Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

TK sa:
larsaw sa:
TK sa:
jofahjalm sa:
Är det verkligen 60/50? Dual ardent är 62/60 om jag inte minns fel?
Dual är 70 i mitten och 60 på kantdobbarna.

Vart hittar du en informationen, Maxxis verkar lite hemliga på att informera om exakt durometer på sina olika däck :/
Här tex.
https://www.merlincycles.com/blog/maxxis-2015-tyre-range-explained/

Så du säger det...

image.png

https://www.mountainbikesdirect.com.au/blog/our-blog/maxxis-tyres-everything-you-need-to-know/ ... ;)

larsaw sa:
TK sa:
larsaw sa:
TK sa:
jofahjalm sa:
Är det verkligen 60/50? Dual ardent är 62/60 om jag inte minns fel?
Dual är 70 i mitten och 60 på kantdobbarna.

Vart hittar du en informationen, Maxxis verkar lite hemliga på att informera om exakt durometer på sina olika däck :/
Här tex.
https://www.merlincycles.com/blog/maxxis-2015-tyre-range-explained/

Så du säger det...

https://www.mountainbikesdirect.com.au/blog/our-blog/maxxis-tyres-everything-you-need-to-know/ ... ;)
Haha, dubbla budskap alltså.. undrar vilket som är rätt?

jofahjalm sa:
Det första stämmer bättre med mina upplevelser av däcken

Den första är ju från 2015 och den andra (mitt "skriva-på-näsan" inlägg) är från Mars 2016...
Men seriöst, tror att Maxxis tar sig rätten att variera blandningen beroende på typ av däck. Ett dual compound XC-däck (om dom nu har ett sånt) är ju lämpligare med lite hårdare gummi, medans dom här endurå-däcken kan vara mjukare...

larsaw sa:
jofahjalm sa:

Den första är ju från 2015 och den andra (mitt "skriva-på-näsan" inlägg) är från Mars 2016...
Men seriöst, tror att Maxxis tar sig rätten att variera blandningen beroende på typ av däck. Ett dual compound XC-däck (om dom nu har ett sånt) är ju lämpligare med lite hårdare gummi, medans dom här endurå-däcken kan vara mjukare...

De är väl som Conti, Black Chili är ju varierad hårdhet.

larsaw sa:
jofahjalm sa:

Så kan det nog vara men dom marknadsför ju Dual som lite snabbare jämfört med 3C och 3C har ju 70 som bas (under ytskiktet) så jag har svårt att tro att Dual har 50 rakt igenom?
Hursomhelst så skulle inte jag hänga på ett Agressor i Dual inför vintersäsongen!

Det här är Maxxis i ett nötskal. Så många olika blandningar och namn och tvetydig info. 3C är väl för övrigt ingen specifik gummiblandning, det förkunnar bara att däcket har 3 olika gummiblandningar. Vilka dessa är beror sedan på om det är ett MaxTerra eller MaxGrip eller vad fan det heter.

Senast ändrad:
TK sa:
larsaw sa:
jofahjalm sa:

Så kan det nog vara men dom marknadsför ju Dual som lite snabbare jämfört med 3C och 3C har ju 70 som bas (under ytskiktet) så jag har svårt att tro att Dual har 50 rakt igenom?
Hursomhelst så skulle inte jag hänga på ett Agressor i Dual inför vintersäsongen!

Det verkar ganska vanligt att 3C-sulorna får sprickor runt kantdobbarna vid minusgrader, alltså det mjukaste gummit. Så Dual kan nog vara bra för ren vintercykling tror jag. Mina DHR och DHF sprack i vintras men inte Ardent i Dual som jag varvade med.

Hetsjägar´n sa:
TK sa:
larsaw sa:
jofahjalm sa:

Det verkar ganska vanligt att 3C-sulorna får sprickor runt kantdobbarna vid minusgrader, alltså det mjukaste gummit. Så Dual kan nog vara bra för ren vintercykling tror jag. Mina DHR och DHF sprack i vintras men inte Ardent i Dual som jag varvade med.
För hållbarhet så är det väl tveklöst att ett hårdare gummi är bättre men man vill ju ha grepp också:)

Vill bara stoppa till och hylla Magic Mary SS trailstar som framdäck. Jag är så grymt nöjd med det däcket!
Cyklar 29´och vikten på däcket kontrollvägdes på grammet exakt som utlovat 895g.
Overkligt bra slanglöst! Satte upp det tubeless i april med runt 90ml stans och sedan dess har trycket varit oförändrat. Har inte rört pumpen på hela säsongen vad gäller framdäcket. Det här är extremt stor skillnad jämfört med mina tidigare erfarenheter av slanglöst där man fått pumpa varje gång man skall ut om det gått några dagar sen sist. (Rock Razor SS som jag kört bak har faktiskt också hållit trycket lika bra så länge cykeln får stå still i förrådet. Problemet där är att man slår sönder däcket så fort man cyklar med det...)
Jag kan köra MM med rätt lågt tryck. Ordentligt mkt lägre tryck än vad jag kan ha bak. Inga punkor och inga problem med att det kränger. Kan inte känna att det är mer trögrullat än nått annat jag provat. MK II 2.4, HD 2.35, Butcher Control.
Jag cyklar inte jättemycket. Nån gång i veckan kanske. Ser inget märkbart slitage än så länge efter 4-5 månader.

TK sa:
Hetsjägar´n sa:
TK sa:
larsaw sa:
jofahjalm sa:

För hållbarhet så är det väl tveklöst att ett hårdare gummi är bättre men man vill ju ha grepp också:)

Jo, men har du känt på 42-gummi när det är ner mot nollan? #hockeypuck

Hetsjägar´n sa:
TK sa:
Hetsjägar´n sa:
TK sa:
larsaw sa:
jofahjalm sa:

Jo, men har du känt på 42-gummi när det är ner mot nollan? #hockeypuck
Som ett 70-gummi vilken dag som helst då;)

larsaw sa:

Jag kan inte tänka mig att något är A50 på ett Ardent, men det blir väl helt enkelt så att någon får mäta på ett däck :)

Sedan om vintercykling och mjukt gummi så har jag skrivit om och oroat mig för det där tidigare. I praktiken har jag däremot inte upplevt samma saker. Generellt så är det blöta plusgrader fram till nyår. Då är dom hårda däcken hemska på häll och dom mjuka bra. När det väl bli frost i backen känns det som vad som helst greppar marken där det inte är is. Kanske att kantdobbar och sådant går av mer på findäcken, men det är ett pris jag lätt betalar. Det där med att köra hårdare gummi för att det ska klara sig bättre när det är kallt är inget jag längre köper.

Jag har inte mätt men har haft Ardent i enkelgummi och gissar utifrån det på 60-70, förmodligen närmare 70 för DHF i ren 60 fram kändes inte alls så halt.

Körde sista säsongen på MC Fury'n med DHR2 i det magiska MaxxPro som ju är 60-någongting rakt igenom. Så klart inte lika greppigt som det MM Trailstar det ersatte, men fullt godkänt grepp (även på våta hällar och rötter).
Därför sitter det nu ett sprillans DHR2 även på nuvarande FS29'a, dock DualComp eftersom MaxxPro verkar fasas ut...
JAg får helt enkelt återkomma med en RR när det blivit vått o halkigt :)

Krompa sa:
Lillgammal sa:
Purgatory, något att ha som bakdäck? Tänkte att det är billigt som fan å kan hämtas här i stockholm från butik.

Kör ett sånt i Grid nu. Tycker det är trevligt. Cyklar bara i Hellas.

mmm, såg dock att det endast fanns 'control' inne på cykelcity så purgatory får avvakta ):

Purgatory Control funkar inte för mig i bak. Det är jättebra tills man skrapar mot första stenen då sidoväggarna börjar läcka direkt. Har reparerat med lapp på insidan där jag skar upp det och det håller faktiskt tätt men det är blött på båda sidor runtom vilket det inte var från början.
Mina Maxxis och Chunky Monkey verkar tåla hur mycket som helst av samma behandling men då är de lite tyngre också. Dock är Grid-varianten mycket tyngre ändå och det vill jag inte ha på det här "lättare" hjulparet.

Lillgammal sa:
Det var grid - purgatory jag var ute efter om det fanns i city, men ~780gram är väl ändå inte helt galet mycket för sidoväggsförstärkta tubelessdäck?

https://www.specialized.com/gb/gb/components/tires/purgatory-grid-2bliss-ready/117857

Ojdå... Jag har visst snurrat till däcken lite... Det var ju Slaughter jag tänkte byta till för att testa något nytt men där väger Grid 1kg. Kanske skulle köpa ett Purgatory igen då fast i Grid-version :-)
I 29" väger Purgatory Control 770 och Grid 800. Svårt val... Jag köpte ett komplett hjulpar på KoS så jag hade ju inget val då men nu när jag kört sönder det finns det ju valmöjligheter!
Bra att jag skrev tokigt så jag fick hjälp ;-)

Mina cm vill inte riktigt vara slanglösa. De läcker konstant lite gucka längs kanttråden. Märks verkligen skillnad på dessa och de dyrare maxxis jag kör annars. Där har de inte kommit ut en droppe.

Dock håller de luften helt ok, ser bara för tråkigt ut.

Kör uteslutande stans race gucka.

marr sa:
Mina cm vill inte riktigt vara slanglösa. De läcker konstant lite gucka längs kanttråden. Märks verkligen skillnad på dessa och de dyrare maxxis jag kör annars. Där har de inte kommit ut en droppe.

Ähhhh, tråkigt & tråkigt.... Titta på hjulen efter du ha kört och betrakta det där guckarinnet som fartränder istället ;-)

Vernersson sa:
marr sa:

Ähhhh, tråkigt & tråkigt.... Titta på hjulen efter du ha kört och betrakta det där guckarinnet som fartränder istället ;-)

Jaja, inga problem o köra med, de greppar som fan i mina skogar, rent för bra nu när det är torrt.

Mina CM funkar fantastiskt bra slanglöst så jag skyller på dina fälgar! Eller hjulstorleken.
29 och Roval är det som gäller ;-)

marr sa:
Märks verkligen skillnad på dessa och de dyrare maxxis jag kör annars.

Jag har slutat överväga andra däck än Maxxis faktiskt, man blir väldigt sällan besviken.
Det kanske finns andra däck som är aningens lättare, rullar aningen bättre, greppar aningens mer eller är lite billigare. Men stabilt punkaskydd, dobbar som håller och att veta vad man får är värt väldigt mycket tycker jag.

theBrand sa:
marr sa:
Märks verkligen skillnad på dessa och de dyrare maxxis jag kör annars.

Jag har slutat överväga andra däck än Maxxis faktiskt, man blir väldigt sällan besviken.
Det kanske finns andra däck som är aningens lättare, rullar aningen bättre, greppar aningens mer eller är lite billigare. Men stabilt punkaskydd, dobbar som håller och att veta vad man får är värt väldigt mycket tycker jag.

Jag är inne på samma spår. De senaste åren har jag bara kört Maxxis och Specializeddäck. Maxxis känns dock liiite bättre i casingen, följsammare på nåt sätt. Men Specializeddäcken är billigare.

Byter mellan DHF, Ikon, HR II, Butcher, Slaughter och Hillbilly.

Eftersom jag alltid ska vara lite tvärtom har jag startat en ny Maxxisfri period, i alla fall på den "riktiga" hojen. Inför den stundande guidesäsongen klämde jag på ett härligt franskt Michelin Wild Gripr Enduro (https://www.bike-components.de/de/Michelin/Wild-Grip-R-GUM-X-Enduro-27-5-Faltreifen-p37747/) i hårda gummiblandningen. Tog givetvis luft direkt, och funkade förvånansvärt bra även på halvleriga jordstigar häruppe, även om det var långt ifrån det tänkta användningsområdet.

Känns betydligt mer väldämpat i stommen än ett nedslitet HR2exo 2,4", inget jag skulle vilja ha på en stigcykel precis, men till AM med lite höjdmeter verkar det som ett lovande komplement till det Baron Project jag har fram.

marran sa:
Eftersom jag alltid ska vara lite tvärtom har jag startat en ny Maxxisfri period, i alla fall på den "riktiga" hojen. Inför den stundande guidesäsongen klämde jag på ett härligt franskt Michelin Wild Gripr Enduro (https://www.bike-components.de/de/Michelin/Wild-Grip-R-GUM-X-Enduro-27-5-Faltreifen-p37747/) i hårda gummiblandningen. Tog givetvis luft direkt, och funkade förvånansvärt bra även på halvleriga jordstigar häruppe, även om det var långt ifrån det tänkta användningsområdet.

Känns betydligt mer väldämpat i stommen än ett nedslitet HR2exo 2,4", inget jag skulle vilja ha på en stigcykel precis, men till AM med lite höjdmeter verkar det som ett lovande komplement till det Baron Project jag har fram.

Men är inte de där snigelätargummina tunga som faen?

Jag överväger att skaffa ett Ardent till arsenalen också, för att ha ett mittemellandäck mellan Ikon och HRII som jag varvar bak nu (Ikon för stigåka, HR II för bajkpark).

Snigelgummit väger ett kilo blankt. Typ. Inget att trampa runt med som bakdäck på platt mark. Knappt framdäck även om jag gör det ändå.

Men väldigt trevligt utför. Upplevs inte det minsta studsigt hur brötigt det än blir.

Såg nu att det var GripR som avsågs. Jag har bara provat RockR.

Senast ändrad:
Men gripr advanced finns ju i lättare utförande också, typ 800g i 27,5. Körde det i våras och gillade helt ok, åtminstone bak. Fram är 55-gummit lite för hårt. Hann inte riktigt vänja in mig heller innan standarduppsättningen kom på igen.

Edit: felskrivning

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
marran sa:

Men är inte de där snigelätargummina tunga som faen?

Jag överväger att skaffa ett Ardent till arsenalen också, för att ha ett mittemellandäck mellan Ikon och HRII som jag varvar bak nu (Ikon för stigåka, HR II för bajkpark).

För oss som inte cyklar höghjuling blir inte vikten lika kritisk :)

Men jo, den där trenduroversionen är tung, men nu är ju det är en tråd för trendurogummin. Vill du diskutera racing ralf vs nobby nic och huruvida snakeskin är värt 50g extra på dina 420g-däck så får du såklart göra det, vi är på Happy, men jag håller mig till trådtiteln ;)

Som sägs ovan är det inget för plattstig tror jag, alltför mycket dämpning i stommen, men det verkar ju finnas lättare varianter också.

Jag testade att stigcykla med DHF i supertacky DH-casing för ett tag sedan, känns som om Michelindäcken ligger ganska nära från er beskrivning?

Det vore intressant att testa DD-casing, frågan är om det blir det bästa av båda världar eller det tvärt om.

Dämpningen från lite kralligare däck är ju skön när det går undan, men det är ju också den som ger mycket av rullmotståndet.

Sitter här med beslutsvånda inför annalkande månader av klimatmisär. De jag funderar på är Minion DHF 2,5 3C MaxxGrip fram & ev HighRoller2 2,4 3C MaxxTerra bak. Andra alternativet Nobby Nic Trailstar 2,8 fram & Nobby Nic Pacestar 2,6 bak. Maxxissetet känns som ett säkert kort men det vore kul att testa plus-hypen. Är mycket fundersam över hur Nobby Nic:sen är i grepp jämfört med Maxxisarna. Mönstret ser för blotta ögat väldigt klent ut mot vad man är van vid. Framförallt som framdäck. Någon som har något att tillföra mina funderingar?

Tillbaka
Topp