Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

c-oma sa:
Sitter här med beslutsvånda inför annalkande månader av klimatmisär. De jag funderar på är Minion DHF 2,5 3C MaxxGrip fram & ev HighRoller2 2,4 3C MaxxTerra bak. Andra alternativet Nobby Nic Trailstar 2,8 fram & Nobby Nic Pacestar 2,6 bak. Maxxissetet känns som ett säkert kort men det vore kul att testa plus-hypen. Är mycket fundersam över hur Nobby Nic:sen är i grepp jämfört med Maxxisarna. Mönstret ser för blotta ögat väldigt klent ut mot vad man är van vid. Framförallt som framdäck. Någon som har något att tillföra mina funderingar?

Tror du får bättre respons i ngn 27.5+tråd, t.ex. denna: https://happyride.se/forum/read.php/1/2718390/page=1

Satsa på DHF Fram. Finns ju dock i större storlekar nu. Deras 2.8 DHF är som ett äkta 2.6, så det kanske kan vara något?

Tror du kommer bli missnöjd om du jämför NN med DHF när det är blött.

HR2 är i.m.o. inte ett så bra bakdäck vid halka, p.g.a. formen på dobbarna i drivriktningen. Bättre fram men för mig spännande när det är halt, då det lätt glider rakt åt sidan (men aldrig hela vägen till krasch hittils).
Jag tänkte köra med DHR2 bak och Shorty fram i höstmisären. Skippar 3C och supertacky, det känns som overkill.

c-oma sa:
Sitter här med beslutsvånda inför annalkande månader av klimatmisär. De jag funderar på är Minion DHF 2,5 3C MaxxGrip fram & ev HighRoller2 2,4 3C MaxxTerra bak. Andra alternativet Nobby Nic Trailstar 2,8 fram & Nobby Nic Pacestar 2,6 bak. Maxxissetet känns som ett säkert kort men det vore kul att testa plus-hypen. Är mycket fundersam över hur Nobby Nic:sen är i grepp jämfört med Maxxisarna. Mönstret ser för blotta ögat väldigt klent ut mot vad man är van vid. Framförallt som framdäck. Någon som har något att tillföra mina funderingar?

Jag har kört både Nobby Nic 2.8 TS, DHF 2.3 Maxterra och DHF 2.8 Maxterra och jag skulle aldrig välja NN 2.8 framför något av DHFerna för lerförhållanden(Eller några andra förhållanden för den delen). NN har helt ok grepp på fast underlag men så fort det är lerigt släpper det direkt. Jag skrev lite mer om det nya DHF 2.8 3C i plusdäckstråden för några dagar sen. https://happyride.se/forum/read.php/1/3009909/page=1

inzani sa:
Satsa på DHF Fram. Finns ju dock i större storlekar nu. Deras 2.8 DHF är som ett äkta 2.6, så det kanske kan vara något?

Tror du kommer bli missnöjd om du jämför NN med DHF när det är blött.

Menar inte att jämföra Maxxisarna mot NN rakt av. De hajar jag orimligheten i. Mer om man kanske kunde närma sig någon referens mellan dom & såklart att man sen då behövt ta ställning till egenskaperna man värderar högst. Vågade inte gå på NN då dom verkar punka lika illa som resten av Schwalbes sopgummin... Så det blev Maxxissetet. Lera har jag inga bekymmer med här omkring så de ska nog funka med DHF. Har kört HR2 fram i flera år så vill testa något nytt. Hade man kunnat få tag på Maxxis plusdäck nu så hade det vart ett perfekt option men det verka svårt.

Kom igen nu!
Våga visa era nörderi-skills gällande detta ämne: http://enduro-mtb.com/en/can-identify-tires-tracks-take-quiz/

IMG_0767.PNG

8. Ett fel var mitt fel. Det andra skyller jag på dålig bild eller att mina ögon var dåliga eftersom jag gjorde det i sängen imorse.

