Vill köpa en fatbike, men vilken?

Björng

Medlem
Hej
Jag är helt ny på cykling och har börjat fundera mer och mer på att köpa en bra fatbike, men jag har noll kunskap om vad man ska titta på.
Tänker mig en runt 10 000 kr, jag är 183 cm och väger ca 80 kg om det spelar roll.
Vill nog ha med heldämpning, vad jag läst ska det vara bättre än att inte ha det.
Ni som har kunskap, kan ni föreslå några modeller och vad man ska titta på?

Tack på förhand

För 10000 kr hade jag nog inte satsat på en heldämpad fatbike. Jag har personligen aldrig känt att jag behövt dämpare överhuvudtaget på min fatbike. Att köpa fatbike är inte så annorlunda mot att köpa en vanlig mtb. En ram som passar och ett pris som du tycker motsvarar de komponenter som sitter på cykeln.

En fatbike som många börjat med och varit nöjda med är White:s modeller som finns på XXL. NUvarande modell heter 7FAT Pro (https://www.xxl.se/white-7fat-pro-sx-eagle-1x12-20-fatbike-unisex-svart/p/1163483_1_style). Fördelen med XXL är att du har en fysisk butik att åka till och prova storlek, samt åka tillbaka till om något går fel.

White 7FAT har SX Eagle växlar (bra omfång, men billigaste serien från SRAM), Shimano MT200 bromsar (billiga, men full dugliga och bra handtag för vinterhandskar, jag bytte till dessa på min fatbike) och Jumbo Jim 4.8 däck (bra).

Sammantaget en bra cykel som du kommer att trivas utmärkt med under flera år, skulle jag tro. Jag köpte min fatbike 2016, den har motsvarande nivå på komponenter, och jag har aldrig känt mig begränsad av den.

Det finns visserligen en heldämpad fatbike för 5999 kr. Som lekredskap eller fyllnadsmaterial vid vägbyggen kanske okej, men som seriös fatbike absolut inte okej.

VARNING KÖP INTE!! ⛔ ?

Tack som jag sa innan är jag helt okunnig inom området":).
Om vi säger en odämpad fatbike kring 10 000 - 15 000 kr( eller dämpad 15 000 vart hamnar jag då)?

Om vi säger en odämpad fatbike kring 10 000 - 15 000 kr( eller dämpad 15 000 vart hamnar jag då)?
Förutom White (som är hyfsat bra köp i prisklassen) som nämndes av Rholm ovanför så finns t.ex. Kona Wo för 14000 kr, mer info här:

Vilka egenskaper hos en fatbike är det du är ute efter? Har du provat någon? Känns lite ovanligt att köpa en fatbike som första mtb. Se om du kan provcykla en och jämför med en vanlig hardtail.

Hade en Mountainbike för ca 10 år sen så helt ovan är jag inte. Tänkte cykla lite allround inte så mycket trek men ja lite grus asfalt och snö blir det väl.

I och med de stora däcken klarar man sig bra utan fjädring på en fatbike. Bara man inser hur lågt tryck man bör köra i däcken. Många kör omkring med uppåt 1 bar i däcken vilket är helt åt helsike för högt. På 4,5" är snarare 0,3-0,4 lagom om man väger 80 pannor.

Asfalt och fatbike är ingen rolig kombo, däcken ”suger sig fast” och det går trögt om man inte har jättehögt tryck, men då blir dom för studsiga i skogen istället

I och med de stora däcken klarar man sig bra utan fjädring på en fatbike. Bara man inser hur lågt tryck man bör köra i däcken. Många kör omkring med uppåt 1 bar i däcken vilket är helt åt helsike för högt. På 4,5" är snarare 0,3-0,4 lagom om man väger 80 pannor.

Helt rätt.
En bra tryckmätare är fatbikecyklistens viktigaste verktyg. Mycket svårt att få till rätt tryck med manometern på en vanlig golvpump, det är lätt att hamna 10tals procent fel när man håller på med låga tryck. .

Helt rätt.
En bra tryckmätare är fatbikecyklistens viktigaste verktyg. Mycket svårt att få till rätt tryck med manometern på en vanlig golvpump, det är lätt att hamna 10tals procent fel när man håller på med låga tryck. .
Precis. I nödfall kan man hålla kring däck och fälg med båda händer och trycka med tummarna. Man ska nästan kunna trycka ända in till fälgen, då är det i rätt härad. I alla fall fram. Bak lite högre för att få rull och minska punkarisk.

Precis. I nödfall kan man hålla kring däck och fälg med båda händer och trycka med tummarna. Man ska nästan kunna trycka ända in till fälgen, då är det i rätt härad. I alla fall fram. Bak lite högre för att få rull och minska punkarisk.

Jag kanske gör fel eftersom jag gör på ett helt annat sätt än Makten?
Jag brukar inte ha lägre tryck än nödvändigt. Och vad som är nödvändigt är ju såklart relativt och högst personligt.
Om jag ska ut på graveltur eller asfaltskörning så kör jag med 1 - 1,2 bar.
Om jag ska köra stenig enduro så kör jag runt 0,5 bar.
Ska jag på en längre fikarunda på sommarstig så kanske jag sänker till 0,4 bar eller kanske lite mindre om det är mycket blöta rötter och stenar för ökad komfort och grepp.
Vintertid däremot så kör jag med trycket i bakhjulet så att det inte spinner och sladdar hopplöst mycket, medans trycket i framhjulet justeras så att jag har en stabil framdel. Det kan beroende på före variera mellan 0,2 - 1,0 bar beroende på före.
Men jag ser ingen vits med att köra lägre tryck än att man kan hantera cykeln på ett bra sätt. Konstigt nog så är det ändå ganska ofta jag som har lägst tryck när det är besvärligt före.
Jag kör med 4,8 tum tubeless på helstel fatbike och jag väger ett par kg över 80.
Men som jag började inlägget så vill jag igen påpeka att lufttrycket man föredrar är högst personligt.

Och som tips åt TS... Sikta på en fatbike med bra hjul som är gjorda för att köra utan slang.

Jag kanske gör fel eftersom jag gör på ett helt annat sätt än Makten?
Jag brukar inte ha lägre tryck än nödvändigt. Och vad som är nödvändigt är ju såklart relativt och högst personligt.
Om jag ska ut på graveltur eller asfaltskörning så kör jag med 1 - 1,2 bar.
Om jag ska köra stenig enduro så kör jag runt 0,5 bar.
Ska jag på en längre fikarunda på sommarstig så kanske jag sänker till 0,4 bar eller kanske lite mindre om det är mycket blöta rötter och stenar för ökad komfort och grepp.
Vintertid däremot så kör jag med trycket i bakhjulet så att det inte spinner och sladdar hopplöst mycket, medans trycket i framhjulet justeras så att jag har en stabil framdel. Det kan beroende på före variera mellan 0,2 - 1,0 bar beroende på före.
Men jag ser ingen vits med att köra lägre tryck än att man kan hantera cykeln på ett bra sätt. Konstigt nog så är det ändå ganska ofta jag som har lägst tryck när det är besvärligt före.
Jag kör med 4,8 tum tubeless på helstel fatbike och jag väger ett par kg över 80.
Men som jag började inlägget så vill jag igen påpeka att lufttrycket man föredrar är högst personligt.

Och som tips åt TS... Sikta på en fatbike med bra hjul som är gjorda för att köra utan slang.
Den enda oklarheten är väl varför i hela friden du cyklar fatbike på asfalt och grus. ? Skulle jag göra det så skulle jag naturligtvis också förorda ett högre tryck, men det är ju lite som att köra LVG i skogen. Inget man gör i onödan liksom.

Själv skulle jag beskriva optimum som "inte högre än nödvändigt", eftersom det ger fler nackdelar än att vända på det (edit: VM i syftningsfel, jag menar förstås att högre tryck ger fler nackdelar än lägre tryck). En fatbike blir ju en studsboll av rang med onödigt högt tryck.

Alla gör som de vill. Jag tänkte mest inflika att jag tror att många inte ens förstått hur lågt tryck man kan köra och hur stora fördelar det ger. Men, nu gillar jag inte fatbike (längre) heller, så jag har såklart inte samma perspektiv.

Den enda oklarheten är väl varför i hela friden du cyklar fatbike på asfalt och grus. ? Skulle jag göra det så skulle jag naturligtvis också förorda ett högre tryck, men det är ju lite som att köra LVG i skogen. Inget man gör i onödan liksom.

Själv skulle jag beskriva optimum som "inte högre än nödvändigt", eftersom det ger fler nackdelar än att vända på det (edit: VM i syftningsfel, jag menar förstås att högre tryck ger fler nackdelar än lägre tryck). En fatbike blir ju en studsboll av rang med onödigt högt tryck.

Alla gör som de vill. Jag tänkte mest inflika att jag tror att många inte ens förstått hur lågt tryck man kan köra och hur stora fördelar det ger. Men, nu gillar jag inte fatbike (längre) heller, så jag har såklart inte samma perspektiv.

Innan jag ens hört talas om MTB körde jag 10-växlat med bockstyre i skogen för att det var min bästa cykel just då.
Nu är min bästa cykel en fatbike så därför kör jag det mesta med den.

Alla gör som sagt som de vill. Jag tänker mest inflika att jag tror många inte ens förstått hur flexibel en slanglös fatbike är om man är flexibel med däcktrycket.

Jag kör med "inte lägre tryck än nödvändigt" då jag tycker att det funkar bäst för mig. Jag är dock snabb att släppa ut luft de gånger jag känner att det behövs (har dessutom alltid pump med för att kunna höja trycket de gånger det behövs).
En fatbike blir ju en seg genomslagsfest av rang med onödigt lågt däcktryck (som alla typer av cyklar blir med för lågt däcktryck).
Men, nu gillar ju jag fatbike, så jag har ju såklart inte samma perspektiv.

Innan jag ens hört talas om MTB körde jag 10-växlat med bockstyre i skogen för att det var min bästa cykel just då.

Alla gör som sagt som de vill. Jag tänker mest inflika att jag tror många inte ens förstått hur flexibel en slanglös fatbike är om man är flexibel med däcktrycket.

Jag kör med "inte lägre tryck än nödvändigt" då jag tycker att det funkar bäst för mig. Jag är dock snabb att släppa ut luft de gånger jag känner att det behövs (har dessutom alltid pump med för att kunna höja trycket de gånger det behövs).
En fatbike blir ju en seg genomslagsfest av rang med onödigt lågt däcktryck (som alla typer av cyklar blir med för lågt däcktryck).
Tack för ditt kloka svar!
Var har du för modell?

Håller med, kör också mest fatbike! Dock med reservationen att den är bra flexibel när man är flexibel med däckstrycket även när man har slang i däcket. :)

frid!

Då har man såklart gått för lågt. Jag förstår bara inte varför man väljer apstora däck om man inte tänker utnyttja dem med lågt tryck. Annars kan man ju lika gärna köra mindre däck och slippa studsbollkänslan. (y)

Då har man såklart gått för lågt. Jag förstår bara inte varför man väljer apstora däck om man inte tänker utnyttja dem med lågt tryck. Annars kan man ju lika gärna köra mindre däck och slippa studsbollkänslan. (y)

Flexibilitet... Apstora däck gör cykeln väldigt flexibel om man själv är flexibel :)
Nog tycker jag att jag utnyttjar det låga trycket i mina apstora däck och brukar inte ha några större problem att cykla där andra cyklar. Jag har heller inga problem att uttnyttja fördelarna med högt tryck (om man nu tycker att 1 bar är högt på gravel).
Mindre MTB-däck funkar ju ofta ganska dåligt under 2 bar för mig.
Jag spelade dessutom basket några år som ung så jag brukar kunna dribbla mig fram med studsande bollar :)
Men det verkar som att mitt fikacyklingstryck på stig är ungefär det tryck du gillat när du testat fatbike, så ska man bara ha cykeln till komfortabla fikaturer på stig så är vi nog ganska överens.

Hade en Mountainbike för ca 10 år sen så helt ovan är jag inte. Tänkte cykla lite allround inte så mycket trek men ja lite grus asfalt och snö blir det väl.
Var bor du och vilken storlek har du? Det kanske finns någon i närheten som kan tänka sig låna/hyra ut en helstel fatbike. En runda med lite blandat underlag skulle nog kunna ge en viss uppfattning om vad det innebär att cykla på en sån cykel.

En begagnad Canyon Dude i bra skick.

Dämpad gaffel. Jag har inte provat, men det funkar bra att köra det mesta med gaffeln (bluto) låst tycker jag. Det är såklart bättre ibland att ha gaffeln öppen, men jag hade varit nöjd med cykeln även som stel.

Jag har väldigt lite erfarenhet, men av det jag har hunnit testa kan jag inte föreställa mig ett tryck som är hårt nog för att det ska vara roligt att åka på asfalt. Och inte heller hur man ska stå ut med den låga utväxlingen om man åker på en vanlig slät väg, som inbjuder till brådska. Jag hinner tröttna på de 6 meter asfalt jag måste åka på innan jag är ute i skogen. Men så fort man lämnar asfalten blir allting genast väldigt roligt!

Jag har väldigt lite erfarenhet, men av det jag har hunnit testa kan jag inte föreställa mig ett tryck som är hårt nog för att det ska vara roligt att åka på asfalt. Och inte heller hur man ska stå ut med den låga utväxlingen om man åker på en vanlig slät väg, som inbjuder till brådska. Jag hinner tröttna på de 6 meter asfalt jag måste åka på innan jag är ute i skogen. Men så fort man lämnar asfalten blir allting genast väldigt roligt!

Kör man själv på asfalten eller grusvägen så spelar det inte så stor roll att man bara snittar runt 25km/h på en tur runt 5 mil. Men skulle man försöka att hålla högt tempo tillsammans med snabba landsvägscyklar så blir det ju en jobbigare upplevelse.
Att köra väg är för övrigt inte min favoritcykling vanligtvis oavsett cykeltyp, men ibland kan det vara skönt att som omväxling bara sitta på sin favoritcykel å snurra på benen medans man glider fram på någon väg ute på landsbygden.
Vanligtvis trivs jag annars bäst på stökstig där man får jobba med hela kroppen.

Tillbaka
Topp