Vindokänsliga högprofilhjul

HåkanHäggström

Aktiv medlem
Jag tänker uppgradera min landsvägsracer men nya hjul. Kolfiber, ca 60 mm, fälgbroms, optimerade för 25 mm däck (liten, trång ram, större än 25 tar i ramen). Det ska vara skillnad på vindkänslighet för hjul med samma fälgdjup, men jag vet inte var man ska titta. Efterlyser alltså hjul som inte är så känsliga för sidvind med ovan nämnda specar. Budget 20-30k. Tacksam för tips och egna erfarenheter.

Ett par 404 kanske? Vet inte om det finns tokmånga fälgbromsade fälgar med någon annan profil än slät att välja på.

Finns det någon seriös tillverkare som inte kör U-profil idag? Zipp och LB är bra exempel på fälgar/hjul med samma funktion i olika ändar av prisspannet.

Jag har inte längre koll. Det fanns många tillverkare som had gamla modell med V profil, men hittade ingen just nu. Sen är frågan om U-profil är bästa beskrivningen. Fälgen ska gärna vara lite rund, såhär som på DT Swiss ARC 1600:

dt-swiss-arc-1400-dicut-62-dim-1020785.jpg

DT Swiss 1100 och Zipp 404 verkar båda passa min cykel och inte vara särskilt vindkänsliga. Hur är det med Campagnolo Bora 60? Lite billigare. Mer prisvärda eller inte lika bra?

FFWD?

DT Swiss 1100 och Zipp 404 verkar båda passa min cykel och inte vara särskilt vindkänsliga. Hur är det med Campagnolo Bora 60? Lite billigare. Mer prisvärda eller inte lika bra?

Jag tycker att Campagnolos gör finaste hjul. De har också en helt up to date profil, nyare och bredare än på Fulcrum, som också är Campagnolo. Har också sett bra rabatt på Campagnolo. Skulle själva köpa dom.

Jag har kört zipp 404, Campa Bora WTO och Enve SES 4.5 Dom var alla likvärdiga vad gäller vindkänslighet. Zipp har bäst bromsverkan, annars är dom sämst på allt, halvdåliga nav och dålig kvalitet på fälgen, lätt att köra sönder i ett potthål.
Bora WTO är nog favotiten med otrolig finish, men dom har en nackdel och det är att det är omöjligt att kränga på däcken utan däckjärn.
Enve kändes bombproof otroligt bra respons i spurter, men nästan för styva, på gränsen till obekväma för nöjescykling.

Senast ändrad:
verkar ganska dumt att lägga 20-30K på hjul till en omodern cykel. De hjulen kommer inte passa på nästa cykel och ingen kommer vilja köpa hjulen av dig för i närheten av vad du betalat.

verkar ganska dumt att lägga 20-30K på hjul till en omodern cykel. De hjulen kommer inte passa på nästa cykel och ingen kommer vilja köpa hjulen av dig för i närheten av vad du betalat.
Jag gillar min cykel (Gios aerolite) och tycker fälgbromsar funkar bra, tror inte jag köper nån ny cykel de närmaste åren. Föredrar att uppgradera den jag har, hjul, kanske ny växelgrupp, osv. Fälgbromsade hjul har ju också en begränsad livslängd, så de räknar jag inte med att kunna sälja, utan de kör jag på tills bromsytan är borta.

Tja, det beror ju på vad man har, vad det är värt, vad en ny hoj kostar och vad den är värd om ett par år.
Skulle säga att det blir garanterat mycket, mycket dyrare att köpa en ny motsvarande skivbromsad hoj om man sitter på en bra, snabb och lätt fälgbromsad. :)

Nu när jag har fått lite tips här på forumet (tack för dem!) och kollat runt lite ser jag att det finns så många tester där ute, och de visar lite olika svar. Vissa gillar det ena andra det andra märket. Slutsatsen verkar vara att det inte är jättestor skillnad mellan olika hjul i denna klass (kolfiber 60mm). Så annat får avgöra. Priset, så klart. Men även vindkänsligheten, vilken borde vara avgörande för känslan och även farten. Så då landar jag i…… BESLUTSÅNGEST!
Väntar nog med att beställa tills skatteåterbäringen är på kontot ?

Fast för fälgbromsat bör man kunna hitta billigt begagnat även för f.d. finhjul

Jag vetetusan alltså. Jag har varit sisådär halvslött på jakt efter ett par finhjul med aluminiumfälgar för fälgbroms (tänk Mavic Ksyrium, Shimano C24, Campa Zonda etc) men det dyker inte upp många på KoS, och när det faktiskt dyker upp någon är de lite väl slitna, typ. ?

Du säger att du får på Max 25mm däck liten trång ram, hur vet du då att ett par moderna aero hjul har plats mellan kedjestagen? det kan vara trångt där med.

Så, då har hjulen kommit. Monterat men inte cyklat med dem än. Dåligt sopat där jag bor? De fick plats i ramen i alla fall (puh ?) Jag la på ett par nya Vittoria Corsa Speed 622-25, slanglöst. Det var lätt att få på däcken utan däckjärn men svårt att få dem att poppa. Det gick inte alls trots såpa, kompressor på 10 bar och att jag tog ur ventilen. Till slut tog jag ett spännband lika brett som fälgen och drog runt hela hjulet. Det funkade bra och kan rekommenderas. Man får dra åt ganska hårt för att däcket ska tvingas ut i kanten på fälgen när man pumpar.
Så nu väntar jag bara på sopbilen så jag kan ut och testa ?

Bra! Hoppas däcken sätter sig bra så att de inte ploppar av igen om däcket står en längre tid och tappar tryck respektive om du får punka och behöver pumpa upp det igen eller sätta en slang att den poppar lätt med slang i. Vissa rysare vägrar ju sätta sig trots slang utan tryck som är långt högre än vad man pallar med en handjagare.

Gudskelov har jag de senare åren inte haft några däck / hjulkombinationer som inte funkat poppa med fotpump eller i värsta fall lite övertalning med en airshot.

Bra! Hoppas däcken sätter sig bra så att de inte ploppar av igen om däcket står en längre tid och tappar tryck respektive om du får punka och behöver pumpa upp det igen eller sätta en slang att den poppar lätt med slang i. Vissa rysare vägrar ju sätta sig trots slang utan tryck som är långt högre än vad man pallar med en handjagare.

Gudskelov har jag de senare åren inte haft några däck / hjulkombinationer som inte funkat poppa med fotpump eller i värsta fall lite övertalning med en airshot.
So far, so good. Däcken satt kvar när jag släppte ut luften för att fylla på tätningsvätska. Andra däck jag har haft, t ex Conti 5000, har varit PITA att få på, men har sen poppat hur lätt som helst. Dessa däck var kanske lite för lätta att sätta på. Hänger kanske ihop? Lätt att sätta på, svårt att poppa, och tvärt om.

Jag har kört zipp 404, Campa Bora WTO och Enve SES 4.5 Dom var alla likvärdiga vad gäller vindkänslighet. Zipp har bäst bromsverkan, annars är dom sämst på allt, halvdåliga nav och dålig kvalitet på fälgen, lätt att köra sönder i ett potthål.
Bora WTO är nog favotiten med otrolig finish, men dom har en nackdel och det är att det är omöjligt att kränga på däcken utan däckjärn.
Enve kändes bombproof otroligt bra respons i spurter, men nästan för styva, på gränsen till obekväma för nöjescykling.
Vad hade du för däck på Bora wto som var svåra att sätta på? Vittoria Corsa Speed gick hur lätt som helst att sätta på med fingerkraft. Sen var det svårt att få dem att poppa men det löste sig, se mitt tidigare inlägg.

Så runda och breda fälgar som mögligt. Bästa är att hitta ett test som jämför olika hjul. Fälgbroms är inte populärt nuförtiden, men det borde finnas gamla test.

Bra erbjudanden just nu. DT Swiss gör bra hjul och dessa här är snygg och har 27 mm breda fälgar:

Det där är en vanlig missuppfattning. Kolla reynolds whitepaper, orkar inte rota fram det, men har jag har deras 72or, och inga problem.
Första träffen på google, reviwen säger klassledande stabilitet.
Det är version 2 av av deras v-profil.

Trubbig shape, high drag, high lift, v-profilen, low drag, low lift.

Det där är en vanlig missuppfattning. Kolla reynolds whitepaper, orkar inte rota fram det, men har jag har deras 72or, och inga problem.
Första träffen på google, reviwen säger klassledande stabilitet.
Det är version 2 av av deras v-profil.

Trubbig shape, high drag, high lift, v-profilen, low drag, low lift.
Här är en review av den version jag har, men 58or, stabila i sidvind.

Intressant! Skulle dock säga att den där profilen inte har mycket med en gammaldags V-profil att göra. Formen med däck ser ut att blir nästan symmetrisk isf en V. Hjulen i testet verkar tänkt till relativt smala däck, men sista modellen för discbroms är mycket bredare.

Det där är ett test från 2013.....
och i det senare testet:

Most aero wheelset launches are awash with data on watts saved, yaw angles and the like, but Reynolds hasn’t provided any data on the new wheelset’s marginal gains, so we’ll have to take the brand’s word for it when it says that it’s best in class.

Det går säkert att bygga mindre vindkänsliga hjul med en v profilvariant också men om det vore överlägset hade fler tillverkare anammat det över u-profilen.

Jag har också gamla fälgar med v-profil. Inte heller jag har haft några problem. Men det betyder ju inte att de nya profilerna inte är bättre. 11 år gamla aerotest känns väl kanske lite sådär.

Första testen ute med nya hjulen. Ganska blåsigt, men funkade hur bra som helst. Kände inte av någon vindkänslighet. Klart nöjd med köpet! Har å andra sidan inte kört med några andra högprofilhjul, så jag har inget att jämföra med. Bara mina gamla Mavic elite 30 mm och mot dessa var det ingen märkbar skillnad. Så då är det nog så bra det kan bli ?

Tillbaka
Topp