Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Håller med. Jag har flera cykeltights med hängslen utan stoppning, funkar utmärkt. Har aldrig riktigt förstått varför man vill ha stoppning i ett förstärkningsplagg...
Jag orkar inte dra vela vinterkitet, men däremot kan jag säga att jag alltid kört med ett ruggigt bra par vinterbibs (med dyna) som varit med i säkert 5-6 år nu och fungerat för "allt". Delvis är jag väldigt ofrusen om benen verkar det som, men det har fungerat fint. Nu har dock dessa gett upp och börjat upphöra att existera, så står inför nyköp. Dessvärre behöver jag samtidigt nya sommarbibs och de sorter jag använt tidigare har dels blivit ruggigt dyra men också ruggigt dåliga då de också gått sönder fast efter bara något år eller så. Kan väl också säga att vinterbibsen jag använt kostar 3500 kr idag, så jag har viss tvekan inför att köpa trots att de varit magiskt bra. Ett par billigare ovadderade bibs att ha utanpå ett par bra korta bibs har dykt upp som ett alternativ...

Till saken: hur fungerar det egentligen att få på sig först ett par vanliga bibs och sen ett par ovadderade över? Blir det inte krångligt/knöligt/veckigt? Smidigheten att bara dra på ett tight plagg är fördelaktig känns det som. Eller?

Senast ändrad:
Jag kör med dessa byxor när det är kallt ute:
1763542244946.webp

Varma och sköna. Dock lite udda lösning där förstärkningen vid knäna inte är fastsydda längst ner mot smalbenen. Kall luft kan dra in där vilket inte är optimalt för knäna. Jag löste det med nål och tråd på fem minuter.
Jag köpte dem på en reastång på xxl för några år sedan. Använder dem flitigt men de ser fortfarande ut som nya.

På överkroppen kör jag med en softshell-jacka från Revolution Race. Riktigt nöjd med den också. Andas otroligt mycket bättre än t.ex. gore-tex.

Justerar temperaturen med mer eller mindre kläder under jackan.

Till saken: hur fungerar det egentligen att få på sig först ett par vanliga bibs och sen ett par ovadderade över? Blir det inte krångligt/knöligt/veckigt? Smidigheten att bara dra på ett tight plagg är fördelaktig känns det som. Eller?
Nej, för mig är det varken krångligt, knöligt eller veckigt. Eller rättare sagt: all påklädning inför vintercykling är ju ett helvete egentligen med krångel och svett, men har aldrig upplevt att ett par extra vanliga tunna cykelbyxor skulle påverka detta nämnvärt. Min tanke är snarast att man begränsar ett plaggs användbarhet om man förlägger det som ska vara innerst (stoppningen) i det plagg som oftast brukar vara ytterst (de långa tightsen).

Men som vanligt när det gäller kyla och temperatur ser ju behoven väldigt olika ut. Vad som passar och är funktionellt för en behöver ju inte vara det för en annan. När det blir kallt kör jag med värmesulor, engångs-tåvärmare, vinterskor och neopren-överdrag (alla dessa tillsammans!), men har ändå ibland svårt att hålla värmen. Sambon kör med sina sommarskor och eventuellt ett skoöverdrag och fryser aldrig.

Vattentäta strumpor tycker jag brukar hyllas i MTB-sammanhang.

Även inom orientering. Speciellt på vintern var de guldvärda (har mina kvar.. nästan 25år senare). Man kunde enkelt springa genom våtmark, diken etc och fötterna hölls varma även om skon blev dyblöt.

Har cyklat med dem då det varit minus 20/25 grader. De håller värmen länge.

Fortfarande ingen som har någon vetskap om det finns 28mm dubbat? 30 mm blir troligen lite för tajt på min gamla lvg-hoj som jag ev tänkt vintercykla med.
Jag har ett gammalt Nokia A10 som är 30 mm enligt spec men som jag har för mig är lite smalare än så. Bor du i Sthlm är det ditt för en öl eller två om du vill testa.

Nu har jag ingen erfarenhet av 20-25 minusgrader, men ner mot 5-8 minus så tycker jag fortfarande att det räcker bra med mina sommarskor, ett par bra yllestrumpor (lite tjockare) och mina sko-överdrag som är lätt fodrade (flossade) på insidan, typ "höstmodell".

Är jag ovanligt varm om fötterna, för med denna enkla set up fryser jag i regel inte om fötterna?
Numer i princip bara landsväg, men förr om åren när det blev mer skog, så åkte de tjockare neopren-överdragen på enbart om det fanns risk för slask/vattenpolo-cykling.

Jag har ett gammalt Nokia A10 som är 30 mm enligt spec men som jag har för mig är lite smalare än så. Bor du i Sthlm är det ditt för en öl eller två om du vill testa.
Tyvärr 35-40 mil från dig. Känns som att ölen är den lilla utgiften. :) Jag får väl testa 30 mm som finns att köpa nytt och se hur det fungerar. Är ju inte fin-cykeln som blir aktuell, utan "den gamle", så eventuell skav får väl vara ok när jag testar. Däcken lär nog gå fritt, men frågan är hur mycket fritt som behövs för hygglig vintercykling.

Men tack för erbjudandet, jag försöker hitta en annan ursäkt för en öl eller två vid tillfälle, när besök avläggs i kungliga hufvudstaden i framtiden.

Jag har bockstyre. Köpte först Rockbros variant men det blev för trångt och tajt med händerna. Det var några år sedan, kanske är det bättre nu. Köpte istället Bar Mitts. Tjockare material och rymligare. Rekommenderas.

Jag har bockstyre. Köpte först Rockbros variant men det blev för trångt och tajt med händerna. Det var några år sedan, kanske är det bättre nu. Köpte istället Bar Mitts. Tjockare material och rymligare. Rekommenderas.
Har precis börjat fundera över att hitta andra än Rockbros, just för att de känns väldigt trånga.

Jag kör så, funkar alldeles utmärkt. Är det riktigt kallt kompletterar jag även med underställ typ windbreaker-kalsonger eller 3/4 eller 4/4. De kortare kan behöva justeras något för att undvika knölighet, men bara initialt. Givetvis tar det några sekunder extra, men tycker det uppvägs av möjligheten till olika kombinationer.

Sorry, borde skrivit.
Bockstyre
Rock Bros, numera försvunna från marknaden men friskt kopierade på Ali, funkar bra för mig. Å andra sidan har jag handstorlek 8 och de sitter ganska (men inte för) tajt för mig, så jag fattar att de är för små för många.

Fortfarande ingen som har någon vetskap om det finns 28mm dubbat? 30 mm blir troligen lite för tajt på min gamla lvg-hoj som jag ev tänkt vintercykla med.
Kanske inte får plats så många, eller tillräckligt många dubb? Här 30 622:
Schwalbe Marathon har jag själv på racern, odubbade, men veritabelt vinterväder var visserligen väldigt länge sen det var. Addit: Det var länge sen jag köpte, för de slits inte så mycket, men är rätt säker på att det var de här jag köpte, (Obs att det är ett par, med slang): https://bikable.se/reservdelar/dack/racer-dack/2-dack-2-slangar-schwalbe-marathon-greenguard-700x23

Senast ändrad:
Fråg-kapning. Undrar samma,har bockstyre med "galg-hängar"växelwire (9delad Sora)

Är inte fördelen med vintercykling (iallafall pendling) att man slipper knöla ner sig i übertighta klädesplagg och istället kan köra full kontorsklädsel under ett par lösare täckbyxor och en jacka bara utan att svettas? Man behöver väl inte vara superaero och optimerad i minus 8 grader med isfläckar och annat på banan.

Men förstår om man ändå vill hålla stilen som en fullkittad Assos-ninja.

Är inte fördelen med vintercykling (iallafall pendling) att man slipper knöla ner sig i übertighta klädesplagg och istället kan köra full kontorsklädsel under ett par lösare täckbyxor och en jacka bara utan att svettas? Man behöver väl inte vara superaero och optimerad i minus 8 grader med isfläckar och annat på banan.

Men hur ska krönikörerna försörja sig om det inte finns cyklister i tighta kläder att bli kränkta av?

Jag pratar lång- eller snabbcykling och inte pendling i mitt tidigare inlägg.😊 I min bok är pendling lättare än motionscykling, eftersom kläder med luft under ger tusen möjligheter att klä sig lite hur som helst utifrån väder. Ska man cykla i 20-40 minuter är det lite skit samma, men när man cyklar 5-40 mil hade jag aldrig pallat cykla i fladdriga kläder.

Jag har kört så under två vintrar hittills. T-shirt, jeans och så skaljacka, täckbyxor och vinterkängor. Vid mer än ca -5 åker balaklavan fram för att hjälpa öronen lite. Sen stora tumvantar från Hestra som man kan öppna upp för tummen och fingrarna på. Har funkat skitbra för turer upp till 14 timmar som mest men har nu efter att ha skaffat faktiska vinterbibs blivit allt mer intresserad av att använda tajta cykelkläder även på vintern. Min rumpa gillar inte längre att cykla långt i jeans och kalsonger (tro det eller ej) så behöver hitta en lika smidig lösning som vanliga kläder. Det svåraste att lösa klädmässigt tror jag är cykeltouring på vintern som jag pysslar med ibland (och vill göra mer). Känns inte lockande att hålla på med klädombyten i ett tält i minusgrader...

