Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Hur länge har du kört med dem? Mina Corebibs (har två par) i vanliga varianten har blivit dåliga alldeles för snabbt.☹️ Är lite rädd för att den där magiska kvaliteten från förr är ett minne blott.

Mina med. Som att materialet disintegrerar efter max ett år. Typ såhär:

1763731927403.webp

Trist. Mina dhb classic thermal bara tuffar på, år efter år. Men ingen aning hur kvaliteten är nu för tiden iofs.
Mina Gore verkar också hålla men inte lika gamla.

mina har "bara" två vintersäsonger och har än så länge funkat bra, men verkar ju vara lite olika.

jag kör enbart rapha core i olika utföranden och har ändå varit positivt överraskad över hur bra sakerna håller, används flitigt under pendling, så ofta men inte så långa stunder.

mina har "bara" två vintersäsonger och har än så länge funkat bra, men verkar ju vara lite olika.

jag kör enbart rapha core i olika utföranden och har ändå varit positivt överraskad över hur bra sakerna håller, används flitigt under pendling, så ofta men inte så långa stunder.

Jag har inte haft några problem med core-grejer i övrigt, bara bibsen. Möjligt att det är åtgärdat, verkar som att många råkat ut för det. Jag fick en €50-voucher utan diskussion när jag klagade.

Core Winter Jacket har gjort ett jäkla bra jobb för min del. I synnerhet de dubbla muddarna på ärmarna är bra (bild hämtad från internet):

1763735275237.webp

Kallt åt ansiktet, gillar inte balaclavas, finns det andra sätt o skydda nyllet?
Visir?
Innan balaklavan åker fram brukar jag ha en vindmössa och sedan en buff som jag drar upp halvvägs upp på huvudet baktill och över hakan framtill. Lämnar kinderna fria såklart men blir det för kallt är det ändå balaklava-väder. Ingen superlösning kanske men det duger för mig.

Edit: Glömde, Niveakräm på exponerad hud hjälper lite också.

Innan balaklavan åker fram brukar jag ha en vindmössa och sedan en buff som jag drar upp halvvägs upp på huvudet baktill och över hakan framtill. Lämnar kinderna fria såklart men blir det för kallt är det ändå balaklava-väder. Ingen superlösning kanske men det duger för mig.

Edit: Glömde, Niveakräm på exponerad hud hjälper lite också.
Tipsar (igen) om barn-buff i fleece runt hals/över haka, sitter lite tajtare och varmare än de vanliga.
Endura har en bra hjälmmössa med skärm som täcker öronen med. Edit: denna

Senast ändrad:
Hittils iår har jag klarat pendlingen bra med vanliga långa paddade cykeltights. På överkropp används 2 långärmade funktionsplagg varav det andra är en blanding av merino:polyester 50:50. Över dessa används en cykeljacka köpt från aliexpress för mildare skydd från vind/vatten. Slutligen en totalt vindskyddande armlös väst.
Balaklava/buff i merinoblandningar används beroende på vilken som luktar bäst

Fingervantar i ull används under några generic noname handskar och skorna är de som XXL hade ute för 200kr och annonserade för vinteranvändning.

Allt som allt så har detta hittills fungerat bra i minusgrader och pendling som sträcker sig på lvg cirkus 20km.
Inför kallare väder har jag införskaffat strumpbyxor i ullblandning men har hittils inget bra sätt att köra olika lager på benen!
Har fått tipset om icke-paddade långa tights med hängsle som yttersta lager, sina vanliga cykelshorts med hängsle längst under och emellan dessa valfri användning/kombo utav tights/leggings. Problem att hitta dessa dock inom rimlig prisram.

För stadscykling/ärenden så används cykeltights med valfri byxa över tillsammans med 3 lager ull och väst på överkropp. Det kan bli lite svettigt om man inte låter sig kyla ner en gnutta innan man går in i t.ex affär.

Nu till nästa vecka så går vi ju tillbaka till över 0an under nätterna igen, hoppas att omständigheterna blir OK.

Ni som har testat Giro Blaze; upplever ni också att klossen hamnar ganska långt fram?
Dem känns nästan lite höga och ostabila även med klossen så långt bak som möjligt. På sommarskorna (S-works recon) har jag några mm bak vid klossarna men inga problem där.

Hur gör ni för att hålla benen varma?
Jag skaffade ett par Gorewear Distance vinterbibs för ett tag sedan men dem räcker inte riktigt till under nollan. Jag har tänkt att kanske testa med ett par regnbyxor över.

Är mycket nöjd med Castelli Polare. Lugn pendling utan förstärkning ner till 7-8 minus.
Hade själv hellre kört med vilken annan förstärkning som helst än regnbyxor.

I minusgrader (och även låga plusgrader) är det icke-tights som gäller.
Har ett par Humvee II som funkar bra. Fyll på under med knävärmare eller långkalsonger efter behov.

Regnbyxor stänger inne fukt. Om man inte svettas alls kanske det går men annars blir man först ångkokt och sedan nedfryst.

Har dock i vissa lägen kört med vindtäta shorts över tights, men då i höstväder och inte vinter.

Gorewear skriver att Distance är deras varmaste vinterbibs, men det är lite oklart för mig hur dom är gjort. Jag överlever till -5 med mina gamla Gore vinterbibs som har ett tunt fleeceskikt på innesidan (vid -5 är det hastighetskridskor som gäller, inte lvgcykling). När det är kallare har jag tunna långkalsonger under i merinoull.

Varför?
Kan hålla med om att det kanske inte ger speciellt mycket värme i vanliga fall men borde ju kunna få isoleringen i bibsen att jobba bättre.
Det lär bli fuktigt och fladdrigt. Vintertajts för de kallaste tempen tycker jag (paradoxalt för den oinvigde kanske) bör vara otajta nog för att dels innehålla mer luft än sommartajta plagg och även rymma exempelvis långfjonkor. Är det svinkallt har jag ett par tunna merino 3/4 underbrallor och långa sockor. Det fortsätter "andas" tillräckligt vid lägre intensiteter men värmer gott.

tillägg. Pendlar i Polaren allena ner till minus 7-8 typ. Är en frusen stackare. Har nog aldrig kört med långbrallor över tajts. (Jeans ovanpå långkallingar räknas inte.)

Senast ändrad:
Jag skaffade ett par Gorewear Distance vinterbibs för ett tag sedan men dem räcker inte riktigt till under nollan. Jag har tänkt att kanske testa med ett par regnbyxor över.
Kör ett par assos vinterbibs, förstärker med fjällräven specialized vardagsbyxor som är bra att cykla med vid behov. Dessa har mesh i sitsen så är bra för syftet

Har kört Rapha Pro Team winter tights i några år. Klarar lätt -10 och fartvind med endast dem. Riktigt bra, även i regn/snö. Men smakar det så kostar det.

Jag kanske valde fel bibs då helt enkelt. Dem är nog lite tajta för att få in underställ under på ett smidigt sätt. Blir det tajtare kanske det har motsatt effekt dessutom.

Jag funderade på om något sånt här skulle kunna hjälpa:

Normalt sett tycker jag Rapha ProTeam Winter bibs är tillräckligt varma men för senaste veckans -5 och 10-15 m/s så har jag fått komplettera med ett par (ofodrade) löpartajts,

Andra är det kallare än -15 (men inte halv storm) har jag kört med vanliga bibs under vintertajtsen, där den extra paddingen hjälper hålla rumpan varm(are). Löparshorts eller motsvarande utanpå funkar också för att hålla paketet frostfritt.

Nackdelen med lösa långbenta byxor eller 3/4-shorts tycker jag är att man hela tiden känner hur de hasar över knät vilket kanske funkar på pendling men inte distansrundor

Jag kanske valde fel bibs då helt enkelt. Dem är nog lite tajta för att få in underställ under på ett smidigt sätt. Blir det tajtare kanske det har motsatt effekt dessutom.

Mina (assos) är ultratighta, men ändå varma ner till -5-10. Rekommenderar att ha något över istället

Jag tänkte tipsa om Craft redan innan jag läste ditt inlägg:
Som jag har skrivit här tidigare har jag en tidigare årsmodell av sådana här som jag är nöjd med
shopping

Craft Pro Bike SubZ Wind Bib Tights 2 M
(bra namn!)

En fördel med Craft är att de säljs av väldigt många handlare och det går därför ofta att hitta dem till väldigt bra pris, de jag har är köpta på ngn rea hos XXL om jag kommer ihåg rätt..

Den modell som jag har är inte samma som den som går att köpa idag, men jag tror inte att funktionen har blivit sämre

Vad som helst i vintersportväg funkar om man har bibs under. Kört med långbyxor för längdskidåkning och ett par gympa/tennis kortbyxor ovanpå som 3:e lager

Kanske dum fråga, men om man ramlar med bar mitts, hinner man få ut händerna då eller måste man ta emot sig med näsan?
Jag kan undra om det inte är bättre att hålla fast i styret och ta smällen med axeln istället. Spontant känns nyckelbensbrott som en bättre deal än handledsbrott.

Letar vintertajts utan blöja men hittar inga på xxl iaf. Vill ha möjlighet förstärka med långkallingar, blir det katastrof innanför blöjan närmast kroppen?

Letar vintertajts utan blöja men hittar inga på xxl iaf. Vill ha möjlighet förstärka med långkallingar, blir det katastrof innanför blöjan närmast kroppen?
Varför inte prova själv?
Vill du ändå ha tajtsen men inte ha stoppning i yttersta lagret (vem vill det?) tar du enkelt bort stoppningen mha en sprättare.
Säljs inte enbart i sybehörsbutiker utan tom hos Biltema
1

Endast 20 SEK

Beror väl på hur långt man ska köra och hur känslig man är. När det är kallt kör jag vanliga sommarbibs innerst och ofodrade löparthights utanpå, är det för kallt för denna setup skulle jag nog sätta långkalsongerna som mellanlager. Men cyklar sällan mer än 2 timmar på vintern och cyklar inte utomhus för träning när vi har de temperaturer vi har fn.

Jag kan undra om det inte är bättre att hålla fast i styret och ta smällen med axeln istället. Spontant känns nyckelbensbrott som en bättre deal än handledsbrott.
Jag har provat att hålla kvar över hoodsen hela vägen ner i asfalten och jag bröt då båda tummarna, varav den ena rätt jäkla ordentligt. Inte att rekommendera. Min ursäkt är att jag försökte styra cykeln för att inte hamna under skåpbilen som prejade mig. Hellre omkullkörd än överkörd som man säger.

När det gäller flat bar så har jag gått omkull och slagit i axeln och det tog nästan ett år av rehab och jäkla gummiband innan jag kunde lyfta armen ordentligt över huvudet. Inga brott, bara en jäkla smäll.

Jag har tagit emot mig med händerna massvis med gånger och det brukar bli lite blått och ömt men gå över på några dagar.

Vad gör du för typ av cykling när du tar emot dig med händerna och aldrig slår dig? Låter som mtb i lågfart i teknisk terräng?
Ja det stämmer väl på ett ungefär. Händerna blir ju blåa och ömma och ibland stukar man ju något finger som men inte brutit handleder än.

Bilagor

• IMG_8975.webp
    IMG_8975.webp
    67.8 KB · Besök: 19
Castelli Polare eller Sorpasso Wind funkar för mig ner under -20, utan något annat. Helt odramatiskt dessutom, vilket man inte kan säga om händer och fötter, de har jag sjukt svårt att hålla varma i de temperaturerna.

Stort NEJ på regnbyxor över. Svetten kondenserar på insidan och bildar frost, som kyler väldigt effektvt.
Antingen underställ under bibs'en, eller något som skyddar mot vinden, men ändå andas väldigt bra, utanpå.

Var inte rädd att frysa lite i början av rundan, det är nyckeln till att hålla sig torr och varm längre.

Castelli Polare eller Sorpasso Wind funkar för mig ner under -20, utan något annat. Helt odramatiskt dessutom, vilket man inte kan säga om händer och fötter, de har jag sjukt svårt att hålla varma i de temperaturerna.

Stort NEJ på regnbyxor över. Svetten kondenserar på insidan och bildar frost, som kyler väldigt effektvt.
Antingen underställ under bibs'en, eller något som skyddar mot vinden, men ändå andas väldigt bra, utanpå.

Var inte rädd att frysa lite i början av rundan, det är nyckeln till att hålla sig torr och varm längre.
Nej, tanken om regnbyxorna har jag släppt. Har tänkt att testa med längdbyxorna över som nämndes någon gång ovan dock. Med väglaget som är i nuläget håller jag mig till trainern däremot. 😅

Jag tycker att det känns rätt lagom till en början (dvs. något svalt), men det är lite som att man blir småkylig och sedan aldrig får tillbaka värmen i benen. Även med andra bibs har jag svårt att se att jag skulle hålla mig varm under 7-8 minus med tanke på hur dessa känns.

Tillbaka
Topp