Vilopuls/Maxpuls?

Vilopuls/Maxpuls?
ja.. blandar vi in "sjukor" i begreppet blir det "komplexare" att definiera.

jag har ju studerat fenomenet i många år nu och har dragit lite slutsatser själv. nästa steg blir att sätta alla lågpulsare på plats under säsongen. nu under keps cup blir det spännande. du kommer väl upp och sparrar, så får vi se om styrkan sitter i skägget. jag har ju rakat av mitt mäktiga helskägg nu igår, men tills keps cup börjar så ska det vara på g igen. sen om det påverkar pulsen vet jag inte, men jag körde rätt snabbt idag tyckte jag (i medvinden).

har 40-timmarsveckorna startat än?

Vilopuls/Maxpuls?
Vilken sjuka pratar ni om? att bli sjuk pga pulsen eller att pulser gör en sjuk?

Själv vågar jag inte kolla vilopuls, då skulle jag bli allt för hypokondrisk. Har ju läst en himla massa saker om variationer i vilopuls och kroppstemp= sjukdom och sånt skit.
För mycket för att inte tro på det med andra ord, och vem har tid att oroa sig för att bli sjuk =)
Senast jag mätte vilopuls, för 2år sen ungefär (när jag var yngre men slöare på cykeln än idag) hade jag 37 som lägst och 42 som medel... maxpuls då var 198 och det är den förmodligen fortfarande.... vilket påminner mig om att det snart ska testas =)

Vilopuls/Maxpuls?
Okej okej.. ETT dåligt test säger inte allt.
Nästa gång, då jävlar.

När skaru testa nästa gång då? Jag ska nog om typ 6 veckor I think.

Vilopuls/Maxpuls?
Intressant tråd.
Men är de någon som har lite kul konditions fakta kring Gunde Svan?.
Vad jag har förstått är han tillsammans med Per Elofson de värsta konditions mäniskorna vi har haft under Svenska Flagg. Eller vad tycker ni?.

Vilopuls/Maxpuls?
Ökar träningsmängden...

Någon som har några bra tips? Jag är van med att cykla 1-2 gånger i veckan, totalt 4-6 timmar + innerbandy (1 timme) + inomhusklättring (2-4 timme).

Jag hålla på att öka antal dagar (och timmar) på cykeln, men blir ganska lätt trött, dvs mjölksyran byggs upp tidigare under träning, och jag hålla på att somna på jobbet. Är det något som ska försvinner när kroppen vänja sig? Jag trodde jag hade bra kondis, men jag verkligen känna av dem här extra dagarna! Jag försöker äta bra återhämtningsmat.

Vilopuls/Maxpuls?
Jag är väl ingen expert, men för att återhämta sig bra bör man:
*värma upp bra
*varva ner bra
*stretcha (kontroversiellt)
*äta bra (snabba kolisar + protein inom 1/2 timme efter träning samt riktig mat snart efter)
*framför allt vila och sova mkt bra (sova minst 8 timmar/natt helst mer)
*lägga in återhämtningsvecka var 4e vecka

Senast redigerad av en moderator:
Vilopuls/Maxpuls?
Hej!

Vilopuls 40 max 181 tröskel 162 och testvärde enligt Polars Vo2 50ml! Erbarmeligt lågt tycker jag, verkar som att de värdena som man får från Polarklockorna "straffar" äldre användare (37år)

Vo2 är ju annars ett trevligt mått mitt mätt med testcykel gav 66ml alltså 14 högre än Polars
Värst genom tiderna på det är en spoling från Norge- skidåkare givetvis: Espen Harald Bjerke
läs mer på http://www.langrenn.com/index.php?id=247884
Han delar rekordet med en annan legend nämligen Björn Daehli, 96 ml är deras rekord
Svenskarna då? Svan 92 och samma på P.Elofsson

Elgehufs(Skidgång) var huvudsaklig intervallträning för Espen.H.B, plus långpass löpning där pulsklockan ofta lämnades hemma.(hårdkörning)

Vilopuls/Maxpuls?
Beljajev: 162 i tröskel och max 181 låter ju rimligt. Har du varit uppe i 181? ta reda på din maxpuls och för in den i klockan, då kanske de säger att du får ett högre testvärde... Ens tröskelpuls säger inte så mycket, mer intressant vilken effekt man utvecklar vid tröskel och framför allt under hur lång tid.

c_Shell: du kanske tränar med för mkt mjölksyra i kroppen, dvs på för hög intensitet? Det gör att man blir sliten och trött.

Vilopuls/Maxpuls?
Mattias: Jag tror du har rätt. Egentligen ska vår vinterträning bara vara lätt, men jag cykla med en grupp killar (jag är tjej), och om man vill hålla med deras 70% av maxpuls på distansträning, sitta jag själv vid 75-80%. (tror inte heller att dem alla sitter under 70%). Valet är att cykla själv (motivationen saknas), eller hänga med. Än så känns det bra ändå, men nu när jag försöker cykla lite oftare....

Vilopuls/Maxpuls?
c_shell: Be dem släppa ut lite luft i deras däck och pumpa dina hårdare. Skall man träna nästan varje dag så måste man hålla ner pulsen på distanspassen, den erfarenheten har jag i varje fall lärt mig.

Vilopuls/Maxpuls?
då så lunkan. då vet du vad som gäller nästa gång vi tränar tillsammans :) punkacykel med slävagn till dig .)

Vilopuls/Maxpuls?
jasså.. darvell brukar säga att du och jens cyklar i diket och på åkrarna brevid vägen mest, för att öka rullmotståndet.

jag behöver en elcykel som putatr på lite :)

Vilopuls/Maxpuls?
Ja, Jens har nog ramlat och slagit sig eller nåt.
Han ska testa alla skoterspår även om vi vet att dom är mjuka. Och han leker och sånt.
Vet inte vad som hänt.

Jag lurar mest ut folk på dumma vägar som inte leder någonstans tror jag.
I söndags körde jag cyclocross.

Men jag ska inte förstöra tråden. Jag har nog 202 i maxpuls.
Vilopuls kollar jag aldrig. Men har gjort någon gång men törs inte berätta.

Vilopuls/Maxpuls?
Men vad var det för lågpuls kontra högpuls sjuka som Lunkan å micke pratade om lite tidigare? är jag bara dum å inte fattar något logiskt eller är det något speciellt uttryck?

annars då? hur är det i snön? Läste att våren är 14dagar försenad också.... inte coolt

Vilopuls/Maxpuls?
Beljajev och Micke S ,,

Jag har de senaste veckorna testat fram tröskelvärdet och kommer då fram till 150. Min maxpuls som också är framtestad nyligen ligger på 175. Jag ligger alltså runt 85 % i tröskelnivå.

Beljajev har 181/162 vilket skall vara 89 % i tröskelnivå.

Men min vilopuls är 48 och Beljajev har 40.

Det sägs att bra tränade cyklister ligger kring 90 % vid sin tröskelnivå.
Otränade kan ligga så lågt som 50%.

Men det viktiga är uthålligheten på tröskel och där kan jag ligga 20 min idag..
Skulle var kul att höra vad Beljajev klarar.

Teorin är att vilopulsen bäst speglar konditionen och där är man ju spöad av Beljajev med hästlängder.

Men har ni sett fler som anger pulsområdet dvs skillnaden max och vilopuls som en utgångspunkt för träningen ? Mats..S ??

Vilopuls/Maxpuls?
Karvonens-formel är väl den formel man använder för
att räkna ut sitt pulsspann tror jag.

Har läst om detta i någon bok har jag för mig.