Har köpt mig en Specialized Enduro som jag tänkt köra i Uppsala och Järvsö. Fyndade genast ett extra hjulpar så tanken inför våren är en uppsättning med däck för Järvsö i första hand. Jag prioriterar grepp där för det råkar ju regna ibland och jag tycker blöta hällar och dylikt i dh-fart är skitläskigt med nuvarande HR2 3C MaxxTerra/DHR2 dual på min Stumpjumper Evo 29.
Nya cykeln är en 650b så jag börjar från scratch förutom de relativt slitna däcken som satt på, DHF 3C och DHR2 dual. Fick även med ett nytt DHR2 dual.
Funderar således på ett nytt HR2 2,4 fram i antingen 3C MaxxGrip eller SuperTacky. Båda däcken är ju kriminellt tunga dh-däck så det kanske inte spelar så stor roll?
3C finns som vikbart eller med vajer. Vad är att föredra? Är det mest vikt det handlar om?
Är framför allt fram jag söker mer grepp så bak vill snålvargen köra slut på alla däck jag har, men frågan är ju om det blir så stor skillnad fram och bak då så cykeln blir konstig? Har ju aldrig kört med dh-däck så jag vet inte hur tunga/greppiga de känns.

På det lättare (exakt likadana) stig-hjulparet kommer det nog bli ett Minion SS bak och kanske det nya DHR2 jag har. Dock är det som sagt ett dual men jag får väl lära mig cykla helt enkelt. Vore kul med lite rull också! Blir det obra får jag köpa ett HR2 3C MaxxTerra fram och köra Minion SS bak över sommaren och slänga på mitt nya DHR2 på det andra bakhjulet efter dh-säsongen och skifta bakhjul efter väglag.

Hoppas någon orkar läsa allt och även svara efter :-)

Fråga 1: MaxxGrip eller SuperTacky?
Fråga 2: Vikbart eller vajer?
Fråga 3: Går det köra stigcykeldäck bak med dh-däck fram utan att dö?
Fråga 4: Dual fram på blandad stig (Lunsen och Nåsten i Uppsala vilket är relativt tekniskt och stenigt)? Går dual bort fram om (när) det är blött?

1. Hur mycket orkar du trampa? SuperTacky bromsar jättejättemycket men greppar enormt bra på hårda saker. Är det löst kvittar det.
2. DH-däck, alltså däck med DH-casing inte HR2 o dyl i stig/enduro-version har alltid (så vitt jag vet) vajer
3. Det går att köra stigcykeldäck både bak och fram utan att dö. Fram ger tjockare casing ett stabilare däck som känns tryggt och stabilt även när det blir köttigt. Bak skyddar det fälgen så att du inte måste studsa fram på jättehögt tryck. Välj efter vad du prioriterar.
4. Dual ply eller dual compound? Det första, nej aldrig. Det andra, beror nog helt på dig som cyklist. Men det kommer inte att kännas som tuggummi eller något sånt, nej.

Om det är samma dualgummi som i ardent så är greppet helt värdelöst. På en häll uppför så kom jag aldrig upp med dualgummi i varmt torrt väder, men när jag väl satte på nobby nic pacestar så kom jag upp utan problem i blött höstväder... Nej till dual, speciellt fram.

Det här med vikt är mest av en känsla. Cykeln känns tung men när du väl kommit upp i fart så kommer alltid tyngre däck att vara bättre så länge du vågar lita på greppet. Gummiblandningen är största boven i rullmotståndet. Därför tycker jag MG då mittspåret har lite mer snabbrullat gummi medans kantdobbarna är ST. Vågar man stå på så är det ändå kantdobbarna som är största prioriteringen.

Köp 'Double down' och utvärdera själv. Finner du däcken för dryga att använda på stig så är det bara att ha dom till liftåkadagarna och lite lättare däck/snabbrullat till stigcyklandet. Om det är intressant så tänker jag köpa DHF DD MG 2,5" att ha fram till min stigcykel när mitt MM SS TS dör. Vill ha tyngre däck för lägre tryck och gummiblandning som slits jämnt över däcket och inte bara kantdobbarna. Gillade aldrig mitt HR2 EXO MT fram, fick aldrig något bra förtroende för däcket.

Vajer antar jag är stabilare då det är en styv vajer som ger extra stabilitet till däcket. Har aldrig kört DH-däck så har ingen aning.

Rattnalle sa:
1. Hur mycket orkar du trampa? SuperTacky bromsar jättejättemycket men greppar enormt bra på hårda saker. Är det löst kvittar det.
2. DH-däck, alltså däck med DH-casing inte HR2 o dyl i stig/enduro-version har alltid (så vitt jag vet) vajer
3. Det går att köra stigcykeldäck både bak och fram utan att dö. Fram ger tjockare casing ett stabilare däck som känns tryggt och stabilt även när det blir köttigt. Bak skyddar det fälgen så att du inte måste studsa fram på jättehögt tryck. Välj efter vad du prioriterar.
4. Dual ply eller dual compound? Det första, nej aldrig. Det andra, beror nog helt på dig som cyklist. Men det kommer inte att kännas som tuggummi eller något sånt, nej.

1: Det ska ju användas utför så får väl lära mig att inte bromsa :-) Eller är det så jävligt att man kan lämna bromsarna hemma?

2:
Screenshot_20161122-204656.png

3: Ja, jag är med på hur de funkar och har ju som sagt kört stigdäck hittills. Kanske ska ha ett dh-däck bak också för känslans skull.

4: Compound antar jag? Det är väl det vanliga stigdäcket? Har det ju bak nu men har aldrig testat det fram då jag har ett HR2 3C MaxxTerra.

BjornR sa:
Om det är samma dualgummi som i ardent så är greppet helt värdelöst. På en häll uppför så kom jag aldrig upp med dualgummi i varmt torrt väder, men när jag väl satte på nobby nic pacestar så kom jag upp utan problem i blött höstväder... Nej till dual, speciellt fram.

NN har ju väldigt mycket klättervänligare mönster än Ardent, så den jämförelsen är ganska usel.

------

Själv sulade jag om bak till DHR II 2,3" EXO Maxxterra innan senaste turen och är mycket nöjd. Rullar hyfsat lätt och greppet är finemang i alla riktningar. Dock ser jag skillnad i slitage på sidodobbarna redan efter denna tur! :-O Så de lär ju bli färdiga för återvinning ganska snart. Antar att det är ovettigt med så mjukt sidogummi (42a) för bakdäck.

Jag har HR2 Dual bak nu. Funkar där men jag skulle nog inte välja att ha det fram annat än i rätt torrt väder. Kraschade ju faktiskt i Hafjell nu i höstas för att bakdäcket stack rakt i sidled, men det var nog för att jag nuddade bromsen lika mycket som däcket.

Å andra sidan cyklade jag faktiskt en hel del även i väta med ett DHF single compound utan att dö så det verkar variera en del det där :)

ST är lite som att ha bromsarna på, åtminstone om du har det både fram och bak. Jag hade nog inte kört det mer än fram själv. Om ens det, lite solskenscyklist är jag allt :)

Vill du ha något marginellt lättare än ett full-on DH-däck är jag väldigt nöjd med mitt WildRockR2 som framdäck till köttigare åka. Bak åkte det av fort för att det blev för tungt för trampcykling men annars hade det nog funkat fint där också.

bäst däck är bäst...
jag kör vajer dh däck slanglöst på min trailhoj sen alperna i somras, ingen punka hittils och behövde inte ens pumpa däcken på en månad fast jag hade under 20 psi... funkar bra att klättra med, men när det är platt så behövs det mer kräm i benen för igångdrag såklart.
ganska skönt att veta att däcken inte totalhavererar om man missar linjen heller, kan ju lätt leda till värre fall/olycka om man får punka på fel ställe.
dock så kör jag 26", hade nog inte pallat med såna däck på en 29:a, hade blivit alldeles för segt att knixa med hojen då.

