Vintercykel

PeterN

Ny medlem
Vintercykel
Har idag en mtb Specialized rockhopper comp. Tänkte nu utrusta den inför vintern. Kommer mest köra på asfalt- och grusvägar men det blir nog även en del enklare stigar.

Vilken belysning, skärmar och däck ska man köpa?

Om man inte vill ha dubbdäck vilka däck ska man då ha?

Någon annan utrustning?

Hur brukar ni vara klädda när temperaturen är nedåt noll?

Tacksam för alla råd.

Vintercykel
Dubbdäck har diskuterats tidigare nånstans. Men Hakka wxc 300 har fått väldigt bra betyg i tidningar. Har såna själv. Men om det inte är is så funkar vanliga mtb däck lika bra på snö.

Skärmar finns på Biltema, billigt. Köp såna som är heltäckande.

Belysning, det beror på vad du vill göra. Till pendlarcykeln har jag ett vanligt framlyse och en diodbaklampa. I skogen har jag en Silva pannlampa. Det finns en massa trådar om hembygda pannlampor som du kan gräva i.

Kläder, Vid minusgrader kör jag med Gore vinterbraller med windstopper på framsidan. Skoskydd (jätteviktigt), mössa och ett par Shimano Lobster handskar. På överkroppen blir det den vanliga flerlagerstekniken. Underställ, fleece och vindjacka. Om det är kallare så tar jag ett lager underställ eller fleece till. Jag har också en Goretex väst att toppa med om det blåser.
Lycka till.
/J

Vintercykel
Har Du lätt för att Frysa om fötterna så kan Du prova att bygga batteridrivna värmesulor.
Kolla in tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/125168/125794#msg-125794. Längre upp i samma tråd hittar Du inköpsställen för värmeelementen.
Batterier har diskuterats flera gånger här på Happy. Ett tips är Clas Olsson som har både batterier, laddare och batterihållare.

F.ö konstaterar jag att mollo har släppt vinromantiken en del och glidit upp som en riktig happypolare. Ger goda råd till höger och vänster i fin ton med vårdat språk. ;-) Mollo, Saknar Du skogling?

// Jocke, snart med bilder på värmehandtagen till vinterhojen

Vintercykel
Nu när jag tittade efter så blir det inget speciellt mekande.
27-670_l.jpg

Lätt som en plätt. Det finns en längre modell också.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Vintercykel
en tur förbi biltema och köp heltäckande skärmar.. gå förbi pantreturen hemma och lägg beslag på en 4kr pantflaska (tjock plast).

kapa av halsen +botten på flaska samt klyv den på mitten.. skarva dessa på skärmarna, ena fram, andra bak (tänk på ditt cykelsällskap bakom!)
glasspaketlock går också bra att förlänga skärmar med, tänk på att de ska vara breda så det inte stänker.

diodlysen är bra, du syns väl och de lyser länge, med skärmar och slask är det ändå inge kul o guppa runt i skogen.

i vintras körde jag själv på schwalbe jimmy/conti twister.. fungerade bra sålänge man höll sig borta från skogen, vägarna saltas så det är ingen större fara.

Vintercykel
var på biltema, men hur kan de sälja sånna skärmar, de hade ju bara 26" skärmar som var typ 3 cm breda, det är ju smlarare än alla vettiga vinterdäck man vill ha :D

ett tips angående fästning, på glasses finns klämmor i koppar som är för att fästa rör på väggen, Kopparsvep kallas de.

307028_B_2004-06-29_161942.jpg

prefekt för att få fästen på vilken ram som helst, sen äre bara skruv o muttrar som behövs.

ja köpte dubbla uppsättningar skärmar, nitar ihop dem så att de både bak o fram däcker nästan till marken, o sen kompletera med täckskiva som nästan släpar i marken. fram är det skönt med skärmar ner nära marken för att hålla fötterna fria från kallt stänk. o bak för att befria sina kompisar från sprut.

har själv beställt ett par continental dubbdäck från bike-discount. 64,4 euro för ett sett. 240 dubbar per däck vilket är okej. o snackade lite med min LBS (som ska sälja butiken därför inte vill ta hem nått), o han hade sålt sånna, är tydligen nokia som gör de däcken, står till o med Made in Finland på dem. Duells har slutat saluföra dem, säkert för att ingen köpte dem, för de var ruskigt dyra, dyrare än nokia. men för 64 euro äre ju ett kap.

Vintercykel
Varför ska man ha skärmar på vintern? E det bra om det blir blaskigt o jävligt eller? Jag menar... om det e torrt ute så finns det väl ingen anledning att skaffa nåra?

Vintercykel
jimboyummin skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför ska man ha skärmar på vintern? E det bra om
> det blir blaskigt o jävligt eller? Jag menar... om
> det e torrt ute så finns det väl ingen anledning
> att skaffa nåra?

Hur många vintrar är torra???

Vintercykel
klart det kan va torrt. men det är för vänlighetens skull!
heltäckande skärmar är _krav_ för att få köra i klunga om man inte vill ligga längst bak, och där får man ligga själv om man är skärmlös.

och det blir kallt med allt vatten och slask som stänker upp när man är ute och kör många timmar.

Vintercykel
om det är slaskigt o man ligger i grupp så äre inte så uppskattat att inte ha det. vet inte hur det är i andra klubbar osv. men i våran klubb så får man ligga längst bak hela tiden om det är slaskigt o man inte har stänkskärmar, är det då flera som inte har det så får de slåss om att inte ligga längst bak, för där sprutar det mest :D.

har man sen en stänkskärm fram som täcker mycket (läs nästan tar i marken :D) så slipper man att det sputar upp slask på en själv, framförallt skorna, rätt skönt att slippa slask på fötterna, blir lätt kallt :D

äre tort behövs det inte, dock är det ju jäkligt jobbigt att plocka av ett par bra monterade skärmar som täcker bra, så jag låter dem sitta kvar även näre är tort. jag kör ju andra sidan bara distans på vintern o inte i skogen, så därför göre inget om de får sitta kvar + att jag har en speciell cykel för vintern (en som i stort sett bara används på vintern). sånna där skärmar som man sätter på sadelstolpen är inget om man ligger i grupp heller, det hindrar i och för sig att man själv blir blöt på ryggen, men det sprutar fortfarande på kompisarna.

Vintercykel
gör precis som baltazar. håller mig på vägarna på vintern .. skärmar på från .. ja typ november till första tävling iprincip.

Tillbaka
Topp