Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Jag har haft problem med vattenflaskorna. De fryser.
Själva munstycket fryser snabbt, sen gängorna till locket, sen alltihopa.
Någon slags isolerad flaska med robust öppning borde kunna lösa det här.
För långturer alltså, 2h+
Tanka med nåt som INTE fryser istället ?
hb2ON.jpg

vinterflaskor och så skaka och drick ofta. Trycker du i dig det mesta tidigt så fryser det inte i kistan. Så brukar jag göra på långa rundor och randos vintertid.

Jag kör med denna. Har levt upp till förväntningarna. Lite svårt att öppna munstycket under färd i början men mjuknat upp sig efter användning.

Tips på handskar för något som ännu är för fåfäng för bar mitts? Främst för Stockholmspendling på typ max en timme, är vädret som igår blir fingertopparna väldigt kalla i vanliga handskar.
Jag köpte ett par något billigare tumhandskar förra vintern som faktiskt funkat bra, kör merino-liners under de kallaste dagarna som i mitten av förra veckan:

Köpte mina för 399 kr förra året. Börjar de kosta 500kr som ovan är ju steget till 800kr lite mindre...

Är det någon som använder sig av goggles eller någon annan form av heltäckande glasögon vid cykling i kallt väder?
Jag har problem med ena ögat där jag bl.a. har fått sår på hornhinnan. Vid pendling i kallt väder blir jag sämre i ögat och skulle behöva skydda ögonen på något sätt. Jag använder vanliga glasögon, så det behöver vara något som fungerar med dem.
Ska jag köpa en klar lins till mina Oakley skidglasögon eller finns det kanske något annat som skulle vara smidigare och skydda helt från vinddrag?

Jag tror jag ska skaffa hjälmöverdrag. Fult som tusan men håller nog huvet varmt när det är snöblandat och blåser nordan längs Vättern.

Testade kränga en buff utanpå hjälmen tidigare i vintras, det blev mycket behagligare men satt såklart inte så bra. En tillräckligt bra lösning när vädret var riktigt ruskigt

Jag tror jag ska skaffa hjälmöverdrag. Fult som tusan men håller nog huvet varmt när det är snöblandat och blåser nordan längs Vättern.

Testade kränga en buff utanpå hjälmen tidigare i vintras, det blev mycket behagligare men satt såklart inte så bra. En tillräckligt bra lösning när vädret var riktigt ruskigt
Jag har vinterkeps som går ner över öronen. Det funkar jättebra ner till -10 iaf. Känns konstigt att ha saker utanpå hjälmen.

Jag använder hjälmöverdrag vid nederbörd. Funkar hur bra som helst. Men använder även när det är riktigt kallt för att minska luftdraget i hjälmen.

Hjälmöverdrag eller tejpa hålen funkar bra, med mössa under så blir det dräglig temp med.
Sen fattar jag inte att det ska se "bra" ut, fjollfasoner...

Hjälmöverdrag eller tejpa hålen funkar bra, med mössa under så blir det dräglig temp med.
Sen fattar jag inte att det ska se "bra" ut, fjollfasoner...
All things being equal, så kan jag inte komma på någon situation i livet alls där jag hellre väljer "dåligt" än "bra".

- Sätt på lite dålig musik!
- Laga lite dåligt käk!
- Skaffa en dålig bättre hälft!

Sade ingen, nånsin. Utom du kanske.

All things being equal, så kan jag inte komma på någon situation i livet alls där jag hellre väljer "dåligt" än "bra".

- Sätt på lite dålig musik!
- Laga lite dåligt käk!
- Skaffa en dålig bättre hälft!

Sade ingen, nånsin. Utom du kanske.
Tvärtom, Tokig har samma åsikt som du. Varför bara välja det som ser bra ut, är vad han säger.

Tejpar hålen på en dåligt ventilerad hjälm och om det är så kallt att öronen blir för kalla använder jag en flossad hjälmmössa. Finns i cykel- o mc-affärer.

Går alldeles utmärkt att tejpa hjälmen, kör själv sk "idrottstejp" med rätt svagt lim.
Att köra med silvertejp är väl inte o rekommendera dock, limmet kan ju angripa plasten.

Funkar bra med reklamblad/tidning, både under hjälmen och under jackan.
Tejpa inte på hjälmen!
Sätt inte fast nått annat heller på hjälmen.
Låter som extremt dålig framförhållning om man behöver knö in ett reklamblad under hjälmen när man cyklar.

