Vilket tvättmedel om cykelkläderna luktar apa?

Så det där luddet som sätter sig i filtret existerar egentligen inte? ? Det är väl solklart att det sliter mer att tumla än att inte tumla. Sen kanske det är så lite att det inte är relevant. Själv tänker jag i alla fall inte köpa nån torktumlare eftersom jag inte ser behovet. Jag gillar faktiskt att nytvättade kläder är lite styva och frasiga dessutom.

Jag kikade på hyllan med Vanish idag faktiskt, men eftersom det fanns fjutton olika sorter så gick jag därifrån utan. ? Det marknadsförs ju som "fläckborttagare", men visst, tar det bort fläckar så tar det väl bort +ANNAT också kan tänkas. :unsure:

------

Som flera är inne på så tror jag inte det är svetten som luktar (det luktar ju inte ens svett), utan kanske mer mög från huden som ligger och gottar till sig på en del ställen. Ett av de värre områdena är ryggen på tischan, under midjeväskan. Fifan... Eller handskarna, men det beror nog på att man snorar och grisar mycket med dem. :sick:

Sköljmedel har jag inte ens funderat på att använda. Vad ska det tillföra? Finns så mycket trams. Håhå-jaja.

Sen håller jag med. Jag hängtorkar själv det mesta. Gillar också en styv handduk ? Men jag har torklinor och avfuktare i min tvättstuga så det går rätt snabbt. Sen jobbar jag ju så att kläder sällan viks undan utan torklinorna är ju som en garderob ?

Som flera är inne på så tror jag inte det är svetten som luktar (det luktar ju inte ens svett), utan kanske mer mög från huden som ligger och gottar till sig på en del ställen. Ett av de värre områdena är ryggen på tischan, under midjeväskan. Fifan... Eller handskarna, men det beror nog på att man snorar och grisar mycket med dem. :sick:
Det är inte svetten i sig som luktar. Det det som luktar blä är bakterier som "äter" svett och avger svavelväten som restprodukt. Döda bakterierna, med tex ättika, så slipper du odören. Behandlingen behöver antagligen göras med jämna mellanrum, men ättika är billigt och inte lika miljövidrigt som tex klor (klorin).

Varför krångla till det?
IMG_20200124_160705-01.jpeg

IMG_20200817_102529-01.jpeg

Jaa varför krångla till det.
Den där tvättmaskinen har nog lika många sensorer och mer beräkningskraft än den första Apollo rymdfärjan.

Jaa varför krångla till det.
Den där tvättmaskinen har nog lika många sensorer och mer beräkningskraft än den första Apollo rymdfärjan.
Och jag tror det är exakt så TS gör vilket i sin tur leder till att det skapas en tråd ?

Edit: bortsett från att Makten gör brutalkort tvättprogram

kör med via color pulver sedan flera decennier, 40 grader. ingen lukt.

ibland har frugan köpt något alternativ från grumme eller willys eller så. oftare än inte lukt från träningskläder efter några tvättar. gäller även handdukar, men konstigt nog inte sängkläder eller 'vanliga' kläder.

så försöker ligga före med tvättmedelsinköpen.

cykelkläderna tvättas ofta på akut efterfrågan aka lera eller svett efter en tur. blandar då i andra kläder för att fylla maskinen. vet inte om det gör skillnad eller inte. råder det inte direkt behov efter träningen t ex på grund av andra underliggande underkläder av material som inte utvecklar skunklukt, får ändå cykeljackan följa med in i duschen, och spolas av hängande på en plastgalge.

sköljmedel är inte aktuellt. nånsin.

Har följt tråden, men kommer inte ihåg om det varit uppe, och orkar inte läsa genom igen.

TS, är du noga med att torka kläderna efter passen, och efter tvätt? Min lägenhet har dålig luftcirkulation så jag kör alltid med en fläkt för att torka dem snabbt efter passen. Vår förening har torkrum med stora fläktar, efter principen mycket fläkt istället för värme, skulle vara energisparande tror jag. Så där torkar allt snabbt.

Jag har flertalet olika träningskläder som surnat och luktar fan när dom blir varma. En del går att rädda med ättika en del inte då är det bara att kasta. Händer lite då och då, varför då? Jo det är för fuktigt i tvättstugan när tvätten hängs. Oftast pga för mycket tvätt och dålig ventilation, vi kör med avfuktare men vissa tider på året kan det surna ändå.

