Vintercykling i Uppsala

Conan arkivarien

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Det är några som cyklar tillsammans när det är vinter kl hh:mm, när det är skidföre. Du passar in om du tycker att Lasses slinga, se inte http://www.lowdin.nu, är plättlätt.

bild3.jpg ht=500

Då Torsdagscykling har stängt för säsongen ser jag ingen annan lösning än att införa vintercykling.
Samlingsplats och tidpunkt är oftast där och när vi bestämmer att den ska vara.

§1 Vintercykling är ingen organiserad aktivitet, den är synnerligen oorganiserad.

§2 Angående samlingsplats så bestäms den inför respektive cykling.

§2b Vi tillämpar inte akademisk kvart.

§3 Vi cyklar mest i Lunsen och använder inte storkaka. Nummerlappar och tidtagning är inget vi sysslar med. Vill man absolut ha nummerlapp på sig så är det ok bara man bär den under kläderna.

§4 Man bör ha en cykel med minst 180 mm bromsskiva fram och 180 mm bak. Storleken på hjulen har ingen betydelse, men 29:or är lite bättre.

§5 När S är med bör man slänga åt honom en gliring eller två annars känner han sig försummad.

§6 Tempot är inte särskilt högt men ej heller lågt. Det är dock högre än på en ondsdagscykling. När undertecknad är med så är tempot alltid precis lagom.

§7 Vi gör vårt yttersta för att slarva bort folk i skogen. Särskilt nykomlingar. Det har hittills aldrig lyckats men gud skall veta att vi har försökt.

§8 Detta inlägg kommer att ändras utan föregående varning.

§9 Gula stigen cyklas endast i nödfall.

§10 Alltså §9 njae, sån nöd är man aldrig i. Ta hellre Dag Hammarskjölds.

När det inte är vinter är det den här tråden som gäller: http://happymtb.org/forum/read.php/1/843203/page=1

Tråden kommer att uppdateras

/H

Senast ändrad:

MagnusA

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Skidföre? Är det alltså skidåkning det gäller? Eller är det bara cykling vid skidföre? Måste man ha hjälm? Är det verkligen säkert? Är det inte jobbigt? Hur tänkte ni egentligen?

Buster_1

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är några som cyklar tillsammans när det är
> vinter kl hh:mm, när det är skidföre. Du
> passar in om du tycker att Lasses slinga, se inte
> http://www.lowdin.nu, är plättlätt.
Det er noen som kjører sykler sammen når det er vinter på tt: mm, der ski før. Du passer på, hvis du tror Lasses loop, ser ingen http://www.lowdin.nu, er kake enkelt.

I de fall vi har norska medcyklister

Senast redigerad av en moderator:

Oggler

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Bra att det här tråden kom till världen. Det är klart att man hojar på vintern (fast jag tycker fortfarande att ni torsdagscyklare och onsdagscyklare bökar runt i lite väl eländig terräng. Jag gillar mera fart och puls).

JojjeM

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Oggler skrev:
> (fast jag
> tycker fortfarande att ni torsdagscyklare och
> onsdagscyklare bökar runt i lite väl eländig
> terräng. Jag gillar mera fart och puls).

Det är bara för att dölja vår brist på kondition :)

/johan

JojjeM

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
s skrev:
> Nu blev jag cykelsugen.

Det fixar jag skaruse:

/Johan

Herrgård

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Hm, vem är det egentligen som har skottningsjour i Lunsen (start Plantskolan)? Det var ju typ 1-2
dm snö på stigarna! Jag var där idag och det gick ju knappt att cykla alls, men nu är det lite spårat i närområdet där kring Plantis.

Någon som vet hur det ser ut djupare in i skogen alt. mer norr ut vid Sävja? Och hur ser Nåsten ut?

//En bekymrad Herrgård

PS. Jag var in till Sunnerstabacken och glodde. Där var det då inte skidföre. Såg ut som att all snö missat skitbacken och lagt sig i skogen istället.

pnkcow

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Det såg ut såhär i Nåsten idag:

ns.jpg ht=544

Jag orkade inte mer än en timme i skogen innan jag gav upp. Roligt men trögcyklat var det.

AWi

Medlem
Vintercykling i Uppsala
Lite vintercykling vore på sin plats snart känner jag. Kanske till helgen beroende på mängden snö som kommer ner ...

Herrgård

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
pnkcow: Finfint! Kändes nästan som att det var mer snö än så i Lunsen ;-)

AWi: Absolut. Frågan är bara var någonstans...

pnkcow

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Jag kör med vanliga. Maxxis ADvantage 2.25 fram och Minion DHF 2.35 bak, både med Maxxiss Maxxpro 60a gummi.

Herrgård

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Vanliga här med, några Michelin för lera. Tror inte dubb hjälper så mycket mot snödjup. Kasta på det fetaste du har bara :) Dubb lär ju knappast skada om det nu är någon is / hård snö under.

mqphoto

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Det jag inte trivs med är att så svårt få upp pulsen för att man tar det så lugnt på vägen till skogen då jag bor i Valsätra. Man vill känna att man har förtroende och köra hårt.

Vilka vägar är helst att undvika och cykla på enligt er som har cyklat många vintrar i Uppsala?

Herrgård

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Jag har då inte märkt att det generellt är någon väg som är bättre än andra. När det kommer snö kan det ta ett tag innan cykelvägar blir plogade. Sen gör plogvallarna att allting blir mycket smalare. Det är bara att hoppas på det bästa och kötta på ;) Ibland är det lättare att hålla högre fart för att komma någonstans, men inte på is och bland folk kanske. Snorlätt växel och trampa på funkar ju men det går inte snabbt =)

EDIT: Själv tar jag bilen när jag ska någonstans och cykla numera.

AWi

Medlem
Vintercykling i Uppsala
Det var lite väl mkt snö i Lunsen idag. Dock borde tex Upplandsleden som är mer trafikerad vara lättare att cykla. Dessa bilder är från norra Lunsen nordost om Stordammen. Första advent i skogen, kallt, svårcyklat, jobbigt.

Min luftdämpade Fox gillade inte kylan alls och gav en sag på drygt 40% vilket gav intressant gaffelvinkel fram. Nästa gång blir det HT med Fox Van som inte packar ihop lika lätt. Det lär dock dröja ett tag för mina fötter måste tina upp först ...

DSC_0002.jpg ht=544

DSC_0003.jpg ht=725

s

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Cykling känns ju bara så oktober.

På lördag tänker jag åka till Romme. Någon som är sugen på att följa med? Obs. ej cykel.

Herrgård

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Så här fint var det i Nåsten idag. Körde första delen av Lasses (till man korsar grusvägen och kör in där de röjt skog). Nerför och platt gick bra, men så fort det blev lite mer uppför var det kört. Av spångarna klarade jag väl en enda bara. Med -11 C rekommenderas lite kraftigare skor än sneakers och hett vatten i dricksflaskan.
nsten7.jpg ht=485

nsten6.jpg ht=725

nsten5.jpg ht=485

nsten4.jpg ht=485

nsten3.jpg ht=485

nsten2.jpg ht=485

nsten1.jpg ht=485

Tror nog jag får inse att cykelsäsongen tillfälligt är på is ;-)

Conan arkivarien

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Nä.
Men det är jättekallt och mer snö kommer ikväll/fredag så det lär knappast vara kul att ens tänka tanken att ge sig ut och cykla.

Fredreik

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Får ta och köra asfaltsträning isåfall. Kanske inte slutar så lyckligt om man slår huvudet och däckar ute i skogen i den här kylan.

Herrgård

Ny medlem
Vintercykling i Uppsala
Fredreik: Det kommer inte gå så pass snabbt att du inte kan parera med fötterna ;)

s: Jag har blivit förkyld så det känns inte så Romme för mig. Det kan ju bli bättre tills lördag, men har du redan folk att fylla bilen med så åk utan mig :) Men fråga gärna igen nästa gång du åker. *skrivet från Parmmätargatan*

s

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Hm, verkar som det bara är jag och svaje som är intresserade. Vi kanske skall köra nästa helg så vi fyller en bil åtminstone.

s

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Fredreik skrev:
> Jag är grymt sugen på Romme. Hur mycket går en
> dag på? Liftkort + bensin/pers?

Liftkort 310
30 mil á 10 kr /pers. Blir vi tre blir det en hundring. Blir vi fyra så kostar det 75. Billigare än buss i vilket fall.

Jag kör om jag får med mig minst två passagerare.

Fördelen med att åka denna helgen är att det inte går några bussar dit, så det borde vara lagom mycket folk i backen.

s

Aktiv medlem
Vintercykling i Uppsala
Nix, ingen box. Skidor ryms inne i bilen. Bräda är det nog värre med. Blir vi tre går den in annars vete fan. Vet inte om jag får på takräcket om det är is i takfästena.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer