vintercykling och frusna vajrar

• Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum

kay

Ny medlem
Har bara en fundering på hur det kommer bli i vinter med minusgrader. Har inte cykeltränat på MTBn någon vintern ännu. Men tänkte inte sluta bara för det blir -10 eller -20 grader kallt. Förutom rätta kläder. Vad behöver man tänka på, och vad ska man göra med växelvajrarna på vintern. På min pendlarhoj fryser dom fast så fort det blir -1 grad. Förmodar att man måste smörja dom helatiden. Men med vad. Och hur. Och vad är bäst???

Silikonspray. Se till att höljen och vajrar är helt rena och torra först. Jag har cykelpendlat under många vintrar och har inte haft några problem med frusna vajrar. Det har räckt att göra rent och silikonspraya växelvarjrarna 1-2 gång per år. När jag hade V-bromsar fixade jag bromsvajrarna i samband med byte av bromsklotsar några gånger per vinter. Cykelpendling 400 mil/år året runt.

Dom fryser för att det är skit i höljena.
Pga dum konstruktion får jag in skit i höljet till bakbromsen.
Efter första gången på hösten/vintern som den fryser brukar jag göra rent hölje och vajer med bromsrengöring. Kommer ut rätt mycket skit ur höljet kan jag säga.
Efter det har jag inga problem med frysning fören till nästa höst/vinter.

Ha korta vajerhöljen, så den fukt som kommer in vad man än gör, kommer ut igen.

Tycker det låter skumt med din pendlarhoj, jag har nästan aldrig problem. Vintern 2003-2004 frös mina växelvajrar senast. Var bor du? Bor cykeln inne om natten? Hur löper vajrarna?

Heldragen vajer och teflonfett så funkar det.För bromsvajer, om du har det, kolla att inte änden är vänd uppåt så det kommer in vatten.

Senast ändrad:
jag har haft problem med detta också, och min regel är fetta eller spraya aldrig något utan byt till teflon vajer typ, Jagwire ripcord eller något liknande fungerar klockrent för mig och jag kör upp till 10 minus ungefär...

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> För bromsvajer, om du har det, kolla att inte änden
> är vänd uppåt så det kommer in vatten.

Precis det som är problemet för mig (inga andra vajrar fryser)
Det är dock inte så lätt att göra något åt om man nu inte byter till hydrauliska bromsar eller modifierar så att bromsoket kan sitta utanför baktriangeln istället för innanför.

Andreas T skrev:
> Silikonspray. Se till att höljen och vajrar är
> helt rena och torra först.

Okej! Silikonspray alltså!

Jag har ju singelklinga fram på MTBn så det är ju bara en vajer till bakväxeln att hålla hel och ren, och med lite Silikonspray i. Så det är ju inte så mycket jobb direkt :)

Det är som sagt fukten som fryser. Och mer skit i höljena ger mer fukt.
Jag byter relativt ofta (årligen typ) och klarar mig då bra. Brukar köra billigare vajrar i gengäld då jag inte tycker det ger någon försämring.

Hetsjägar´n skrev:
> Det är som sagt fukten som fryser. Och mer skit i
> höljena ger mer fukt.
> Jag byter relativt ofta (årligen typ) och klarar
> mig då bra. Brukar köra billigare vajrar i
> gengäld då jag inte tycker det ger någon
> försämring.

Är det oftast bara vajrarna du byter, eller både hölje och vajer samtidigt?

Om grejerna är rena och torra så är det inget problem.

Jag gjorde dock misstaget att tvätta cykeln *innan* ett vinterpass en gång. Men det var bra träning att köra på stora klingan hela passet.

kay skrev:
> Hetsjägar´n skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är som sagt fukten som fryser. Och mer skit
> i
> > höljena ger mer fukt.
> > Jag byter relativt ofta (årligen typ) och
> klarar
> > mig då bra. Brukar köra billigare vajrar i
> > gengäld då jag inte tycker det ger någon
> > försämring.
>
> Är det oftast bara vajrarna du byter, eller både
> hölje och vajer samtidigt?

Ah, sorry. Nä, höljena också.

Om du frågar mig. Inget fett möjligen olja. Men jag tycker inte du ska ha de heller. Se till att det är rent och tort. Då kan inget frysa.

Inte bara vajern som kan frysa. Smörj upp länkaget i bakväxeln också. Tycker att det har varit problemet oftare än vajern i sig. Speciellt som att det sprutas upp slask och vatten från framhjulet - på bl.a bakväxeln.

KjellF skrev:
> Jag har betydligt större problem med att
> växlarna fylls med slask som sedan fryser till
> is.
> KjellF

Ja. Det kan vara ett elände när det är fel tempetatur och mycket snö. Förvara cykeln inne och fräsha vajrar och höljen så är det mycket sällan problem.

Tillbaka
Topp