Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

xdr sa:
Eftersom jag behövde lite olja för att få ordning på min gaffel passade jag på att okynnesshoppa lite för att fylla ut den höga fraktkostnaden, frågan är vad jag egentligen har köpt. Inte ett framdäck iallafall, men det ska bli intressant att prova.

https://www.bike-components.de/de/M...-Faltreifen-p43919/schwarz-27-5x2-25-o206829/

Hoppas det inte är lika svårmonterat som mina wild gripr2.
Bra däck men helt klart det värsta jag varit med om att montera, trodde att jag fått 27,5 istället för 29 tum ett tag...

xdr sa:
Tack Larsaw! Det såg väl inte helt oävet ut, det ska bli spännande att testa när snön väl försvunnit.

Så lite så :)

BTW så är Michelin på G ut med nya XC/Trail/AM-gummin: https://www.pinkbike.com/news/four-new-tires-from-michelin-first-ride.html
Åtminstone nya Wild AM skulle passa fint som ett alternativ till alla andra nämnda framdäck i denna monster-tråd, Force AM kan säker också bli intressant men ser lite för klent ut för mitt "braka på och ÖVER allt"-framförande...

Luthman Photography sa:
Varför kan inte folk bara köpa Maxxis och sluta hålla på och krångla till det?

För de krånglar med systemet vad gäller gummi/stomme etc. Blev aldrig riktigt klok på vilken version jag skulle ha.

La på Magic Mary fram och Rock Razor bak (snakeskin båda) i helgen istället. Satt Ibex original på hojjen och skillnaden är enorm över hela spannet.

Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:

För de krånglar med systemet vad gäller gummi/stomme etc. Blev aldrig riktigt klok på vilken version jag skulle ha.

La på Magic Mary fram och Rock Razor bak (snakeskin båda) i helgen istället. Satt Ibex original på hojjen och skillnaden är enorm över hela spannet.

Så krångligt är det väl inte. Cyklar man stig kör man Exo, cyklar man dh kör man deras DH-casing eller DD om man vill ha lite lättare. Kör man menduro och punkar hela tidne får man också köra DD. Annat är Xc-däck.

Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:

Så krångligt är det väl inte. Cyklar man stig kör man Exo, cyklar man dh kör man deras DH-casing eller DD om man vill ha lite lättare. Kör man menduro och punkar hela tidne får man också köra DD. Annat är Xc-däck.

+1

Maxxis har ju en miljard olika däck med konstiga namn för gummiblandningar etc.

Inte för att jag skulle köpa något annat än DHF om jag skulle köpa nytt Maxxisgummi i och för sig men även de drunknar ju lite i djungeln i webshopparna :-)

Eller så slutar man & krångla till det med massa olika val av gummi, mönster osv. & kör bara Magic Mary & Rock Razor i SuperGravity.
Funkar till allt, jämt, och man slipper punka.

Vad ni krånglar till det alltså. Kör på valfritt kvalitetsdäck med rätt däcktryck och dämparinställning så klarar man sig bra som motionär skulle jag säga.

Henrik83 sa:
Eller så slutar man & krångla till det med massa olika val av gummi, mönster osv. & kör bara Magic Mary & Rock Razor i SuperGravity.
Funkar till allt, jämt, och man slipper punka.

O ändå så har du slagit på Damp Hasse i baken nu när du ska ner till Malaga?!

Raggamuffin sa:
JojjeM sa:

Klassiker.
Fast låg mer bakom än så :)

Luthman Photography sa:
Fast man verkar ju få byta ungefär lika ofta som man byter kallingar.

Däck kostar ju så lite så det spelar ingen roll på en säsong ändå imho.

En knapp femhundring per däck gör ju en tusenlapp per byte, det är rätt saftigt ändå tycker jag. Mina maxxis-ostar har gått snart två år tror jag och de ser fortf helt okej ut.

I Sverige (läs: sthlm och nedåt) har vi det bra på den fronten med välstädad rådjursstig. Har cyklat i 3 år och aldrig bytt ett däck pga slitage. Här på Mallis har jag cyklat 1 mån och däcken ser redan halvtaskiga ut.

Det har väl inte så mkt med välstadad rådjursstig att göra, snarare att underlaget till största delen består av jord. Där nere vid medelhavet är det väl en jävla massa elak sten? Det sliter ju så klart mer.

Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:

En knapp femhundring per däck gör ju en tusenlapp per byte, det är rätt saftigt ändå tycker jag. Mina maxxis-ostar har gått snart två år tror jag och de ser fortf helt okej ut.

Instämmer, dock så slits ju framdäck bara marginellt jämfört mot bakdäck (förutom när det ska köras snabbt i bergen).
Sen tycker jag iof inte att en fem-hunka per däck är så farligt med tanke på hur stor roll dom avgör för körupplevelsen MEN det är fan jobbigt att behöva byta däck stup i kvarten (speciellt om dom är monterade slanglöst med gucka...). Därav den eviga jakten på så lättrullade, punkasäkra och slitstarka bakdäck, samt greppiga, lerränsande men samtidigt relativt lätta och punkasäkra framdäck...

För er som längtar efter bredare däck (maxxis nya 2.6 osv), testa dom nya DHF/DHR2/HR2 plus däcken.

Jag slängde på ett DHF 3C och HR2 Dual för ett par veckor sen och mot NN känns dom mycket mer som "riktiga" däck (45mm innerbredd fälgar). Inte alls den vaga känslan när det går lite snabbare. Riktigt grymt grepp och betydligt styvare känsla. Lite mer rullmotstånd och vikt såklart mot NN, och plus däck är nog ändå inte att föredra om det är riktigt lerigt och halt, men i alla andra förhållanden finns det klara fördelar mot tunnare.

Senast ändrad:
Marcus TSD sa:
...plus däck är nog ändå inte att föredra om det är riktigt lerigt och halt, men i alla andra förhållanden finns det klara fördelar mot tunnare.

Ja, jo, måste vara därför dom slagit på så bred front inom världscupcyklingen.

larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:

Instämmer, dock så slits ju framdäck bara marginellt jämfört mot bakdäck (förutom när det ska köras snabbt i bergen).
Sen tycker jag iof inte att en fem-hunka per däck är så farligt med tanke på hur stor roll dom avgör för körupplevelsen MEN det är fan jobbigt att behöva byta däck stup i kvarten (speciellt om dom är monterade slanglöst med gucka...). Därav den eviga jakten på så lättrullade, punkasäkra och slitstarka bakdäck, samt greppiga, lerränsande men samtidigt relativt lätta och punkasäkra framdäck...

Det brukar vara marginell skillnad i slitage mellan bakdäck och framdäck för mig, tillräckligt liten för att jag ska vilja byta båda samtidigt.

(å andra sidan så börjar jag tröttna lite på mitt HR2, så jag kanske får byta det i förtid...)

Nackdelar också självklart. Nya däck som kom i slutet av förra året, och man kör på det man är van vid... allt är inte svart och vitt Henrik83.

Det är lätt att håna, men prova först. Det har inte funnits aggresiva plus däck tidigare, och som alla vet så är inte Maxxis speciellt breda heller om man jämför med Schwalbe till exempel.

Senast ändrad:
larsaw sa:
Bump! https://www.bikerumor.com/2017/03/0...l-plus-mountain-bike-tires-bmx-tubeless-race/
Att Maxxis DH-casing skulle komma som 2.5WT kom kanske inte som någon "blixt från klar himmel", men att dom skulle uppdatera stigdäcken DHF/DHR2 till 2.6" kom som en nyhet (iaf för mig). Är väl alltid kul med fetare däck för mera grepp, men rullmotståndet lär ju också öka. Att allt fler ger sig på 2.6", betyder inte det att dom mindre +däcken (<3.0") blir överflödiga?
Dessutom så vore det bättre om däcksleverantörerna kunde enas om verkliga måttangivelser istället för som nu att bara ett fåtal lever upp till påstådd dimension...

Varför skulle de bli överflödiga. Det är väl ganska rimligt att däck finns i alla möjliga dimensioner. Det konstiga är ju när man delar upp det i olika kategorier med massa glapp i mellan. Om en del vill köra 2,5 och en del 3,0 så kan man ju tänka sig att andra vill ha 2,6 och 2,8.

Sen om det här med däcksbredd kunde standardiseras på något rimligt jämförbart sätt hade ju vart guld.

Erik O sa:
larsaw sa:
Bump! https://www.bikerumor.com/2017/03/0...l-plus-mountain-bike-tires-bmx-tubeless-race/
Att Maxxis DH-casing skulle komma som 2.5WT kom kanske inte som någon "blixt från klar himmel", men att dom skulle uppdatera stigdäcken DHF/DHR2 till 2.6" kom som en nyhet (iaf för mig). Är väl alltid kul med fetare däck för mera grepp, men rullmotståndet lär ju också öka. Att allt fler ger sig på 2.6", betyder inte det att dom mindre +däcken (<3.0") blir överflödiga?
Dessutom så vore det bättre om däcksleverantörerna kunde enas om verkliga måttangivelser istället för som nu att bara ett fåtal lever upp till påstådd dimension...

Varför skulle de bli överflödiga. Det är väl ganska rimligt att däck finns i alla möjliga dimensioner. Det konstiga är ju när man delar upp det i olika kategorier med massa glapp i mellan. Om en del vill köra 2,5 och en del 3,0 så kan man ju tänka sig att andra vill ha 2,6 och 2,8.

Sen om det här med däcksbredd kunde standardiseras på något rimligt jämförbart sätt hade ju vart guld.

Internet-förstå-sig-på'arna hävdar tydligen att 3.0'ish däck är svåra att (med dagens teknik) få tillräckligt tåliga men samtidigt tillräckligt roliga, dvs för att ett däck ska attrahera bör det inte väga för mycket = tunt med casing som kan skydda vid genomslag.
Hållbara Enduro/AM-däck som går att köra fort med väger idag kring 900gram (+/-100g beroende på inriktning), motsvarande för ett plusdäck borde då hamna på (grovt uppskattat) drygt 1100gram = tungt...

Maxxis skrev i länkad artikeln att dom mäter däcksbredd med däcket pumpat till angiven maxgräns (samt efter en viss tids stretch...)

Jag som är strax under normalbegåvad tycker Maxxis nomenklatura är skitkrånglig. Därför blir det Spesh-däck i år igen.

Stream sa:
Jag som är strax under normalbegåvad tycker Maxxis nomenklatura är skitkrånglig. Därför blir det Spesh-däck i år igen.

Så svårt är det faktiskt inte, DHF, DHR2 eller HR2 med MaxxTerra/EXO som framdäck (DHF om du gillar nedläggning vid kurvtagning, DHR2 för den som hellre bromsar innan o rullar lite försiktigare genom kurvan. HR2 har jag själv aldrig kört men är väl som en kaxig mellanbrorsa till dom förstnämnda, har ju lite glesare mönster så den rensar därför lera bättre än både DHR2 och främst DHF)
Shorty fram om det ska köras i mycket löst o mjukt underlag.
Till bakdäck funkar DHF men mera lättrullat är kanske att föredra så som Minion SemiSlick, nya Aggressor eller Griffin som gäller. Viktigt dock att välja Dual Compound-gummi som inte slits så fort, EXO-casing alt. DoubleDown om du gillar att ladda på ordentligt (enduro-style ;)

larsaw sa:
Stream sa:

Så svårt är det faktiskt inte, DHF, DHR2 eller HR2 med MaxxTerra/EXO som framdäck (DHF om du gillar nedläggning vid kurvtagning, DHR2 för den som hellre bromsar innan o rullar lite försiktigare genom kurvan. HR2 har jag själv aldrig kört men är väl som en kaxig mellanbrorsa till dom förstnämnda, har ju lite glesare mönster så den rensar därför lera bättre än både DHR2 och främst DHF)
Shorty fram om det ska köras i mycket löst o mjukt underlag.
Till bakdäck funkar DHF men mera lättrullat är kanske att föredra så som Minion SemiSlick, nya Aggressor eller Griffin som gäller. Viktigt dock att välja Dual Compound-gummi som inte slits så fort, EXO-casing alt. DoubleDown om du gillar att ladda på ordentligt (enduro-style ;)
Du har ju fjorton variabler direkt där ;)

Rattnalle sa:

Hehe, jo jag insåg det nu men det är ju det som är grejen med Maxxis, dom gör premiumdäck för att alla ska kunna hitta SIN favorit.
Själv försöker jag hitta något mellanting för fram resp bakdäck och därefter anpassa mig efter däckens egenskaper/egenheter...
Det bökiga är att en blir lite girig när däcken till slut slitits ner o nya ska införskaffas (extra surt vid insikten att däcket en lärt sig uppskatta inte längre säljs...), då vill en inte kompromissa bort NÅGON ENDASTE egenskap och vägrar att inse att det ultimata däcket inte finns...

larsaw sa:
Rattnalle sa:

Hehe, jo jag insåg det nu men det är ju det som är grejen med Maxxis, dom gör premiumdäck för att alla ska kunna hitta SIN favorit.
Själv försöker jag hitta något mellanting för fram resp bakdäck och därefter anpassa mig efter däckens egenskaper/egenheter...
Det bökiga är att en blir lite girig när däcken till slut slitits ner o nya ska införskaffas (extra surt vid insikten att däcket en lärt sig uppskatta inte längre säljs...), då vill en inte kompromissa bort NÅGON ENDASTE egenskap och vägrar att inse att det ultimata däcket inte finns...

Det finns visst, iallafall fram. Maxxis Minion DHF 3C 2.5. Det har funkat i 2 år för min del, har inte kännt något behov av att byta.

Meeeeen åhh, vad ska jag ha för Maxxis gummi bak? Har testat Ikon, Ardent, Shorty (med Ardent fram...) Och har nu ett Crossmark 2, fick med det på min nya karbonk.
Vill ha nått som rullar bra.
Vill ha något som funkar i Göteborg.
Det måste funka att cykla från och till diverse ställen. Pallar inte köpa en bil ännu.

Tack på förhand bullen.

Varför just maxxis? michelin wildgripper är minst lika trevligt som Minion SS! Likvärdigt rull grepparbra i kanterna och så får du gå emot strömmen lite å lämna maxxis?

Tillbaka
Topp