Tack för alla svar! BjornR, jag hade missat DHF 3C MG TR DD vilket ligger under trail men med lite dh-egenskaper! Det ser väldigt bra ut och då är väl enda funderingen bredden. Har 29mm id vilket är mindre än rek 35mm för 2,5wt. Funkar det? 2,3 finns ju inte i MG. Kombinera bak med ett DHF 2,3 3C MT TR DD?

Edit: var bara på Maxxis hemsida det stod wt. Här fanns det utan... https://www.bike24.com/p2160410.html

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Tack för alla svar! BjornR, jag hade missat DHF 3C MG TR DD vilket ligger under trail men med lite dh-egenskaper! Det ser väldigt bra ut och då är väl enda funderingen bredden. Har 29mm id vilket är mindre än rek 35mm för 2,5wt. Funkar det? 2,3 finns ju inte i MG. Kombinera bak med ett DHF 2,3 3C MT TR DD?

Gör bara profilen lite rundare men utgår ifrån att om Maxxisåkarna kör med det däcket på 26-30mm inner så ska det nog inte vara några problem för oss dödliga. Alla 2,5 är WT vad jag vet.

Har ingen aning om bra kombo, men för tillfället är jag halvnöjd över WildRock'R2 Gum-X bak. Grymt slitagemönster och riktigt förutsägbart. Kunde varit 100g tyngre och då väger däcket 1053g.

Man får vara ett trampmongo för att gilla WildRockR2 bak ;)

Som framdäck gillar jag det skarpt. För alper eller liknande skulle jag nog kunna tänka mig det bak också.

Annars är väl std-svaret för fett framdäck Magiska Mary SG, välj mellan Trail eller VertStar beroende på hur ofta du tänkt byta ut det...
(Detta gäller så klart för DH'n)
Ett annat superdäck ingen nämnt är ju Bontrager G5 (alt enduro-versionen SE5 om du vill vara WW ;)

dnleriksson sa:

Edit: var bara på Maxxis hemsida det stod wt. Här fanns det utan... https://www.bike24.com/p2160410.html

Kanske kan vara intressant att veta att DHF 2,5 (både MT och Dual) EXO är rövmycket styvare än andra EXO-däck, så kanske ett trevligt mellanting mellan "vanliga" stigdäck och DD. Fattar inte varför de kallar dem EXO när de uppenbarligen är helt annorlunda.

Jag som är en vekling tyckte att de var åt helvete för hårda för stigcykling, medan jag älskar EXO på övriga däck (Ardent, DHR II, CM, Tomahawk). De hade en fin profil på fälgar med 31,6 mm ID, så de lär funka finfint på 29 mm ID.

Har också nåt hr däck bak på dh'n och det sladdar branog gämfört med dhf och dhr som jag haft förut, sonen tycker dom är roliga för dom rullar bra och driftar lätt.

Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt att köra i Järvsö och det jag kört i Åre med mina stigdäck. DHF 2,3" maxxgrip eller vad det nu heter fram och ett HR II med dual i bak. Fast HR II har jag bara på när det regnar eller är kladdigt, annars kör jag Ikon eller nåt semislick.

Jag tänkte jag skulle hålla mig till Maxxis för de däck jag gillat bäst totalt sett är mina nuvarande HR2/DHR2 men men...

Såg att Tomahawk fanns i DD MT också om det kanske kan vara ett bra utförsåka-bakdäck.

Tur att det inte är vår än så man hinner tänka ett halvår :-)

Luthman Photography sa:
Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt att köra i Järvsö och det jag kört i Åre med mina stigdäck. DHF 2,3" maxxgrip eller vad det nu heter fram och ett HR II med dual i bak. Fast HR II har jag bara på när det regnar eller är kladdigt, annars kör jag Ikon eller nåt semislick.

Det tycker jag också så länge det var hyfsat torrt, men ibland är det inte så hyfsat torrt... Om du har ett MaxxGrip förstår jag om du är nöjd :-)

Eftersom jag inte kört sönder något däck i Järvsö eller ens punkat så undrar jag om det inte räcker med DHF 2,5 3C MaxxGrip EXO fram och DHF 3C MaxxTerra EXO bak. Enda anledningen att gå på dh-däck var ju greppet men det fanns ju tydligen i DHF också och då går ju däcken köra med hemma också när det är halkigt. Och iom det funkar mitt DHR2 dual fram med ett Minion SS bak och sen kan man ju alltid kombinera olika. Bra, då blir det 3 nya däck då till våren när de nuvarande är slut :-)

Tack tack för hjälpen!

Tyngre casing i sig gör skillnad oaktat gummiblandning och mönster. Tyngre däck känns stadigare i hög fart utan att behöva lika högt tryck. Jag tycker att skillnaden är högst märkbar till det bättre när det börjar kötta på.

Har du ett separat hjulpar för utförsåka tycker jag du ska köra dh-däck på dem. Det är jäkligt stor skillnad mot stigdäck.

Tur att jag har till i vår på mig som sagt :-)
Å ena sidan är det trevligt med däck som går använda hemma också för det blir inte direkt enormt mycket dh men å andra sidan är det kul om det är riktigt bra när man väl kör också. Får köpa ett par till hjul helt enkelt.

Om jag snålar blir det mitt nya DHR2 dual fram och Minion SS bak, men jag vill ju hellre ha ett 3C MaxxTerra fram så vi får se. Slutar väl med att jag sättet DHR2 bak och köper ett HR2 fram så blir det som nu :-)

dnleriksson sa:
Eftersom jag inte kört sönder något däck i Järvsö eller ens punkat så undrar jag om det inte räcker med DHF 2,5 3C MaxxGrip EXO fram och DHF 3C MaxxTerra EXO bak. Enda anledningen att gå på dh-däck var ju greppet men det fanns ju tydligen i DHF också och då går ju däcken köra med hemma också när det är halkigt. Och iom det funkar mitt DHR2 dual fram med ett Minion SS bak och sen kan man ju alltid kombinera olika. Bra, då blir det 3 nya däck då till våren när de nuvarande är slut :-)

Tack tack för hjälpen!

Maxxterra är det jag har fram!

Det har funkat när det har kräkregnat också. Järvsö blir ju aldrig riktigt lerigt. Åre däremot.....

Misstänker jag att det kan bli blött slänger jag som sagt på ett HR II bak.

Jag blir visserligen alltid ifrånåkt, men det beror mer på att mitt sällskap alltid är snabbare, oavsett var vi åker.

Det är inte leran som stör utan hala hällar, stenar och rötter :-)
Jag kör med komplett skyddsutrustning också då jag inte har tid att vara skadad för mycket.

Alla borde uppleva känslan av "point and shoot" med ett par riktiga DH-däck. Jag blir alltid lika förundrad när det varit ett tag sen jag suttit på DHn.

Jag har gått total-xc och börjat använda sådana där däck som rullar. På min xc-five kör jag nu Butcher Control fram och Purgatory Grid bak, båda i 2,3". Det rullar sjukt mycket bättre jämfört med sådana däck som jag tidigare har kört (HD Trailstar, HR2 MaxxPro, DHR 2 Maxxterra, NNN Trailstar etc.). På min 7 km pendling till jobbet sprar jag lätt 4 minuter jämfört med tidigare nämnda däck. Även i skogen rullar det på riktigt mycket bättre, även om skillnaden inte är lika påtaglig. Man har definitivt mindre grepp jämfört med köttdäcken, men det är fortfarande fullt cyklingsbart även i samtida totalmisärväder. Jag kan inte ännu gå i god för att Purgatory är något som kommer hålla som bakdäck, men framdäcket har varit med ett bra tag nu och i sommras körde jag Ikon bak med stor framgång. För stigcykling tycker jag nog att de mer lättrullade däcken är roligare, men för soptipstrenduro som bara går utför är nog riktiga däck snabbare.

Nu återstår det bara att köpa ankelstrumpor och börja leta bästa pris på en laufgaffel.

jofahjalm sa:
Jag har gått total-xc och börjat använda sådana där däck som rullar. På min xc-five kör jag nu Butcher Control fram och Purgatory Grid bak, båda i 2,3". Det rullar sjukt mycket bättre jämfört med sådana däck som jag tidigare har kört (HD Trailstar, HR2 MaxxPro, DHR 2 Maxxterra, NNN Trailstar etc.). På min 7 km pendling till jobbet sprar jag lätt 4 minuter jämfört med tidigare nämnda däck. Även i skogen rullar det på riktigt mycket bättre, även om skillnaden inte är lika påtaglig. Man har definitivt mindre grepp jämfört med köttdäcken, men det är fortfarande fullt cyklingsbart även i samtida totalmisärväder. Jag kan inte ännu gå i god för att Purgatory är något som kommer hålla som bakdäck, men framdäcket har varit med ett bra tag nu och i sommras körde jag Ikon bak med stor framgång. För stigcykling tycker jag nog att de mer lättrullade däcken är roligare, men för soptipstrenduro som bara går utför är nog riktiga däck snabbare.

Nu återstår det bara att köpa ankelstrumpor och börja leta bästa pris på en laufgaffel.

Äh' sluta lycrafjatta dig nu, här har du ju tips på vart du ska åka tills nästa år: https://happyride.se/forum/read.php/1/3064478 ;D

BTW, efter att ha letat efter lite info om Bontragers nya version av SE4'an så snubblade jag över deras (nya?) endruo däck för sommarsäsongen, dvs SE2: http://www.trekbikes.com.ar/se/sv_S...h-slang/bontrager-se2-team-issue-tlr/p/13406/
Hittar inte mycket om det, så vet ni något om det så får ni gärna upplysa mig här. Än så länge verkar det bara finnas i 27.5x2.3" men med tanke på att deras "full-on" endurohoj Slash bara kommer som 29'a så lär väl SE2 också komma i detta format (hoppas jag...)

Nåväl, så här ser express-däcket ut :D

BontragerSE2_Team_Issue_Tire.jpg

Lär passa fint med deras framdäck SE5...

Bontrager-se5-team-issue-tyre.jpg

http://www.trekbikes.com.ar/se/sv_S...h-slang/bontrager-se5-team-issue-tlr/p/12528/

jofahjalm sa:

Hur funkar Butcher Control? Vad kör du med för tryck? Jag gillade vikten och sånt, men jag tyckte att det punkade lite väl lätt (taggbuskar och sånt).

larsaw sa:
BTW, efter att ha letat efter lite info om Bontragers nya version av SE4'an så snubblade jag över deras (nya?) endruo däck för sommarsäsongen, dvs SE2: http://www.trekbikes.com.ar/se/sv_S...h-slang/bontrager-se2-team-issue-tlr/p/13406/
Hittar inte mycket om det, så vet ni något om det så får ni gärna upplysa mig här. Än så länge verkar det bara finnas i 27.5x2.3" men med tanke på att deras "full-on" endurohoj Slash bara kommer som 29'a så lär väl SE2 också komma i detta format (hoppas jag...)

Nåväl, så här ser express-däcket ut :D

Pff, ser ju ut som nya Fat Albert front! ;-) ;-)

Luthman Photography sa:
Hur funkar Butcher Control? Vad kör du med för tryck? Jag gillade vikten och sånt, men jag tyckte att det punkade lite väl lätt (taggbuskar och sånt).

Jag kör Butcher Control på Cambern och tycker det är ett gött stigdäck, två kilo och slanglöst (väger 0,1 ton). Men sidewallsen är sköra, har skurit sönder två stycken på kort tid. Centimerterlånga revor på normala Hellas-stigar.

Tillbaka
Topp