Vill hitta min LT. Har problem.

JoelH

Ny medlem
Hej!

Hoppas att det finns någon räknenisse här som kan hjälpa mig!

Jag är intresserad av att hitta min LT för att veta inom vilka pulsslag mina träningszoner finns.

Om jag hade haft en effektmätare hade jag gjort såhär:
1. Tryckt ned cykeln i en trainer.

2. Cyklat en viss tid på en viss effekt.
Cyklat en viss tid på en högre effekt.
Osv.

3. Plottat puls mot effekt och letat upp den nivå där pulsen inte längre ökar linjärt mot effektuttaget och kallat den punkten för LT.

Har jag rätt? Har jag fel? Vet inte riktigt. Jag är öppen för alla förslag.

Nu är dock läget sådant att jag inte har någon effektmätare. Jag har istället en TACX Sartori och en Shimano Ultegra-uppsättning enligt 53,29 och 12,13,14,15,16,17,19,21,23,25

För att göra en lång historia kort satte jag mig på trainern och cyklade (efter uppvärmning) enligt:

MIN Växel
0: 39 25
2: 39 23
4: 39 21
6: 39 19
8: 39 17
10: 39 16
12: 39 15
14: 39 14
16: 53 21
18: 53 19

Två minuter på varje växel, således.

Nu kan jag ju plotta puls mot tid. Snyggast blir det om jag plottar snittpuls under de två minutrarna mot tid.

Men!
Jag oroar mig för två saker:

1. Är trainers motstånd detsamma när jag den bromsar ett hjul som snurrar snabbare? Det vill säga, håller den samma motstånd när jag växlar upp? Troligtvis måste jag höra av mig till TACX och fråga, kanske har de ett diagram jag kan normalisera mot. Troligtvis har de inte det.

2. Det är här jag hoppas på hjälp från er! Vad innebär det att växla från till exempel 39-25 till 39-23 i förhållande till 39-23 till 39-21? OM man ANTAR att trainer håller sitt motstånd konstant och att det bara är min uppväxling som spelar roll - vad innebär det för mitt trampande?

I min graf där jag plottar snittpuls mot tid utgår jag ju från att effektuttaget ökar linjärt med tiden. Troligtvis gör det inte det.

Vad skall jag plotta mot istället för att eliminera variationen som finns mellan växlingsstegen?

Ja, jag tror trainern bromsar lite mer vid högre farter. Men, det skiter jag i. Jag vill se hur grafen ser ut ändå!

Någon som kan hjälpa mig?

"Är trainers motstånd detsamma när jag den bromsar ett hjul som snurrar snabbare?"

Jävligt konstig mening.
Jag menade såhär:

Är trainerns motstånd detsamma när den bromsar ett hjul oavsett hur fort det snurrar?

Tillbaka
Topp