Vilopuls/Maxpuls?
Jerry, då är det ju två stycken som har nämnt pulsområdet. Tackar.

http://www.fredrikshof.se/docs/traning/pulserin/pulserin.htm

Bengt Gingsjö var ju en av våra bästa simmare så nåt ligger det med säkerhet i vad han säger.

Jag tycker det ju är helt uppåt väggarna att nämna vilopuls och maxpuls när det sedan inte har någon som helst praktisk betydelse som det verkar...

Dock ser vi ju att pulsomfånget faktsikt ökar med lång och kontinuerlig träning. Främst genom att vilopulsen minskar.....

Tänkte på det där att din maxpuls ökade mycket under en tur och att du kände dig matt.
Mattheten och den plötsliga pulsökningen tyder på att du förmodligen var infekterad, urvätskad, varm etc. Hursomhelst är det maxpulsvärde som man får i dessa lägen inte det som skall in på pulsklockan.
Maxpulsvärdet förutsätter utvilad,uppvärmd men just inte mer, påfylld av vätska och sedan en kontinuerligt ökande belastning under en 10 min innan maxansträngningen kommer som är på kanske 10-30 sekunder.

Vilopuls/Maxpuls?
teabag skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Tänkte på det där att din maxpuls ökade mycket
> under en tur och att du kände dig matt.
> Mattheten och den plötsliga pulsökningen tyder på
> att du förmodligen var infekterad, urvätskad, varm
> etc.

Nej. Jag hade en förstklassig Happy Ride den gången.
Vi cyklade Sörmlandsleden ner till Alby Gården och fikade
där. Efter fikat på vägen hem med blodsockret på topp
så skedde det. Jag var då pigg som ... glömde bort att
känna efter ifall jag var trött eller ej.

Och det var inget konstigt med det igentligen.

När man har kört upp till maxpuls är man inte särskilt
pigg efteråt. Är man det, pigg alltså, så har man mycket
kvar att ge innan man når sin maxpuls.

Lite andra ledtrådar till att min maxpuls ligger högre
än det statistiska genomsnittet får jag av att jag förra
året och året dessförinnan på ganska många turer då jag låg på
högsta pulser mellan 180 och 185. Dock utan några tjurrusningar.
Jag kunde ligga och försöka hänga med grabbarna i en för mig
alldeles för hög pulszon (>90%) och det fungerar ju inte i långa
loppet.

Däremot ifall tempot blev lågt (för alla andra) så att jag
kunde ligga på en puls mellan 140 och 150 så var det aldrig
några problem för då ligger jag ungefär mellan 71% och 76%.
Min bekvämlighetszon ... 197*0.7~=138.

När jag insåg detta så faller alla bitarna på plats - det blir
ju licksom lite jobbigt att försöka hänga med i ett tempo som
gör att man ligger på ~90% av maxpuls på en ride som kan vara
i kanske 5-6 timmar.

Topptränade elitidrottsmän klarar av att ligga på sin tröskelpuls
under långa perioder och återhämtar sig snabbt så fort dom får
en möjlighet i en nedförsbacke t ex.
Dem är inte bara uthålligare och kan ta hand om mjölksyran
effektivare utan mentalt så kan dem hantera smärtan bättre. Ibland
går dem över gränsen och "stumnar" och så var den tävling slut för
deras del ...
Läste någonstans att tröskelpulsen definierades av att man har 4 mmol
mjölksyra i blodet - det bränner nog rätt bra i musklerna då.
Vore intressant att göra ett tröskletest någongång bara för att veta
hur 4 mmol känns. Fast det får nog vänta lite nu tills jag pyntat
för en ny/repat baksvingen.
En sak kan jag säga i vilket fall och det är att mjölksyra tåligheten
blir inte bättre med åren!

Ja, nu började jag att navelskåda lite, hoppas ni ursäktar.

> Hursomhelst är det maxpulsvärde som man får i
> dessa lägen inte det som skall in på pulsklockan.

