Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Ja jävlar det verkar inte bättre, såg någon sida som hade dem som 49 men att de inte fanns i lager. Däremot säger Shimanos storleksguide att 30.5 är en 48. Hur väl man kan lita på det är nog "inte" och jag skulle prova.
(från https://bike.shimano.com/en-EU/product/apparel-accessories/shimano-series-lsg-2022/SH-MW702.html)
Visa bilaga 661094
Jag har tolkat cm-måttet i den där tabellen som längden på sulan (eller lästen), så med en fotlängd på 30,5 cm hade jag velat ha storlek 49-50 på skon. Mina fötter är strax över 280 mm och jag har ett par 46:or (märkta 292 mm) som sitter bra, men med utrymme för tårna.

Edit: Jag tänker alltså annorlunda än @Klorofylltalibanen, men då har jag också ett par andra Shimano i storlek 45,5 (288 mm) som är för korta för mina tår. Beror väl iofs också på hur skon är formad i fram.

giro är enligt mig lite variabla jämfört med märkningen. shimano köper jag alltid 46, giro hönder det jag går ned till 45.

mina blaze som är över kan förresten vara 46, minns inte riktigt. mäter man innersulan får man irl-facit.

men varma är de inte. en annan kylig sko är adidad velosamba. ser rätt trygga ut för ruskväder, men är kalla som tusan.

bra på sommaren:)

intressant hur man upplever saker olika.
håller inte med förutom att de kanske inte är gjorda för 20 minus.
det kan också ha samband med att jag gärna underklär mig centralt, slipper därmed allt svett varma skor blir då värdefullt, liksom handskar och eventuell halsduk.

men giro blaze ser jag alltså som en sommarsko. man märker vad de går för när man varit ute någon timme.

Köpte fodrade vinterbibs från Pearl Izumi och var inte direkt imponerad av vare sig värme eller vindmotstånd även om det funkade helt ok i ca 10 grader. Hur gör folk för att inte förfrysa de ädlare delarna när det går ner mot nollan, Gunde-kallingar utanpå känns ju lite som en estetisk kompromiss? Löpartajts utanpå bibs?

Köpte fodrade vinterbibs från Pearl Izumi och var inte direkt imponerad av vare sig värme eller vindmotstånd även om det funkade helt ok i ca 10 grader. Hur gör folk för att inte förfrysa de ädlare delarna när det går ner mot nollan, Gunde-kallingar utanpå känns ju lite som en estetisk kompromiss? Löpartajts utanpå bibs?

Pearl Izumis vinter är nog mer Kalifornisk vinter. Skulle kolla på något från Gore Wear. De har ju både vindtäta fodrade bibs och vindtäta kallingar om man vill komplettera.

Jag kör med sommar-bibs men drar först på ett par tights (oklart om de är för löpning eller cykling). Blir det för kallt har jag denna säsong först ett par lätta regn- och vindtäta shorts som hjälper och sedan, vid faktisk kyla, överger jag aero och går på o-tighta kläder. Oftast ett par MTB-byxor som är vind- och vattenavvisande och gott om plats för eskalerande kombinationer av tights och långkalsonger under.

Edit: Jag tänker alltså annorlunda än @Klorofylltalibanen, men då har jag också ett par andra Shimano i storlek 45,5 (288 mm) som är för korta för mina tår. Beror väl iofs också på hur skon är formad i fram.
Jag har ett par MW5 i strl 47 som är tänkt att användas med rejäla sockar när/om det blir typ -5 till -10, de känns då väl tilltagna utan att det känns trångt.
Sen kan jag som regel inte ha vanliga Shimano pjuckor för de är för smala framtill. I strl 46 wide så har jag haft XC5/XC501 och då var längden bra.
Fötter mäter jag med hälen mot vägg (list) och drar ett streck på papper där stortån slutar. Min upplevelse är att cm-måttet i Shimanos tabell motsvarar fotlängd + utrymme för en strumpa där strumpan vintertid kan vara tjockare, d.v.s. vinterskorna är mer tilltagna.

Tips på utrustning som pallar med till -30c?
45nrth vet jag redan om men behöver lite fler alternativ
Tillräckligt mycket kläder/isolering. Jag fryser direkt det blir -10 med spd-pedaler och "vinterskor". Med plattisar duger vanliga kängor ner till -20. Har cyklat i kallare temperaturer med ett par fluffiga Graningekängor och helt vanliga vinterkläder. I de temperaturerna är det viktigt att hålla sig torr. Ramlar du varm (och svettig) tar det inte lång tid innan du är riktigt kall. Så tänker iaf jag.

Tips på utrustning som pallar med till -30c?
45nrth vet jag redan om men behöver lite fler alternativ

Om du vill hålla hela kroppen varm, och inte endast fötterna, utan att bylsa på dig för många tjocka, hindrande och tröga lager kanske en värmeväxlare kan fungera för dig? Det är ju inte endast luftrören och lungorna som kyls ned av så kall luft utan det kyler hela kroppen.

De värmeväxlarmodeller jag känner till är dels "anknäbben"
IMG_2891-1024x768.jpg

Lungplus

Dels "gasmasken/gristrynet"
16129810822_2da8fa528e_b.jpg

Airtrim

Som jag redan har tipsat om tidigare i tråden.

Om du vill hålla hela kroppen varm, och inte endast fötterna, utan att bylsa på dig för många tjocka, hindrande och tröga lager kanske en värmeväxlare kan fungera för dig? Det är ju inte endast luftrören och lungorna som kyls ned av så kall luft utan det kyler hela kroppen.

IMG_2891-1024x768.jpg

Lungplus

Airtrim

Värmeväxlare har dock en köldgräns. Under en viss temperatur isar de igen. Har en Airtrim själv. En kompis körde ett tag med Lungplus men det blev tydligen mycket saliv med en sån (jmf med svett/kondens i Airtrimen).

IMG_2891-1024x768.jpg

Lungplus

Airtrim

Får lätt panik bara jag ser de där… Darth Vader.

Får lätt panik bara jag ser de där… Darth Vader.
De är sedan flera år vanliga bland tränande skidåkare, de var väl från början mest tänkta för att minska risken för köldastma. Men de minskar ju även nedkylningen, även om de som @BFS skriver inte är utan nackdelar utöver utseendet....
Men bor inte du i fel del av Sverige för både skidåkning, kyla och torr kall luft?

Om man klär sig sådär ser inte andra vem det är (som är så tapper/korkad som är ute och flåsar i kylan).
Jag har ingen värmeväxlare, men när det är riktigt kallt använder jag väpnarluva och när solen skiner solglasögon. En kall solig dag träffade några jag kände i spåret och hejade på dem. När jag åkte vidare hörde jag bakom mig;
"Vem var det?" :cool:

Jag har ingen värmeväxlare, men när det är riktigt kallt använder jag väpnarluva och när solen skiner solglasögon. En kall solig dag träffade några jag kände i spåret och hejade på dem. När jag åkte vidare hörde jag bakom mig;
"Vem var det?" :cool:
Att andas genom nånting (halsduk/buff) ger också en värmeväxlande effekt. Kanske inte lika bra, men många bäckar små.
Ja, det är skönt att vara anonym ibland. :) "Bakom mina solglasögon..." Eller Airtrim!

Var ut och sprang en gång (-20 nånting). Airtrim på (isade igen med jämna mellanrum), rätt vältäckt klädmässigr. Läste på facebook om nån (okänd) som sett nån (mig) springa. "Vilken jävla idiot!" var intrycket han fick av löparen. Ingen sprang väl när det var så jävla kallt!? Skönt att vara anonym ibland!

Var ut och sprang en gång (-20 nånting). Airtrim på (isade igen med jämna mellanrum), rätt vältäckt klädmässigr. Läste på facebook om nån (okänd) som sett nån (mig) springa. "Vilken jävla idiot!" var intrycket han fick av löparen. Ingen sprang väl när det var så jävla kallt!? Skönt att vara anonym ibland!
Jag mötte en som jobbade på samma arbetsplats som mig när jag var ute på cykeln med min airtrim i kanske -5 grader. Nåt år senare så satt vi och fikade tillsammans och jag berättade att jag hade en sån airtrim och frågade om hon minns att hon mötte Darth Vader ute på Kattåkravägen. Det minnet hade såklart etsat sig fast. Det kostar att ligga på topp.

Skämt åsido så har airtrim varit min räddning. Jag har nåt sorts svårutrett luftrörsproblem och har redan börjat använda den för säsongen när temperaturen har legat kring +5 grader. Det är nån vecka per år det är kallare än -10 här och då kan man ju serva gafflar, jag har således inte upplevt nåt problem med att den fryser igen. Sen brukar jag blåsa igenom filtret hårt med jämna mellanrum för att det inte ska bli för blött.

Jag mötte en som jobbade på samma arbetsplats som mig när jag var ute på cykeln med min airtrim i kanske -5 grader. Nåt år senare så satt vi och fikade tillsammans och jag berättade att jag hade en sån airtrim och frågade om hon minns att hon mötte Darth Vader ute på Kattåkravägen. Det minnet hade såklart etsat sig fast. Det kostar att ligga på topp.
Folk respekterar Darth Vader. :)
Skämt åsido så har airtrim varit min räddning. Jag har nåt sorts svårutrett luftrörsproblem och har redan börjat använda den för säsongen när temperaturen har legat kring +5 grader. Det är nån vecka per år det är kallare än -10 här och då kan man ju serva gafflar, jag har således inte upplevt nåt problem med att den fryser igen. Sen brukar jag blåsa igenom filtret hårt med jämna mellanrum för att det inte ska bli för blött.
Man ska använda det som funkar. Har man känsliga luftrör ska man vara rädd om dem. Mina är inte speciellt känsliga, men jag vill ändå inte ge dem mer stryk än nödvändigt. För mig börjar det frysa igen vid -21-22. Rätt sällan jag är ute då (mest pga att vissa fingrar kan få för sig att börja frysa).

Tillräckligt mycket kläder/isolering. Jag fryser direkt det blir -10 med spd-pedaler och "vinterskor". Med plattisar duger vanliga kängor ner till -20. Har cyklat i kallare temperaturer med ett par fluffiga Graningekängor och helt vanliga vinterkläder. I de temperaturerna är det viktigt att hålla sig torr. Ramlar du varm (och svettig) tar det inte lång tid innan du är riktigt kall. Så tänker iaf jag.

IMG_2891-1024x768.jpg

Lungplus

Airtrim

Tack för tipsen. Kruxet är att jag bor i en del av landet där delar av Januari och Februari varje år brukar ligga på -25 eller lägre. (pga arbete så har jag varit ute på uppdrag i -30, och det var inte kul vill jag lova)
Det här är den vackraste vintertiden på året, och inte vill man sitta inne då.

Edit: håller på att plöja igenom Lars Fälts bok uteliv och överlevnad: Vinter av just den anledningen och det finns en del matnyttigt där, även om inte allt fungerar rakt av.

Tack för tipsen. Kruxet är att jag bor i en del av landet där delar av Januari och Februari varje år brukar ligga på -25 eller lägre. (pga arbete så har jag varit ute på uppdrag i -30, och det var inte kul vill jag lova)
Det här är den vackraste vintertiden på året, och inte vill man sitta inne då.

Edit: håller på att plöja igenom Lars Fälts bok uteliv och överlevnad: Vinter av just den anledningen och det finns en del matnyttigt där, även om inte allt fungerar rakt av.
Kallaste cyklingen jag gjort var ca -35. Lite nytt/spännande, men inte direkt enkelt/kul (allt gick trögt!). Hade en egensydd mask och andades i den. -20 kan vara rätt trevligt. Och kräver inte så mycket specialutrustning (har gjort flertimmars fatbiketurer i -20 i jeans och vandringskängor).

Jag har tolkat cm-måttet i den där tabellen som längden på sulan (eller lästen), så med en fotlängd på 30,5 cm hade jag velat ha storlek 49-50 på skon. Mina fötter är strax över 280 mm och jag har ett par 46:or (märkta 292 mm) som sitter bra, men med utrymme för tårna.

Blev tvungen att mäta mina fötter. Vänsterfoten är drygt 29cm häl till stortå och jag sportar 46or i shimanos "sommardojjor" (ett par RC7 och ett par XC5, har haft två par tidigare också i stl 46). De sitter mystight. MW7orna jag har i stl 46 är lite luftigare och jag kan utan problem ha tjockare socka, de sitter tom lite bättre då för det är inte lika tighta som sommardosorna.

Problem att ha fötter som både är breda och köldkänsliga. har Sh. MW7 o 45nrth Wölvhammer i 1-2 överstorlek. De är mer än långa men ändå för smala i framfoten för ordentliga sockor. Överlever med billiga elektriska värmesulor, men det är ett eländigt pyssel med batterier o kablar innan man kommer iväg.

Problem att ha fötter som både är breda och köldkänsliga. har Sh. MW7 o 45nrth Wölvhammer i 1-2 överstorlek. De är mer än långa men ändå för smala i framfoten för ordentliga sockor. Överlever med billiga elektriska värmesulor, men det är ett eländigt pyssel med batterier o kablar innan man kommer iväg.
Jag har plattfot och något breda fötter framtill, kan inte ha Shimanos xc-dojor annat än i Wide som bara finns i för mig ointressanta modeller. Jag har provat Lake men de blev för vida runt hälen. Nu har jag två sko-par från Northwave som jag är mycket nöjd med. Som vinterdoja mellan +5 och -5 har jag en modell som heter kingrock plus gtx. I dag var det +2 grader och jag hade ett par av XXL's 39kronors ullstrumpor och det var i varmaste laget.

På jakt efter ett par långa bibs, helst utan blöja men framförallt med justerbara hängsle. Det verkar svårhittat.

Gore's C3 har men de är inte så flexiga i tyget som jag hade önskat.

Sorry orkar inte läsa igenom alla sidor så frågar lite snällt här istället.
Vad har man på sig för kläder när man cyklar i 15-20 minusgrader?

Har googlat men kommer mest upp vad som passar att cykla i runt nollan.

Jag har cyklat i typ -15 har jag för mig. Då hade jag understläll, korta bibs. minns inte om jag hade kort tröja eller långärmat tröja, sen kör jag nu i typ långfärdsbyxa/löpbyxa (då hade jag långa bibs) och en softshelljacka.från trimtex. Då fick jag nog plats med en camelbak under jackan. Sen yllemössa typ olles brorsa. Som handskar hade jag då ett par thinsulate med något annat par under, idag hade jag nog kört mina varmare mc-handskar med liner i och så ett gristryne.
Gristrynet gör att det funkar med mindre kläder än jag skulle behövt utan för mig iaf.

Detta gäller landsväg skall kanske nämnas

Jag har cyklat i typ -15 har jag för mig. Då hade jag understläll, korta bibs. minns inte om jag hade kort tröja eller långärmat tröja, sen kör jag nu i typ långfärdsbyxa/löpbyxa (då hade jag långa bibs) och en softshelljacka.från trimtex. Då fick jag nog plats med en camelbak under jackan. Sen yllemössa typ olles brorsa. Som handskar hade jag då ett par thinsulate med något annat par under, idag hade jag nog kört mina varmare mc-handskar med liner i och så ett gristryne.
Gristrynet gör att det funkar med mindre kläder än jag skulle behövt utan för mig iaf.

Detta gäller landsväg skall kanske nämnas
Hängde med på allt tills jag läser gristryne, ser detta framför mig ?

Bilagor

• Smiffys-Gristryne-Mask.jpg
    Smiffys-Gristryne-Mask.jpg
    3.6 KB · Besök: 37
Svaret finns tidigare i tråden, lite längre upp på denna sida tom, kolla #415
Det är (andnings-)värmeväxlare som inte är ovanliga bland skidåkare/vinteridrottare
(du verkar inte höra till den gruppen?)
Ah då är jag med.
Nej jag hör inte till den gruppen av människor även om jag älskar vintern :)

Sorry orkar inte läsa igenom alla sidor så frågar lite snällt här istället.
Vad har man på sig för kläder när man cyklar i 15-20 minusgrader?

Har googlat men kommer mest upp vad som passar att cykla i runt nollan.
Har cyklat fatbike i -20 med jeans (trekvarts under), fleece och nån förstärkningsjacka. Vandringskängor och plattisar. Handskar och mössa, såklart. Utan fartvind funkar det mesta.
Är det kallare, mer lager. Och inga jeans! Såna där bar mitts ger mer känsla för bromsar och växlar istf tjockare handskar. Nåt för ansiktet kan behövas. Skidprylar (hjälm/goggles) funkar även på cykel.

Jag köpte en gång nån sorts mask i typ neopren när jag åkte skidor i Åre. Lufthål samt ett större hål för näsan.
Har ännu inte provat den på cykel. Fästes runt nacken med kardborre.

Pendlade några gånger förra året runt -20.
Körde mina sommarbibs (korta) med ett ullunderställ ovanpå och sen ett par lite tjockare mtb byxor. (Kanske hade 2 par underställ i land nu när jag tänker efter ?)
Tunn ullstrumpa och tjock ullsocka i ett par vanliga vinterkängor.
På överkroppen ullunderställ en träningst-shirt och sen en vindtät jacka med lite foder
På huvudet en Balaklava och en buff med fleece på nedre halvan. Drog upp buffen på bakhuvudet. Sen en cykelkeps och hjälm och glasögon.
Pingvinvantar på händerna.

När det var som allra kallast så kyldes fötterna betydligt från pedalerna så jag blev tvungen att kliva av cykeln och gå vissa bitar för att få upp värmen i tårna igen
Ser många som har skrivit att fötterna är väldigt utsatta och något man lätt blir kall om.
Det får mig att tänka på att när det är som kallast så kanske man skulle haft ett par elektriska värmesulor eller strumpor bara för att få upp tempen lite.

Leverans från XXL idag, ansiktsmask och barn-buff då jag tycker de vanliga sitter för löst för att funka bra om man inte har dem under hjälmspännet.

Visa bilaga 663184
Lär bli någon sån mask för det är inte alls trevligt när buffen blir fuktig av allt flåsande.
Smart med barn buff så den blir lite tajtare.
Har även sett att det finns med dragsko.

Ser många som har skrivit att fötterna är väldigt utsatta och något man lätt blir kall om.
Det får mig att tänka på att när det är som kallast så kanske man skulle haft ett par elektriska värmesulor eller strumpor bara för att få upp tempen lite.
Inlägg om elvärmesulor är (nästan) lika gamla som Happy

Skillnaden är kanske att nu kan man få dem app-styrda
81d6AzqpxVL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Jag byggde själv liknande sulor efter AJs beskrivning. Skulle jag bygga själv, eller köpa färdiga, i dagens läge skulle batteriet vara en USB Powerbank.

Jag har köldskadade fötter och klarar mig med ett par MW7-dojor från shimano faktiskt. Just el-sulor har jag inte tittat på. Kanske för att jag tänker att det är en grej till som kan sluta funka :D

Tillbaka
Topp