[Vilse] bästa vägen förbi södertälje

jesperC

Aktiv medlem
Tänkte ta en sväng ner mot Katrineholm i morgon undrar om detta är bästa vägen förbi Södertälje?
map.jpg ht=651

Har kört förbi ett antal gånger tidigare och det brukar alltid sluta med att jag irrar runt lite innan jag kommer vidare. Värsta var nog när jag försökte mig på en väg som gick från asfalt -> grus -> traktorstig -> stig -> hål genom staket och upp på en banvall. Efter att jag, iförd landsvägsskor, klättrat upp och igenom hålet, stapplat över banvalen och insett att det inte fanns något fortsättning på andra sidan var det bara att ge upp och rulla tillbaks igen.

//j

Den vägen fungerar men går in genom stan vilket känns lite onödigt.

Jag (som bor i Södertälje) brukar föreslå denna väg http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...d=110655023493516595542.00046888875dada171f35

Om du kommer från Stockholmhållet på Bergaholmsvägen så är det:

- Vänster i första rondellen in på Morabergsvägen.
- Höger i andra rondellen in på Klastorpsvägen.
- Rakt fram i tredje rondellen (ett Mc Donalds ligger till vänster, K-Rauta till höger).
- Under bron
- Rakt fram i fjärde rondellen in på Klastorps Backe (ett vit byggnad på vänster sida, Norflor kakel).
- Cykla parallellt med motorvägen.
- Efter ca 200 meter står det tre betonghinder på vägen. Genom dessa, upp för en liten backe.
- Rakt fram på Sagovägen.
- Vid slutet på Sagovägen öppnar det upp och du ser broarna över kanalen.
- Ta sikte på cykelbanan rakt fram på andra sidan vägen som går upp på bron över kanalen (viksängsvägen). Se bild nedan.
viksngsvgen.jpg ht=284

- Ett trafikljus passeras lite innan bron.
- Cykla över bron över kanalen. Nu är du på Verkstadsvägen.
- Fortsätt cykelbanan tills den skärs av en bilväg ner till höger. Det är en gatstenskant ner från cykelbanan. Stanna och titta till vänster så ser du en cykelbana på andra sidan vägen (till höger om motorvägsuppfarten). Se bild nedan
verkstadsvgen.jpg ht=262

- Ta den cykelbanan, som går i en kurva och sedan parallellt med motorvägen över industriområdet (Scania).
- Ner på andra sidan och rakt fram i rondellen.
- Upp i den långa backen. Stålhamravägen.
- Vänster i korsningen vid OK-macken in på Tvetavägen.
- Nu är du ute på vägen som tar dig vidare till Järna.

Tillbaka
Topp