HjuligtVäder
Medlem
Vilket vevlager?
Min Pinnacle Arkose 3 från 2016 behövde nytt vevlager men mitt byte gick inget vidare och därför vänder jag mig till er experter. I produktbeskrivningen står att det var ett "Samox external bb, 68 mm shell, english thread" från början. Köpte ett Ultegra SM-BBR60 att byta med för att det ska vara kompatibelt med Shimano 105 som det mesta av cykeln är. Läser också i produktbeskrivningen "chain set Samox alloy 172.5 mm" fast det säger inte mig mycket.
Nu till problemet. Vevarmen går inte in hela vägen mot vevlagret. Ja, jag har smörjt och bankat rejält. Cykeln går att använda med 1x drev men framväxeln når då inte att putta över kedjan till andra drevet eftersom hela vevaxeln är för långt ut. Kanske är innerdiametern på vevlagret lite lite fel och då är frågan vilket vevlager som skulle passa. I bilden ser ni avståndet där det är mycket vitt fett.
Nu till problemet. Vevarmen går inte in hela vägen mot vevlagret. Ja, jag har smörjt och bankat rejält. Cykeln går att använda med 1x drev men framväxeln når då inte att putta över kedjan till andra drevet eftersom hela vevaxeln är för långt ut. Kanske är innerdiametern på vevlagret lite lite fel och då är frågan vilket vevlager som skulle passa. I bilden ser ni avståndet där det är mycket vitt fett.