Vill köpa fixie - var kan man köpa?

acye

Medlem
Hittills har jag mest hittat fixie/single speed cyklar på Bikester (Google har bara givit mig några enstaka andra alternativ), men min ramstorlek finns inte i sortiment. Någon rekommendation på vart jag kan vända mig för att köpa (inte begagnat)? Någon som kanske har erfarenhet av att köpa från utlandet?!

Hittade en "test" med länkar till butiker här:

Problemet är dock att de flesta fixies har riktigt gammaldags lvgcykel geometri där cyklar inte blir längre när dom blir större. Vinnaren FabricBike har till och med kortaste överrrör på största storlek!

Är du liten eller stor?

Finns många bra sidor att köpa prisvärda ramar från Asien. Det går också att köpa kompletta cyklar, även om det inom fixed gear är vanligast att man köper alla delar för sig och bygger sin egen cykel.

Har själv köpt ramar och byggt själv, och har inte haft några problem med beställning, tull och leveranser.

https://www.dolan-bikes.com/pre-cursa/ är i min mening det klaraste alternativet. Du får väldigt mycket fixed gear för pengarna, komponenterna är överlag väldigt bra som standard. Om du är ute efter att kunna använda cykeln som singlespeed/pendlare så finns https://www.dolan-bikes.com/fxe/ som borrad för bakbroms, flaskor och skärmar.
https://www.bricklanebikes.co.uk/ gör också bra cyklar, deras egna komponenter är överlag bra kvalitet på.

Vad jag läst är santafixie ganska struliga.

Den enda cykeln från det där tyska testet värd namnet är Fuji Feather. FabricBikes är generiska skräpramar, resten är direkt biltema-kvalitet på.

Finns många bra sidor att köpa prisvärda ramar från Asien. Det går också att köpa kompletta cyklar, även om det inom fixed gear är vanligast att man köper alla delar för sig och bygger sin egen cykel.

Har själv köpt ramar och byggt själv, och har inte haft några problem med beställning, tull och leveranser.

Hur funkade det för dig med tullen? Jag var i kontakt med Tullverket nyligen. Antidumpningstull på 48,5% gjorde att jag lade ner...Låter bisarrt.

"Är cykeln eller delarna värda under 1600 sek tillkommer inga tullavgifter.

Överstiger varan värdet på 1600 sek gäller:
En hel cykel (utan motor) har tullavgift 14%. Det tillkommer även en antidumpningstull på 48,5 %.
Jag behöver veta vad det är för exakta delar du menar för att kunna ge besked kring tullavgift.
Alla länder utanför EU är det moms från första kronan."

Hur funkade det för dig med tullen? Jag var i kontakt med Tullverket nyligen. Antidumpningstull på 48,5% gjorde att jag lade ner...Låter bisarrt.

"Är cykeln eller delarna värda under 1600 sek tillkommer inga tullavgifter.

Överstiger varan värdet på 1600 sek gäller:
En hel cykel (utan motor) har tullavgift 14%. Det tillkommer även en antidumpningstull på 48,5 %.
Jag behöver veta vad det är för exakta delar du menar för att kunna ge besked kring tullavgift.
Alla länder utanför EU är det moms från första kronan."
Uj, de skrev ned min ram med ca 80% av inköpsvärdet, så jag betalade knappt någon tull alls.

Var lite orolig också, men valde att chansa. Hade sett några skräckhistorier när man sökte runt, men det var ingen fara.

Har även beställt en ram från Peru, från en tillverkare som heter Vendetta bikes. Dyrare ram, men även den betalade jag knappt något i tullavgift för, mindre än vad jag har betalat när jag beställt delar från UK t.ex

Jag är i samma situation som trådskaparen. Är det fortfarande samma situation, eller finns det alternativ i Sverige?
Den svaga kronan och tullavgifter är mindre roligt just nu.

Jag är i samma situation som trådskaparen. Är det fortfarande samma situation, eller finns det alternativ i Sverige?
Den svaga kronan och tullavgifter är mindre roligt just nu.
Finns ju ständigt ett gäng på K&S.

Svenska folket röstade bort eurosamarbetet för 20 år sedan. Där fick vi.

Der hör väl till att man bygger en fixed gear själv, känner jag som gammal i gamet... Fabrikshojarna som finns är, som redan påpekats i tråden, ofta billigt smäck. Dolan som nämndes ovan ansågs när det begav sig vara absolut mest pang för pengarna, tillika ett märke med gott anseende i svängen. BLB-grejerna brukar vara vettig kvalitet men förr om åren rynkades det i vissa kretsar lite på näsan åt det, antagligen mest för att de gjorde rätt bra grejer med rätt utseende lättillgängliga för kreti och pleti, så att man slapp tråla ebay och annat efter obskyra (och dyra) vintagedelar...

Tillbaka
Topp