Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Vart tar allt snor o dregel vägen när man täpper för allt så där?
Det går enkelt att dra ner för näsan och fräsa ut. Partiet över näsa/mun är lite tunnare än resten, och har små perforeringar som begränsar kondens från andningen, man slipper alltså stelfrusen balaclava samt immiga skidglasögon.
Den går även lätt att justera om man bara vill ha den som halsvärmare eller halsvärmare+huva

För mig är överlappet i kläder väldigt litet för utförsåkning och cykling. Underställen är väl det enda jag använder i båda diciplinerna.

För utförsåkning kör jag vindtät skaljacka ytterst, sedan lager under efter temperatur. Kan bli 4 lager som mest. Vanligen betydligt mer kläder än vid cykling i samma temperatur (men cyklar sällan i -20).

Vid cykling föredrar jag vindtätt fram men något öppnare bak för ventilation (som någon annan också skrev). Kläderna för utförsåkning blir alldeles för täta för cykling.
håller med 100% utförsåkning kan vara ett gissel . kortare ansträningar och i pausen sitta still och huttra i öppwn korglift ,då vill man ha vindtätt!
Tyckte min gore tex jacka kom bra till pass i Riksgränsen i minus 23. Kan inte cykla i gore tex dock. Inte de jackor jag haft iaf.

Senast ändrad:
Vindstrut tror jag funkar bra för att skydda ansiktet, blir som struten på en fjällanorak men tveksamt om jag utseendemässigt skulle klara det. Har sett motorcyklister inom militären med sådana och de gillade dem skarpt när det var riktigt kallt. Någon som testat till cykel?

1051700.jpg

.
inte testat men om man kör en buff och drar den fram så den typ når ögonvrån och sidan av kinden så ger det förvånanssvärt mkt . iofs var det bara minus 14

Senast ändrad:
Man fryser sällan när man cyklar på is och modd: Man använder alla kroppens muskler och har full koncentration.
Om det sas i militären...? "Klä dig jämnt om du ska ut i kyla, men om du fryser om fötterna fryser hela kroppen."

Några andra (militära) husmorsknep:
Gå inte ut i kylan förrän du är färdigklädd!
Och ta av dig kalla eller våta kläder så fort du kommer in i skydd.
Fötter, händer och ansikte smörjer man gärna in med fet kräm.
Om du vet att du ska ut i kylan snart, tvätta dig inte för noga. Huden har en naturlig "kräm".

Senast ändrad:
Dags för nytt baslager undertill.
Gillar ju både Woolnet likaså Alpha direct men hållbarheten på cykel är sådär.

Ni som kör Brynje hur upplever ni hållbarheten på dessa just där sadeln nöter?

En annan fråga någon som har erfarenhet av Primaloft isolerade strumpor?

Långkalsonger?
Jag brukar inte använda Brynje, eller andra nätlångkalsonger, när jag cyklar.
Om jag behöver långkalsonger är det oftast ngn av de modeller jag har skrivit om tidigare här i tråden, tex i #268 och #469
Men utöver långkalsonger har jag även cykelbyxor närmast kroppen och (oftast vindtäta) tajts med hängslen ytterst.

Långkalsonger?
Jag brukar inte använda Brynje, eller andra nätlångkalsonger, när jag cyklar.
Om jag behöver långkalsonger är det oftast ngn av de modeller jag har skrivit om tidigare här i tråden, tex i #268 och #469
Men utöver långkalsonger har jag även cykelbyxor närmast kroppen och (oftast vindtäta) tajts med hängslen ytterst.
Tack för input. (Ja precis långkalsonger)
Brukar inte köra så mycket bibs på turer under iaf 90 min och särskilt när det kommer till pendling till o från jobb därav frågan :)

Dags för nytt baslager undertill.
Gillar ju både Woolnet likaså Alpha direct men hållbarheten på cykel är sådär.

En annan fråga någon som har erfarenhet av Primaloft isolerade strumpor?
Tycker Brynje i polypropylen håller hur bra som helst, väldigt stor skillnad mot ullplagg. Nu cyklar jag inte så långt (1 mil ToR pendling) eller så många dagar om året med långkalsonger, men jag skulle nog ha svårt att skilja på mina 5 år gamla mot ett par nya.

Jag hittade ett intressant underställ, Bola. De har tre olika hållbarhetsnivåer. Dvs. Andelen syntet vs ylle. Jag köpte mittmodellen som är ca 50% ylle. De borde hålla lite bättre för cykling tänkte jag. Jämfört med några andra norska jag hade innan som var 100% ylle. Väldigt varmt men höll inte länge tyvärr. Jag får återkomma med rapport efter säsongen. Håll inte andan 😃

Brukar inte köra så mycket bibs på turer under iaf 90 min och särskilt när det kommer till pendling till o från jobb därav frågan :)
Om du med "bibs" menar samma sak som de engelsktalande (cykelbyxor med hängslen) så gör jag samma sak. Ska jag ha hängslen på byxorna vill jag ha dem i yttersta lagret, därav långa tajts med hängslen.

Fö livsfarligt med att klä sig för varmt. Frysa till första stämpel är väl en bra grundregel.
Att inte klä sig för varmt är förstås väldigt viktigt
Men hur länge det bör ta innan man blir varm är förstås väldigt individuellt.

Säkerställ fukttransporten men ha vind/regnskydd tillgängligt när det blir kritiskt.
+MASSOR
Både de byxor(tajts) och inte minst jackorna fungerar bäst för mig när det är kallt är bara vindtäta framtill mot fartvinden (ja även tajtsen)
det behövs åtminstone för mig!

Det går ju med enkla medel att snabbt höja tempen. Jag har en vanlig fleece-mössa som går ner över öronen men om jag även adderar regnskyddet över hjälmen kyler inte vinden ner och då blir det bra mycket varmare. Sen har jag en rätt grov merinoullnackvärmare i ryggan som jag kan täcka hals/haka med vid behov. Då klarar jag mig med rätt, i övrigt, klen klädsel

Jag tycker mycket om att cykla på vintern. Utmaningen med klädsel , belöningen när det funkar.
Känns bra, en seger att bara cykla även om det går sakta. Att besegra vädret.
Jag älskar väder. Kommer från Norrbotten, minus 30 var ingen ovanlighet, kört skoter i minus 43 så jag har en relation till väder och kläder sedan tonår. Har inte cyklat i så kallt men minus 22 har jag vart ute i 80 minuter i Umeå en gång.
Vill passa på att stämma in i kören att det viktigaste är att kläderna kan släppa ut fukten.
och att kläderna inte stryper cirkulationen
och att det finns luft runt fötter och händer, får inte klämma.
Värmen i fötterna och händerna kommer från blodet, inte mkt värme produceras i fötter / händer. Viktigt att kroppens kärna / torso är så varm att cirkulationen till lemmar inte stryps åt för att kärnan blir kall.
Åtstramande kläder är inte bra. Tights kan funka men inte om dom ger för mkt kompression.

Klädseln behöver kunna " andas" så kroppen kan svettas när man tar i mer utan att det i havererar om man får feeling och pressa på.
Har man kläder som långsamt blir förvandlas till en våtdräkt så blir det svårt förr eller senare.

Först för varmt sen för kallt.
Dom blir så kalla att man måste pressa på för att hålla sig varm, inget problem i början kanske men om energin dalar och man har blöta kläder och tappar effekt då blir det kallt. Så drar kärlen ihop sig till händer och fötter och tråkigt byts till smärtsamt och kanske farligt.
H ar man långt hem så är det inte kul. När fötterna värms upp så känseln kom tillbaka får jag medge det stundrals vart nära tårar och panik

Ett sätt för mig att undvika frestelsen att klä mig för varmt , att lättare vara bekväm med lite svalare kläder som kanske passar efter 15 minuter är att köra igång lite på trainern innan ,eller bara oviktade squats ,burpees jumping jacks eller nåt . Så man får upp lite värmeproduktion. Behövs inte mkt alls. Så slipper man skallra tänder i början och ora sig för en värme som inte kommer och frestas pressa mer än man tänkt.

Kan ju ibland gå fel också, så man aldrig får upp den där värmen.

Tänkvärt är att vi ger ifrån ungefär ca 3 x så mkt effekt i värme som rörelseenergi, Så det är en utmaning att klä sig för hur man ska cykla. Och anpassa sin ansträngning. Och viktigt att ha något som kan täcka om olyckan är framme. Blir man gående eller ännu värre sittande så blir det snabbt kallt. Kanske farligt kallt.
. Ska jag bara köra zon2? Kanske får acceptera att klä mig lite mer och i såfall stå emot impulser att pressa på uppför . Även om det blir nästan pinsamt nära gångfart.

Själv har jag precis fått en jacka i neoshell materiel av tomten. Och ett par bibs med windstopper front. Kanske smekmånad än och inte helt nyktert.Cyklat kanske 10 mil hittills, temp mellan plus två till minus 4 grader. vind 3 till 6m/s . Inga pass längre än en timme och en kvart så lite svårt att säga säkert men den verkar lovanee
andas bättre än allt jag haft innan. understället känns inte lika klibbiga och det är lättare att klä sig kallare utan att bli för kall. jag kan bli lagom sval/lagom varm.
Kom hem och tfn en var i en plastpåse i bakfickan och den var drypande våt utanpå på ytan men jackan var fuktig, inte blöt.

