Vintercykel

hejhej

Ny medlem
Vintercykel
Hej!

Vill helst slippa slita finhojen i vinter så jag tänkte skaffa en ny vinterhoj till pendling i snöslask och vägsalt. Lite använd och släng upplägg. Max 8000-10000 kr ca.

Tänker en hardtail med plats för 3 tums dubbdäck, låg geo, gärna ordentliga skärmar och brett styre. Kanske lite optimistisk nu för min budget men hydrualiska bromsar vore fint.

Helst nytt eller lätt beggat. Någon som har tips? :)

Vintercykel
Lägst underhåll borde det väl bli med navväxel, remdrift och navdynamoljus.
Alltså en sådan här, typ
urban-commuter.jpg

https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/

/Håkan

Vintercykel
3" däck och ordentliga skärmar är nog svårt att hitta i ett färdigt paket.

Annars klarar väl den här flesta av dina krav:
http://www.wiggle.se/charge-cooker-0-singlespeed-mountainbike-2017/
http://www.wiggle.se/charge-cooker-1-mountainbike-2017-deore/
Dock hög geo. Och personligen tror jag inte att så feta däck är någon höjdare att pendla på i längden (förutom de enstaka dagar då snöröjningen inte hunnit med).
Har själv en Cooker 1 -16 som skogscykel. Kan springa ut i förrådet och kolla hur det står till med fästen för skärmar om det är intressant.

Vintercykel
hejhej sa:
JTF sa:
Pinnacle Ramin 3 Plus 2017 Mountain Bike för 9288.00 sek just nu:

https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-ramin-3-plus-2017-mountain-bike-EV264163

eller kanske en Cannondale Cujo 2 i ungefär samma prisklass om du vill ha dämpad framgaffel:

https://www.cykellagret.se/p17009/cannondale-cujo-2-deep-teal-with-jet-black-hazard-orange-gloss

Gillar dessa! Funkar gaffel i minusgrader?

Jodå, jag har kört med dämpad gaffel på pendlarcykeln i både saltslask och minusgrader under flera vintrar utan några som helst problem. Bara vanligt underhåll som att torka av gaffelrören då och då. Och kanske service nån gång om året om man är petig. Det enda är väl att den kan bli lite trög och seg neråt 15-20 minus och kallare. Men det går ju alltid att ha i en annan olja med annan viskositet om man ska cykla långvarigt i sträng kyla.

Vintercykel
JTF sa:
Jodå, jag har kört med dämpad gaffel på pendlarcykeln i både saltslask och minusgrader under flera vintrar utan några som helst problem.
Fungerar gör det. Men man kan ifrågasätta nyttan på en cykel med 3"-däck (jämnar ut mindre ojämnheter och gör cykeln ganska tung) som ska användas till pendling.

Vintercykel
Skogsgubben sa:
JTF sa:
Jodå, jag har kört med dämpad gaffel på pendlarcykeln i både saltslask och minusgrader under flera vintrar utan några som helst problem.
Fungerar gör det. Men man kan ifrågasätta nyttan på en cykel med 3"-däck (jämnar ut mindre ojämnheter och gör cykeln ganska tung) som ska användas till pendling.
Håller med. Hade jag varit ute efter en 3-tummare för "allt-i-allo-bruk" hade jag helt klart valt en helstel. Men nu när jag kör med spinkiga 2.0-2.2"-däck på vardagscykeln så vill jag ha lite dämpning.

Senast ändrad:
Vintercykel
Kan hålla med om att dämpning inte är ett behov på en pendlare, men det kan ju vara kul att stöka till det i snön ibland och då är det trevligt med lite svaj : )

Vintercykel
hejhej sa:
Tänkte något med lite mer däck och tank-känsla så man bara kan plöja i snöstorm :)

Kanske blir en fatbike från xxl. Någon som har något gott att säga om dem?

https://www.xxl.se/white-5fat-lite-fatbike/p/1136943_1_style
Att en fatbike är bra i snö är bara marketing b-s. Det enda snöföre där en fatbike funkar bättre i är bristande skare. Då kan fethhjulen bära på skaren medans smala hjul krasar igenom.
I vanlig lös snö är det bättre med smala dubbdäck kan skära igenom snön och nå ner till fast mark där fästet finns. Fethjulen vispar bara runt i den lösa sörjan utan chans att nå fast mark.

Vintercykel
Lingon sa:
hejhej sa:
Tänkte något med lite mer däck och tank-känsla så man bara kan plöja i snöstorm :)

Att en fatbike är bra i snö är bara marketing b-s. Det enda snöföre där en fatbike funkar bättre i är bristande skare. Då kan fethhjulen bära på skaren medans smala hjul krasar igenom.
I vanlig lös snö är det bättre med smala dubbdäck kan skära igenom snön och nå ner till fast mark där fästet finns. Fethjulen vispar bara runt i den lösa sörjan utan chans att nå fast mark.

+1
Mina dubbdäck på pendlaren är smalare än sommardäcken av den anledningen.

Vintercykel
Lingon sa:

Jag har nu under några vintrar kört fatbike (vid barmark har jag bara använt ett fåtal gånger) och håller inte alls med dig. Använder man sig av riktiga däck anpassade för vinter tar de sig fram otroligt bra ihop med riktigt lågt lufttryck. Man får ju fina förhållanden där det inte går att använda den vanlig 29er. Men visst, tror man att man kan ge sig ut i 4dm torrsnö så bör man väl tänka till både en och två gånger extra på varför man tror det ska gå.

Men ska man tävlingscyklist få ut lite mer känsla i fatbike åkandet på vintern behöver man som vanligt slanta ut en del för att dels få en hoj med XC-geometri och lägre vikt. Ser det som ovärderlig träning, blir väldigt likt stigåkning och man får arbeta med hela kroppen. Suveränt för att inte tappa teknik eller åkstyrka.

Vintercykel
Andreas T sa:
Lingon sa:
hejhej sa:

+1
Mina dubbdäck på pendlaren är smalare än sommardäcken av den anledningen.

+2
Dock visst finns det före där bredare är bättre, men 30mm på pendlaren och 50mm på mtb är bra. Är snön för djup så går det tungt...

Vintercykel
Intressant. Detta är första gången jag hör någon tala ned fatbikens förmågor i snöföre.

Om det är slaskigt och moddigt som vintern i sthlm vill man inte då dröna över det på fetdäck snarare än att ligga och skära och slira i spår helt okontrollerat?

Även i djup lössnö eller snorhal is kan jag inte se för mig hur smala däck kan vara stabilare än 4,5 tums dubbdäck. Men så har jag ju aldrig cyklat fatbike.

Vintercykel
Lingon sa:
hejhej sa:

Vintercykel
ForesterGuy sa:
tobiascyklar sa:
9000 för alfine 11...
Inte remdrift, men hur viktigt är det? Utan växlar är kedjan inget större problem.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-urban-supreme-584710/wg_id-656

Edit: fatbike är bra I snöstorm, men de andra dagarna?

Beror på om man har riktig snö eller Stockholmssnö, i det senare fallet får man sörja...

Precis på "riktig" packad torrsnö mår man nog bäst på ett par grovmönstrade 2.3 tummare, men stockholm är till stor del av vintern bara en enda stor isig slushie och då vill jag tro att breda dubbade däck gör sig bäst.

Vintercykel
Lingon sa:
hejhej sa:

Du måste ju bo på solen eller något annat varmt ställe.

Vintercykel
Stockholm är relativt välplogat och sällan mycket snö. Finns säkert många sätt att dela elefanten, men jag trivs med stenhårda och smala dubbdäck-is stora fienden, och fart kompisen. Salt i Stockholm jobbigaste, och då är nog alfine bra.

Vintercykel
Lingon sa:

Varför uttala sig om nåt som man uppenbarligen inte vet ett jota om?

Vintercykel
Har landat på fatbike, ser ju förbannat skojigt ut :)

Någon som har åsikter om märket white från xxl. Hittar inte en enda kommentar om dessa på nätet vilket gör mig lite orolig.

Ev om ni kan tipsa om butiker i sthlm som har ett bra utbud av fatbikes och med god service. Gillar ej att handla på nätet.

Vintercykel
Var inne i garaget och såg vinterhjulen till pendlaren. De var skodda med SMW. De kan få stå ett tag till.

Vintern handlar om htfu. Vad du sitter på är sekundärt.

Vintercykel
Oj, verkar som om jag krengte några fatbike:are med mitt inlägg. Pendlar ni på era fetcyklar?
Min erfarenhet är att feta hjul och lågt lufttryck är som bäst på fast men halt underlag, som tex på hösten i skogen, när det är blött och halt.
På löst underlag, som tex saltblandad snö eller lera, är det tvärtom oftast bättre med ett smalt däck som kan skära ner till fästet.
Varför har tex rallybilar smala dubbdäck på vinterrallyn? Varför är lerdäck till xc hojar smalare än vanliga?
En fatbike är nog den sista cykeltypen jag skulle välja för vinterpendling i en storstad. :) Möjligen om jag cyklade på skoterspår till jobbet.

Vintercykel
Lingon sa:
Oj, verkar som om jag krengte några fatbike:are med mitt inlägg. Pendlar ni på era fetcyklar?
Min erfarenhet är att feta hjul och lågt lufttryck är som bäst på fast men halt underlag, som tex på hösten i skogen, när det är blött och halt.
På löst underlag, som tex saltblandad snö eller lera, är det tvärtom oftast bättre med ett smalt däck som kan skära ner till fästet.
Varför har tex rallybilar smala dubbdäck på vinterrallyn? Varför är lerdäck till xc hojar smalare än vanliga?
En fatbike är nog den sista cykeltypen jag skulle välja för vinterpendling i en storstad. :) Möjligen om jag cyklade på skoterspår till jobbet.
+1
Jag blir förundrad över hur påfallande ofta framförallt mtb-cyklister tror att det de kommit på i skogen är den ultimata lösningen för all typ av cykling; breda däck med lågt tryck, singelklinga, hydrauliska skivbromsar, raka breda styren, osv. Att olika cykling har olika behov/krav verkar inte gå att förstå. Om samma logik skulle gälla i övriga samhället skulle vi inte ha några bilar på våra vägar, bara traktorer.

Tillbaka
Topp