Har hänt med vanliga kalsonger också med tjockt tyg som jag hängt över linan så det inte torkar i "mitten".

Det är inte svetten i sig som luktar. Det det som luktar blä är bakterier som "äter" svett och avger svavelväten som restprodukt. Döda bakterierna, med tex ättika, så slipper du odören. Behandlingen behöver antagligen göras med jämna mellanrum, men ättika är billigt och inte lika miljövidrigt som tex klor (klorin).
Jovisst, men syftar du inte på "vanlig" svettlukt nu? Alltså att det inte är svetten som luktar då, utan bakterierna (eller snarare deras fekalier). Jag menar att det inte ens luktar svett, utan typ sur disktrasa. Vilket kanske inte nödvändigtvis är svettrelaterat över huvud taget. Det är sällan delarna av kroppen som jag svettas mest om, som luktar värst på korresponderande ställen på kläderna. Vid närmare eftertanke är det koncentrerat till ställen med dålig ventilation under själva cyklingen, till exempel under väskan på ryggen. Eller i... Ja. Där.
En del verkar ha problem med att hjälmen luktar apa, men min luktar inte ett dyft. Så det verkar inte direkt logiskt allt det här. Skorna luktar heller inget.

...bortsett från att Makten gör brutalkort tvättprogram
Jag har som sagt inget val. Programmet är 20 eller 30 minuter. Får prova att konsekvent köra 30 i alla fall och se om det gör nån skillnad.

Vid närmare eftertanke tror jag inte jag hade detta problem för några år sen. :unsure: Det skulle kunna vara det sabla sporttvättmedlet som är för dåligt. Tror jag körde "vanligt" fultvättmedel tidigare. När jag bytte resonerade jag som så, att pulver kanske tar en stund att lösa och därför är olägligt vid korta tvättprogram. Ska prova att byta tillbaka.

TS, är du noga med att torka kläderna efter passen, och efter tvätt? Min lägenhet har dålig luftcirkulation så jag kör alltid med en fläkt för att torka dem snabbt efter passen. Vår förening har torkrum med stora fläktar, efter principen mycket fläkt istället för värme, skulle vara energisparande tror jag. Så där torkar allt snabbt.
Jag torkar dem inne i lägenheten och har av allt att döma bra luftcirkulation. De torkar på nån enstaka timme i alla fall. Tror inte det är något problem. Särskilt inte när man bara har några få plagg vars fukt ska lösas i luften. Och så är de relativt ofuktiga redan ur maskinen från centrifugering.

Vanish är överlägset, glömde ett par löpardojjor i en kasse i bilen över en helg efter ett myrlöppass...luktade en hel del kan jag säga!

Skorna fick ligga i blöt i ett par timmar i ett vanishbad. Efter avsköljning så var lukten helt borta. Jag trodde att de skorna var slut.

För att få sportkläder är att sluta lukta kör jag bara med lite extra vanish med random tvättmedel i maskinen.

Är det riktigt jävligt får de ligga i vanishbad innan normal tvätt.

Så det där luddet som sätter sig i filtret existerar egentligen inte? ? Det är väl solklart att det sliter mer att tumla än att inte tumla. Sen kanske det är så lite att det inte är relevant.

Enligt t.ex. https://www.radron.se/extramaterial...tumlas drar ihop,nedåt som när man hängtorkar är luddet redan fritt i textilen innan torktumling. Om något hjälper torktumlaren till att damma ur kläderna. Jag har sett samma information från andra källor, så jag gissar att det stämmer.

+1 på Ättika, det låter jag mina syntetkläder ligga i ibland. Tänk på att inte tvätta med blekmedel sedan, det ger klorgas.

Jag gick även över till t-shirt i ylle när jag cykelpendalde, den luktar inte, och jag tvättade hela cykelkittet i fintvätt, 40 grader 47 minuter med extra sköljning (om det spelar roll) två gånger i veckan. Jag tyckte inte det blev ofräscht.

