Vindens påverkan på medelhastighet?

Antigen cyklar ni för lite eller så är ni bara ute när det är vindstilla...

På Öland är det platt och blåsigt. En dag i fjol blåste det en stadig sydlig vind på cirka 6-7 m/s. På den östra sidan i motvinden söderut höll jag en medelhastighet på knappa 30 km/h och blev bra krokig och vände då västerut på "Möckelmossevägen". När jag sedan åkte norrut på den västra sidan höll jag 45 km/h och hade ett leende på läpparna.

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni ingenjörscyklister är lite lustiga ibland.
> :-)
>
> När någon frågar hur mycket 4 m/s motvind eller
> medvind påverkar hastigheten så är det rätt
> givet att man då menar den vind som anges i t.ex.
> väderprognoser.

Jag anatar att du är byråkrat, antagligen handläggare på Försäkringskassan.

DT: "Du får ingen sjukpenning eftersom du är frisk"
Kund: "Men, men, men... jag får ju både cellgifter och strålbehandling och igår opererade de bort en stor del levern..."
DT: "Prognosen säger att du är frisk från den första. Nästa!"

geologen skrev:
Jag eggas på av medvinden. Jag hade ett sånt
> fantastiskt tillfälle för nån vecka sen. Jag
> tryckte på mer och mer i en form av eufori och
> till slut gick det i 57 km/h i svagt motlut!

Jag hoppas du tvättade byxorna efteråt? ;-)

Intressant tråd, själv brukar jag uppleva det ungefär som att det skiljer ca 5-6 kmh i snitthastighet vid samma ansträngning när det blåser ca 5 m/s (enl. väderleksprognosen), och 5 m/s känns som någon sorts standardvind här på kusten (gärna från väst)

:-)

TBone skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni ingenjörscyklister är lite lustiga ibland.
> > :-)
> >
> > När någon frågar hur mycket 4 m/s motvind
> eller
> > medvind påverkar hastigheten så är det rätt
> > givet att man då menar den vind som anges i
> t.ex.
> > väderprognoser.
>
> Jag anatar att du är byråkrat, antagligen
> handläggare på Försäkringskassan.
>
> DT: "Du får ingen sjukpenning eftersom du är
> frisk"
> Kund: "Men, men, men... jag får ju både
> cellgifter och strålbehandling och igår
> opererade de bort en stor del levern..."
> DT: "Prognosen säger att du är frisk från den
> första. Nästa!"

Även om man inte kollar på prognoser utan på faktiska väderobservationer, som till exempel de som länkades till här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2144739/2145838#msg-2145838 så blir det orimligt.

Det ska då ha blåst 6 m/s nordlig vind i Stockholm kl 8 idag. Vilket då ska ha gett en extra skjuts på 21 km/h för oss som cyklade i sydlig riktning just då. Trots det såg man inte folk som seglade fram i 50 i morse eller som knappt kom framåt alls.

Poängen är alltså att det blåste just 6 m/s i Stockholm enligt vedertagna principer. Men det var i en mätstation i en mast någonstans i Tullinge, inte en meter över cykelbanan. Det senare värdet är helt okänt för oss.

jofahjalm skrev:
> Allt kan dock bli svårt när man är dum.

jofahjalm skrev:
> Är du sinnessvag eller något?

Tycker du ska ta och tagga ner.

Jag läste någonstans att man inte ska köra med högprofil om det blåser mer än 8-10m/s. I kuperad terräng är nog JQ-faktorn 0.3 eller något liknande och då ska man inte cykla när väderstationerna rapporterar svår storm, på väg mot orkan.

Jag kan inte annat än hålla med.

Edit: stava

Senast ändrad:
Nu har många här har lagt ner tid på att grundligt och pedagogiskt förklara detta på ett sätt som även ett barn har goda chanser att förstå. Då kanske du, DT, skulle vilja presentera något i form av ett argument för din sak?

jofahjalm skrev:
> Nu har många här har lagt ner tid på att
> grundligt och pedagogiskt förklara detta på ett
> sätt som även ett barn har goda chanser att
> förstå. Då kanske du, DT, skulle vilja
> presentera något i form av ett argument för din
> sak?

Vi jämför äpplen och päron helt enkelt.

Som flera här har sagt så är skillnaden mellan att cykla i mot- och medvind ungefär i storleksordningen +/- 1 km/h för varje m/s det blåser. Kanske mer om det är i väldigt öppna landskap. Med "blåst" i det här fallet menas då den vindstyrka som väderinstituten anger. För det är ofta den enda vindstyrka som man känner till hyfsat bra.

När du och Supertramp menar att vindstyrkan direkt påverkar hastigheten (vid en given effekt) med närapå ett 1:1-förhållande så stämmer det också. Men det är då vinden som direkt påverkar cyklisten nere vid marken, och den är mycket mindre än den vindstyrka som man normalt menar när man säger att "idag blåser det 6 m/s västlig vind", på grund av en massa olika faktorer.

Det är naturligtvis mer korrekt i någon mening att använda det senare begreppet. Problemet är att den vindstyrkan är mycket svår att veta. Du själv hänvisade till Wikipediasidan om vindstyrka och att man skulle kolla på hur flaggor blåser etc för att uppskatta det. Problemet är då att det inte blir till så mycket hjälp. En vindstyrka på upp till 1,5 m/s är "knappt märkbar för känseln" och får inte ens vimplar att blåsa. Men +/- 1,5 m/s ger ju +/- 5 km/h om det är ett 1:1-förhållande. De exempel som du själv tog upp när du var ute och cyklade i 31 km/h resp 38 km/h ryms exempelvis inom denna marginal, när det då alltså blåser så lite så att man "knappt märker det". Men det verkar föga troligt att det skulle ha blåst så lite i dina cykelexempel, eller hur? Därmed är de vindstyrkorna knappast de som påverkar cyklisten.

Alltså är det som sagt en väldig skillnad mellan vad man normalt menar med vindstyrka och den vind som påverkar cyklisten vid marken, annars går det helt enkelt inte ihop. När man då frågar "hur mycket påverkar 4 m/s motvind mig" så är det rimligt att tro att det är en helt vanlig måttlig vind på 4 m/s som avses (se Wikipediaartikeln som du länkade till), och det påverkar kanske 4 km/h eller något sådant. För sådana vindar blåser det i princip varje dag här i Stockholmstrakten, och på Västkusten är det nog att anse som en rätt svag vind. Om det sedan motsvarar 1 m/s eller 1,5 m/s i vindstyrka som påverkar cyklisten beror på en massa saker, men det är svårt att veta. Och i och med att det är så svårt att veta så spelar det ingen roll att man kan plugga in det värdet i formler och få exakta siffror.

Klart nog?

Jag ska försöka förklara för hockeyhjälmen vad DT menar, så slipper DT dalta.

Vi (jag och DT, kanske fler) har ingen referens till vindhastighet annat än den som rapporteras från väderstationer.

Om en station rapporterar 6m/s och det blåser ute, så tänker vi - svaga människor - "det är så här mycket som är 6m/s, en måttlig vind".

En annan station, vid ett annat tillfälle rapporterar 4m/s på det ställe vi är på. Då tänker vi - svaga människor - "jaha, det är såhär 4m/s känns".

Det är så vi - svaga människor - förhåller sig till vår verklighet. Vi observerar och relaterar.

Om nyheterna rapporterar att blåste orkan nere i Småland för ett par år sedan så relaterar jag till det. Att det egentligen bara blåste 8m/s och var en frisk vind, för att JQ-faktorn ställde till det är liksom ointressant.

Och det är ointressant för vi har ingen annan information att gå på. Ingen vet hur mycket det blåste när vi var ute och cyklade. Ingen vet vad det var för vind som blåste i Småland. Ingen vet, och ingen bryr sig.

Edit: Nu hann ju DT svara ändå...

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Nu har många här har lagt ner tid på att
> grundligt och pedagogiskt förklara detta på ett
> sätt som även ett barn har goda chanser att
> förstå. Då kanske du, DT, skulle vilja
> presentera något i form av ett argument för din
> sak?

LOL??!

Fliken skrev:
> Va, är ni sura på varandra?
>
> I så fall hejar jag på DT, han har varit klipsk
> förut.

Ähh! Dom vänder bara kappan efter vinden. Den här stormen blåser förbi. Sen kommer de tillbaka som två friska fläktar.

Vann jag VM i att vara klämkäck nu? Hoppas!

DT skrev:
>När man
> då frågar "hur mycket påverkar 4 m/s motvind
> mig" så är det rimligt att tro att det är en
> helt vanlig måttlig vind på 4 m/s som avses (se
> Wikipediaartikeln som du länkade till), och det
> påverkar kanske 4 km/h eller något sådant.

Och eftersom jag var frågeställaren kan jag meddela att jag (givetvis) menade den vindstyrka som prognosen anger. Vilket också är den vindstyrka som kommentatorerna på Eurosport hänvisar till när dom pratar vind på cykelsändningarna skulle jag (givetvis) tro. 1 km/h per m/s duger bra för mig för att ungefärligt planera när jag bör börja cykla till jobbet. Sen lärde jag mig också lite matnyttig fysik å det är ju inte fel... ;) Att jag sen är "dum" gör mig inget för jag är så himla street smart!

följdfråga: Om jag möter 10 m/s (enligt prognos) vind med 45 graders vinkel innebär det att jag, om vi använder 1:1 förhållandet, tappar 5 km/h? Är sidvindseffekten försumbar?

Qvibra skrev:
> DT skrev:
> >När man
> > då frågar "hur mycket påverkar 4 m/s motvind
> > mig" så är det rimligt att tro att det är en
> > helt vanlig måttlig vind på 4 m/s som avses
> (se
> > Wikipediaartikeln som du länkade till), och
> det
> > påverkar kanske 4 km/h eller något sådant.
>
> Och eftersom jag var frågeställaren kan jag
> meddela att jag (givetvis) menade den vindstyrka
> som prognosen anger. Vilket också är den
> vindstyrka som kommentatorerna på Eurosport
> hänvisar till när dom pratar vind på
> cykelsändningarna skulle jag (givetvis) tro. 1
> km/h per m/s duger bra för mig för att
> ungefärligt planera när jag bör börja cykla
> till jobbet. Sen lärde jag mig också lite
> matnyttig fysik å det är ju inte fel... ;) Att
> jag sen är "dum" gör mig inget för jag är så
> himla street smart!
>
> följdfråga: Om jag möter 10 m/s (enligt
> prognos) vind med 45 graders vinkel innebär det
> att jag, om vi använder 1:1 förhållandet,
> tappar 5 km/h? Är sidvindseffekten försumbar?

Om vinden är en vektor, d v s har en styrka och en riktning, så måste du räkna trigonometriskt.

Då blir det sinus (45) vilket inte = 0,5 utan snarare 0,7.

För en 50% reduktion i vind krävs en sidvind från arcsin (0,5) = 30 grader.

JÄTTEFRISKSRIVNING : Det är 20 år sedan jag gick på teknis, och detta sköt jag från höften, så Geologen eller ngn annan smart får gärna skjuta ner mig.

Jag förstår fortfarande inte!
Blåser det väldigt sällan mer än 2m/s 1m över marken på ett öppet fält?
Iaf aldrig över 10m/s! För det har DT räknat ut.
alla väderprognoser och oberservation som finns dom är bara till för flygplan och luftballonger för dom är helt fel och ointressanta för dom människor som finns på marken! För det har DT räknat ut
Alla som seglar och vindsurfar. Har helt fel i sina mätningar och erfarenheter och den som tror att kulingvarningen utfärdas vid 14m/s borde spärras in .
den som skrivit Wikipedia som tror att en flagga börjar resa sig och vaja redan vid 4m/s, då har den väl blåst bort redan?
Om jag läser om någon som cyklat ute i solen ,då ska jag tro att han menade väderprognosen på yr innan, för inte kan jag väl tro på det han säger om vädret

Det stämmer, motvindskomponenten blir ca 7 m/s.

Vad gäller hur sidvindskomponenten (som ju också blir 7 m/s i det här fallet) påverkar hastigheten så vågar jag inte uttala mig, då kanske jag blir kallad både dum och sinnessvag igen. :-)

hm skrev:
> Jag förstår fortfarande inte!
> Blåser det väldigt sällan mer än 2m/s 1m över
> marken på ett öppet fält?
> Iaf aldrig över 10m/s! För det har DT räknat
> ut.
> alla väderprognoser och oberservation som finns
> dom är bara till för flygplan och luftballonger
> för dom är helt fel och ointressanta för dom
> människor som finns på marken! För det har DT
> räknat ut
> Alla som seglar och vindsurfar. Har helt fel i
> sina mätningar och erfarenheter och den som tror
> att kulingvarningen utfärdas vid 14m/s borde
> spärras in .
> den som skrivit Wikipedia som tror att en flagga
> börjar resa sig och vaja redan vid 4m/s, då har
> den väl blåst bort redan?
> Om jag läser om någon som cyklat ute i solen
> ,då ska jag tro att han menade väderprognosen
> på yr innan, för inte kan jag väl tro på det
> han säger om vädret

Tvärtom, det är bl.a. jag som menar just att de siffror som anges i väderprognoser är väldigt relevanta.

Men man måste applicera JQ-faktorn om man ska dra några slutsatser om hur den vinden påverkar hastigheten. Alternativt använda DT-tumregeln.

42Hz skrev:
> Det sitter bara i huvudet, vinden påverkar
> knappt!
>
>
> ;hl=en_GB&start=48

Det är därför man ska väga mer än "Räkstjärt"

DT skrev:
> Det stämmer, motvindskomponenten blir ca 7 m/s.
>
> Vad gäller hur sidvindskomponenten (som ju också
> blir 7 m/s i det här fallet) påverkar
> hastigheten så vågar jag inte uttala mig, då
> kanske jag blir kallad både dum och sinnessvag
> igen. :-)

Sidvindseffekten är allt annat än försumbar för om den vore det skulle ingen åka av i kantvindskörning. Hur mycket den påverkar är dock en rätt komplicerad historia att reda ut eftersom cyklister visserligen har större och troligen mindre aerodynamiskt fördelaktig area från sidan men å andra sidan kan vissa komponenter som rätt hjul & ram ge negativt bidrag till "drag" vid vissa vindvinklar (yaw).

Åt vilket håll ska man vrida överkroppen i sidvind för att dra nytta av vinden? För att använda torson som segel liksom?

JT skrev:
> Aha. Jag formade mig som ett Mavic R-Sys
> häromdagen och det var ju helt värdelöst.

Det där är farligt om det var den tidiga versionen, armarna kan knäckas!

DT skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha. Jag formade mig som ett Mavic R-Sys
> > häromdagen och det var ju helt värdelöst.
>
> Det där är farligt om det var den tidiga
> versionen, armarna kan knäckas!

LOL

[Ballong-RR] =)

Jag fotograferade två förbipasserande luftballonger för bara några minuter sedan, och då fick jag en omedelbar lust att posta dom i denna tråd, som en visualisering av rådande naturlagar... :)

001.JPG

002.JPG

003.JPG

004.JPG

005.JPG

006.JPG

007.JPG

008.JPG

Senast ändrad:
Normalt sett brukar jag inte fundera så mycket på vinden men i vintras när det var ca -15 och 20 m/s motvind då var det så j-a kallt att jag var nära att ge upp, jag var helt nedfryst när jag kom hem. Måste fixa vindjacka, vindbyxor och långkalsonger till nästa vinter.

Jag tycker inte längre om ballonger. Förut så bodde jag högst upp i ett höghus med inglasad balkong och hade katt. En riktigt vacker och lugn kväll så låg hon som alltid där ute och solade. Plötsligt hör jag ett dån så som av en jetmotor och katten får panik - hon springer tre varv runt balkongen innan hon till slut hittar dörren in i lägenheten som hon flyger genom som en kanonkula och flyger in under soffan. Det visar sig vara en ballong som flög över huset och använde fullt blås för att inte krocka, den kan inte ha varit många meter upp då den skrämde vettet ur katten.

silverman834 skrev:
> Jag tycker inte längre om ballonger. Förut så
> bodde jag högst upp i ett höghus med inglasad
> balkong och hade katt. En riktigt vacker och lugn
> kväll så låg hon som alltid där ute och
> solade. Plötsligt hör jag ett dån så som av en
> jetmotor och katten får panik - hon springer tre
> varv runt balkongen innan hon till slut hittar
> dörren in i lägenheten som hon flyger genom som
> en kanonkula och flyger in under soffan. Det visar
> sig vara en ballong som flög över huset och
> använde fullt blås för att inte krocka, den kan
> inte ha varit många meter upp då den skrämde
> vettet ur katten.

Aj då, det var lite vårdslöst av ballongpiloten, förstår att katten blev rädd. :-/

Själv minns jag från förr om åren när jag hade hund (Labrador) och hon alltid ställde sig och skällde och viftade på svansen när dom kom smygande. Vet inte om hon var road eller bara irriterad på att dom kom och störde den stilla sommarkvällen...

Tillbaka
Topp