Varmt - ingen hjälmmössa
Kallt - tunn hjälmmössa
Jättekallt - varm hjälmmössa med vindtät front

Vindtät front och genomsläpplig baksida är som vanligt the shit för cykling när det är kallt, både för mössa och jacka/tröja.

Låter som extremt dålig framförhållning om man behöver knö in ett reklamblad under hjälmen när man cyklar.

Varmt - ingen hjälmmössa
Kallt - tunn hjälmmössa
Jättekallt - varm hjälmmössa med vindtät front

Vindtät front och genomsläpplig baksida är som vanligt the shit för cykling när det är kallt, både för mössa och jacka/tröja.

Jag fattar inte heller, hjälmmössor är ju inte världens dyraste plagg. Trodde jag blivit galen där ett tag…

Jag blir ofta varm om huvudet, så jag klarar mig ganska långt med öronpåsar. Blir det nedåt -5 kompletterar jag med en buff som pannband. Blir det jättekallt drar jag upp buffen så att den blir som en mössa. Buffarna tar inte direkt någon plats, så det har jag alltid med mig i ramväskan om det är strax under nollan.

Kör i denna (bilden) när det börjar bli flera minusgrader. Aldrig frusit i. Tror den heter deep winter pro team eller nåt sånt glassigt. Ett av mina absoluta favoritcykelplagg. Fantastisk passform som sluter helt tätt kring öronen. Är det inte lika kallt brukar jag köra med: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.428.21366/cykelkeps-bontrager-thermal-svart-one-size
fast den är jag inte helt förtjust i. Saknar att det inte är nån vindskyddande panel i pannan. Gränsar till generalfel. Nästa nivå varmare blir det vanlig cykelkeps kombinerat med Naturkompaniets ear bags:
mössa.jpg

Kör i denna (bilden) när det börjar bli flera minusgrader. Aldrig frusit i. Tror den heter deep winter pro team eller nåt sånt glassigt. Ett av mina absoluta favoritcykelplagg. Fantastisk passform som sluter helt tätt kring öronen. Är det inte lika kallt brukar jag köra med: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.428.21366/cykelkeps-bontrager-thermal-svart-one-size
fast den är jag inte helt förtjust i. Saknar att det inte är nån vindskyddande panel i pannan. Gränsar till generalfel. Nästa nivå varmare blir det vanlig cykelkeps kombinerat med Naturkompaniets ear bags:
Visa bilaga 673818
Föredömligt val!?

IMG_5916.jpeg

Visa bilaga 673818
Öronpåsarna är fantastiska! Jag tackar ödmjukast för det tipset.

norska öronvärmare med metallbåge åker på som första åtgärd vid kyla. liknar ragges ear bags. då kan det fortfarande få vara viss luftning under hjälmen, nästa steg är halsduk. först nedåt tio minus sätter jag på ett hjälmfodral.

det är förresten lätt att förpassa till ryggan när det blivit varmare på eftermiddagen.

Tänkte ta steget fullt ut och se ut som en komplett galning, så nu när vi fick ett presentkort från jobbet kring jul så valde jag ett par skidglasögon som jag tänkte testa på såna hemska dagar när det är blötsnö som lägger sig på glasögonen så man måste stanna var 500 meter och torka av dem. Får se hur det känns.

det lär bara flytta problemet?

har funnit att hjälmens utformning spelar roll för detta problem. prövade ett tag en varmare hjälm på vintern, men som saknade skärm. det funkade dåligt när det regnade.

Finns det nån lite fodrad jacka som även kan användas till utförsåkning? Jag insåg att tunnvindjacka och två underställ och en fleecetröja, var lite lite vid -13. Det funkade så länge man rörde sig, men eftersom man ofta står still vid utförsåkning...
Även vid vintercykling så skulle en jacka vara praktiskt tror jag. Även om lager på lager och vindjacka funkar.

Finns det nån lite fodrad jacka som även kan användas till utförsåkning? Jag insåg att tunnvindjacka och två underställ och en fleecetröja, var lite lite vid -13. Det funkade så länge man rörde sig, men eftersom man ofta står still vid utförsåkning...
Även vid vintercykling så skulle en jacka vara praktiskt tror jag. Även om lager på lager och vindjacka funkar.
Jag har en tidigare modell av den här: https://www.decathlon.se/p/344898-3...3.html#/demodelsize-349m/demodelcolor-8788260
Nu när det är kring -5 funkar den med en kortärmad funktionströja under. Förra vintern körde jag den ner till -14, men då blev det en långärmad funktionströja. Funkar bra till pendlingen, då man syns ordentligt.

