grid ter sig som bakdäck? Tänker främst på rull o punkasäkerheten...

Bra.

Tillbaka
Topp