Vill ha råd om min nästa cykel

Nu har jag inte kört GP5000, men väl föregångaren GP4000S. Jag körde dem åtminstone uppåt 4-500 mil innan jag fick en punka, och då var det en vass sten som skurit ett litet jack i däcksidan. Slitbanan hade mycket livslängd kvar ännu (det finns slitagevarnare i den). Grov asfalt i sig bör inte vara ett problem, men däremot om det är mycket vasst lösgrus, som då riskerar sprätta upp och skära i däcksidan vilket är en liten svag punkt på continentals GP-däck (åtminstone GP4000).

jag som bor ute på landet inte vågar utsätta dem för dålig asfalt på småvägar eller liknande så jag inte cyklar alls. Inte bra det heller. Det är det jag är orolig för med slicks.

Kör du asfalt och småvägar är förmodligen gp5000 det bästa som finns. gp5000 är ett jättefint allrounddäck men har lite svagheter som att det har ganska mjukt gummi (du kan slita ner det till banan meden enda tvärnit) och sidoväggarna är tunna (du kommer få jobbiga sidoväggspunkor när du kör grovt grus/makadam). Kör du inte fixie eller gravel är ett lite finare contidäck (eller vilket lite finare däck som helst) alltid vara bättre.

Enklast är nog om du köper ett däck gjort för "träning" då får du ett däck gjort för asfalt i södra europa (som garanterat är sämre än din) men som fortfarande är relativt komfortabelt. Jag gillar det vikbara 199 kr hutchintondäcket på decathlon eller allaalla Vittoria Zafiros eller Rubinos man kan hitta på rea.

93 inlägg och vi är fortfarande på däcken. Det var en hel cykel han skulle köpa. Det kan kanske vara ok att det inte blir helt rätt direkt och man kan faktiskt ha mer än en uppsättning däck

Nu har jag inte kört GP5000, men väl föregångaren GP4000S. Jag körde dem åtminstone uppåt 4-500 mil innan jag fick en punka, och då var det en vass sten som skurit ett litet jack i däcksidan. Slitbanan hade mycket livslängd kvar ännu (det finns slitagevarnare i den). Grov asfalt i sig bör inte vara ett problem, men däremot om det är mycket vasst lösgrus, som då riskerar sprätta upp och skära i däcksidan vilket är en liten svag punkt på continentals GP-däck (åtminstone GP4000).

Här har vi något viktigt tyvärr eftersom grus som används för att göra vägarna säkrare på vintern är ganska vasst. Vassa stenar behöver jag nog vara beredd på att träffa på rätt ofta faktiskt (likadant med revor i asfalten som ju kan vara ganska vassa).

93 inlägg och vi är fortfarande på däcken. Det var en hel cykel han skulle köpa. Det kan kanske vara ok att det inte blir helt rätt direkt och man kan faktiskt ha mer än en uppsättning däck

Just här tänker jag slänga in Panaracer Pasela som säkert finns i ett utförande som kan passa TS.

Nu ska sägas att vi fastnade mycket på däcken därför att det är där vi har pratat förbi varandra och lite kunskapsbrister hos mig behövde åtgärdas.

Det verkar som grundtipset just nu är Kona-cykeln jag länkade till i början, men med ny styrtapp, andra mer asfaltbetonade däck och ett 46/36 vevparti. En 12-25-kassett istället för den 11-34 som sitter på också.

Annars kan man ju alltid hoppa in i en Panhard Dyna och ge sig iväg på resa.

Nu är jag biltok, men pratar ni veteranbilar så hellre en Mercedes-Benz 280 SE eller 350 SE, årsmodellerna 73-80. Eller en Rolls-Royce Ghost om vi pratar moderna bilar. Men nu är vi ordentligt off topic. Och det är mycket lätt att hitta personer mer intresserade av veteranbilar än jag. Eller veterancyklar för den delen, om vi ska hålla oss lite mer till ämnet.

Nu ska sägas att vi fastnade mycket på däcken därför att det är där vi har pratat förbi varandra och lite kunskapsbrister hos mig behövde åtgärdas.

Det verkar som grundtipset just nu är Kona-cykeln jag länkade till i början, men med ny styrtapp, andra mer asfaltbetonade däck och ett 46/36 vevparti. En 12-25-kassett istället för den 11-34 som sitter på också.

Som Moros skriver.

Om du börjar med länkad Kona Rove så tror jag att du kommer att märka att många av de väldigt specifika krav du har inte var särskilt nödvändiga; de som består kan du hantera efter hand. Att söka sig neråt i däckbredd från nuvarande 37 om du har dåliga vägar känns bara märkligt – särskilt när du skriver att du vill ha komfort och inte "rejsiga" däck. Komfort är breda och mjuka (kombination av kvalitet, och möjlighet till lägre tryck tack vare större volym) däck.

Här kan du läsa mer om däckbredd och fart:

Vad gäller framdrev så kan man förmodligen sätta på ett 36 ist f 34 drev på de flesta 110bcd-partierna, och/eller minska 50 till 46 (eller 48 om man letar lite). Men 50/36 tills med ett 12-28/30 låter som rätt nära TS önskade spec. Lätt att bygga om ett vanligt 110bcd eller valfritt väg 2delat-shimano.

Och vad gäller däck och att punka på trottoarkanter så cyklade jag många år i stan på ett par tunna 23 mm däck på en racer jag hade, fick aldrig punka på dem, vare sig av trottoarkanter eller glas eller grus. O nån teknik hade jag inte heller. (Jag har för mig att jag fick en punka i regn på väg till Hässelby när jag bodde där ett tag, då var däcken ca 15 år gamla.)

Som Moros skriver.

Om du börjar med länkad Kona Rove så tror jag att du kommer att märka att många av de väldigt specifika krav du har inte var särskilt nödvändiga; de som består kan du hantera efter hand. Att söka sig neråt i däckbredd från nuvarande 37 om du har dåliga vägar känns bara märkligt – särskilt när du skriver att du vill ha komfort och inte "rejsiga" däck. Komfort är breda och mjuka (kombination av kvalitet, och möjlighet till lägre tryck tack vare större volym) däck.

Här kan du läsa mer om däckbredd och fart:

Mycket intressant läsning, inte minst länken!

Jag har också gjort lite egen research och funnit dels att min tes om mittsträngens funktion på ett däck går ut i avloppet, dels att många mer vardagsbetonade däck och de billigaste slicksen har ungefär samma rullmotstånd.

Om man verkligen vill ha ett lättrullat däck och vill ha känslan från slicks verkar det som att ett gott råd är: Snåla inte!

Mycket intressant läsning, inte minst länken!

Jag har också gjort lite egen research och funnit dels att min tes om mittsträngens funktion på ett däck går ut i avloppet, dels att många mer vardagsbetonade däck och de billigaste slicksen har ungefär samma rullmotstånd.

Om man verkligen vill ha ett lättrullat däck och vill ha känslan från slicks verkar det som att ett gott råd är: Snåla inte!

Kul att du är beredd att tänka nytt!

Jag cyklar just nu på WTB Byway som är 700x44. Hade en Kona Rove förut med (nån modell av) 42:or och det var väldigt smooth, därför väldigt glad att 44:or gick in i min Canyon Grail. Tycker de har fin kombo mellan OK pris (~350–400 st), grym komfort, bra rull och OK grepp (släpper man trycket så tar ju kantnabbarna lite tidigare också). Bikepackade en sväng i helgen och råkade hamna på rätt kluriga (men torra) MTB-stigar, då var jag glad för dämpningen och nöjd med greppet.

Här finns en recension att läsa:

Men som sagt: tror du kommer trivas rätt bra på Roven i befintligt skick, däck kan du kolla på efter ett tag :)

Vad gäller framdrev så kan man förmodligen sätta på ett 36 ist f 34 drev på de flesta 110bcd-partierna, och/eller minska 50 till 46 (eller 48 om man letar lite). Men 50/36 tills med ett 12-28/30 låter som rätt nära TS önskade spec. Lätt att bygga om ett vanligt 110bcd eller valfritt väg 2delat-shimano.

Och vad gäller däck och att punka på trottoarkanter så cyklade jag många år i stan på ett par tunna 23 mm däck på en racer jag hade, fick aldrig punka på dem, vare sig av trottoarkanter eller glas eller grus. O nån teknik hade jag inte heller. (Jag har för mig att jag fick en punka i regn på väg till Hässelby när jag bodde där ett tag, då var däcken ca 15 år gamla.)

Om jag tolkar det du skriver rätt (vill reservera mig för jag är metervis utanför min komfortzon nu!) skulle jag alltså exempelvis kunna sätta på det här drevet: https://www.bikester.se/rotor-q-rin...m-insida-M123148.html?vgid=G507333&cgid=37234 som litet drev på vevpartiet och sedan byta till en annan kassett - smack! Där satt mina önskemål om utväxling!

Det skulle ju vara helt makalöst trevligt!

Kul att du är beredd att tänka nytt!

Jag cyklar just nu på WTB Byway som är 700x44. Hade en Kona Rove förut med (nån modell av) 42:or och det var väldigt smooth, därför väldigt glad att 44:or gick in i min Canyon Grail. Tycker de har fin kombo mellan OK pris (~350–400 st), grym komfort, bra rull och OK grepp (släpper man trycket så tar ju kantnabbarna lite tidigare också). Bikepackade en sväng i helgen och råkade hamna på rätt kluriga (men torra) MTB-stigar, då var jag glad för dämpningen och nöjd med greppet.

Här finns en recension att läsa:

Men som sagt: tror du kommer trivas rätt bra på Roven i befintligt skick, däck kan du kolla på efter ett tag :)

Du har så rätt där. Tänkte för övrigt börja med att pröva min brors cykel som har Ride Tour och vi är jämnstora. Se hur det känns. I och med din artikel går också tanken på att gå ned till 32:or ut genom avloppet.

Fast kör jag med bra slicks kommer jag väl att få problem med knäna för att cykeln blir så mycket mer lätt-trampad än jag är van vid - skillnad kommer det att bli!

Trivia: Jag satte till slut kombipedaler på min trotjänare förra året så jag kunde börja köra med SPD ute på väg. Ett val jag inte ångrar för bråkdelen av en sekund. Skillnaden är löjlig!

Glömde skriva om den första meningen på det här stycket: Point taken ;)

Om jag tolkar det du skriver rätt (vill reservera mig för jag är metervis utanför min komfortzon nu!) skulle jag alltså exempelvis kunna sätta på det här drevet: https://www.bikester.se/rotor-q-rin...m-insida-M123148.html?vgid=G507333&cgid=37234 som litet drev på vevpartiet och sedan byta till en annan kassett - smack! Där satt mina önskemål om utväxling!

Ytterligare en punkt om det @Der Kaiser skrev är att det verkar vara knepigt att få tag på 46/36-vevparti om man inte vill ha 11-delat, och 11-delat är nog att sikta lite högt för mig just nu. Så det vore bra om det finns en enkel lösning på vevpartifrågan.

Ytterligare en punkt om det @Der Kaiser skrev är att det verkar vara knepigt att få tag på 46/36-vevparti om man inte vill ha 11-delat, och 11-delat är nog att sikta lite högt för mig just nu. Så det vore bra om det finns en enkel lösning på vevpartifrågan.
Ett vevparti för 11-delat funkar även om de andra delarna är för 10-delat
Men varför blanda in ett vevparti för 11-delat? Den Kona du länkar till i #1 är ett FSA Tempo Adventure med 50/34
FSA säljer själva 46 tänders; https://www.bike24.com/p2307849.html

Det går bra att köra 11-delat vevparti med 10 vx kedj och växlar. Kedjans innerbredd är lika på 10- och 11 vx., det är yttre bredden som skiljer.

Som HåkanC säger, nästan oavsett vilket vevparti som sitter på den cykel du köper så kan du byta inre eller yttre klinga, eller båda! så att du får den utväxling du vill ha.
Och som Pfaff säger om det skulle behöva bli så.

Ett vevparti för 11-delat funkar även om de andra delarna är för 10-delat
Men varför blanda in ett vevparti för 11-delat? Den Kona du länkar till i #1 är ett FSA Tempo Adventure med 50/34
FSA säljer själva 46 tänders; https://www.bike24.com/p2307849.html

Det jag skrev var med tanke på den tidigare luftade idén att byta till ett annat vevparti istället för att hålla på och byta drev. Nu ser det ut som att det är ganska lätt att hitta nya drev, så då bortfaller den idén.
Så det jag är inne på nu är att titta efter ett innerdrev som har typ 38, 39 eller 40 tänder. Behöver jag bara byta det drevet och behålla resten.

Tackar som frågar. Finansiering nu ordnad och då hade cykeln jag länkade till här försvunnit från butikerna.

Jag har köpt Continental Ride Tour till min gamla cykel, är mycket nöjd med dem.

Så nu har jag börjat titta mer seriöst efter cykel, ska så snart det blir några grader svalare gå runt lite i de lokala butikerna också tänkte jag.

Är svårt förtjust i tanken på att ta fram en Tourer med tanke på en Vätternrunda men har sedan slagits av tanken att en cykel utan stänkskärmar och pakethållare är mycket lättare att få in i bilen.

Provade bästa kompisens racercykel (En Scott Speedster Compact med Shimano Tiagra). Av detta drog jag slutsatsen att vevparti med 16 tänders skillnad går fetbort för mig. Just nu velar jag lite om jag ska köpa en gravel eller en bättre hybrid än den jag har faktiskt. Jag tog samma tur dagarna efter varandra och en tur på 27 km gick 10 minuter snabbare på min hybrid än på lånade racercykeln. Det överraskade mig.

Var omkull ordentligt på cykeln i mitten på maj så det var två veckor där där det inte blev något cyklat alls.

Nu har jag varit och bokat upp mig hos en lokal handlare för en ny cykel.

Det blev en Cresent Zepto Sport de hade kvar i lager, de kommer att byta till en 11-28-kassett innan leverans men jag kommer faktiskt att behålla 50-34-vevpartiet. De däcken ser ut att vara helt okej att börja med, får se vad det blir sedan. Styret kommer att vara i högsta läget till att börja med. Ska jag däremot vänja mig vid att faktiskt använda den lägre positionen regelbundet.

Är just nu inne på att behålla min nuvarande hoj och ha som meck-/renoveringsobjekt. Den behöver en sadel som inte knarrar, ett framhjul utan navdynamo, nytt vevlager, nya bromsvajrar och så är jag lite inne på att byta kassett, kedja och bakväxel så jag får 9-delat bak istället för 7-delat. Men vi får se hur jag gör där.

Tillbaka
Topp