För något år sedan kostade jag på mig att byta ut min tjugo år gamla slalomkruka, och insåg att moderna skidhjälmar kan passera som cykelhjälm om man inte är så nogräknad. Skönt att slippa cykelhjälmarnas ofta onödigt kyliga ventilation, åtminstone för oss utan kalufs.

Under 5 grader kallt blir det skidhjälm för min del.

Mina kontorsbyxor slits redan tillräckligt fort i grenen, tror knappast det skulle bli bättre om jag cyklade i dem. Dessutom har jag oerhört svårt att cykla så sakta att jag inte svettas.

Dubbdäck, vad kör ni? Var något inlägg någonstans men jag vet inte var längre om Schwalbe vs Conti dubb. För några år sedan när jag tjackade de däck jag fortfarande kör på var Schwalbe bäst rullmotståndsmässigt med skapligt grepp, hur ser det ut idag tycker ni?

W240. Har värre (Extreme och WXC) och några mildare Schwalbe (men de har för dåligt grepp) men W240 är de som funkar bäst för mig (underlaget).

För något år sedan kostade jag på mig att byta ut min tjugo år gamla slalomkruka, och insåg att moderna skidhjälmar kan passera som cykelhjälm om man inte är så nogräknad. Skönt att slippa cykelhjälmarnas ofta onödigt kyliga ventilation, åtminstone för oss utan kalufs.

Under 5 grader kallt blir det skidhjälm för min del.
Aeroshell är bra på vintern. Vet inte om fler märken har liknande. https://www.google.com/search?q=laz...yBwM4Ljm4B78NwgcGMi0xNS4yyAdr&sclient=gws-wiz

Beror säkert lite på modell osv, men jag föredrar renodlade vinter bibs med dyna av den enkla anledningen att det minskar antalet plagg man ska harva av/på sig.

Beror säkert lite på modell osv, men jag föredrar renodlade vinter bibs med dyna av den enkla anledningen att det minskar antalet plagg man ska harva av/på sig.
Instämmer. Jag kör vinterkit för nollgradigt och kallare såhär (dvs tar på mig såhär): Armvärmare i ull, tunn underställströja i ull, vinterbibs, tunna ullstrumpor + tjockare ullstrumpor, eventuell tjockare underställströja utanpå bibremmarna beroende på temp, jersey i ull med vindblock framtill, buff i ull, hjälmmössa i ull med vindblock fram, handskar utifrån temp, vind- och vattentäta spd-skor i en storlek större än vad jag har på sommaren.

Lägger stor vikt vid att allt känns smidigt och icke-bulkigt. Jersey byts ibland mot lite tjockare jacka. Handskar anpassas utifrån temp, men så fort det blir nollgradigt är det ALLTID bäst med barmitts (som jag tycker är lite otrevliga pga sitta-fast-känsla plus att det blir otrevligt att cykla utan att hålla i styret ifall att man snabbt måste få tag i det igen) kombinerat med tunna handskar.

Är det riktigt kallt har jag med ett kompletterande reservytterplagg om man skulle krascha eller så. Har ofta med dubbla buffar eftersom de blir så blöta/isiga efter långa turer ifall man andas genom dem.

Viktigt med bra glasögon också, gärna sådana som täcker ganska mycket och tar bort fartvinden. Generellt är det där med att ta bort fartvinden en av de viktigaste sakerna. De utsatta delarna av kroppen såsom händer och fötter skärmas av med vindskyddade skor och barmitts och sen är det ganska lugnt med frysandet. För min del har jag haft stor framgång med platt som är täta framtill och öppna baktill så att man skyddas från vinden utan att bli helt dränkt i svett. Nyckeln för mig!

Allt ovan gäller bockstyrecykling med lite fart. Just nu står jag i ullunderställ, ett par jeans, en tjock luvtröja och en vindtät jacka plus ett par tjockare handskar och ska pendlingscykla i 20 minuter i 3 minusgrader. Kan nästan inte misslyckas vid sådana turer förutom att man kanske kan börja frysa lite om händerna ibland.

Jaja, nu blev det en utläggning ändå!😛

Edit: skrev eftersom jag i annan tråd förut idag la upp en bild mig sittandes på en cykel där vinterkitet ingick, så fick lite inspiration.

IMG_8754.webp

Jag blev blöt på vägen till jobbet så jag bjöd på julmust till fikat och byggde en big floppy donkeystänka innan kvällsraiden. Den funkade hyggligt förutom när man hade sadeln i botten och stänkan hamnade bland dubbarna. Men den höll hela kvällen och hela vägen hem. A botch well done.

Har ni några vinterbibs att rekommendera?
Har tänkt att lägga max 1500 kr och extra fickor är ett stort plus. Har väl ffa. kollat på Gorewear.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp