Vinkeln på SPD klossen - ont i knä

Hur gick det VasaConny, fick du ordning på knäproblemen?

flera inlägg var inriktade på längsposition och rotation av klossarna. någon föreslog kil för att ändra vinkeln i sidled, hade jag själv trott mest på.

är skorna lägre på yttre sidan kan det passa en hjulbent åkare, men ger ökad belastning på knäts inre sida. många med raka knän kan få problem med detta. har man t ex ont på insidan kan det vara kan testa genom att vika ihop papper så man får en kil på några mm under yttre delen av främre fotbladet. och tvärtom

observera att flertalet hålfotsinlägg ger ökat stöd på insidan, något som kan hjälpa men lika gärna öka knäproblemet. har man problem med knäts insida vilket är vanligast är det oftast bäst med sas plattare skor.

Får själv jäkligt ont i vänster knä efter en dryg mil. Så illa att jag helt enkelt fick stanna och försöka massera etc. Spelade ingen roll hur mycket jag ändrade vinkel på klossen (rätt lite att spela med egentligen). Endast att byta sula i skorna till ett par som passar fötterna som handen i hansken avhjälpte problemet. Shimanos sulor kastas numera direkt.

när det krånglar kan det vara bra att förstå varför:-)

belastningsvinklarna i foten påverkar knäna ordentligt, särskilt om fötterna sitter fast i förhållande till varandra som vid cykling och snowboard.

för egen del är jag plattfotad och hjulbent varför uppbyggda fotbäddar går bort. shimanos platta inlägg råkar passa just mig rätt bra. liksom hasus och giro. problem har jag däremot haft med specialized, som är mer uppbyggda, och dzr som är veka i sidled och viker sig utåt vid belastning.

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Får själv jäkligt ont i vänster knä efter en
> dryg mil. Så illa att jag helt enkelt fick stanna
> och försöka massera etc. Spelade ingen roll hur
> mycket jag ändrade vinkel på klossen (rätt lite
> att spela med egentligen). Endast att byta sula i
> skorna till ett par som passar fötterna som
> handen i hansken avhjälpte problemet. Shimanos
> sulor kastas numera direkt.

Menar du 'handgjutna' sulor gjorda från just dina fötter?

Japp, egentligen innersulor jag använder för löparskor men som numera alterneras. Och av någon outgrundlig anledning är det endast vänster utsida knä som bråkar och värker, och speciellt vid cykling. Börjar som sagt kännas lätt efter ett par mil och gör mer och mer ont med fel innersulor.

om man har ont på utsidan av knät ska man alltså klassikt sett bygga upp skon på inre delen med hålfotsinlägg, men inte glömma att det är viktigt med vinkeln även under framfoten, yttre delen bör i dessa fall vara lägre. så det stämmer i ditt fall Allide. men för mig som byggd annorlunda alltså tvärtom.

gjutna inläggsulor för 1000-2000 sekiner kan bara bra men nästan ofta är det lätt att lösa samma problem med prefab sulor för 50-300. speciellt om man ska bygga upp skon på insidan, det är sas inbyggt i konceptet.

för övrigt har jula ett hyggligt sortiment med prisvärda inläggssulor. några plattare, andra mer uppbyggda på insidan.

Tillbaka
Topp