@Makten jag resonerar som du att pulver knappast är optimalt vid korta program, det syns ju tydligt att det åker runt en stund i maskinen innan det är löst om man tittar. Men för mig är lösningen som sagt att köra programmet på en timme. Med samma billiga Ica basic pulver som kostar gratis jämfört med resten av hyllan. Det finns ju liksom en anledning till att man inte kör tex lakan i korta program, det behövs lite tid för att det ska bli riktigt rent, även om tiden är avsevärt kortare i en maskin för tvättstuga med trefas och koppling till varmvatten så att den direkt är uppe i angiven temperatur än en hemma som är begränsad till ett vanligt uttag.

Jag tvättar f ö inget utom just lakan och handdukar varmare än 40. Så ni kan hänga mig som snuskig och bärare av samhällets alla farsoter om ni vill.

Jovisst, men syftar du inte på "vanlig" svettlukt nu? Alltså att det inte är svetten som luktar då, utan bakterierna (eller snarare deras fekalier). Jag menar att det inte ens luktar svett, utan typ sur disktrasa. Vilket kanske inte nödvändigtvis är svettrelaterat över huvud taget. Det är sällan delarna av kroppen som jag svettas mest om, som luktar värst på korresponderande ställen på kläderna. Vid närmare eftertanke är det koncentrerat till ställen med dålig ventilation under själva cyklingen, till exempel under väskan på ryggen. Eller i... Ja. Där.
En del verkar ha problem med att hjälmen luktar apa, men min luktar inte ett dyft. Så det verkar inte direkt logiskt allt det här. Skorna luktar heller inget.

Jag har som sagt inget val. Programmet är 20 eller 30 minuter. Får prova att konsekvent köra 30 i alla fall och se om det gör nån skillnad.

Vid närmare eftertanke tror jag inte jag hade detta problem för några år sen. :unsure: Det skulle kunna vara det sabla sporttvättmedlet som är för dåligt. Tror jag körde "vanligt" fultvättmedel tidigare. När jag bytte resonerade jag som så, att pulver kanske tar en stund att lösa och därför är olägligt vid korta tvättprogram. Ska prova att byta tillbaka.

Jag torkar dem inne i lägenheten och har av allt att döma bra luftcirkulation. De torkar på nån enstaka timme i alla fall. Tror inte det är något problem. Särskilt inte när man bara har några få plagg vars fukt ska lösas i luften. Och så är de relativt ofuktiga redan ur maskinen från centrifugering.
Jag tvättar också träningskläder/funktionskläder i flytade tvättmedel så prova helt enkelt ett annat flytande tvättmedel.

Tror att långsam hängtorkning är ett större problem på handdukar och bomullsplagg som torkar långsammare än syntet.

Ett tips som jag också ser till att följa det är att aldrig stänga lucka och tvättmedelsfack efter användning. Plocka ut tvättmedelsfacket då och då och rengör det (om det går på din maskin).

Ett tips som jag också ser till att följa det är att aldrig stänga lucka och tvättmedelsfack efter användning. Plocka ut tvättmedelsfacket då och då och rengör det (om det går på din maskin).
Tvättmedelsfacket är ju helt meningslöst i alla händelser. Jag använder alltid tvättmedel i boll i maskinen, och självklart inget sköljmedel. Tvättmedelslådan skjuter jag bara in när jag tvättar, och låter den annars ligga bredvid maskinen.

Variera mellan olika tvättmedel! Olika tvättmedel är bra på olika saker och att variera lite då och då upplever jag gör stor skillnad.

Få även tvätten torr så snabbt som möjligt. Avfuktare om det går men en vanlig bordsfläkt gör underverk för torktiden.

Dessutom +1 på ättika

Oftast bara sport-tvättmedel (ToKo just nu) men om doften satt sig brukar jag köra galltvål. Bara lite går även ingrodda knäskydd att inte lukta längre.

Det som luktar är när bakterierna avger svavelväten, tänk doften av sopor eller pappersbruk. De behöver mer än "mat" för att få goda livsbetingelser. Tillgång till värme och fukt är också avgörande. Alltså är det helt logiskt att de trivs bättre och luktar mer under din midjeväska än i din välventilerade hjälm. Ättikbehandling enligt recept du fått ett par gånger i tråden är lösningen. Upprepa vid behov.

Variera mellan olika tvättmedel! Olika tvättmedel är bra på olika saker och att variera lite då och då upplever jag gör stor skillnad.

Få även tvätten torr så snabbt som möjligt. Avfuktare om det går men en vanlig bordsfläkt gör underverk för torktiden.

