Vilket Ultralopp rekommenderar ni som har erfarenhet?

rpw_mtb

Medlem
Planerar att delta i något ultralopp nästa år.
Självklart har jag koll på några ev de största men då jag saknar erfarenhet skulle jag gärna få lite tips och idéer från den samlade visdomen här. Berätta gärna om dina erfarenheter samt både för och nackdelar med respektive lopp. Har ej låst mig vid underlag ännu, utan är som sagt öppen för förslag.
Tänker mig >100 mil. Tack på förhand

Mindre lopp blir ofta lite mer personliga då man är färre. De större lite anonymare men med betydligt mer surr innan på facebook och mer vätternkänsla med publik och många längs vägen samt mer publik. Jag startade Monaco di Baviera classic i år. Ett litet gulligt och väldigt välarrangerat lopp med ruggigt hög svansföring. Inför har de utökat antalet lopp https://ultracyclingchallenges.com/.
Arrangören och de runt honom är ruggigt trevliga och extremt ambitiösa. Jag rekommenderar sålunda deras ultralopp ifall man vill cykla ultra.
Min ambition för nästa år är UTU varit funkis innan och hoppas på att kunna cykla i år. Även det är ett ruggigt bra lopp dock kanske lite mer fokus på mys än på ultra (så det finns kontroller och funktionärer längs vägen).

Cykla en hel randonneur-serie samt en BRM1000 så får du välja starttid till Paris -Brest - Paris 2027.

Serien består av 200, 300, 400 och 600km långa lopp, 1000km är bonus. Du behöver ett totalsnitt på minst 15km/h för att bli godkänd.

2027 är serien upp till 600km obligatorisk för deltagande till ett av dom finaste loppen, PBP som går vart 4:e år. Kvalloppen som ingår i serien finns lite överallt i Sverige men även i övriga världen.

Ett tillägg, vissa år kan man cykla en hel serie inom 7 dagar-ish. På Mallorca och på fastlandet (Katalonien).

Cykla en hel randonneur-serie samt en BRM1000 så får du välja starttid till Paris -Brest - Paris 2027.

Serien består av 200, 300, 400 och 600km långa lopp, 1000km är bonus. Du behöver ett totalsnitt på minst 15km/h för att bli godkänd.

2027 är serien upp till 600km obligatorisk för deltagande till ett av dom finaste loppen, PBP som går vart 4:e år. Kvalloppen som ingår i serien finns lite överallt i Sverige men även i övriga världen.
Börja med rando och känn dig för.
Jag uppskattar dem då det känns mer "anonymt" och kul att träffa gamla rävar att snacka med.

UTU har ju bara arrangerats två gånger så något ”brukar” är det svårt att tala om. Ingen av gångerna har det varit fullbokat.

Kanske har @kontrapunkt tillgång till exakt antal anmälda och startande i de två upplagorna?

Jag har kört både MSR och UTU och kan rekommendera bägge. Bägge är relativt bekväma med kontroller var 100:e km. En absolut majoriteten av kontrollerna serverar riktig mat och har övernattning. Bägge loppen har häftig natur (som jag insett efteråt då jag sett andras fotografier) och vägarna är bra. UTU har dock betydligt tuffare vägar än MSR, ibland funderar man på om arrangörerna för UTA är sadister som har letat reda på de mest kuperade vägarna i Norden.
Vädret kan ställa till det, förra UTU bjöd på en natt med riktigt kallt missärregn, MSR har haft snö och minusgrader (vinterhandskar sålde slut i byarna). Det året jag cyklade var det missärvärme, gassande sol, 30 grader varmt och ovanför trädgränsen i många mil är tufft.
Själv är jag sugen på bägge för nästa år.

Kör det du tycker ser kul och lockande ut! Det kommer såklart gå "bättre" ju mer erfarenhet du hinner samla på dig men med ett ordentligt pannben så fixar man det mesta även utan erfarenhet. Mao så behöver man ju inte alltid börja smått och jobba sig uppåt även om det kanske är mest förnuftigt :)

UTU har ju bara arrangerats två gånger så något ”brukar” är det svårt att tala om. Ingen av gångerna har det varit fullbokat.

Kanske har @kontrapunkt tillgång till exakt antal anmälda och startande i de två upplagorna?

UTU 2022 var fullbokat ett tag under våren, sen tillkom några platser som hållits av föranmälan. Eventuellt kan det varit fullt en stund senare under våren, men kom några senare återbud. UTU 2026 har 100 platser + 20 platser som i början är reserverade för volontärer tidigare år. Å andra sidan har vi gått från 39 till 93 anmälda vid start [edit: några var kvar som anmälda, men DNS] ...

så rimlig chans att komma med, men kan rekommenderas föranmäla sig (vilket går från 15 november kl 00:00) för att vara säker på en plats.

Senast ändrad:
Var det verkligen 93 startande 2022? Mitt minne säger att det kan ha varit 93 i startlistan men ett antal färre som verkligen kom till start, d.v.s. att de 93 inkluderade ett antal DNS:er. Listan här indikerar 71 startande om jag räknar rätt.

Var det verkligen 93 startande 2022? Mitt minne säger att det kan ha varit 93 i startlistan men ett antal färre som verkligen kom till start, d.v.s. att de 93 inkluderade ett antal DNS:er. Listan här indikerar 71 startande om jag räknar rätt.

Ja, så bör det nog varit. Det var dock i sådana fall DNS utan avbokning.

Tillbaka
Topp