Vinterbyxor

• Trådstartare Trådstartare Zeb
  • Start datum Start datum

Zeb

Medlem
Vinterbyxor
Nu ska jag inhandla vinterkläder. Jag behöver två uppsättnignar tror jag (eller?):

Dels lätta vattentäta byxor och jacka till skidåkning (alpint), dels jacka och byxor till MTB, långfärdskridsko och långfördsskidor.

Kommer jag klara med med samma plagg till alla aktiviteter? Är Gore Tex XCR för tätt för cykling? Fungerar det med med tunna fladdriga goretex brallor vid cykling eller vill man ha tights?

Släng gärna in tips på produkter ni tror kan passa mina syften (alpin skidåkning och vinter MTB)

/Zeb (som tröttnat på läder ;-)

Vinterbyxor
Gortexbyxor för cykling är inte så tighta. Känns ibland som sopsäckar.

Vill du komma undan med en uppsättning så är ett tips att använda sig av ett reflexband för att dra ihop byxan längst ned. Jag använder det på mina newline vindbyxor. Vid behov går det även att snöra ihop lätt vid knät.

Jag föredrar reflexmodellen som rullar ihop sig själv medan frun föredrar med kardborreband.

Vinterbyxor
OK. Nu är jag ganska säker på att jag kommer köpa Gore Tex brallor för skidåkning och frågan är om någon har erfarenhet av att cykla med sådana (exempelvis med reflexband som du föreslår)?

Hur snabbt slits de? Stör man sig på att de inte är elastiska?

Viktiga frågor det här ;-) Köper jag alla plagg jag vill ha så hmnar det lätt på över 10.000:-

Urk.

Vinterbyxor
Har ett par GoreTexbrallor med en slejf nertill (så att man kan tighta upp dem nere vid dojjorna). Funkar hur bra som helst, har inte märkt av slitage eller irriterats av att de inte är tajta. Kör dem även vid långfärdsskridsko.

Tänkt på att du inte köper dyr GoreTex som någon fiffig designer fodrat eller på annat sätt lagt annat tyg på insidan. Då funkar det inte!
(Finns gott om exempel - be ware)

Vinterbyxor
Har ett par Craftbyxor som är kanon till cykling och längdskidor. Vet ej vad de heter....De är i tjockare tajts-tyg och har nån sorts Hypervent-tyg på framsidan som vindskyd. De står dock inte emot ihållande regn. De är "samitajta dvs lite lösare men ej fladdriga. Har hellånga dragkedjor på sidorna och hängslen.

Kanske kan vara nåt. Kom över mina billigt på utförsäljning, men hade gärna betalat en större slant eftersom jag är helnöjd.

edit:

Tycker Gore-Tex är för tätt att cykla i, har en Gore-Bike-Wear Ultra(?) jacka som jag bara använder när det hällregnar.

/jns

Post Edited (03-11-17 15:05)

Vinterbyxor
Att GoreTex byxor är som sopsäcker beror på att GoreTex inte är ett elastiskt material.
Skall du ha vattentätt så går det bra med skidbyxor. De är oxå gjorda för att tåla lite åkande på häcken så sadelslitaget borde inte vara så farligt.

Vill du ha ett mer följsamt och smidiga byxor så skall du välja byxor i ett neoprenmaterial. De är inte vattentäta utan är en våtdräkt. Jag gillar skarpt Endura Thermastat byxorna.
<http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977969>

Finns även med front av windstopper för lite kallare dagar. men kanske inte att förorda på vintern. Då finns det bättre grejor.
<http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977955>

När det gäller jacka så får nogon annan råda. Jag skulle inte byta ut min Gore Vision Jacket för allt guld i världen.
<http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=1155101>

Vinterbyxor
kör du med gore-tex så kommer du bli så svettig så jag vet inte vad. jag har gore-texbyxor och de använder jag inte ens när det är regn eftersom man blir så blöt. tigts med vindstopper fram är bra.

cykling= tights

Vinterbyxor
Endura thermastat windstopper clip-byxorna är kanon som vinterbyxor. Utan underställ mellan 15 och 0, därunder med underställ.

De andas dessutom riktigt bra. Gore-tex skulle jag inte våga köra med på cykel, har inga bra erfarenheter av det för "riktigt" sportande där jag blir svettig, funkar bättre när man inte blir lika svettig.

Vinterbyxor
Jag använder samma tights till cykling, ländskidor, skidskor, löpning.

Dom jag använder är av märket SUB4 och har inget vindskydd. Jag kompletterar med underställ som har vindskydd om det behövs.

Till längdåkning kan jag verkligen rekommendera tights. Rörlighet och känsla i åkningen är toppen med tights.

/Erik

Vinterbyxor
Det går kanske att cykla med ett par gore-tex skidbrallor, men det är inte jag skulle vilja göra av flera orsaker. Dels är de dyra, inget kul att förstöra de när man cyklar omkull(vilket man garanterat gör då och då). Dels är de för varma för cykling, samt fladdrar.

Mitt tips, köp ett par Endura tights. De fungerar höst/vinter/vår. Finns med eller utan windstopper. Jag har de utan windstopper, samma byxor är fortfarande som nya efter 3 år! Ok, de är inte regntäta, men lite regn tål dom. Finns på Cykel City, <http://www.cykelcity.se>

Vill du ha något lösare? Spana in Crafts olika byxor, de har flera olika prisvärda modeller. <http://www.craft.se>

För alpin skidåkning tycker jag att Tierras kläder är kanonbra, samt ibland prisvärda också. Spana in <http://www.tierra.se>

/Leo

Vinterbyxor
Så här skrev jag om ett par Craftbrallor på alltmer avsomnande Velo 2002-11-12:

"Bra brallor som håller även i minusgrader

Jag har nu använt dessa byxor i en vecka och kan verkligen rekommendera dem! Brallorna har begagnats ner till ca 4 minusgrader med endast vanliga cykelbyxor under utan att jag frusit.

Namnet luras lite och byxorna är inte tighta, snarare snäva. Är du frusen av dig eller sugen på att cykla när det är svinkallt går det bra att ha lämpliga långkallingar under. Byxorna är i polysterstretch med en skönt flossad insida. De torkar mycket snabbt och knäna är förböjda med ventilationsluckor som INTE kyler! Dragkedjan vid byxsluten tillåter smidig i-och urklivning!

Storm Tights är både bekväma och snygga!

Anledningen till att jag köpte Storm Tights är det vindtäta material som pryder byxornas framdel. Den gör stor positiv skillnad, speciellt (surprise!) vid blåsigt väder.

Storm Tights kommer utan tvekan att göra vinterns tramptimmar till en mer angenäm upplevelse!

Priset på 599 sek är klart prisvärt, ja, snudd på rena fyndet! "

Jag har nu använt byxorna sedan dess och kan tillägga att de nog är mer tighta än snäva ändå, men ändå hur bra som helst!

/Kaj

Vinterbyxor
Kör med Goretex brallor när det regnar - funkar kanon. Har även en Goretex jacka - men den skulle jag gladeligen byta ut! Ingen ventilation alls...

Craft har ett par skidbrallor som gubben kör med. Finns i varenda sportbutik. Är lite tjockar och har ett vindtätt extralager som går nedanför knät - de funkar kanon i alla lägen! Spelar ingen roll om det vräker ner eller om det är 20 grader kallt, o inte är de för varma annars heller. Kan helt klart rekommendera dem. Togs visst fram till skidlandslaget för nåt år sen.

Annars är ju läder aldrig fel Zeb... ;)

Vinterbyxor
Tack allihopa! Ganska entydiga svar, det ska va tights till cyklingen (samt skridsko och långfärd). Och forumet verkar förorda antingen craft stormtights eller endura thermastat. Det får bli mellan dessa jag väljer.

/Zeb

Vinterbyxor
Craft Storm Tigths, håller de för att nötas mot en sadel eller slits de sönder i baken snabbt? Det finns ju några här som kört med dem ett bra tag..

Jag ser att de finns på team sportia för 699. Är det prisvärt eller finns det mer prisvärda alternativ?

Vinterbyxor
Jag har kört Storm Tights i tre vintrar nu. Är nog det plagg av alla cykelplagg jag har, som jag är mest nöjd med. Kör dom, du blir inte besviken.

Vinterbyxor
De har funkat fint för mig med. Sömmarna ser rätt risiga ut nu i grenen men det håller fortfarande ihop (efter två vintrar.
Har numera införskaffat ett par Gore Action III WS tights med hängslen (grymt skönt) som faktiskt är klart överlägsna Craft brallorna men å andra sidan kostar de det dubbla. Så med tanke på priset är inte Craft brallorna dumma alls :)

Vinterbyxor
Jag som inte är så renlärig utan brukar ha kalsonger i mina "blöj"-byxor på sommaren brukar sätta kortbrallorna utanpå mina Newline tights på vintern så då räcker dom hyffsat länge.

Vinterbyxor
putchi: utanpå? Blir inte det väldigt obekvämt? Jag har korta cykelbyxor innanför mina Biemme vinterbyxor. Fungerar utmärkt med windstopper på framsidan och super roubaix (tror jag) på baksidan. Finns hos Evalds och alla som Swip levererar till.

Vinterbyxor
Obekvämt? Nej, jag har kört så här i många år och tycker att det funkar väldigt bra. Jag brukar dessutom (till min frus fasa) ta dom där kortbrallorna som har för mycket hål för att köra med på sommaren och slita dom ett snäpp till, hålen syns ju inte eftersom att det är svart på svart.

Enda jobbiga är väl att komma igenom alla lager, inklusive underställ och kalsonger, när man för sent kommer på att man behöver pudra näsan innan man sticker iväg.

Vinterbyxor
..jag håller med de som tidigare rekommenderat CRAFT storm tights. Trots att de är gjorda för skidåknng visar de inget tecken(än iaf) på slitage i ändalykten. Vindtät framsida är guld när det är kallt. Viktigt med underställ under för optimal funktion.

Vinterbyxor
Det här materialet SuperRoubaix.. Är det en vindtät yta med flossad/fleec insida just som StormTight har eller är det bara det tunna elastiska ytskiktet?

Vinterbyxor
Fick mig till livs idag att det finns en "Craft storm tights" och "Craft New storm tights". Har mha familj i Uddevalla inhandlat ett par av den första för under 500 kr på "Lime". Kan vara ett tips till er i närheten av en sådan affär.

Kännbar skillnad är att "new" verkar vara lite flossigare och vindskyddet inte fullt lika "plastigt". Hur de är i skogen har jag ingen aning om ännu.

Vinterbyxor
Gällande passform osv. är mina Gore WS tights med hängslen (tror de heter Action 3) det absolut smuttaste jag haft på mig. Sitter som ett andra lager skinn. Storm Tightsen är ju lite knöligare och avsaknaden av hängslen störde mig. Sen upplever jag faktiskt Craft byxorna som varmare än Gorebrallorna. Under nollan vill i alla fall jag ha knävärmare under för att spara knäna, det blir väl kallt annars där.

Vinterbyxor
Vilka långa vinterbyxor rekomenderas, som även är vattentåliga?
Temperaturområde: +/-0 till -10C
Jag har en tidigare årsmodell av sådana här som jag är nöjd med
shopping

Craft Pro Bike SubZ Wind Bib Tights 2 M
(bra namn!)

En fördel med Craft är att de sälja av väldigt många handlare och det går därför ofta att hitta dem till väldigt bra pris
Den modell som jag har är inte samma som den som går att köpa idag, men jag tror inte att funktionen har blivit sämre
En variant finns här
och ytterligare en variant (billigare) här
Begränsat med strl

Vinterbyxor
Köpte dessa för några veckor sedan, kanske är den HåkanC menar. Verkar inte finnas kvar i så många storlekar nu tyvärr. Cyklat gravel med dom i temperaturspannet (-2) - (+10) sen dess och varit nöjd.

Vinterbyxor
Köpte dessa för några veckor sedan, kanske är den HåkanC menar. Verkar inte finnas kvar i så många storlekar nu tyvärr. Cyklat gravel med dom i temperaturspannet (-2) - (+10) sen dess och varit nöjd.

Köpte likvärdiga (samma men dåvarande modell) Craft hos TMP i Arlöv för 6 år sedan för några hundralappar. Väldigt bra och varma för skånsk vintercykling!
Kan vara värt att kolla där, ibland har dom inget, ibland mängder med just Craft.

Tillbaka
Topp