Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!
Ja enligt svensk definition är småskaliga upp till 1,5 MW tydligen. Samtidigt är det upp till 10 MW i EU enligt denna.Ja, den småskaliga vattenkraften ställer till det väldigt mycket miljömässigt, samtidigt som den tillför väldigt lite el. Den småskaliga vattenkraften är nästan bara genomströmningsverk, dvs den lagrar inte vatten/el (dvs reglerar ingenting). Det finns en fond för miljöanpassningar av vattenkraft (som ska underlätta för kraftverksägare att göra dessa), men det är så lite pengar (och el) i dessa verk att inte många är intresserade av detta.
Mitt närmsta kraftverk är på 2,4 MW och det är verkligen hårt reglerat. Antingen är det på eller av i princip, kan inte tänka mig att en ny vattendom skulle tillåta detta. Och det kan man ju tycka ger rätt lite i sammanhanget.. I södra Sverige finns det ju många halvsmå på typ några MW känns det som. Hur mycket ger dessa och är de värda att ha kvar? Hur hårt ska de regleras osv. Vad är "nästan ingen el" och vad är "en del i mixen". Min poäng är att det är olika intressen mot varandra och inget man kan säga är bara rätt eller fel hur enkelt som helst.