Vilket vevlager är rätt?

monocultured

Ny medlem
Vilket vevlager är rätt?
Aloha

Jag håller på att byta ut vevlagret på min förtjusande skräpiga singlespeed som nog ska hålla en sommar till: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1172259/1172383

Efter att ha mätt gängorna så verkar jag ha en engelsk version (1.37" × 24 TPI) men bredden på själva hållaren för vevlagret är 69mm, närmre 70mm, och alltså lite bredare än brittisk / ISO standard (68mm). Är det här en annan standard eller slarvig tillverkning, och vilket vevlager skulle ni rekommendera?

Utöver det så vet jag inte hur långa tapparna ska vara; Jag förstår att kedjan ska vara i en rak linje från klingan, men hur stor skillnad gör det på milimeter? Jag borde kunna justera avståndet till bakre klingan med mellanringar, eller tänker jag fel? Behöver även köpa nya vevarmar & antagligen ny klinga som passar tapparna — skulle uppskatta tips på det.

Glad påsk!

Vilket vevlager är rätt?
Standard eller inte och vad det är för gängor har jag ingen aning om. Däremot vill jag bidra med min erfarenhet angående kedjelinjen.

Någon millimeter i skillnad på kedjelinjen fram/bak spelar ingen roll. Min "till-och-från-jobbet-Cannondale" levererades från fabrik med ca 10 mm skillnad. Detta gick bra i ca tre år, därefter gick kedjan av. Drev fram och bak var "helt slut". Jag vill tillägga att jag inte tog i speciellt hårt när kedjan sprack. (Tur att jag hade klarat av all barnproduktion innan detta hände :P). När jag hade fixat till kedjelinjen märkte jag en enorm skillnad, rundtrampet går "mjukare/jämnare" och det rasslar inte ett dugg längre.

Ett sätt att få till korrekt kedjelinje är ju förstås att försöka få uppgift från vevpartitillverkaren vilken kedjelinje en viss längd på vevaxeln ger. Därefter försöker man hitta uppgift om vilken kedjelinje baknavet ger. När man vet detta så kompenserar man med "rätt" längd på vevaxeln.

Nu verkar det som om du har en body för flerdelat bak (justerar med mellanringar) vilket förenklar det hela.

Skaffa ett passande (rätt gängor och bredd på vevlagerhylsan) vevlager och montera detta. Montera därefter bakdrevet ung. mitt på bodyn. Montera på kedjan och trampa därefter runt några varv. Titta därefter ovan ifrån på hur kedjan ligger på den främre kransen. Det syns ganska tydligt om kedjan ligger för mycket inåt eller utåt. Ligger kedjan och "skaver" på utsidan av framkransen så flyttar du ut bakdrevet något och vice versa.

Vilket vevlager är rätt?
Jag är inte helt 100 på att jag använt de rätta begreppen. Med "body" menar jag den del på vilken man fäster kassetten på (jag utgick från att det ursprungligen suttit en flerdelad kassett på). Vanligt är ju, när man bygger om flerväxlat till singelspeed, att man tar befintlig kassett, ersätter alla drev förutom ett med "mellanringar". Det är på detta sätt som jag förstod att du gjort.

När man pratar om bredden på hjulaxeln brukar man (väl?) mena avståndet från ända till ända på axeln. Bredden på navet som brukar anges är innermåttet mellan gaffeländarna (dropout´sen).

Vilket vevlager är rätt?
Oj, nu måste jag kapa tråden känner jag. Har ett 10 delat shimano 105 ihopskruvat på pendlarn. Allt 105 utom vevpartiet som är ett gammalt Nervar och vevlagret är ngt jag hittade som får klingan tillräckligt långt ut (det andra jag har gjorde att klingan gick i ramen).

hur långt ut från center vevlager skall en singelkllinga ligga i mitt fall?

Vilket vevlager är rätt?
Då ska vi se om jag förstår dig rätt (skjut mig inte om jag missförstår);

Du har alltså bytt vevparti och kassett bak på din pendlare? Om det var flerdelat bak tidigare så ska det inte vara några egentliga problem.

Är det en kassett för lvg eller mtb du har nu? Om det är mtb är en lämplig kedjelinje fram 50 mm. Detta motsvarar mittenklingan på ett tredelat mtb-vevparti.

Är det en lvgkassett kan man "kapa" kedjelinjen fram något (ca 48 mm borde bli lagom).

Enklast är att du skaffar ett mtb-vevparti och placerar klingan på "mittenplatsen" alternativt att du skaffar ett lvgvevparti och placerar klingan på innerplatsen.

Om du tycker att det är fult att ha klingan på mittplatsen eller innersidan kan ett alternativ vara att skaffa ett mtbvevparti/lvgvevparti, behålla ytterklingan, och kompensera med en kortare vevaxel. Nu verkar det inte finnas några standarder men vanligt är att en 113 mm axel ger en kedjelinje om ca 54 mm på ytterklingan på ett tredelat vevparti (mtb). Cyklar du mest på de fem yttersta dreven bak tycker jag dock inte att du ska korta vevaxeln så mycket, kanske endast till 105-110 mm. se dock till att det finns tillräckligt med utrymme mellan klingan och kedjestaget för att korta vevaxeln.

När du läser specifikationer angående kedjelinjer på vevpartier, tänk då på att man mäter kedjelinjen på mittenklingan på ett tredelat vevparti ochmitt emellan de två klingorna på ett tvådelat vevparti.

Tillbaka
Topp