Villken Kamelrygg?

genarparn

Ny medlem
Villken Kamelrygg?
Dags att skaffa camelbak (eller annat märke) men har lite svårt att bestämma mig vilken.

Har tittat runt och letat men har lite svårt att bedömma hur mycket plats det finns för andra saker. Vill inte ha en stor och klumpig sak, men samtidigt vill jag inte behöva pressa ner saker så att det knappt går att stänga.

Den bör ha ca 2l tank och plats för 1-2 extraslangar, vertkyg, lite powerbars och mobilen. Användningen kommer till största delen att vara 2-3 timmars turer.

Jag är 195 cm lång om det förändrar vilken rygga man ska välja.

Vilka har ni och vad tycker ni om dom.

Villken Kamelrygg?
Kolla på Stadium. De har ett par väskor som sparkar rumpa med camelbak (som är ett grovt överskattat märke). Leta efter en rygga som behåller formen i ryggen även när blåsan är vattenfylld och facken fylld med bôs.

Villken Kamelrygg?
Jag är 197 cm lång och har sedan några år en Camelbak classic.
Tycker den funkar grymt bra. Jag kör stig, sällan rundor längre än 3h.

Jag kan ibland tänka att den kunde varit "längre" för att sitta bra, men den stannar på plats som den skall när jag cyklar.

Hade jag köpt igen hade jag dock köpt en med en aning mer stuvutrymme. Den jag har klarar ungefär en mobiltelefon + nycklar och så kan man fästa en ihoprullad skaljacka utanpå. Men eftersom den envist fortsätter funka bra så köper jag ingen ny... :)

Villken Kamelrygg?
Jag köpte mig en M.U.L.E som fungerar så jäkla bra. Visserligen treliterstank i den men man behöver ju inte fylla den hela vägen upp om man inte vill. Väldigt gott om "extrafickor" på den och jag får lätt med mig min vanliga plånbok, nycklar, mobil, lunchlåda x 2, pump, slang och verktyg ... och då har jag inte fyllt den helt.

Dessutom sitter den väldigt bekvämt, långt ner på ryggen, så tyngden hamnar direkt över sätet och man blir inte trött i ryggen.

// Andreas

Villken Kamelrygg?
Jag kör med Camelbak Mule NV som jag tycker sitter kanon på ryggen (är dock endast 180cm kort) både med tom och full vattensäck. Tycker den är precis lagom för lite längre turer då den har plats för 3l vatten, slang, pump, verktyg, lite powerbars och mackor samt att den har nät på utsidan där det passar perfekt med en tunnare jacka.

Villken Kamelrygg?
Ett annat alternativ är Osprey. Jag har en Talon 11 som funkar mycket bra. Håller profilen i ryggen bra när man har vatten med sig och div kantiga grejjer i säcken. Är 190 cm och den sitter bra på mig.

Villken Kamelrygg?
Jag har Rogue (2 l), M.U.L.E. (3 l) och H.A.W.G. och är ju 193 cm, men med lång överkropp.
Du kan komma och prova, men jag tycker såhär:

Rogue använder jag nu nästan uteslutande. Den rymmer det du beskriver och den sitter högt så att du kan använda fickorna i tröjan om du behöver det. Den känns OK att tävla med. Har ofta 1-1,5 l vatten i den så att den ska kännas lätt.

Innan jag skaffade den så var jag mycket nöjd med MULE, men den känns ofta lite stor nu (tror dessutom att den är ännu större nu - min modell är från 2004).

Har en HAWG som är fin. Den använder man dock mer när man har någon macka och mer kläder med sig. Man kan ha den när man gör en dagsutflykt.

Villken Kamelrygg?
Jag köpte min vattenryggsäck på STADIUM av märket Everest och är väldigt nöjd med den. Dessutom halva priset mot CAMELBACK. Är 190cm och slangen räcker gott.

Villken Kamelrygg?
Efter att ha provar diverse olika sk "Camelback" så kan jag bara konstatera att ALLT annat än Camelback är TJÄNSTEFEL enligt min mening. Gå ex in på Stadium och försök att köpa ex ett nytt munstycke,slang,innerblåsa ex du vet redan svaret ? "Tyvärr vi har inga reservdelar" men köp gärna en ny köper du en Biltema cykel också bara för att den är billig ?. Kvalitet lönar sig alltid. Lycka till med ditt val av Camelback.

Villken Kamelrygg?
Ja det har dom ifs men vad dom alla har gemensamt är att dom är "VARUMÄRKEN" och det borgar nästan alltid för delar samt en högre kvalitet men jag hävdar fortfarande att Camelback är i en klass för sig även om dom övriga säkerligen också är ok. Jag har själv provat 3 olika märken men kommit fram till att Camelback är ett snäpp vassare än övriga.

Villken Kamelrygg?
OK. Du fick det att låta som om endast Camelbak hade reservdelar/tillbehör. Jag gillar i alla fall både Gerbers system och Platypus blåsa som jag brukar ha i en Salomon XA-rygga.

Villken Kamelrygg?
Jag har själv kört med en Haglöfs+ Camel Back, men har pratat med en del andra som är ute mer i multisportsvängen än vad jag är och de har goda erfarenheter av en budgetvariant från Biltema. Låter helt galet, men det är många som kör runt många timmar i skogen med Biltemas logga på ryggen. Har inget namn på den, men det är värt att kolla på Biltema.

Villken Kamelrygg?
Köpte ny vätskerygga i våras. Hade tänkt köpa Camelback eftersom jag aldrig ägt någon, men stått och klämt på dem otaliga gånger. Har tidigare kört Nike = toppen, och Everest = botten.

Men så läste jag goda recensioner om Osprey Raptor och slog till. Tog minsta modellen, 6l.

OspreyRaptorpackad.jpg ht=725

Jag är väldigt nöjd. Kommer nog inte bli någon Camelback för mig... Själva rygsäcken sitter mycket bra på mig, med massor av justeringar. Den känns väldigt premium i material och utförande.

OspreyRaptorblsa.jpg ht=483

Blåsan (Nalgene) är genialisk, då den har en hård platta vilket gör att den håller formen även tom och blir lätt att hantera och fylla. Munstycket är bra.

Minsta modellen blir svår att packa pga liten öppning och djupt huvudfack, så vill man ha mycket prylar och kunna rota runt utan att tömma allt kanske en större modell är bättre. På bilden ovan är den fylld med extra slang, pump, gaffelpump, mellanstort verktyg, glsögon och mobil i övre facket och en väst i yttre facket.

Villken Kamelrygg?
Camelbak Blowfish är nog den som är mest användbar, ifall man vill ha en relativt lätt men rymlig Camelbak. Har även en HAWG som jag kört massor med, lite större och sitter lite stadigare tycker jag. Nu har jag en Vaude Hyper Air 14+3, ihop med en Camelbak 3l blåsa. Den är stor som HAWG, men lite annorlunda, skön ryggplatta som ventilerar bra.

/Leo

Tillbaka
Topp