Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör också SPD-520 på en av vintercyklarna sedan många år. Att sidoknacka 2-3 ggr mot pedalen vid behov innan jag klickar i skorna har satt sig lika reflexmässigt som att klicka ur vid behov.De har funkat utmärkt senaste åren då jag använt dem (är ganska säker på att det är 520:or jag har på pendlaren), men jag och torsten-var-namnet har säkert fel. Vad vet vi om vår cykling!?
Har också kört med dem flera vintrar - har samma erfarenhet av tillräckligt bra funktion. Enstaka kramsnödagar kan man behöva anpassa isteget en smula genom en liten extra trampning eller spark mot marken för att lossa lite snö, men verkligen inget som stört min cykling.De har funkat utmärkt senaste åren då jag använt dem (är ganska säker på att det är 520:or jag har på pendlaren), men jag och torsten-var-namnet har säkert fel. Vad vet vi om vår cykling!?
De har funkat utmärkt senaste åren då jag använt dem (är ganska säker på att det är 520:or jag har på pendlaren), men jag och torsten-var-namnet har säkert fel. Vad vet vi om vår cykling!?
Det är ju så det är på vintern. Det kan behövas nån extra spark ibland, men det är inget som hindrar.Jag kör också SPD-520 på en av vintercyklarna sedan många år. Att sidoknacka 2-3 ggr mot pedalen vid behov innan jag klickar i skorna har satt sig lika reflexmässigt som att klicka ur vid behov.
Du är lite som en humla. Du borde inte kunna cykla med alla potentiella problem.Har också kört med dem flera vintrar - har samma erfarenhet av tillräckligt bra funktion. Enstaka kramsnödagar kan man behöva anpassa isteget en smula genom en liten extra trampning eller spark mot marken för att lossa lite snö, men verkligen inget som stört min cykling.
(Men det kan förstås vara en illusion av problemfrihet - känns som att jag aldrig upplever vissa helt oerhörda problem andra har när de cyklar. Det är dubbdäck som är livsfarliga, utväxling som borde vara ocyklingsbar och kedjevård som borde äta sönder drivpaketet på några mil för att nämna några exempel på problem jag inte upplevt.)
Absolut, men inte stör det cyklingen. Då man fått is under/i klossarna får man anstränga sig lite (inte mycket) mer, men det är inte många gånger per vinter.Klart att de fungerar, men visst får man stampa/klampa bort snö ibland.
Bara å ställa sig ngn minut i saltslasket små är det löstAbsolut, men inte stör det cyklingen. Då man fått is under/i klossarna får man anstränga sig lite (inte mycket) mer, men det är inte många gånger per vinter.
För mig är ventilation helt avgörande för tuffare vintercykling.. Föredrar skalkläder med vindtyg endast fram. Underst alltid en brynja för bra svettransport. Alltid syntetiska underställ och mellanlager. Ylle går tvärbort pga att det binder fukt.
Handskar oftast Hestra Kobolt Winter som ventilerar bra.
Blöt svett kyler snabbt så maximal fukttrandport är prio.
Har kört flera Örzis och andra vinterturer med fin komfort.
I skogen ofta helt utan vintyg då det ändå går så sakta.
Äntligen! Krossa yllemyterna!Ylle går tvärbort pga att det binder fukt.
Jag undviker också vindtätt och har till och med stansat hål i fram på några jackor, allt för att få ventilation. Att öppna dragkedjan för att öka ventilationen blir helt fel för halsen är det sista stället jag vill kyla ned.För mig är ventilation helt avgörande för tuffare vintercykling.. Föredrar skalkläder med vindtyg endast fram.
I skogen ofta helt utan vintyg då det ändå går så sakta.
Jag stansar också, mest regnjackor.Jag undviker också vindtätt och har till och med stansat hål i fram på några jackor, allt för att få ventilation. Att öppna dragkedjan för att öka ventilationen blir helt fel för halsen är det sista stället jag vill kyla ned.
rätt ofta är det så att det är först när 2.0 kommer som man inser att 1.0 har förbättringspotential:)De har funkat utmärkt senaste åren då jag använt dem (är ganska säker på att det är 520:or jag har på pendlaren), men jag och torsten-var-namnet har säkert fel. Vad vet vi om vår cykling!?
det är bland annat därför man har halsduk;)Jag undviker också vindtätt och har till och med stansat hål i fram på några jackor, allt för att få ventilation. Att öppna dragkedjan för att öka ventilationen blir helt fel för halsen är det sista stället jag vill kyla ned.
Träffade en vänlig själ med en liten flaska spolarvätska en vintrig dag i skogen. Det gjorde min dag.rätt ofta är det så att det är först när 2.0 kommer som man inser att 1.0 har förbättringspotential:)
stannar vid skogsåkning ofta för åtgärd av fällen och annat. är det då snöunderlag fungerar m520 helt enkelt och mycket tydligt på ett otillfredsställande sätt.
Äntligen! Krossa yllemyterna!![]()
Jag "stannar" då det är för mycket snö och jag måste gå (eller stanna av en annan anledning) och har inga egentliga problem då jag ska upp igen. En spark eller två så sitter jag fast igen. Det fungerar helt enkelt och mycket tydligt på ett tillfredställande sätt för mig.rätt ofta är det så att det är först när 2.0 kommer som man inser att 1.0 har förbättringspotential:)
stannar vid skogsåkning ofta för åtgärd av fällen och annat. är det då snöunderlag fungerar m520 helt enkelt och mycket tydligt på ett otillfredsställande sätt.
Jag har "oturen" att ha väldigt få saltade vägar att cykla på, så det är ingen (korroderande) lösning för mig.Bara å ställa sig ngn minut i saltslasket små är det löst
Nåt sånt, ja. Jag förstår bara inte snacket om att "ull värmer även när det är blött", vilket är en fysikalisk omöjlighet då det är fukten som leder bort värmen från kroppen. Jag har ännu inte provat något innerlager av ull som är ens i närheten av lika bra som ett slimmat syntetunderställ på den punkten. Det leder helt enkelt inte bort fukten utan blir blött, klistrigt och kallt. Huvva. Som mellanlager kan det funka rätt bra även för hög aktivitet om man inte stänger in det med skalplagg eller andra alldeles för täta ytterlager.Syntet är bäst för högintensiv aktivitet (cykla), ull bäst för lågintensiv aktivitet (stå stilla och grilla korv). Sen tycker jag vissa ull/syntetblandningar kan ge det bästa av båda världar.
Ett förtydligande: hals och övre bröst (som sällan skyddas av halsduk) är ett område som jag inte vill kyla ned. Ett annat område är magen kring naveln, därmed är det inte heller superbra att ventilera nedifrån med tvåvägs dragkedjor.det är bland annat därför man har halsduk;)
Bra tips, ska dra och kolla in dom vid tillfälle!Jag kör också med Lager 157:s (läskigt) billiga springtights över korta cykelbyxor. Tycker de är förvånansvärt bra. Värmer tillräckligt än så länge och sitter tillräckligt bra för inte ska störa på något vis. Så pass nöjd att jag beställde ett par till igår, av deras (påstådda) varmare modell. Får ser hur de är.
De här. M ser ju lite stora ut på modellen, men jag är några centimeter längre än hans påstådda längd så borde nog funka bättre på mig.
![]()
Du får ha lite tösalt i fickan och göra dig en liten pölJag har "oturen" att ha väldigt få saltade vägar att cykla på, så det är ingen (korroderande) lösning för mig.
"Multiverktyg, slang, pump, passerkort, salt, check."Du får ha lite tösalt i fickan och göra dig en liten pöl
ja jag brukar ha halsduken ner till naveln, innanför jackan eller jerseyn. smidigt att lätta på när man efter en stund önskar mindre värme.Ett förtydligande: hals och övre bröst (som sällan skyddas av halsduk) är ett område som jag inte vill kyla ned. Ett annat område är magen kring naveln, därmed är det inte heller superbra att ventilera nedifrån med tvåvägs dragkedjor.
Skaffade ett par M701or igår, hoppas de är bra :)
En (merino)socka eller två innanför cykelbyxorna tycker jag funkar bra för att hålla värmen där nere.
Nej! Det är faktiskt löken/klockspelet/paketet jag pratar om att skydda :-). Är jag ensam om att lätt börja frysa om genitalierna under vintercykling?Jag hoppas vi pratar om fötter nu…
Nej! Det är faktiskt löken/klockspelet/paketet jag pratar om att skydda :-). Är jag ensam om att lätt börja frysa om genitalierna under vintercykling?
Jag har aldrig riktigt tyckt att såna där funkar, då främst vid längdskidåkning. Bättre att stoppa kylan på utsidan. Slår ett slag för ett par shorts över de långa bibsen, som skapar en extra luftbarriär. Gör enorm skillnad!Kanske bättre med något sån här än att stoppa draggen i en strumpa https://www.craftsportswear.com/sv/active-extreme-wind-boxer-m-black-1909694-999985
Haha, du tänker att man faktiskt ska stoppa in den i strumpan, det var ju nyskapande ?. Vindjalingar använder jag också ibland, men jag tycker att de framförallt ger vindskydd och inte så mycket värme.Kanske bättre med något sån här än att stoppa draggen i en strumpa https://www.craftsportswear.com/sv/active-extreme-wind-boxer-m-black-1909694-999985
Eller ett par blåröda Speedos om man vill vara aero!Jag har aldrig riktigt tyckt att såna där funkar, då främst vid längdskidåkning. Bättre att stoppa kylan på utsidan. Slår ett slag för ett par shorts över de långa bibsen, som skapar en extra luftbarriär. Gör enorm skillnad!