Vilopuls/Maxpuls?

landen

Aktiv medlem
Vilopuls/Maxpuls?
Har nyligen börjat träna med pulsklocka, något som jag förut inte direkt haft något intresse för. Men efter ett tag märker man att det är riktigt bra.

Dels vid långdistans, löpning, skidor och cykel. Där man lätt kan lägga sig på rätt mängd ansträngning. Man ser snabbt om man har någon infektion eller liknande då min puls gick upp med 10 slag i samband med en förkylning osv osv.

Jag tränar kanske 2-3 gånger per vecka mest skidåkning nu på vintern, annars orientering, cykel samt löpning när snön är borta.

Jag ligger på en vilopuls runt 45 och maxpuls runt 235. Tänkte bara höra vad ni andra ligger på? Samt hur mycket ni tränar?

Vilopuls/Maxpuls?
Mätte upp min maxpuls igår med Polarklockan, fick 176. Vilopuls var starx under 50, ska kolla noggrannare. Och ownindex fick jag 51 på, vilket jag förstod är det samma som Vo2max (rätt skrivet)?

Vilopuls/Maxpuls?
Njae jag hade vart sjuk precis innan jag körde maxtest på testcykel. Så är nog lite missvisande. Men hade senaste intervallträningen 128 fullt frisk.

En sak jag märkte nyss som var lite intressant.

Ska köra ett skidlopp på 4.2 mil i helgen. Tävlingsmänniska som man är gick pulsen upp från 60 till 85 bara genom att skåda startlistan :D

Ska tilläggas att jag vanligen inte har pulsklocka på jobbet, men testade idag för skojs skull.

Vilopuls/Maxpuls?
Vilopuls på 36, max 198 vid senaste testen

Landens maxpuls på 235?!? Inte helt troligt va?

Vilopuls/Maxpuls?
Chrille77 (ologgad) skrev:
-------------------------------------------------------

> Landens maxpuls på 235?!? Inte helt troligt va?

Vad är det som inte är troligt med den?

Vilopuls/Maxpuls?
47/191 Tränar tre gånger i veckan.

Jag satt på trainern när Charolina Klüft sprang 100 m häck i 7-kampsfinalen (är det 100 m, är inte säker på friidrotterna). Då gick min puls raskt upp från 135 till 150.

Vilopuls/Maxpuls?
38 / ca 192, mäter sällan maxpuls.

Vilopulsen går ner med träning medans max är vad den är. Däremot är det mest intressanta tröskelpulsen, alltså vad du kan hålla för puls utan att dra på dig för mycket mjölksyra.

/Leo

Vilopuls/Maxpuls?
40 nånting-180 nånting

Köpte mig annars en såndäringa blodtrycksmätare har genomsnitt 65-120,fast för nån vecka sen toppa med 95-155.
det hör inte till tråden men det bryr jag mig inte om för jag lyssnar på hårdrock nu

Vilopuls/Maxpuls?
Chrille77 (ologgad) skrev:
> 235, låter väldigt högt menar jag bara

beror ju på hur stor man är osv. det är högt personligt. vet att de lättare killarna i klubben, de har högre maxpuls än oss som är lite längre osv.

Röjier, skridskoåkaren, han hade ju problem med att hans puls sjönk under 40 mellan uppvärming o lopp, och när han sen tog i på loppet rusade pulsen upp till 290 (stod det i tidningen, om det nu stämmer). det var ju inte bra, men inget konstigt. visst är 235 högt, men omöjligt, njeee. men man kanske ska testa en gång till så att man vet exakt.

Vilopuls/Maxpuls?
bruse skrev:
> Mätte upp min maxpuls igår med Polarklockan, fick
> 176. Vilopuls var starx under 50, ska kolla
> noggrannare. Och ownindex fick jag 51 på, vilket
> jag förstod är det samma som Vo2max (rätt
> skrivet)?

Som gammal kemitekniker så tycker jag att det borde skrivas så här:
vo2max.jpg

Och det är maximala mängden syre man kan förbruka per minut och kg (ml/kg/min).
I somras hade jag 76 på Polars OwnIndex, nu har jag 72. Polar påstår att stora studier visar en variation på max 10% mellan OwnIndex och VO2 max i de allra flesta fall mycket mindre. Men innan jag mätt på labb är jag skeptisk.

Vilopuls/Maxpuls?
rejser skrev:
> har inte vågat titta på ett tag, men när jag var
> aktiv och mätte senast
> 27-204

27!!!? Det är väl i klass med Indurain, eller hade han t.o.m. 24? 27 är i alla fall sjukt lågt!

Vilopuls/Maxpuls?
MattiasE skrev:
> Om jag inte har fel så ligger pulsvärdet för
> mjölksyratröskeln runt 70% av maxpuls.

Det där är väl i princip lika individuellt som allt annat här i livet, eller?

Vilopuls/Maxpuls?
Gunde hade en vilopuls på runt 30-32 bpm, vissa personer kan genom meditation få ner pulsen till typ 12-15 bpm, men då stängs vissa system i kroppen av. Maxpuls på 290 är bara ljug, det skulle kroppen aldrig klara av.

Vilopuls/Maxpuls?
soulbrorsan skrev:
> MattiasE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag inte har fel så ligger pulsvärdet för
> > mjölksyratröskeln runt 70% av maxpuls.
>
> Det där är väl i princip lika individuellt som
> allt annat här i livet, eller?

Nä,vågar jag påstå.Oavsett hur tränad du är,är det samma % under din maxpuls som musklerna börjar producera X (mjölksyra)

Vilopuls/Maxpuls?
MattiasE skrev:
> Nä,vågar jag påstå.Oavsett hur tränad du är,är det
> samma % under din maxpuls som musklerna börjar
> producera X (mjölksyra)

Aha. men mjölsyratröskeln kan man ju ändra ("skjuta på") med hjälp av hård träning! Då måste man ju också ändra maxpulsen, men den kan man väl inte påverka så mycket!?

Vilopuls/Maxpuls?
Nja, vältränade personer kan ha en mjölksyratröskel på c:a 90-95% av maxpuls.
Där brukar medeldistanslöpare ligga samt Gunde hade uppåt 95%.

The normal amount of lactic acid circulating in the blood is about 1 to 2 millimoles/litre of blood. The onset of blood lactate accumulation (OBLA) occurs between 2 and 4 millimoles/litre of blood. In non athletes this point is about 50% to 60% VO2 max and in trained athletes around 70% to 80% VO2 max.
80% av VO2Max motsvarar c:a 89% av maxpuls.

Finns en hel del intressant att läsa på.
www.brianmac.demon.co.uk

När det gäller Polars Ownindex är det roliga att både ålder och längd påverkar testresultatet!!!

Vilopuls/Maxpuls?
89% av maxpuls ligger min tröskel på under säsong. men intressantare än det är.. hur länge kan jag hålla den??

Vilopuls/Maxpuls?
Hur ändras det när det inte är säsong? Tar det inte lång tid att höja mjölksyratröskeln eller kan man göra det i någon nämnvärd grad under en säsong?

Vilopuls/Maxpuls?
soulbrorsan skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > har inte vågat titta på ett tag, men när jag
> var
> > aktiv och mätte senast
> > 27-204
>
>
> 27!!!? Det är väl i klass med Indurain, eller hade
> han t.o.m. 24? 27 är i alla fall sjukt lågt!

sprang 10-15km 2ggr/dag *pust*
noterade 27 på en mattelektion i gymnasiet... min mattelärare gillade inte mig

Vilopuls/Maxpuls?
nu ligger väl tröskeln på kanske 87%. så så stora variationer är det inte frågan om. och som vanligt så är inte pulsen det intressanta. bara ett sätt att försöka mäta någonting mer intressant. och pulsen är ju rätt smidig att hålla koll på. fast det finns ju laktatmätningschipp att operera in tror jag. som för diabetiker men de mäter någonting annat.

räknar du i puls så sänker man nog tröskeln under säsong, medans watteffekten ökar. som det bör vara.

Vilopuls/Maxpuls?
Team Avanti: det där är ett mycket osäkert sätt att räkna ut maxpulsen. Det enda sätt som jag skulle lita på är ett riktigt labbtest, om man nu tycker att det är viktigt att veta hur högt max man har...

Värden uppmätta på mig för ungefär ett år sedan, dvs under lågsäsong.
Vila: 44
Max: 196
Tröskel: 177 (3mmol)

Jag har mycket svårt att pressa upp pulsen över 185 när jag cyklar ute, så ett maxtest i icke kontrollerad miljö kan bli ganska missvisande. Innan jag gjorde testet så trodde jag att jag hade ett max runt 185-186 eftersom jag inte lyckats pressa ut mer. Men som flera redan har nämnt så är det inte speciellt viktigt vad du har för maxpuls ändå. Tröskeln var däremot bra att få reda på, det har hjälpt mig på både träning och tävling.

Vilopuls/Maxpuls?
Max 186 min inte mätt på 3 år då var den 55 :-) misstänker att den ligger lägre nu.

Kör nog inte tyvärr min träning efter pulsen förutom att se till att inte skena iväg så man går in i väggen.

Däremot extremt rolig att ha datat kvar på alla träningar/tävlingar man gjort dom senaste 3 åren

Finns det ingen doktor här för vissa max pulser här skulle jag misstänka gör att hjärtat hoppar rakt ut ur bröstkörgen ?

jag har däremot märkt att pulsmätarna kan hoppa till ordentligt om du råkar komma för nära pulsbandet eller nära electricitet. min har hoppat till 280-290 nånting.

Bild ingen egentlig relevans i sammanhanget.

Bilagor

• spinning.JPG
    spinning.JPG
    56.4 KB · Besök: 64
Vilopuls/Maxpuls?
Någon skrev:
Maxpuls = 220-ålder.
Det finns en modernare formel: 205,8-(0,658xålder), se <http://www.jbst.com/NEWHRmax.html>
Den är ju dock lika osäker som den gamla formeln. Jag personligen har maxpuls som ligger 15-20 slag över formlerna.

/G

Vilopuls/Maxpuls?
När jag tränade för en herrans massa år sen så hade jag runt 50-202, då var jag runt 20 år gammal, idag är jag 27 och betydligt mera otränad.

Den som säger att han har 235 i macpuls vill jag se ett labbpapper på, pulsklockor är alltför osäkra.
Jag nådde 202 i maxpuls vid en tävling i Härnösand, MTB XC herrar.

Vilopuls/Maxpuls?
189 som max och 32-33 som min..testade att sova med pulsbandet en gång och kom ner i 21 !!??? är det nån som vet något hur pulsen är när man sover?

//Henrik

Vilopuls/Maxpuls?
Överste Sponz:
Kolla puls kurvan just när du fick 21. Avviker den onormalt mycket så är det troligen fel.

Pulsband under sömn/kontroll är inget säkert mätningssätt. Då du inte vet vad som händer. Under övervakning är det dock ganska säkert =)
-----

Jag tänker förövrig inte delge mina siffror, då blir alla avundsjuka på att jag kör så snabbt. Har betydligt sämre tröskel nivå, max/vilo puls än många här... Men ändå Rejsar jag ifrån er ;)

Senast redigerad av en moderator:
Vilopuls/Maxpuls?
37 år gammal, högsta maxpuls hittills utan att försöka pressa är 194, lägsta är
41 tror jag.

Angående låg puls så hade en vältränad klasskompis 29 och en gammal tant 27, det är lågt!

Vilopuls/Maxpuls?
Dan_dryer skrev:
> Jag tänker förövrig inte delge mina siffror, då
> blir alla avundsjuka på att jag kör så snabbt. Har
> betydligt sämre tröskel nivå, max/vilo puls än
> många här... Men ändå Rejsar jag ifrån er ;)

Det är ju inte så konstigt eftersom värdena inte visar hur snabb du är utan bara vad du har att arbeta med, ska vi tävla om vem som är snabbast med siffror vore det ju bättre att ange hur många watt man levererar vid runt tröskeln och hur länge man kan hålla den belastningen.

Vilopuls/Maxpuls?
Jag tänkte slinka in en fundering:

Skillnaden max och min skulle det kunna vara möjligt arbetsområde eller nåt sådant. Annars har jag svårt att se någon vits överhuvudtaget med ett minvärde.

Däremot kan jag aldrig glömma reportaget med killarna i TDF där man speciellt "monitorerade" en del som hade för låg puls när de sov.

De låg under 30 och man var helt enkelt rädda för att de skulle dö i sömnen.

Själv 48 - 180 typ det lyckas aldrig att räkna tiilräckligt fort när det slår som värst.....

Tillbaka
Topp