Vintercykling

Vintercykling
Ytterligare några bilder

nastenhundslad1.jpg

En fin dag i Nåsten

Nastenled7ak.jpg

Notera att kärret i bakgrunden är fruset

rodmossen2.jpg

Rödmossen, bottenfrusen

gulafeb2.jpg

Gula stigen

Gula8.jpg

Gula stigen på kvällen

bbflottsund.jpg

o till sist en bild från leden mellan Flottsund o Bergsbrunna i Lunsen

Vintercykling
Även jag gillar vintercykling och cyklar dsedan tre år tillbaka året runt, tyvärr är det som Kaijan säger att saltet tränger sig in i de fina naven. Av den anledningen är det bra att köra med billiga nav på vintern och finnaven på sommaren. Det finns ganska billiga hjul på t.ex. Biltema som kan ersätta finhulen - åtminstone fram. Har du förlängd framstänka så spar du på drivpaketet/vevlagret, samt håller fötterna torra.

Jag tycker faktiskt inte det finns någon mer trevlig vinterträning än att - en vindstilla förmiddag med solsken - cykla ut på plogad isbana och köra mil efter mil. Man måste dock ha minst 160 dubb/däck för att känna sig någorlunda säker i kurvorna.

Vintercykling
Vintercykling... Kallt, ensamt och tungt. Men fantastiskt underbart!

Det allra bästa föret är när myrarna är frusna och ett lätt snötäcke har gjort landskapet vitt, då kan man hojja på ställen som normalt är otillgängliga. Som skidspår över myrar och kärr, men det gäller att passa på innan snötäcket blir så tjockt att de drar spåren. Hojjar man i skidspår hamnar cykel i "rätt" dålig dager...

Skoterspår funkar också framåt vårarna, när spåren smälter på dagen och fryser på natten. Men det gäller att hinna hem innan spåren tinar igen om man vill slippa dödsmarscher. Vis av erfarenhet...

Så länge man skippar saltet kommer cykeln att bli renare för var cykeltur, bara att smörja kedjan och trampa på.

Uppförsbackar går tungt i snö. Riktigt tungt. Så det blir en del promenader. Allt stök som normalt finns göms i snö så det behövs inte lika mycket fjädring som normalt.

Viktigt att tänka på i utrustningsväg är en termos med nyponsoppa och riktiga vinterskor som håller fötterna varma. Gärna kompletterat med fotvärmare... Vissa pedaltyper (som Shimano 515) är helt hopplösa i snö, 520/540/959 funkar men skorna isar igen. Bäst är nog äggvisparna (man kanske skulle köpa ett par för vinterbruk?).

Tack vare (?) vintercyklingen har jag lovat mig själv att aldrig mer köpa en cykel med fälgbromsar, att susa fram i 45 km/h mot en tungt trafikerad landsväg bara för att upptäcka att det är is på fälgsidorna var inte skoj... Skivbromsar blir också drabbade av ishinna men det tar ungefär ett halvt hjulvarv innan bromskraften är mycket god igen.

Slänger med lite bilder för inspiration.

Med Ludvika som bakgrund
050212_IMG_8961.jpg ht=546

Stigen lockar och pockar ivrigt. Jag kör dubbdäck genom hela vintern, halkigare på sten men det göms en del is under snön i mina trakter.
050212_IMG_8978.jpg ht=682

Kompassen kommer väl till pass när man hojjar ensam på nya stigar och solen är dold bakom ett jämntjockt molntäcke.
050212_IMG_9008.jpg ht=493

Stigen sticker ut och är lätt att följa bland det övriga riset, tjoho!
050212_IMG_9013.jpg ht=725

Karga vinterlandskap är lisa för själen!
050213_IMG_9045.jpg ht=540

Ensam i världen.
050213_IMG_9047.jpg ht=464

Den isen bar inte, notera att bakhjulet har flyttats i sidled. Skönt att det inte går *så* fort i snön. :)
050213_IMG_9058.jpg ht=725

Med ett tunt snölager är det långt ifrån säkert att dubbarna når isen, snabba reaktioner underlättar.
050213_IMG_9059.jpg ht=682

Riktiga vinterdojjor som håller värmen kvar inne i skorna är skönt!
050213_IMG_9066.jpg ht=682

Det finns en lillklinga där, jag lovar (se även bilden ovan)! När snön har smält är cykeln renare än innan turen, jag borstar bort det värsta innan jag tar in cykeln.
050213_IMG_9069.jpg ht=406

Eftersom det går ganska tungt i snö behövs inte hela kassetten, eller lillklingan.
050213_IMG_9070.jpg ht=533

Vintercykling
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du frågar ifall cykelbanor saltas eller inte
> så är svaret, det beror på var i Göteborg.
> Åtminstone här i östra stadsdelarna är det mer
> sand än salt, men inne i stan kan det vara mer
> salt. Cykeln bör tvättas om du ser vita fläckar
> på den efter cykelturen på vintern och då menar
> jag inte snö som på den här bilden :-)
>
> (Bild)
>
> (och ja, cykeln gick bra att cykla med trots snön
> :-)
>
> /Leo

Härlig bild.. =)

Västra delarna för mig, utanför stan och in till Änggårdsbergen och Sisjön för att vara mer specifik. Det är cykelbanor jag syftar på. =) Till 99% iaf.

Kanske får vänta och se helt enkelt hur det ser ut, vet bara inte om jag vågar dra runt med Coilern... Visst vore det skoj med vintercykel, men det är en del pengar, framförallt om jag inte hinner sticka ut så mycket. Nåja...

Det jag är mest rädd för är ju bussningar och sånt, är det en risk att dom kan bli förstörda av uppskvätt salt?

Vintercykling
Måste lägga till också, härligt med lite inspirerade bilder! Vintern kanske inte är något att vara rädd för.. =)

Men med tanke på alla igensnöade cyklar så kanske man borde ha en vintercykel i alla fall.. gah ;)

Vintercykling
fox skrev:
> Måste lägga till också, härligt med lite
> inspirerade bilder! Vintern kanske inte är något
> att vara rädd för.. =)

Det är den visst. Jag börjar frysa och får ångest av bilderna. Det värsta med vintercykling är att alla roligheter jämnas ut av snön, nästan hela tjusningen med stigcykling går förlorad då tycker jag. Trots alla nackdelar och total avsaknad av fördelar så gör jag det ändå utan att förstå varför.
Lite mer negativitet i vintercyklingstrådarna efterfrågas! :)

Vintercykling
andreaso skrev:

> Det värsta med vintercykling
> är att alla roligheter jämnas ut av snön,
> nästan hela tjusningen med stigcykling går
> förlorad då tycker jag.

Jo, å hoja i lössnö är ingen höjdare, snö ska vara hårdpackad av en massa fötter, bäst tycker jag dock att det är när det är kallt, riktigt kallt, så att allt är bottenfruset, alla svampiga lervalkar i stigen blir då stenhårda och man kan hoja över alla kärr o surhål o man bara rullar över utan att tappa fart.

Nastenled7af.jpg
Nastenekens1.jpg
Nastenekens4.jpg

Det jag verkligen avskyr är när man har långt hem, som i Lunsen, o går igenom i något kärr o får blöta fötter som sedan blir genomfrusna av fartvinden på hemvägen.

Vintercykling
Bild från en av vinterns sista snöturer i våras, 26 mars, Sandsjöbacka, IGGE balanserar på isig trappa:
sssnow.jpg ht=544

Inte långt kvar till vintern nu... :-9

/Leo

Vintercykling
Weoho!!! Ja, snart är den här, den ljuva vintern, och jag hoppas innerligt att Malmös cykelbutiker har något att erbjuda i vintercykelväg. Ska ner dit om någon vecka och hälsa på lite gott folk och de har lovat att ta mig till första bästa cykelaffär! Här i Kalmar finns just för tillfället inte en enda mtb som passar mig och det börjar ju krisa sig lite nu - för snart kommer snön!!!

Tillbaka
Topp