Dessutom +1 på ättika
Kör alltid med bordsfläkt mot träningskläderna men framförallt hjälmen efter passen. Just mot bakterierna i hjälmen för jag numera ett framgångsrikt krig. Den luktade rätt mycket några pass efter ättikstvätt/bad, tröttnade till slut och nu så tvättar jag alltid hjälmen med lite Y3-tvättmedel DIREKT efter passet, och sätter en bordsfläkt på högsta effekt precis framför den. Så numera ligger hjälmbakterierna lågt.

Det här med illalukten. Bakterierna dör inte vid temp < 60° om jag förstått det hela rätt. Det innebär isf att om man har plagg som invaderats av bakterier och man tvättar vid t.ex. 30° så finns det alltid kvar bakterier, de som lyckas klamra sig fast, lukten (avgaserna från bakterierna) försvinner också. Dom kvarvarande bakterierna levererar bara avgaser, och förökas, om det är fuktigt. Alltså: optimera torktiden.

Ytterligare saker som talar för att torktiden är viktig.
På högstadiet var det en biologilärare som sa något typ att bakterier fördubblas på en viss tid, låt säga att det var 1 timma. Och att om inte vissa småkryp (eller om det var något inbördeskrig mellan olika bakterier, kommer inte ihåg) så skulle planeten jorden täckas av 1 meter bakterier efter ett dygn, eller vad det var. Sen sa han "och efter 2 dygn är det 2 meter" men då korrigerade jag honom med "nja, efter ytterligare 1 timma är det 2 meter p.g.a. fördubblingen på 1 timma", ett av mitt livs största triumfer.

Poängen, om det ovan stämmer, är att bakterietillväxten är exponentiell och därför gör torktiden ännu viktigare.
Kanske Tegnell kunde titta på det här när det lugnat ner sig med covid.

Enligt t.ex. https://www.radron.se/extramaterial/torktumlare/rad-fran-expert/#:~:text="Tumling sliter inte på kläderna"&text=Men det största fibersläppet sker,och när du tvättar det.&text=– Textilmaterial som torktumlas drar ihop,nedåt som när man hängtorkar är luddet redan fritt i textilen innan torktumling. Om något hjälper torktumlaren till att damma ur kläderna. Jag har sett samma information från andra källor, så jag gissar att det stämmer.

Tjena!

Vi funderade ett tag på varför det blev så förbannat dammigt i vårt hus, tills det slog mig att vi inte har torktumlare vilket vi alltid haft innan. Man ser verkligen hur det dammar om lakanen t.ex. så jag håller med om den teorin.
Nu flyttar vi och får torktumlare.

Tjena!

Mina knep för att slippa dålig lukt.

1. Tänk på vad du äter, en del mat gör att man luktar mer.
2. Duscha innan träningen.
3. Ha flera uppsättningar kläder så dom får vila mellan gångerna.
4. Tvätta aldrig i kallare än 60°.
5. Ättika istället för sköljmedel.

Min äldsta cykeltröja är i syntet och från 1997. Den är ganska doftfri fortfarande

@Makten behöver fler uppsättningar träningskläder, så att det inte behöver köras tvättmaskin dagligen. Fyll maskinen och kör långt program istället. Vid behov ättika antingen i maskinens förtvätt, eller ett bad i hon. Ättiksbad har räddat cykel- och joggingskor som luktat kattpiss flera gånger.

Har hänt mig ett par gånger att kläder börjar lukta surt. Har då slängt de plaggen och kör trumrengöringsprogrammet med klorin i tvättmaskinen.
Tror själv det beror på att torkningen går för långsamt.

Korta programmen är inte att rekommendera. T.o.m 30 grader med längre program funkar bättre.

Använd inte för mycket tvättmedel heller, kan göra att kläderna börjar lukta vid användning.

Jag använder Ocean (https://www.oceanshop.se/alla-produkter/tvatt/tvattmedel). Jag tvättar mina träningskläder sällan; varannan eller var tredje vecka kanske. Uppskattningsvis tvättar jag tre gånger av fyra i någon form av energisparprogram, kring 40 grader. Den fjärde gången blir det i 60 grader. Aldrig sköljmedel. I så stor utsträckning som möjligt torkar jag kläderna utomhus. Jag hänger även upp kläderna så snart jag klär av mig dom så att de får torka direkt efter användning. Och så använder jag en hel del yllekläder.

Kan det ha att göra med klädernas förmåga att transportera bort vätska under passens gång? Kvalitén på den typen av funktioner i kläderna förefaller, tycker jag, skilja sig åt mellan olika tillverkare (jag kör för egen del i princip uteslutande Craft och Rapha numera). Ju bättre genomströmning av vätska som finns i kläderna desto mindre för tvättmaskin, tvättmedel och allt vad det nu är att ta hand om i efterhand. För jag antar att problemet bottnar i att kläderna tillförs någonting (till skillnad från när dom är nya) som inte försvinner och som dessutom ger sig till känna genom att avge... doft. :unsure:

Vanish är överlägset

Vanish har gjort ett antal "underverk" för oss med kläder som var helt körda. Mycket barnkläder,med allt vad det innebär, har räddats av vanish.

Det grövsta jag sett som vanish gjort var ett par jeans som jag fått smörjfett på från en dragkrok/husvagn. Tänkte att det där går aldrig bort, men gnuggade bara in vanish (kan varit deras sprayflask) och .... fläckfan försvann framför ögonen på mig! Vilket är helt omöjligt, typ. Vart tog fettet vägen eg.? Tja, inte bryr jag mig eg. utan de åkte in itvättmaskinen och såg ut som nya. Vanish är ju ett kraftigt blekmedel vad jag förstått det som, men det bleker ju inte sönder kläderna utan bara smutsen i så fall....

Vanish har gjort ett antal "underverk" för oss med kläder som var helt körda. Mycket barnkläder,med allt vad det innebär, har räddats av vanish.

Det grövsta jag sett som vanish gjort var ett par jeans som jag fått smörjfett på från en dragkrok/husvagn. Tänkte att det där går aldrig bort, men gnuggade bara in vanish (kan varit deras sprayflask) och .... fläckfan försvann framför ögonen på mig! Vilket är helt omöjligt, typ. Vart tog fettet vägen eg.? Tja, inte bryr jag mig eg. utan de åkte in itvättmaskinen och såg ut som nya. Vanish är ju ett kraftigt blekmedel vad jag förstått det som, men det bleker ju inte sönder kläderna utan bara smutsen i så fall....
Det går utmärkt att bleka sönder kläderna också ..

Just fett, från dragkrokar eller whatever, tycker jag vanligt enkelt tvättmedel också brukar lösa lätt i den vanliga tvätten. Det är partiklarna bundna i fettet som blir kvar. T ex om man "råkar" torka av kopparpasta på byxorna. Även verkstadsoverallen blir ju ren med en rätt normalt dos tvättmedel.

Korta programmen är inte att rekommendera. T.o.m 30 grader med längre program funkar bättre.
Nästa programlängd är 1:30, och det anser jag vara för länge för frekvent tvättning när kläderna inte är "smutsiga".

Använd inte för mycket tvättmedel heller, kan göra att kläderna börjar lukta vid användning.
Hur skulle det gå till?

Nästa programlängd är 1:30, och det anser jag vara för länge för frekvent tvättning när kläderna inte är "smutsiga".

Hur skulle det gå till?
Kläderna är ju bevisligen smutsiga. Och spelar det någon roll för att det blir för sent på kvällen då eller handlar det om något känsla av att det skulle vara slösaktigt?

Samla två uppsättningar och kör samtidigt annars?

Det är ju ett förslag till lösning som kräver i princip noll insats från dig övrigt.

Kläderna är ju bevisligen smutsiga. Och spelar det någon roll för att det blir för sent på kvällen då eller handlar det om något känsla av att det skulle vara slösaktigt?

Det är ju ett förslag till lösning som kräver i princip noll insats från dig övrigt.

Och du behöver kanske inte köra 1:30 varje gång?

För mig är inte fortfarande fuktig svett att betrakta som "smuts". Det syns inte ens.

Lång tvätt sliter förmodligen mer och lär förbruka mer vatten och energi, ja.

Har extremt svårt att tro att kläderna luktar mindre om man låter svetten torka in istället för att tvätta ur den direkt. Insatsen blir att köpa mer dyra kläder och förvara svettiga kläder nånstans.

Edit: Sen använder jag inte exakt samma typ av plagg hela tiden eftersom väder och temperatur varierar, så det blir rätt jäkla mycket kläder som måste dubbleras om det ska funka. Säkert femtusen spänn totalt.

Vet inte om jag får avslöja det här. Jag använder lite grönsåpa skvätter lite på kläderna innan jag stoppar dom i tvättmaskinen.

Det som kostar energi i en tvättmaskin är primärt att värma upp vattnet, inte att driva runt trumman. Och korta program använder ofta mer vatten, om jag förstått saken rätt.
Det syns rätt tydligt att min maskin öser in mer vatten i sköljningen på kortprogrammet för att kompensera för att varje sköljning är så kort. Nivån är synligt högre i trumman. Men det varierar säkert mellan olika maskiner.

Mer slitage på kläderna, kanske. Men om alternativet är att man inte vill använda dem för att det stinker är det ju ett ickeargument.

För mig är inte fortfarande fuktig svett att betrakta som "smuts". Det syns inte ens.

Har extremt svårt att tro att kläderna luktar mindre om man låter svetten torka in istället för att tvätta ur den direkt. Insatsen blir att köpa mer dyra kläder och förvara svettiga kläder nånstans.

Edit: Sen använder jag inte exakt samma typ av plagg hela tiden eftersom väder och temperatur varierar, så det blir rätt jäkla mycket kläder som måste dubbleras om det ska funka. Säkert femtusen spänn totalt.
Luktar det är det ju bevisligen något som är kvar i kläderna. Alltså inte rena..

Kör det långa programmet varannan var tredje gång då som kompromiss. Så får du ur skiten som uppenbarligen blir kvar annars. Det kanske räcker?

Ull tycker jag personligen är en stor jäkla myt. Det värmer inte ett dugg bättre än syntet när det är blött, det behöver visserligen inte tvättas lika ofta (men är jäkligt äckligt att cykla i sunkiga kläder) och framför allt håller det inte i närheten av lika bra (även om man tvättar det med ulltvättmedel). Plus att det är extremt dyrt jämfört med syntet.

Min erfarenhet är att det är skillnad på ull och ull. Bra mernioull från typ Icebreaker tycker jag fungerar väldigt bra. Jag kanske missuppfattar vad "sunk" betyder men jag tycker inte att dom behåller den där svettlukten på samma sätt som syntet och bomull.

Hur skulle det gå till?

Betalvägg. Men i ingressen framgår det att det gäller kläder som luktar illa efter tvätt, inte senare. Jag använder alltid "extra vatten" när jag tvättar eftersom jag får utslag av vissa plagg annars. Så visst är det idiotsnålt med vatten i standardläget.

Betalvägg. Men i ingressen framgår det att det gäller kläder som luktar illa efter tvätt, inte senare. Jag använder alltid "extra vatten" när jag tvättar eftersom jag får utslag av vissa plagg annars. Så visst är det idiotsnålt med vatten i standardläget.
Alltså, "lukten senare" beror på att det är bakterier kvar efter tvätten, även om de inte hunnit komma igång ordentligt innan plaggen torkat. Och ju längre torktid desto mer hinner de komma igång, även om man inte uppfattar någon lukt. Det är inte så att de plötsligt någon gång börjar producera avgaser.

Hudpartiklarna som fastnar i tyget syns nog inte heller.

Jag har 20 år gamla cykeltröjor som gått långt program vid varje tvätt och de är fortfarande inte märkbart slitna.

Olika former av undertröjor som kan kombineras med cykeltröjor och jackor kan man aldrig ha för många av. Det kostar att tvätta en gång om dagen istället för en gång i veckan också. I längden tror jag nog man tjänar på att ha flera uppsättningar kläder.

Hmm, jag många cykelbyxor för landsväg för långt över 10k.
Yttershorts för mtb har jag 5 par.
Syntet går att användas en gång.
Plagg utanpå andra är något annat. De direkt mot huden tål en.
Ett knep kan vara att använda ull innerst, det gör att synteten utanför stinker märkbart mindre än med syntet innanför är min spaning. Du får ge dig med att återanvända kropsnära syntetplagg om jag förstår rätt.
Du måste tvätta i 60, köp fler uppsättningar. Använd en gång, tvätta en FULL maskin varje gång med träningskläder. Det är inte slösaktigt. Det är enda sättet. Att låta det lufttorka, jag hänger skiten över cykeln.

Det låter nästan som att du skapar det här problemet med flit.

Tillbaka
Topp