Vinterdäck eller vintercykel?

andyse

Medlem
Hej

Jag cykelpendlar till jobbet (cirka 2 mil enkel) och ska göra det även i vinter.

Här är min cykel (Triban RC500 flatbar):

Problemet med denna cykel är att det är nästan helt omöjligt att få loss däcken. Jag har fått punka en gång och tänker aldrig mer vara med om ett däckbyte med dessa hjul och däck. Därför funderar jag på att köpa nya hjul och ha vinterdäcken monterade på dessa.

Vad tror ni om detta? Blir det smidigt att växla efter underlag när däck med hjul inkl. kassett och bromsskivor redan är redo? Är det smartare att köpa en vintercykel?

Jag cyklar i tre kommuner med cykelbanor nästan hela vägen. På vintern är det en blandning av slask, fryst slask, sandat, saltsopat, is och ej snöröjt.

Jag har en ren vintercykel med dubb på jämt, navdynamo, bra skärmar och lämlig utväxling.

Så nöjd! Har iofs vinterhjul till en till cykel, men det är mer för lite snabbare cykling. Vintercykeln står alltid redo!

Snygg? Nä. Praktisk? Yepp!

IMG_20211205_131157_457.jpg

Jag cyklar på sopsaltat underlag. Jag har valt att använda mig av en dedikerad vintercykel med enklare/billigare slitdelar för att skona finare cyklar under den perioden. Dessutom innebär det att den går mycket av den mörka tiden av året, därför är den nedkluddad med reflextejp, vilket jag kanske inte vill utsätta en finare cykel för (på det sättet jag gjort med vinterpendlaren).

orka cykla med dubbdäck hela vintern, eller orka byta däck vecka för vecka alltefter vädrets nycker.

extra uppsättning hjul är ofta smidigt att byta, och ett alternativ till en extra cykel.

själv kör jag en beater med dubbfria vinterdäck stort sett hela vintern. en faktiskt finare cykel står beredd med dubbdäck. kan låta lite bakvänt, men är det fruset och spårhalka är det trots förekommande sopsaltning oftast inte så smutsigt de enstaka dagar per år dubbcykeln förtjänar att användas. båda har förstås skärmar och stänkskydd.

Jag har två pendelcyklar, en hybridcykel med rakt styre och en gravel light. På vintern får hybriden dubbdäck och graveln högfriktionsdäck (motsvarande dubbfria vinterdäck för bilar). Oftast tar jag hybriden även om det är sopsaltat och slaskigt. Det finns alltid någon korsning som inte har sopsaltats och det är lite retligt att gå omkull just för att jag tog fel cykel.

Hej

Jag cykelpendlar till jobbet (cirka 2 mil enkel) och ska göra det även i vinter.

Här är min cykel (Triban RC500 flatbar):

Problemet med denna cykel är att det är nästan helt omöjligt att få loss däcken. Jag har fått punka en gång och tänker aldrig mer vara med om ett däckbyte med dessa hjul och däck. Därför funderar jag på att köpa nya hjul och ha vinterdäcken monterade på dessa.

Vad tror ni om detta? Blir det smidigt att växla efter underlag när däck med hjul inkl. kassett och bromsskivor redan är redo? Är det smartare att köpa en vintercykel?

Jag cyklar i tre kommuner med cykelbanor nästan hela vägen. På vintern är det en blandning av slask, fryst slask, sandat, saltsopat, is och ej snöröjt.
Pendlar du 2 mil enkel riktning med hjul/däck som du inte vill laga punka på så skulle jag säga att nya hjul/däck verkar vara en bra ide. Extra vintercykel eller däck beror lite på utrymme och ekonomi. Reservcykel inte så dumt ifall pendlare temporärt är ur funktion. Har man ont om plats eller vill placera sina pengar på annat så ...

Extra hjul bruka va rätt krångelfritt men man får ha lite framförhållning så man slipper stå en måndagmorgon före kaffet och käbbla med hjulen. Men är man inbiten cykelpendlare så är det ju såklart jäkligt vettigt oavsett att ha en beater som reserv så man har nåt att hoja på ifall nåt händer med den andra o man måste vänta på reservdelar på posten osv. Och den kan ju då gå som vintertraktor.

Tillbaka
Topp