Cyklat out and back så haft vind från olika håll, känns bra.

Nu ska jag ut en sväng igen

Bilagor

• Screenshot_20241227_102614_Yr.jpg
    Screenshot_20241227_102614_Yr.jpg
    74.7 KB · Besök: 31
Jag tycker mycket om att cykla på vintern. Utmaningen med klädsel , belöningen när det funkar.
Känns bra, en seger att bara cykla även om det går sakta. Att besegra vädret.
Jag älskar väder. Kommer från Norrbotten, minus 30 var ingen ovanlighet, kört skoter i minus 43 så jag har en relation till väder och kläder sedan tonår. Har inte cyklat i så kallt men minus 22 har jag vart ute i 80 minuter i Umeå en gång.
Vill passa på att stämma in i kören att det viktigaste är att kläderna kan släppa ut fukten.
och att kläderna inte stryper cirkulationen
och att det finns luft runt fötter och händer, får inte klämma.
Värmen i fötterna och händerna kommer från blodet, inte mkt värme produceras i fötter / händer. Viktigt att kroppens kärna / torso är så varm att cirkulationen till lemmar inte stryps åt för att kärnan blir kall.
Åtstramande kläder är inte bra. Tights kan funka men inte om dom ger för mkt kompression.

Klädseln behöver kunna " andas" så kroppen kan svettas när man tar i mer utan att det i havererar om man får feeling och pressa på.
Har man kläder som långsamt blir förvandlas till en våtdräkt så blir det svårt förr eller senare.

Först för varmt sen för kallt.
Dom blir så kalla att man måste pressa på för att hålla sig varm, inget problem i början kanske men om energin dalar och man har blöta kläder och tappar effekt då blir det kallt. Så drar kärlen ihop sig till händer och fötter och tråkigt byts till smärtsamt och kanske farligt.
H ar man långt hem så är det inte kul. När fötterna värms upp så känseln kom tillbaka får jag medge det stundrals vart nära tårar och panik

Ett sätt för mig att undvika frestelsen att klä mig för varmt , att lättare vara bekväm med lite svalare kläder som kanske passar efter 15 minuter är att köra igång lite på trainern innan ,eller bara oviktade squats ,burpees jumping jacks eller nåt . Så man får upp lite värmeproduktion. Behövs inte mkt alls. Så slipper man skallra tänder i början och ora sig för en värme som inte kommer och frestas pressa mer än man tänkt.

Kan ju ibland gå fel också, så man aldrig får upp den där värmen.

Tänkvärt är att vi ger ifrån ungefär ca 3 x så mkt effekt i värme som rörelseenergi, Så det är en utmaning att klä sig för hur man ska cykla. Och anpassa sin ansträngning. Och viktigt att ha något som kan täcka om olyckan är framme. Blir man gående eller ännu värre sittande så blir det snabbt kallt. Kanske farligt kallt.
. Ska jag bara köra zon2? Kanske får acceptera att klä mig lite mer och i såfall stå emot impulser att pressa på uppför . Även om det blir nästan pinsamt nära gångfart.

Själv har jag precis fått en jacka i neoshell materiel av tomten. Och ett par bibs med windstopper front. Kanske smekmånad än och inte helt nyktert.Cyklat kanske 10 mil hittills, temp mellan plus två till minus 4 grader. vind 3 till 6m/s . Inga pass längre än en timme och en kvart så lite svårt att säga säkert men den verkar lovanee
andas bättre än allt jag haft innan. understället känns inte lika klibbiga och det är lättare att klä sig kallare utan att bli för kall. jag kan bli lagom sval/lagom varm.
Kom hem och tfn en var i en plastpåse i bakfickan och den var drypande våt utanpå på ytan men jackan var fuktig, inte blöt.

Cyklat out and back så haft vind från olika håll, känns bra.

Nu ska jag ut en sväng igen

Igår var jag ute 1h 36, idag 3h 52. Tänkte jag borde testa kläderna på en längre tur och rapportera. Hade brynje polypro brynja t shirt ,castelli syntet långärmat, en tunn merinoull tröja med huva, castelli alpha ultimate jackan.
En syntet buff.
På benen castelli polare3. inget under.Fötterna tunn syntetstrumpa under ullfrotte och Icebug Adak skor. Flatpedals.
På händerna 45 north sturmfisr handskar.
På huvet 45 north stovepipe .
När jag trampat 2:40 eller så börja benen svida och jag kände mig lite pressad av kylan , solen på väg ner , det började bli kallare så jag tog ett fika stopp med lite kaffe , 1 dadel 1 halv banan.satte på en tunn gripgrab mössa under 45 nrtg och min Endura väst med primaloft.
Det satt fint! sen trampade jag lugnt på lite mer reserverat tills det var 15 km kvar och jag fick feeling.
Blev 60km. runt 3-6 minus. Höll strikt zon2. fart allt mellan 8 och 40km/h , snitt 19km/h upp emot 7m/s vind. Kläderna får klart godkänt, skulle jag byta nåt skulle jag testa byta ut merinotröjan med ngt som inte binder så mkt fukt .

Ett tips, jag satte en gnutta salt i ena vattenflaskan. Det var bra för den frös inte som den andra med rent vatten.

Senast ändrad:
Igår var jag ute 1h 36, idag 3h 52. Tänkte jag borde testa kläderna på en längre tur och rapportera. Hade brynje polypro brynja t shirt ,castelli syntet långärmat, en tunn merinoull tröja med huva, castelli alpha ultimate jackan.
En syntet buff.
På benen castelli polare3. inget under.Fötterna tunn syntetstrumpa under ullfrotte och Icebug Adak skor. Flatpedals.
På händerna 45 north sturmfisr handskar.
På huvet 45 north stovepipe .
När jag trampat 2:40 eller så börja benen svida och jag kände mig lite pressad av kylan , solen på väg ner , det började bli kallare så jag tog ett fika stopp med lite kaffe , 1 dadel 1 halv banan.satte på en tunn gripgrab mössa under 45 nrtg och min Endura väst med primaloft.
Det satt fint! sen trampade jag lugnt på lite mer reserverat tills det var 15 km kvar och jag fick feeling.
Blev 60km. runt 3-6 minus. Höll strikt zon2. fart allt mellan 8 och 40km/h , snitt 19km/h upp emot 7m/s vind. Kläderna får klart godkänt, skulle jag byta nåt skulle jag testa byta ut merinotröjan med ngt som inte binder så mkt fukt .

Ett tips, jag satte en gnutta salt i ena vattenflaskan. Det var bra för den frös inte som den andra med rent vatten.
4 undertröjor?! Låter mycket i min vintercyklingsvärld.

Nja det var 3 st lager, ursäkta , blev otydligt skrivet. Underst hade jag en kortärmad brynje t-shirt. mellan en tunn syntet långärmat , ytterst en tunn merinoull. Igår var det varmare och jag ute kortare tid med samma setup fast utan merinon. Idag var det kallare och jag nyfiken hur det skulle funka med merinon. Tänkte också vara ute längre idag uppåt 4 timmar med lite stopp då och då så jag ville testa.
Såhär i efterhand hade jag nog klarat mig med brynje t-shirt och en lite tjockare syntet långärmat utan merinon.
Merinon var tung när jag kom hem.

Åtstramande kläder är inte bra
Hej! Måste säga att ditt inlägg var högst intressant, tack för det. Man har ju funderat en del på hur man klär sig bäst för olika aktiviteter. En grej jag funderat en del på senaste är just detta... hur tight ska understället sitta? Vad anser du? Tight som ett extra lager skinn? Eller lite lagom så det inte stramar någonstans, eller lite halvlöst så det blir lite luftigt mellan?

Hej! Måste säga att ditt inlägg var högst intressant, tack för det. Man har ju funderat en del på hur man klär sig bäst för olika aktiviteter. En grej jag funderat en del på senaste är just detta... hur tight ska understället sitta? Vad anser du? Tight som ett extra lager skinn? Eller lite lagom så det inte stramar någonstans, eller lite halvlöst så det blir lite luftigt mellan?
Hej, tack för feedback, kul att du gillar!
Jag tror på ditt alternativ lite lagom så det inte stramar någonstans.
Tror inte det blir just bättre om man kör lösare så att det blir glapp med luftspalter och veck . Och ett tajt lager med utsträckt tyg tror jag inte heller blir bra. Blir ju tunnare tyg /luftspalt och lite kompression som kanske kan försämra cirkulation. Man kan vara olika känslig såklart.

Hej, tack för feedback, kul att du gillar!
Jag tror på ditt alternativ lite lagom så det inte stramar någonstans.
Tror inte det blir just bättre om man kör lösare så att det blir glapp med luftspalter och veck . Och ett tajt lager med utsträckt tyg tror jag inte heller blir bra. Blir ju tunnare tyg /luftspalt och lite kompression som kanske kan försämra cirkulation. Man kan vara olika känslig såklart.
precis vad jag tänkte också. Lagom är bäst 😀 mitt nya underställ är just så, lite lösare än mina gamla. Blir nog bra. Tack

om man har två tajta lager på varann på benen är mitt intryck att friktionen dem emellan bromsar framfarten.

vid pendling kör jag långkalonger och ordinära civila byxor vintern igenom. en kall dag säg tio minus åker det på rainlegs. och som åker av så fort jag är inne. och pälssadel.

för mtb när det är kallast först tajts ner till knän, sedan tränartajts hela benen, sedan lösare träningsbyxor med membran framtill utanpå det. och pälssadel även där:)

Hädanefter används avfallspåse till skrevet!
Vill inte förfrysa Sturlasson mer, i bristen på färska dagstidningar.Visa bilaga 744796
Jag fattar inte riktigt hur du gör? Stoppar ner hela paketet i påsen (låter obekvämt)? Eller lägger den framför? Blir det inte prassligt och oskönt då?
(Jag har själv i nödfall räddat samma område med något mjukt tygstycke, tex en strumpa eller handske men inte en papperspåse.)

Lejon: Hur grafiskt frestande det än må vara, så nej.. Påsen träs inte på. Utgör endast vindskydd, nerstoppat mellan kalling och byxa. Blir bekvämare ifall bottendelen av papperspåsen vänds uppåt mot naveln!
Var vanligt förr, att mc-åkarna hade tagstidningen nerstoppad så. Jag får motsvarande problem, då jag flänger efter hunden. Finns inte eg. utrymme att trampa upp mera fart för cirkulationen, utan det är att hänga med så gott det går! Styra med rumpan. Därav det något låsta läget. Ju kallare det är, desto snabbare blir jycken.. Kanske borde skaffa en kasserad Vespa.
Lite mer mognad i samarbetet, så kommer antagligen en cykelantenn på plats. Då blir jag friare i kroppen.

Lejon: Hur grafiskt frestande det än må vara, så nej.. Påsen träs inte på. Utgör endast vindskydd, nerstoppat mellan kalling och byxa. Blir bekvämare ifall bottendelen av papperspåsen vänds uppåt mot naveln!
Var vanligt förr, att mc-åkarna hade tagstidningen nerstoppad så. Jag får motsvarande problem, då jag flänger efter hunden. Finns inte eg. utrymme att trampa upp mera fart för cirkulationen, utan det är att hänga med så gott det går! Styra med rumpan. Därav det något låsta läget. Ju kallare det är, desto snabbare blir jycken.. Kanske borde skaffa en kasserad Vespa.
Lite mer mognad i samarbetet, så kommer antagligen en cykelantenn på plats. Då blir jag friare i kroppen.
När jag körde MC hade jag sådana
Ja, alltså, en äldre modell för det var ett tag sedan. Men de funkar riktigt bra. För cykling kan man ju dra dom över bibsen.
Om storleken är rätt.

När jag körde MC hade jag sådana
Ja, alltså, en äldre modell för det var ett tag sedan. Men de funkar riktigt bra. För cykling kan man ju dra dom över bibsen.
Om storleken är rätt.
Använt liknande (från Rose, men en modell som är borta) och det gjorde stor positiv skillnad. Har under bibsen, funkar utmärkt (för mig iaf).

Kollade på en video som tipsade om vinterbibs och om det skulle bli för kallt (-10 typ) så kastar man bara på sig ett par byxor ovanpå. Eller shorts. Helt galet att jag inte tänkt på det förut. Gott nytt på er :ROFLMAO:🥳

-24.5 igår. Slalomglasögon på. Kopplar ovetenskapligt tidigare omgångar av irrit, till för mycket is-spik in i ögonen... Inget jag vill ha igen!

Hädanefter används avfallspåse till skrevet!
Vill inte förfrysa Sturlasson mer, i bristen på färska dagstidningar.Visa bilaga 744796
nöden är uppfinningarnas moder:)

men kan verkligen rekommendera rainlegs, med samma syfte. minus skavsår i grenen. pälsöverdrag på sadel inte heller dumt. skeppshult av alla, saluför en smalare modell som passar för inspirerade cyklister. finns på lbs lite varstans

järnet tycks vara rättvänt för ändamålet? om termostaten är ställd på 90 grader kan det möjligen bli onödigt varmt😵‍💫

å andra sidan med drivspänning 12 volt i st f 240 blir nog värmeeffekten begränsad...

Tillbaka
Topp