Vilket vevlager?

Vilket vevlager?
Min Pinnacle Arkose 3 från 2016 behövde nytt vevlager men mitt byte gick inget vidare och därför vänder jag mig till er experter. I produktbeskrivningen står att det var ett "Samox external bb, 68 mm shell, english thread" från början. Köpte ett Ultegra SM-BBR60 att byta med för att det ska vara kompatibelt med Shimano 105 som det mesta av cykeln är. Läser också i produktbeskrivningen "chain set Samox alloy 172.5 mm" fast det säger inte mig mycket.

Nu till problemet. Vevarmen går inte in hela vägen mot vevlagret. Ja, jag har smörjt och bankat rejält. Cykeln går att använda med 1x drev men framväxeln når då inte att putta över kedjan till andra drevet eftersom hela vevaxeln är för långt ut. Kanske är innerdiametern på vevlagret lite lite fel och då är frågan vilket vevlager som skulle passa. I bilden ser ni avståndet där det är mycket vitt fett.

Bilagor

• 20220315_220303.jpg
    20220315_220303.jpg
    423.4 KB · Besök: 98
Vilket vevlager?
Det följde inte med några distanser och mer avstånd ska det inte vara eller att avståndet som är ska fyllas ut av distanser. Dreven behöver komma in mot ramen för att framväxeln ska klara att peta över kedjan till andra drevet.

Vilket vevlager?
Det följde inte med några distanser och mer avstånd ska det inte vara eller att avståndet som är ska fyllas ut av distanser. Dreven behöver komma in mot ramen för att framväxeln ska klara att peta över kedjan till andra drevet.
Sorry läste inte riktigt klart står ju 68mm
Du får plocka isär och montera igen det skall inte behövas våldning för att få ihop det

Vilket vevlager?
Har svårt att tro att ett Ultegra inte skulle hålla sig inom toleranserna för 24mm axel.
Vad mäter vevpartiets axel? Vad är det för märke och modell på det?

Vilket vevlager?
Du skriver att vevpartiet är "chain set Samox alloy 172.5 mm", dvs inte ett shimano vevparti. Är det illa så har man väl byggt något eget 24mm HTII liknande för att komma billigare undan, ingen aning. "External shell 68mm" säger ju inte så mycket egentligen mer än att det inte är square taper kanske (gxp är ju också "external shell 68mm)

Plocka loss vevpartiet igen och lägg upp det gamla och nya vevlagret och jämför. Ser lagret ut att passa? Du skall ju med lätthet kunna trä på höger vevlagerskål på axeln utan problem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp