Vindtäta cykelglasögon??

Diplomat

Ny medlem
Vindtäta cykelglasögon??
Då jag har lite besvär med mina ögon är det av största vikt att jag inte utsätter dom för vind och drag. Jag vill dock inte att detta ska hindra mig från att plöja mil på min MTB. Är det någon som har tips om någon glasögonmodell som mer eller mindre sluter tätt mot ögonen? Helst med någon form av skumkant runt glasen. Har testat 3 olika "vanliga" sportglasögon utan något vidare resultat. Så kom med tips, ideer och erfarenhet, det måste vara någon mer än jag som har känsliga ögon?? :)

Vindtäta cykelglasögon??
Oakley jawbreaker ser ju ut att sluta väldigt tätt, men verkar ändå ha lite ventilationshål. Jag tror du får svårt att hitta glasögon som har det du söker off the shelf eftersom obefintlig ventilation inte brukar uppskattas av gemene cyklist (imma osv). Men ett par tätslutande typ jawbreaker som du tejpar för lufthålen på?

Vindtäta cykelglasögon??
Oakley Racing Jacket sluter tätt men har några små hål i glaset för att vädra ut imma, vet inte hur mkt dessa hål stör dig, annars är de grymma

Vindtäta cykelglasögon??
Tack för alla tips! Riktiga goggles och fullface hjälm känns inte riktigt optimalt för XC.

Men glasögonen på Biltema var ett hett tips, det verkar som att det är MC-glasögon i stort som jag ska rikta in mig på. Dom verkar ju ha en sådan skumram eller liknande runt glasen som sluter tätt.

Vindtäta cykelglasögon??
Diplomat sa:
Tack för alla tips! Riktiga goggles och fullface hjälm känns inte riktigt optimalt för XC.

Men glasögonen på Biltema var ett hett tips, det verkar som att det är MC-glasögon i stort som jag ska rikta in mig på. Dom verkar ju ha en sådan skumram eller liknande runt glasen som sluter tätt.

Om du ändå är på Biltema kan du ju titta på deras gula skyddsglasögon också. Tror de kostar 39kr. De är öppna i kanterna men lite större och har ingen båge. Jag använder dem ibland för att skydda mina bihålor. Upplever inga problem med drag vid ögonen. Visar det sig inte fungera har du ju i alla fall ett par skyddsglasögon. Kan ju vara bra vid mtb i lågfart också när man inte vill ha en gren i ögat och solglasögon inte behövs.

Senast ändrad:
Vindtäta cykelglasögon??
Mtb smith squad googles, 100% googles, Oakley Airbreaker googles finns flera alternativ, helt vindtätt får du dock då dom alla har luft öppningar så det inte immar..

Vindtäta cykelglasögon??
För övrigt, det finns som sagt en anledning till att glasögonen har luftkanaler för att vädra ut imma. Jag skulle försökt modda ett par som sluter tätt med skum för de små lufthålen, tänk mikrofon. Lite luft kommer ut och in, men det blir inget drag så att säga.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp