Vilket vevlager?

Marcu9

Medlem
Vilket vevlager?
Hej,

Jag har precis bytt vevparti och märkte då att det nya vevpartiet var för en längre axel än vad jag har på cykeln. Det sitter ett 118mm vevlager och det nya vevpartiet är för 123mm.

Är det då enklast att byta vevlager till ett längre eller går det att lösa med brickor eller liknande?

Hur väljer jag rätt vevlager ifall det behövs bytas?

Tack på förhand!

Vilket vevlager?
5mm bricka på ena sidan eller en kombination av brickor, beroende på hur du vill ha kedjelinjen/hur centrerat ditt vevlager är.

Vilket vevlager?
finns väl inga vevpart som passar Hollolloololo...2 och kräver olika längder på axeln... Och 2.5 mm pa var sida det skulle ju endast medföra att man fick 2.5 mm mindre "glapp" mot ramen men lagret/axeln skulle ju fortfarande vara centrerad i ramen och således för kort på drivsida för att få "rätt" chainline.

Vilket vevlager?
Jag tänkte att det kanske fanns någon typ av HT-II vev som kanske var av olika axellängd, som inte jag känner till, därför att det finns specifika lager för 68 och 73mm hylsa. Kör alla racers med 2 shims på drivsidan? Eller drar man ihop veven 5 mm extra? Jag vet inte hur det funkar, jag har aldrig monterat mtb ht2 vev på en racer.

Du har missat holololoo skämtet. Det är gammalt. :)

Edit. (123-118)/2. Aldrig bra med en vev som glappar.

Senast ändrad:
Vilket vevlager?
Jga vet inte om jag borde, men eftersom du inte känner till honom så...

Får jag presentera den mycket populära Mr. Trololo. Det ursprungliga videotrollet. Den här är mycket svår att släppa, men rolig att tralla på när man cyklar och känner sig lite glad. :)

Senast ändrad:
Vilket vevlager?
Det vevpartiet jag har satt på nu är ett shimano FC-M361.

Så ni tycker att det är lugnt att bara sätta någon vanlig bricka på mellan 2.5-5mm runt fyrtkantsaxeln för att flytta vevarmsavdragare utåt?

Vilket vevlager?
Inte mer än 2.5mm till på drivsidan. På den andra sidan behöver du förmodligen inget alls. Jag vet inte hur lagret ser ut, men det är en lös hylsa som gängas över den öppna änden av vevlagret. Är det en distansring med fläns på, som skruvas mot vevhylsan, så kan du väl sätta dit en med för det estetiska. En del gängas ju in i ramen och blir släta mot vevhylsan.
Sen tror jag nog att det kommer att funka.

Senast ändrad:
Vilket vevlager?
Det är alltså fyrkantsvev vi pratar om.
Axeln på ett fyrkantlager är ju så lång den är.
Prova först hur det blir med nya veven på gamla lagret. Kommer veven för långt in så den tar i kedjestag eller att kedjelinjen blir allmänt kass så köper du ett nytt fyrkantlager med rätt axellängd.
Kolla så du köper ett lager för rätt bredd på vevlagerhylsan. 68 eller 73mm.

Vilket vevlager?
Väcker lite liv här igen då. Har lyckats cykla många mil med nuvarande bedrövliga kedjelinje, går för tillfället bara att använda de två största klingorna där fram, växlar jag upp till 3 så blir det friläge (kedjan går över vevarmen hehe). Har varit en hel del annat att fixa på cykeln som tagit tid.. Men nu ska detta fixas.

Har letat som en tok efter ett nytt vevparti för 118mm fyrkantsaxel vevlager då jag inte är riktigt nöjd med utväxling på mitt nya vevparti. Men detta tycks vara en bristvara. Så därför verkar det som att jag är illa tvungen till att byta till ett 122.5/123mm fyrkantsaxel vevlager för att kunna hitta ett passande vevparti. Är detta lagret då någonting att ha? http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrkantsaxel-68-122mm-engelsk-ganga

Jag har mätt ut att det är 68mm jag ska ha. Och med det vevlagret ska väl detta vevpartiet passa perfekt? https://www.bikester.se/shimano-acera-fc-m361-vevparti-mtb-48-38-28-svart-371094.html

vad jag har förstått så behöver jag införskaffa en vevlageravdragare för att kunna byta. Är det något mer som behövs? Det ska väl inte heller vara några större svårigheter att göra det själv?

Sen bara en fundering, varför säljs en massa 115mm, 118mm osv. Vevlager när det inte finns några vevpartier att köpa till dessa mått?..

Vilket vevlager?
Kapar tråden!!!

Ska byta från ett lager med fyrkantsaxel till ett genomgående, just nu så sitter det ett...
  • Vevlager: Neco, fyrkantlager, 68/107,5
Vad behöver jag tänka på mer än att det ska vara 68 mm?

//Mvh

Vilket vevlager?
Läs i instruktionsboken vilket vevlager som passar till vevpartiet.

Vilken längd lagret ska ha beror på antalet framdrev. Med tre drev fram ska det troligen vara 122,5 el. 123 mm. 68 eller 73 mm är bara att mäta på cykeln ju.

Tänk på att vevlager lossas framåt i cykelns färdriktning på båda sidorna. Rengör gängorna noga och stryk på ett tunt lager fett på båda ytorna. Dra inte åt om du är minsta tveksam om gängorna går rätt.

Tillbaka
Topp