Vilket vevparti?

Oskar_Lkpg

Ny medlem
Vilket vevparti?
Hallå!

Jag har försökt få klarhet i vilka vevpartier som är likvärdiga med Shimano LX HTII. Utan framgång.
Sökfunktionen gav mig inget, Och det är troligt att det är jag som inte kan det verktyget.

Någon som vill förbarma sig och ge mig kunskap om vilka av FSA, Race Face och TruVativ vevpartier som motsvarar Shimanos LX HTII?

NoOne

Vilket vevparti?
fsa har:
K-Force MegaExo
V-Drive MegaExo
Gamma-Drive MegaExo

(finaste modellen högst upp)

alla med utanpåliggande lager.. men jag har varken provat eller vet vad som motsvarar vad om man ens kan säga så.. helt olika tillvärkare.

truvativ har:
stylo carbon gxp
stylo single gxp (en klinga, inget för xc)
stylo gxp

raceface har:
deus
evolve

nu har jag enbart plockat ut xc vevpartierna då du tittat på ett lx.. jag kan tänka mig att de billigaste modellerna motsvarar lx... däremot skulle jag, av egna erfarenheter inte köra på shimanoklingor, helt värdelösa! och satsa på ett vevparti emd standard klingbultsdiameter, typ 104 (4arms) eller liknande (osäker men har för mig att det är 94 på 5arms).

Vilket vevparti?
Det beror på vad man menar med "motsvarar". Vilket menar du? Priset, vikten eller hållbarheten? ag har tyvärr ingen större erfarenhet av alla olika vevpartier. Men det xt partiet med integrerat vevlager som jag har funkar väldigt bra och kostar inte skjortan.
/Johan

Vilket vevparti?
Jag har räknat med att LX kostar mig 1200. Så där ligger min prisgräns.
Min tanke var att ofta läser man att modell X från firma Y är tänkt att konkurera med ...
Någon som har koll på sånt? Ett vevparti som kostar det dubbla och är tänkt att konkurera med LX är inget för mig. Även om de har bättre klingor.

Blir det bättre om jag frågar vilket vevparti jag ska köpa för 1200sek (inklusivefrakt)?

NoOne

Senast redigerad av en moderator:
Vilket vevparti?
En snabb sammanställning av Cyclecomponents utbud av integrerade vevpartier. Jag brukar jämföra pris/vikt. För din del ser nästan LX ut som en vinnare.

LX: 1145.- 927 gram ink vevlager.
XT: 1455.- 860 gram ink vevlager.
FSA Gamma drive mega exo: 875.- 1130 gram.
/johan

Vilket vevparti?
kolla bikediscount/s-tec och gå ihop ett gäng och beställ tillsammans så blir frakten försumbar.

där ligger xt vevpartiet på 1000-1100kr inkl bb.

xt vevpartiet+vevlager i sig är kanon.. vridstyvt, däremot så är klingorna kassa, inte nog med att de slits fort.. de beter sig sämre än ett par bbb klingor som gått 500mil i höst+vinterslask.

Vilket vevparti?
<Jag brukar jämföra pris/vikt. För din del ser nästan LX ut som en vinnare.

Om man intebryr sig om vikten då? Vad är 'bäst' då. Jag vet att han efterfrågar hållbarhet.

Vilket vevparti?
NoOne skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har räknat med att LX kostar mig 1200. Så där
> ligger min prisgräns.

Fel, LX får du för 1080:70 inkl porto från www.chainreactioncycles.dom.

Vilket vevparti?
Oskar skrev:
> LX får du för 1018 SEK inkl. frakt från

ska du handla därifrån kan du ju lika gärna köpa ett hone parti för 5 euros mindre, skiljer från ett lx bara på färgen.

Vilket vevparti?
Gillar mitt Truvativ Stylo men har för lite tid på det och för lite erfarenhet av andra vevpartier för att säga att det är bättre eller sämre än något annat. Tyvärr.

Vilket vevparti?
Evelina.

Fråga de som har kört med Hone eller Saint i några månader hur deras vevar ser ut nu:-)
Helssvarta vevar brukar se rätt slitna ut efter en tid

ha det
Jan

evelina* skrev:
> Hone, billigare. Då blir han glad. Han vill glänsa
> över mit LX som inte är svart... ;o)
>
> /evelina*

Vilket vevparti?
evelina* skrev:
> Det har du rätt i Jan. Tror jag, jag har aldrig
> tänkt på det.
>
> Hur är Hone partiet annars? Nån som har ett å vill
> berätta lite?
>
> /evelina*

Den svara eloxering sitter bra. Kolla på Leos bilder från hans cykel. Visst blir det slitet men det ska ju synas att cukeln används.
Sen är det ingen skillnad på Hone och LX. De som säger annat kan säga var skillnaden ligger, i mer än olika färg.

Vilket vevparti?
Hone gillar jag. Och bortskavd färg visar att man kör mycket. Så det är inget problem. ;-)

Jag är mer nyfiken på hur Race Face vevar för 1200 står sig mot LX/Hone. Vissa här hyllar ju Race Face vida över Shimano.

Tim, ska jag tolka din listning som 1=XTR 2=XT 3=LX (4=Deore)?

1200 skulle det kosta mig att gå ner till LBS och hämta ett LX vevparti. Så därför har jag satt det som min gräns. Prisjakten tar jag när jag har bestämt mig.

Tack för alla tips och komentarer så här långt.

NoOne

Vilket vevparti?
noone:
precis.. fast jag skulle inte vilja sätta shimano eller någon annan emot varandra o ta finaste emot finaste osv.. det går inte att jämföra så.

om jag vore du skulle jag köpa ett xt vevparti i tyskland som inkl frakt kostar knappt 1200kr inkl frakt.

Vilket vevparti?
Tim skrev:
> noone:
> precis.. fast jag skulle inte vilja sätta shimano
> eller någon annan emot varandra o ta finaste emot
> finaste osv.. det går inte att jämföra så.

Vaffö inte?

>
> om jag vore du skulle jag köpa ett xt vevparti i
> tyskland som inkl frakt kostar knappt 1200kr inkl
> frakt.

Jag fattar nae av tyska.

NoOne

Vilket vevparti?
Jag vill här med tacka de få tappra som har försökt hjälpa mig i min beslutsångest. Om någon undrar så Gick segern till Shimano och deras Hone-serie. Som jag förstått det är den tänkt för tyngre åkare och nybörjarfriåkning. Låter som jag.

Tack!

NoOne

Tillbaka
Topp