Vintercykelråd Ambush eller Stony Point eller ??

mikef

Ny medlem
Hejsan,

Nybliven forummedlem och blivande vintercyklist med cykelabstinens men som inte vill dra runt sommarcyklarna i saltmodden.

Jag letar vintercykel och har hittat en Cyclepro Stony Point med Vbromsar 10år? gammal och en äldre Cyclepro Ambush med cantileverbromsar? med vajer som ett upp o nervänt Y. Båda bra skick. Tänker sätta på dubbdäck o skärmar.

Har någon erfarenhet av dessa två modeller - bra vintercykelval för pendling - korta turer?

Vilken var den bättre/lättare i modellprogrammet? Vad är skillnaderna?

Är det något speciellt som brukar vara dåligt/slitet på dessa?

Är det dålig kvalité på Cyclepro - har läst något om varning / Cykelringen på forumet?

Cyklarna är från tiden innan klantarna på Cykelringen köpte upp märket. Det är ju rätt många år sedan nu som Cyclepro hade sina storhetsdagar.

Båda är vettiga brukscyklar.
Hade själv en "colorado"

Ambush var som jag minns det en lite mer påkostad modell.
*tror* att Ambush har cromo 4130 rör i både ram och gaffel. Stony point är jag mer osäker på; ev har den en enklare o tyngre Hi-ten gaffel. Gällande hållbarheten är det nog ingen större skillnad; det är mer vikten det handlar om.

Misstänker starkt att båda cyklarna är äldre än tio år. V-bromsar har ju funnits ett tag också. Vem säger att cykeln är tio år?

Gällande båda cyklarna är det väl det vanliga. Funkar allt som det ska? När byttes kedja och krans senast? Hur gamla är däck o slangar? Framför allt skulle jag vara extra nog med alla kolla hjulen. Har naven servats någon gång och hur slitna är fälgsidorna?

Så gamla cyklar är sällan välbevarade. Det kostar oftast en hygglig slant att få dem i vettigt skick igen. Även fast grejerna inte alltid är mycket använda är de ofta i risigt skick. Med tiden torkar gummit i slangar o däck; rosten får fäste i krans o kedja osv...
Max 1000 spänn; även fast det synbara skicket ser bra ut är mitt råd.

Senast ändrad:
Har själv en "Colorado" kvar som jag köpte ny för 20 år sedan... Stony Point var billigaste varianten.
Ambush var en dyrare variant än Colorado.

Tack för alla bra tips!

Köpte en Cyclepro Stony Point igår "årsmodell" 1998, 3 x 7 växlat shimano och v-brakes för 1000 pix. Provkörde och den växlade och bromsade helt felfritt och ljudlöst.

Kollade speciellt att hjulen var OK, skevade inte, fälgsidorna lite slitna, men skall kolla i detalj när jag tar av hjulen. Skall smörja upp växel och alla vajrar och sätta på nya dubbdäck (Continental Spike Claw 240) o slangar.

Ägaren hade inte bytt däck, kedja eller krans och troligen inte servat naven heller men han brukade lämna incykeln på årlig service och skicket ser mycket bra ut, kedjan och framklingor silvriga, etiketter kvar på framklinga och fälgar.

- Kan någon tipsa om hur (om) man kan kolla om naven och styrstamslager utan att ta isär?

- Skall kolla på forumet om det finns mektips för nav o styrstam också.

Hej Ratatosk,

Bor i Stockholm så jag vet inte om jag platsar då :-) Men jag kan väl få komma tillbaka om detta om mina nav eller fälgsidor är sämre än vad jag hoppas på så kan jag kanske betala frakten eller få en kompis att plocka upp dem. /M

mikef: Tänkt på att frakt av hjul inte är billigt. Typ flera hundra kronor. Lär gå på mer än ett nytt hjul gör hos Biltema, och de hjulen är faktiskt inte alls så dåliga. Finns många här på forumet som köpt deras färdigbyggda hjul och som är nöjda.

Kan också tipsa om Rosebikes hjulset, som överlag håller god kvalitet.
Detta skulle jag tro kan vara något; frakt dryga 100-lappen
http://www.rosebikes.se/artikel/mtb-wheel-set-26-xtreme-m-zx-19--shimano-deore-xt/aid:339679

Behöver du ny kedja så finns 7-delade emellanåt för runt 80-90 spänn (Shimano) och 7-delade kassetter kan du få nedåt 100-lappen i de billigaste utgårvorna, som har helt ok kvalitet och som funkar bra för vintercykling.
Börja med att kolla på Rosebikes.se

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp