Villrådig inför ev. Cykelköp

rackarns

Medlem
Har cyklat mtb knappt 2 år.
Köpte en Canyon Yellowstone AL 5.9, 29 tum (idag heter den grand canyon 5.9) och har varit jättenöjd med cykeln som en instegscykel men är nu sugen på att "snäppa upp" lite.

Jag köper mer än gärna en Canyon igen. Frågan är: heldämpat, HT, kolfiber eller alu.
Jag vill gärna köra vidare på 29 tum.

Jag jobbpendlar med cykeln (7-12 mil i veckan, asfalt och grusväg), cyklar mycket knixig skogscykling, cykelvasan, Lida Loop och andra tävlingar. Så cykeln ska funka till mycket. Jag vill kunna utvecklas och bli snabbare på cykeln.

Budgeten är max 20.000:- (tänkte slå till när reaorna drar igång)

Är 186 cm och väger cirka 72 kg (spinkig)

Jag har tittat på Canyons:

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3182

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3183

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3170

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3261

Ber om ursäkt för ännu en cykelvalstråd men... Kom gärna med input, förslag och tankar

// Over and out.

Senast ändrad:
Jag hade en 2013 Canyon Nerve AL 29 7.9 som jag var väldigt nöjd med men den blev stulen. Jag tittade runt på alternativ. Jag blev förtjust i Specialized Camber Comp Carbon men jag kan ej riktigt motivera prisskillnaden samt läste den här http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...uct/review-canyon-nerve-al-7-9-29er-14-47805/ och beställde en ny Nerve AL 29 7.9. Kom på 3 dagar men har ej fått pedaler mm ännu så jag kan ej uttala mig

Spectralen är nog inte lämplig till CV eller andra tävlingar.
HT:n är ju 2,5 kg lättare än Nerve-cyklarna vilket lär vara en fördel på tävlingarna.
De flesta tävlingar kräver inte FS. Men cyklar du mycket i svår terräng kommerdu gilla FS.
Så det finns inget "rätt" svar utan beror på hur du värderar egenskaperna.

Behåll HTn för pendling sen köper du en Nerve eller spectral för skogen.
Det är rätt stor skillnad på gaffelvinkeln* mellan dem plus att spectralen har sänkstolpe vilket är grymmebra i stök å när det går utförs, kör du mycket stök=> spectral, kör du mer XC=> Nerve

/T

* brant vinkel som nerven ger kvick styrning men vinglig i hög fart och går lättare över styret
flackare som spectralen blir trygg å stabil i stök å utförs men lite sävlig i reaktionerna.

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Behåll HTn för pendling sen köper du en Nerve
> eller spectral för skogen.
> Det är rätt stor skillnad på gaffelvinkeln*
> mellan dem plus att spectralen har sänkstolpe
> vilket är grymmebra i stök å när det går
> utförs, kör du mycket stök=> spectral, kör du
> mer XC=> Nerve
>
> /T
>
> * brant vinkel som nerven ger kvick styrning men
> vinglig i hög fart och går lättare över
> styret
> flackare som spectralen blir trygg å stabil i
> stök å utförs men lite sävlig i reaktionerna.

+1. Kör på en Nerve 8.9 som jag är mycket mycket nöjd med. Kollade precis som tr1cky även på Specialized Camber men ångrar inte en sekund att ja la (mindre) pengar på Canyon Nerve. Funkar hur bra som helst i allt från stökiga stigar i Hellas, Lida Loop och Cykelvasan. Bara att komma ut på Värmdö om du vill testa hur den känns...:-)

Vill du vara riktigt snabb tycker jag du ska ta en titt på Radon 2015 Skeen 8 100mm 29" som kommer snart. Vikten börjar på 9.8Kg. Leverans Sept/oktober.

Senast ändrad:
Grymt, tack för era åsikter. Just nu lutar det ändå lite åt en HT med tanken att jag får stå ut med sliten kropp. Jag pendlar en del med cykeln och då är jag rädd att nerven ska kännas gungig. Eller vad tror ni, är jag ute och "cyklar" när jag tror det.

Kollar på Grand canyon slx 9.9 och tycker den verkar väldigt schysst. Eller kommer jag ångra mig om jag inte köper en heldämpad? Jag kör ju ändå en hel del knixig skogskörning...

Kolfiber vågar jag mig inte på då jag kan vara lite hårdhänt med grejerna ute i skog och mark ibland.

Så det står helt enkelt mellan HT i form av Grand canyon slx al 9.9 eller 8.9 ELLER en Nerve al 7.9 eller 8.9.

Huaaaaa svårt det här, hur man än gör så måste man ju kompromissa när man vill att det ska funka både till asfalt/grusväg och bröt i skogen.

rackarns skrev:
> Grymt, tack för era åsikter. Just nu lutar det
> ändå lite åt en HT med tanken att jag får stå
> ut med sliten kropp. Jag pendlar en del med cykeln
> och då är jag rädd att nerven ska kännas
> gungig. Eller vad tror ni, är jag ute och
> "cyklar" när jag tror det.
>
> Kollar på Grand canyon slx 9.9 och tycker den
> verkar väldigt schysst. Eller kommer jag ångra
> mig om jag inte köper en heldämpad? Jag kör ju
> ändå en hel del knixig skogskörning...
>
> Kolfiber vågar jag mig inte på då jag kan vara
> lite hårdhänt med grejerna ute i skog och mark
> ibland.
>
> Så det står helt enkelt mellan HT i form av
> Grand canyon slx al 9.9 eller 8.9 ELLER en Nerve
> al 7.9 eller 8.9.
>
> Huaaaaa svårt det här, hur man än gör så
> måste man ju kompromissa när man vill att det
> ska funka både till asfalt/grusväg och bröt i
> skogen.

Funkar utmärkt även att asfaltpendla med en Nerve. Inte gungigt alls (förutsatt rätt tryck i dämparna förstås...) och går att låsa dämapren nästan helt. Dessutom bekvämt och stabilt över vägskarvar, gropar, brunnslock å sånt. Är inne på min andra FS, har jobbpendlat med båda och väljer det framför HT alla dar i veckan!

Men om det alls är möjligt så försök ha två cyklar. Att hitta en kompromiss för både asfalt och i skogen blir aldrig riktigt bra, den kommer ju alltid vara just halvbra på allt.

Köp en FS och kör ett par år på den.
Det öppnar en helt annan dimension av cykling i skogen.

Om du kan välja en med "låsbar" dämpare (de låser oftast inte utan håller emot med mer lågfartskompression) så kör.

Scott spark får du både och. Inte hundra låsning men nog, från styret,.enkelt å låsa det det är slätt, låsa upp då d blir stökigt....

Två cyklar är det kloka. Slita ner all mekanik och lägga timmar på gaffel och dämparservice för att cykla till jobbet?

Nä. Skogscykel - optimera den för skogen så du vill cykla i skogen och ta pendlingen på en enklare cykel med smalare däck och inga dämpare.

Bengt-re skrev:
> Två cyklar är det kloka. Slita ner all mekanik
> och lägga timmar på gaffel och dämparservice
> för att cykla till jobbet?
>
> Nä. Skogscykel - optimera den för skogen så du
> vill cykla i skogen och ta pendlingen på en
> enklare cykel med smalare däck och inga dämpare.

+1
Inte värt att slita en 20k+ cykel på pendling.

Tillbaka
Topp