Vilket vevparti till GT Tequesta 1992?

petterpetterpetter

Aktiv medlem
Hej! Jag har fått tag på en fin GT Tequesta från 1992 som jag tänkte plocka ned, och sen bygga upp igen med moderna komponenter, och bli lite bättre på att meka på vägen.

Börjar med vevparti och drivlina. Planen är att konvertera till 1x7. Efter lite googlande verkar det som att det här vevlagret ska passa. Och då kanske det här vevpartiet kan vara något?

Tacksam för hjälp!

Petter

Bilagor

• Screenshot 2025-05-18 at 20.51.27.webp
    Screenshot 2025-05-18 at 20.51.27.webp
    1.3 MB · Besök: 277
Senast ändrad:
Antar att det sitter ett 3x vevparti i dag med fyrkantslager. Det kan vara lite knepigt att få moderna grejer att få plats i en 26" ram när de flesta vevpartierna är gjorda för 29" ramar. 32T klinga kanske får plats, men det är inte säkert att vevarna går fritt från kedjestagen. Jag har monterat 2x på en gammal 26" ram, men var tvungen att shimsa vevlagret för att veven inte skulle slå i kedjestagen.

Kanske någon som byggt om en 26" ram till ungdomscykel eller någon sen generation 26" ram vet vilka moderna vevpartier som får plats?

Också bra att fundera på hur utväxlingen blir med 32T och vald kassett. Om du oftast kommer cykla på de minsta klingorna slits de snabbt ut.

Du behöver inget nytt vevparti. Skaffa en NW-klinga och montera där mittendrevet sitter.

Vevpartiet du länkade till är för 10/11 delade växelgrupper som har tunnare kedjor och skulle sannolikt leda till glapp och ineffektivt skydd mot kedjehopp.

Om vevlagret behöver bytas så är det bara att köpa samma storlek som du redan har.

Vill du ha snyggare look och smalare Q kan du skaffa ett lager med kortare axel, som ger stora klingan samma kedjelinje som den mittersta har i nuläget. Förutsatt att kedjestaget har plats för vevarmar och klingbultar att snurra fritt.

Kan också tillägga att jag själv har en Tequesta, om än några år nyare än din (96-97 gissningvis) där jag gjort precis samma sak fast med 8-växlat. Hade inga problem med att montera en 38-tandad klinga på originalvevarna.

Senast ändrad:
Hej! Jag har fått tag på en fin GT Tequesta från 1992 som jag tänkte plocka ned, och sen bygga upp igen med moderna komponenter, och bli lite bättre på att meka på vägen.

Börjar med vevparti och drivlina. Planen är att konvertera till 1x7. Efter lite googlande verkar det som att det här vevlagret ska passa. Och då kanske det här vevpartiet kan vara något?

Tacksam för hjälp!

Petter
Köpte precis det vevpartiet från BikeDiscount.de till bra pris.

Du behöver inget nytt vevparti. Skaffa en NW-klinga och montera där mittendrevet sitter.

Vevpartiet du länkade till är för 10/11 delade växelgrupper som har tunnare kedjor och skulle sannolikt leda till glapp och ineffektivt skydd mot kedjehopp.

Om vevlagret behöver bytas så är det bara att köpa samma storlek som du redan har.

Vill du ha snyggare look och smalare Q kan du skaffa ett lager med kortare axel, som ger stora klingan samma kedjelinje som den mittersta har i nuläget. Förutsatt att kedjestaget har plats för vevarmar och klingbultar att snurra fritt.

Kan också tillägga att jag själv har en Tequesta, om än några år nyare än din (96-97 gissningvis) där jag gjort precis samma sak fast med 8-växlat. Hade inga problem med att montera en 38-tandad klinga på originalvevarna.
Bra förslag men har inte TS nitade kransar på sitt vevparti? Lite svårt att se på bilderna men det luktar Altus lång väg.

Bra tips där med kortare axel. Då slipper man kanske sätta kransen på insidan av bef vevparti vilket är ganska fult.

Tack för alla svar! Skulle vilja byta till ett lite modernare vevlager, då det som sitter på är fyrkantigt. Men ett kortare låter ju smart, är det för att inte kedjlelinjen ska bi kass? Något tips på ett sånt kort vevlager? I så fall kanske jag kan använda vevpartiet jag länkade?

Som ni hör är det första gången jag ger mig på det här. Men det ska bli kul! Och säkert jättejobbigt med.

Fattar! Låter ju som en schysst lösning. Då kanske den där vevlager- och vevparti-kombon funkar ändå?
Ja det är möjligt. Antar att du inte kan får reda på vad ditt gamla vevparti har för "chain line"?

Chain line 52mm. Mitt gamla vevparti hade 53mm och det gick utmärkt att byta.

Oklart dock om det finns bash till Deore.

Om det inte är en hoj du ska lägga en jäkla massa mil på så hittar du säkert några lämpliga vevar på Aliexpress som passar fyrkantaxel :cool:

Under förutsättning att inget är trasigt hade jag i första hand undersökt möjligheten att sätta på en n/w klinga på befintligt vevparti (kan mycket väl vara så att det inte går som tidigare sagts) och i andra hand köpt ett nytt/beggat vevparti för fyrkantsaxel.

Under förutsättning att inget är trasigt hade jag i första hand undersökt möjligheten att sätta på en n/w klinga på befintligt vevparti (kan mycket väl vara så att det inte går som tidigare sagts) och i andra hand köpt ett nytt/beggat vevparti för fyrkantsaxel.
Låter vettigt. Ska undersöka exakt vad det är för vevparti som sitter på, och se vad som går att få tag på.

Tillbaka
Topp