Tänkte ta steget fullt ut och se ut som en komplett galning, så nu när vi fick ett presentkort från jobbet kring jul så valde jag ett par skidglasögon som jag tänkte testa på såna hemska dagar när det är blötsnö som lägger sig på glasögonen så man måste stanna var 500 meter och torka av dem. Får se hur det känns.
Jag möter ganska ofta en snubbe med fullfacehjälm och skidglasögon på damcykel. Blir glad ända in i själen varje gång jag ser honom så kör bara kör!?

Kan varmt rekommendera brynjes underställ för vinterpendlingen:

Jag köpte det på rekommendation (här på happy tror jag) för några år sedan väldigt skeptiskt. Men måste säga att det är fantastiskt! Jag både cyklar och åker längd i den i massor av minusgrader och håller värmen otroligt bra. Har en väldigt tunt fodrad jacka ovanpå och sen bara köra.

Nu är det ju skillnad på vinter och vinter, men jag brukar inte ha så mycket på mig när jag cyklar i ens riktiga vintertemperaturer (dvs under -25-30°). På överkroppen en långärmad 260 gram merino, en lite tjockare merino som mellanlager och en skaljacka. På underkroppen bibs, långkallingar i merino, ett par pearl izumi långa lite "flossade" tights. Ibland ett par fodrade syntetshorts från Scott (egentligen för alpinbruk). På huvudet en rätt tunn Specialized hjälmmössa. Utmaningen för mig brukar vara händer och fötter så kör med ett par varma Norröna handskar och (oftast) ett par Lundhags guide expedition - turpjäxor med urtagbara filtinnerskor och två-tre par ullstrumpor/sockor.

Ett av de vanligaste felen många som är ovana med kyla gör, är att ta på sig alldeles för mycket. Blir man för varm och svettig så blir det snabbt ganska otrevligt i riktigt kalla temperaturer.

I de temperaturerna har jag dock alltid med förstärkningsplagg, en dunjacka, varma skalvantar med tätvävda merinoinnervantar och en varm mössa utifallatt.

Bilderna efter två timmars fatbike i under -30°. Bilden med cykeln tagen på Jokkmokksguidernas hundspannspår nära Storskabram utanför Jokkmokk, nyårsafton för några år sedan, -33°C. Det är en fantastisk känsla att cykla i det månupplysta landskapet, när allt är stilla och tyst och en gnistrande stjärnhimmel ovan. Man behöver knappt lysen.

Jokkmokksvinter.png

Nu är det ju skillnad på vinter och vinter, men jag brukar inte ha så mycket på mig när jag cyklar i ens riktiga vintertemperaturer (dvs under -25-30°). På överkroppen en långärmad 260 gram merino, en lite tjockare merino som mellanlager och en skaljacka. På underkroppen bibs, långkallingar i merino, ett par pearl izumi långa lite "flossade" tights. Ibland ett par fodrade syntetshorts från Scott (egentligen för alpinbruk). På huvudet en rätt tunn Specialized hjälmmössa. Utmaningen för mig brukar vara händer och fötter så kör med ett par varma Norröna handskar och (oftast) ett par Lundhags guide expedition - turpjäxor med urtagbara filtinnerskor och två-tre par ullstrumpor/sockor.

Ett av de vanligaste felen många som är ovana med kyla gör, är att ta på sig alldeles för mycket. Blir man för varm och svettig så blir det snabbt ganska otrevligt i riktigt kalla temperaturer.

I de temperaturerna har jag dock alltid med förstärkningsplagg, en dunjacka, varma skalvantar med tätvävda merinoinnervantar och en varm mössa utifallatt.

Bilderna efter två timmars fatbike i under -30°. Bilden med cykeln tagen på Jokkmokksguidernas hundspannspår nära Storskabram utanför Jokkmokk, nyårsafton för några år sedan, -33°C. Det är en fantastisk känsla att cykla i det månupplysta landskapet, när allt är stilla och tyst och en gnistrande stjärnhimmel ovan. Man behöver knappt lysen.

Visa bilaga 673849
Bra (vinter) skägg.

Tillbaka
Topp