Vintercykling-frysta fingrar och bars mitts

Jag har handlängd 204 omkrets 220, alltså större hand än du, om vi mätt likadant. Varför stl 10 är lagom på mig och för liten på dig är en gåta.
Du har ju en annan modell som enligt din mätning är 20mm längre än mina handskar i stl 10, förmodligen förklarar det saken.

Jag trodde vi pratade om modell 191 hela tiden, och så går du och mäter på modell 296 som är kortare. Men även 296:an stl 10 passar mina händer bra, som ju var större än dina. Jag har nog inget så mkt mer att säga om detta.

Senast ändrad:
Jag trodde vi pratade om modell 191 hela tiden, och så går du och mäter på modell 296 som är kortare. Men även 296:an stl 10 passar mina händer bra, som ju var större än dina. Jag har nog inget så mkt mer att säga om detta.
Handens anatomi kan ju vara annorlunda, t ex längd på fingrar och önskad passform. Kan ju också vara min handske som är felmärkt.

Om du mäter dina modell 296 i stl 10, om du har ett par sådana, hur långa är de? Se min mätning i inlägg #43: https://happyride.se/forum/threads/vintercykling-frysta-fingrar-och-bars-mitts.3691218/post-4232371

Man kunde ju tänka sig att handsken från handled till fingerspets är lika lång oavsett storlek, möjligen med några mm skillnad pga foder.

De är ungefär som dina, mina 296 stl 10 mäter ca 186. Modell 191 är längre eftersom den har mer stoppning och kräver lösare passning.

De är ungefär som dina, mina 296 stl 10 mäter ca 186. Modell 191 är längre eftersom den har mer stoppning och kräver lösare passning.
Vill inte verka dryg men hur går 186mm ihop med handens längd 204mm enligt storlekstabellen? För mig måste handskens längd vara längre än handens mått.

Varför diskuterar ni handskar när lösningen redan står i trådens titel? ?

Bar mitts är verkligen världens grej och det är nästan svårt att fatta hur bra de är förrän man provat.

Men det är klart i teknisk terräng på en mtb vill man lättare kunna ta händerna av styret, men då tycker jag även tjocka handskar stör en del tyvärr.

Men det är klart i teknisk terräng på en mtb vill man lättare kunna ta händerna av styret, men då tycker jag även tjocka handskar stör en del tyvärr.

Behöver du verkligen tjocka handskar på teknisk stig? Nu har inte ofta problem med kalla händer, men på teknish stig kör man långsamt, så ingen fartvind och man anstränger sig så man blir varm.

På stig använder sommarhandskar ner till nollan och handskar med lite fleece mellan nollan och -10 grad. Kallare är det nästan aldrig i Stockholm.

På lvgcykel är det mycket mer problematiskt, men i Sverige kör jag inte längre lvgcykel på vintern.

Behöver du verkligen tjocka handskar på teknisk stig? Nu har inte ofta problem med kalla händer, men på teknish stig kör man långsamt, så ingen fartvind och man anstränger sig så man blir varm.

På stig använder sommarhandskar ner till nollan och handskar med lite fleece mellan nollan och -10 grad. Kallare är det nästan aldrig i Stockholm.

På lvgcykel är det mycket mer problematiskt, men i Sverige kör jag inte längre lvgcykel på vintern.
Jag har lite kalla fingrar, men du har rätt väl inne i skogen funkar oftast tunna handskar rätt länge. Men de gånger det väl blir kallt är det kört för jag saknar uppenbarligen marginaler.

Jag har ett par Reusch alpinhandskar som trots att de känns rätt tunna funkar ner mot -20° med okej känsla. Blir det kallare kör jag med ett par Norröna fingerhandskar och under -30° brukar jag få ta till skalvantar med tätstickade ullinnervantar. Inte så mycket känsla men då handlar det om att hasa sig fram på fatbike. Har faktiskt inte testat bar mitts, tänker att jag vill kunna släppa styret snabbt, fast det kanske inte är något problem i praktiken.

Mitt behov av handskar gäller för pendling eller lvg/gravel. I skogen håller jag med om att det inte är ett problem. Bar mitts vill jag inte köra i stan av estetiska skäl. Måste väl kunna finnas mer än en lösning på ett problem?

Bar mitts verkar ju också fungera sämre för bockstyre? Verkar också lite krångligt med bar mitts på en cykel som förvaras utomhus vid snöstorm och slask-väder då det knappast är hållbart att montera på och av när man parkerar cykeln.

Mitt behov av handskar gäller för pendling eller lvg/gravel. I skogen håller jag med om att det inte är ett problem. Bar mitts vill jag inte köra i stan av estetiska skäl. Måste väl kunna finnas mer än en lösning på ett problem?

Bar mitts verkar ju också fungera sämre för bockstyre? Verkar också lite krångligt med bar mitts på en cykel som förvaras utomhus vid snöstorm och slask-väder då det knappast är hållbart att montera på och av när man parkerar cykeln.
Det är just på min pendlare med bock som jag kör med dem. Fantastiskt att inte behöva fippla med tjocka handskar när man ska stanna och låsa, fippla med passerkort till jobbet med mera. Visst hamnar det lite snö i ibland men det har jag hittills inte upplevt som något jätteproblem

Det är just på min pendlare med bock som jag kör med dem. Fantastiskt att inte behöva fippla med tjocka handskar när man ska stanna och låsa, fippla med passerkort till jobbet med mera. Visst hamnar det lite snö i ibland men det har jag hittills inte upplevt som något jätteproblem
Ja det har väl sina fördelar också.. Finns det för pedaler också? Tårna är nämligen nästa problem..

XXLs bar mitts är snuskbilliga just nu, är uppfattningen här fortfarande att de funkar helt okej?

Nu är de lite annorlunda än de jag har. Mina har bara ett kardborreband. Men mina har hållit i många säsonger och på- och avmonteringar.

Alltså hur fanken är det tänkt att man ska montera de här? Originalen har en lite annan form på öppningen, här blir det ju en kardborreflärp över?

IMG_2633.webp

Och vad är poängen med den här flärpen på insidan?

IMG_2632.webp

Alltså hur fanken är det tänkt att man ska montera de här? Originalen har en lite annan form på öppningen, här blir det ju en kardborreflärp över?

Visa bilaga 752166

Och vad är poängen med den här flärpen på insidan?

Visa bilaga 752167
Försök dra båda mellan styre och vajrar? Borde bli tätare.

Nr 2 är för att fixera styränden tror jag de tänkt. Men det funkar ju inte riktigt i praktiken om du inte håller långt in på greppen så skit i den bara.

Kanske dags för ett par nya, mina blev stulna förra vintern.

Försök dra båda mellan styre och vajrar? Borde bli tätare.
Fast den sitter precis vid kanten av öppningen, man får nog inte in ett 22 mm styre där utan mer våld än vad jag tror att sömmarna i en 149-kr produkt håller för.
1739478579624.webp

Nr 2 är för att fixera styränden tror jag de tänkt.
Det var min första gissning men flärpen är på tok för kort för att nå runt handtaget 🤷🏼

Känns som att det spelar in, ja. Fast det här är ändå version 2 av Whites försök.
Men är inte allt White gör en misslyckad from av efterapning av vad de seriösa företagen gör då? Få men bra produkter är fortfarande ett bra tillvägagångssätt både för konsumenter och företag. White och XXL står väl för raka motsatsen både historiskt och i nutid tänker jag. Överraskningsvärdet får 2/10 från mig.

Men är inte allt White gör en misslyckad from av efterapning av vad de seriösa företagen gör då?
Efterapning jovisst, misslyckat ptja... lite blandat. Deras cyklar är ju bland det bästa som går att uppbåda i budgetsegmentet.

Mig veterligen är de här enda alternativet över disk i gbg och de är så fula att det bär emot att betala riktiga pengar för ett par.

Fast den sitter precis vid kanten av öppningen, man får nog inte in ett 22 mm styre där utan mer våld än vad jag tror att sömmarna i en 149-kr produkt håller för.
Visa bilaga 752169

Det var min första gissning men flärpen är på tok för kort för att nå runt handtaget 🤷🏼
Då har de gjort om dem för på mina gick bandet runt styret men var ivägen :D

Jaha men då har jag tagit mig fram och tillbaka från jobbet. De sitter lite halvbra på styret, är apfula och blockerar ringklockan — men satan vad effektivt de håller händerna varma. -6° och jag cyklade i ett par tunna plusvädershandskar.

Nästa test blir på fetingen i skogen.

Vågar inte stoppa händerna i något som snärjts fast på styret. Känner mig tillräckligt inlåst, mellan barends.. De tunna vantarna får stoppas in i vanliga "boxarhandskar".

IMG_2638.webp

Det blev en vända med bar mittens på fatbiken igår. Bara -2° så det blev nästan lite svettigt.

På plussidan då att man kan köra med tunna handskar och få lite bättre känsla på reglagen. Det kändes inte sketchy att ha händerna instoppade även där det är tekniskt och brant. På minussidan att det är ganska tajt där inne framför allt runt växelreglaget. Jag för tydligen tummen under reglaget när jag ska lägga den på spaken för att växla till en lättare växel och där blir det stopp nu, måste lära om till att böja på knogen och hålla den utanför. Lätt irriterande men jag gissar att man slutar tänka på det efter några vändor.

Så, kortrecension av 149 kr bar mittens från xxl är väl att de gör jobbet och håller dina händer varma men det är rätt långt upp till den premiumprodukt som jag får anta originalet är utan att ha provkört dem i verkligheten. Bodde jag där det var kallt på riktigt oftare än ett par gånger per år hade jag nog satsat på riktiga grejer.

Tillbaka
Topp