Ifall man får höga pulsvärden pga sjukdom, uttorkning ...
Inget att snacka om.

> Maxpulsvärdet förutsätter utvilad,uppvärmd men
> just inte mer, påfylld av vätska och sedan en
> kontinuerligt ökande belastning under en 10 min
> innan maxansträngningen kommer som är på kanske
> 10-30 sekunder.

Ja, det är ju skolboks exemplet.

Men vad är igentligen maxpuls.
Det är den puls som man klarar av att pressa upp sitt hjärta i
vid maximal anstränging om man är:
- maximalt återhämtad
- mentalt taggad

Vi vet att detta är grenspecifikt.
Så vi cyklar.
På vilken sorts cykel och under vilka förutsättningar klarar vi
av att pressa upp pulsen högst?
På en vit testcykel av märket Monark i laboratoriemiljö tillsammans
med en sammanbiten testledare, eller tillsammans med likasinnade
grabbar o tjejer på favorithojjen på favoritstigen glömsk för all
smärta och utmattning?
Jag sätter en krona eller två på det senare alternativet.
Inte ens på ett bra spinningpass med schysst musik och en duktig
ledare kommer jag i närheten av dom pulsnivåer som jag hamnar på
när jag cyklar i skogen.
Samma när jag pendlar till och från jobbet - kommer inte i närheten då
heller, men så fort jag hamnar i en lustfylld situation där jag
glömmer bort hur djefla jobbigt alling är så börjar det hända saker.

För att få till ett bra maxpulstest måste man vara rejält taggad. Jag
tror inte att det fungerar ifall man bara går in för att stå ut med
smärtan så mycket som möjligt. Man måste glömma bort smärtan och komma
in i zonen och ha kul.

Hur ... ett maxpulstest nu någonsin kan bli kul!? Det gör ju bara ont!

Mina två öre.

Vilopuls/Maxpuls?
jerry, suverän genomgång. Jag tänkte bara att det skulle kunna vara infektion....

Jag antog att pulsklockan tidigare var för lågt inställd för dig. Nu verkar det ju vara perfekt.

Maxpulsen i sig är ju helt personlig och det viktiga är att hamna rätt för 70% nivån.

Vilopuls/Maxpuls?
4 mmol känns inte så farligt under korta perioder, men att ligga på detta värde under längre perioder utan återhämtning svider i benen på de flesta. Som lite kuriosa kan nämnas att folk ofta har en maxlaktat på 10-15 mmol efter att ha gett gärnet under en längre period. Lägger man sig ner och vilar i 5 minuter och låter pulsen sjunka så sjunker inte mjölksyran nämnvärt (om man inte är elit och i toppform) Då har man alltså minst 10 mmol utan att det känns så farligt.

Många cyklister har 3 mmol redan vid väldigt lätt belastning. Ett halvhårt skogspass på MTB innebär ofta nivåer på mellan 3 och 10 mmol för de flesta som inte är proffs.

5 minuter cykling på lätt belastning efter ett maxtest ger knappt någon reducering av mjölksyran alls även om man kan tro det då den där brinnande känslan i benen är borta. Men sätter man igång och kör hårt igen så svider det till ganska omgående i benen igen. Det är detta som också kallas att vara i form, att göra av med mjölksyra snabbt.

Vilopuls/Maxpuls?
Tack teabag, det är ju kul det här med träning som sagt, funderar
en del på det, även om det inte blir så omvälvande resultat=o)

Tack för genomgången Mattias. Själv är jag ju bara glad motionär
men intresserad av hur det hänger ihop. Det blir ju roligare
på riden om man är någorlunda iform också.
Har ju börjat inse vilken sorts träningsbakgrund dem har som
drar iväg på riden med ett glatt leende så jag blir inte så
frustrerad längre;-)

EDIT: lite förtydliganden.

Mattias Lundqvist skrev:
-------------------------------------------------------
> 4 mmol känns inte så farligt under korta perioder,
> men att ligga på detta värde under längre perioder
> utan återhämtning svider i benen på de flesta. Som
> lite kuriosa kan nämnas att folk ofta har en
> maxlaktat på 10-15 mmol efter att ha gett gärnet
> under en längre period. Lägger man sig ner och
> vilar i 5 minuter och låter pulsen sjunka så
> sjunker inte mjölksyran nämnvärt (om man inte är
> elit och i toppform) Då har man alltså minst 10
> mmol utan att det känns så farligt.
>
> Många cyklister har 3 mmol redan vid väldigt lätt
> belastning. Ett halvhårt skogspass på MTB innebär
> ofta nivåer på mellan 3 och 10 mmol för de flesta
> som inte är proffs.
>
> 5 minuter cykling på lätt belastning efter ett
> maxtest ger knappt någon reducering av mjölksyran
> alls även om man kan tro det då den där brinnande
> känslan i benen är borta. Men sätter man igång och
> kör hårt igen så svider det till ganska omgående i
> benen igen. Det är detta som också kallas att vara
> i form, att göra av med mjölksyra snabbt.

Vilopuls/Maxpuls?
Kört med pulsband kopplat till en Garmin GPS i lite över en månad nu.

Normalt har jag en vilopuls runt 45 och en maxpuls på 200 men som mest har jag haft en maxpuls på 212 (den gången var jag 8 år gammal?)

Vilopuls/Maxpuls?
Jag såg att någon frågade hur man mäter sin vilopuls på bästa sätt men har inte sett något bra svar. Om jag koncentrerar mig och andas långsamt går min puls ner till 32-35, när jag bara vilar ligger den på ca 40 (frisk, inget hårt pass innan, inte ätit nyligen) Vilket ska man gå på?

Sedan är det väl laktat nivån som är viktigast att hålla koll på för att träna på rätt itensitet (om man inte kan känna det) Norske 5000m löparen Marius Bakken har laktat mätare med sig och testar mellan varje intervall på sådana pass.

Vilopuls/Maxpuls?
Maxpuls 190 slag, vilopuls 34.
Tröskel puls 176, vid 327 watt. 501 watt vid maxpuls.

Tränar 10-15 h i veckan och är värdelös.

Red: var ett tag sen jag mätte, ska göra om det nu i höst så får man se vad det landar på.

Vilopuls/Maxpuls?
49-200 (Saknar dock mitt gamla Polar pulsband när det gäller maxpuls under passen sen jag bytte till en BT variant så har jag inte lyckas nå de där gamla nivåerna på en 290-300 inte ens vart i närheten... :)

Vilopuls/Maxpuls?
Har rätt så lågt värde på det jag har lyckats komma upp. För några år sedan så lyckades jag komma upp i 174 som mest. Har sedan dess haft det som min maxpuls. På senare tid har jag haft betydligt högre puls när jag är ute och springer, speciellt i början av passet. När jag har sprungit ett tag så går den ner och kommer inte i närheten av vad den var under de 10-15 första minuterna.

Detta sker bara när jag springer.

Efter ett av passen så visade pulsklockan 208 under ett löppass. Det är rätt högt över vad som borde vara möjligt för mig.

Det fick mig att ta kontakt med hälsovården, kom då iväg på ett arbetsprov på sjukahuset.
Där fick jag göra ett arbetstest på en testcykel med ökande belastning allteftersom. Det jag kom upp i som Max då var 155 och det fanns inget som såg onormalt ut.

Det är rätt så stor skillnad mot vad jag ser under uppvärmning under mina löppass. Ser också att det skiljer en del mellan olika aktiviteter.

Vilopuls/Maxpuls?
Klassiskt problem med felmätning i början av passen, både med Garmins och Polars band. Problemet dyker upp efter en viss tid. Googla och det finns mycket skrivet om det.

Tillbaka
Topp