Vindtät tröja

CM650

Medlem
Vindtät tröja
Är det någon som testat denna? http://www.endurasport.com/products/?ProductID=215&initcode=EM0042

Är på jakt efter en tröja/jacka att pendla stigköra i som inte lämnar svettfloder längs ryggen under väskan.
Har läst ett antal trådar om ämnet och det enda jag kommer fram till är att det finns inget perfekt plagg, men det måste väl finnas nåt?
Kör idag med löparjacka med olika lager under samt armvärmare vid behov men blir alltid svettig på ryggen. Jag tror att mesh /nät på ryggen är vad som behövs.
800 för en tröja känns lite saftigt, men den verkar avancerad. Ifall någon har billigare alternativ mottages det tacksamt.

Vindtät tröja
CM650 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är på jakt efter en tröja/jacka att pendla
> stigköra i som inte lämnar svettfloder längs
> ryggen under väskan.

Oavsett tröja kommer du (troligen) att bli svettig på ryggen så länge du har väskan/ryggsäcken där.

Skaffa istället en klassisk British Saddlebag, och pendla med stil!

Så här
geoff70046_000.JPG

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

/Håkan

Vindtät tröja
Tror som föregående talare att det inte kommer göra nån skillnad. Vindtätt som vindtätt, och en dylik tröja gör det bara svårare att anpassa klädseln till omständigheterna än med en tunn och lätt vindjacka.

Jag vet inte om det finns, men det borde gå att ordna en grunka som får ut ryggsäcken en skvätt från kroppen. Ungefär som såna där ryggor med aluminiumram, där själva säcken hänger fritt. Det borde ventilera fint. Dock kanske olämpligt i skogen om man vurpar.

Vindtät tröja
Så länge det är plusgrader, inte värre än duggregn och jag inte ska cykla längre än två mil så står jag inte ut i vindtäta material. Jag avgudar ett par tröjor som inte längre kan köpas, men jag tror att de liknar den här. Perfekt med något lager under då det är kyligt och sen med bara en undertröja. Dess borstade insida ger ett visst vindskydd, men släpper lätt ut kondensen.

Vindtät tröja
Makten skrev:
> Tror som föregående talare att det inte kommer
> göra nån skillnad. Vindtätt som vindtätt, och
> en dylik tröja gör det bara svårare att anpassa
> klädseln till omständigheterna än med en tunn
> och lätt vindjacka.
>
> Jag vet inte om det finns, men det borde gå att
> ordna en grunka som får ut ryggsäcken en skvätt
> från kroppen. Ungefär som såna där ryggor med
> aluminiumram, där själva säcken hänger fritt.
> Det borde ventilera fint. Dock kanske olämpligt
> i skogen om man vurpar.

Det finns sånna cykelspecifika väskor! Tror det är Deuter lr Daikin som har sådana, vet ej hur funktionen är. Sett dom i nån tyskwebbshop för nån vecka sedan iaf.

Vindtät tröja
> Det finns sånna cykelspecifika väskor! Tror det
> är Deuter lr Daikin som har sådana, vet ej hur
> funktionen är. Sett dom i nån tyskwebbshop för
> nån vecka sedan iaf.

Jag har en sådan deuter som hängt med i snart 10 år. Det fungerar som avsett tycker jag.

Vindtät tröja
Adam K skrev:
> Jag har en Bergans Skarstind. 28 står det på den
> men den är ungefär lika stor som min 1 liters
> ryggsäck med ryggskena.
> Berganssäcken har en ram som spänner ut själva
> säcken. Det är inte som att inte ha något på
> ryggen alls men det är mycket mycket luftigare
> än vadsomhelst som kramar ryggen.
> Länk till en ännu mindre :)
>
> http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Dagstursek
> ker1/Skarstind-22L-Black-SolidLtGrey-141444-p00003
> 26597

Kanske ska bli nästa ryggsäck. Är den vattenTÄT? Står inget om det vad jag kan se.

Vindtät tröja
Kikon skrev:
> Funkar det att cykla i en löparjacka? Köpte just
> en craft jacka men den var visst för löpning.

Enda skillnaden är väl att cykelspecifika jackor brukar ha lite längre ärmar:-)
Jag kör med nån jättetunn och lätt vindjacka från Tierra som andas riktigt bra och är väldigt vindtät. Dock brukar jag nöja mig med underställ och funktionströja i skogen om det inte är kallare än -5°C ungefär. Det fina är att den tar väldigt liten plats och är skön att dra på när man tar paus eller ska transportera sig till och från stigen. Sånt blir knepigt med en vindtät tröja.

Vindtät tröja
Tack för svar. Bergans-ryggan hade ju ett ganska smidigt ventilationssystem.
Hur brukar styrväskor sitta, inte i vägen för lampor?
I skogen funkar det ganska bra, men jag har inte skog direkt utanför dörren och tyvärr inte hela vägen fram till jobb, buhuu. Så i dagsläget är det kallt som tusan första 10 minuterna och sen härligt svettig efter skogen och lagom nedkyld väl framme. Men det måste väl finnas en baksida med att cykla kanske...

Tillbaka
Topp