Vinterdäck med spetsiga dubb (MTB)

Octagon

Aktiv medlem
Jag har ett par Schwalbe Ice Spiker 29X2.25 Performance (modellen med kanttråd). Dubbarna sitter kvar men is-greppet är sådär. Jag har även en uppsättning urgamla Nokian 26” dubbdäck, WXC 300 (vikbart) och Extreme 296, på dessa är greppet märkbart bättre på is, i alla fall på WXC 300 som jag har fram. Eftersom det garanterat inte beror på det över 20 år gamla gummit i Nokiadäcken tror jag att det beror på att det har mycket spetsigare dubbar.

Vilka nya däck har spetsiga dubbar? Schwalbe Evolution? Soumi tyres? Tänker att det räcker att ha det fram, det jag har räcker till bak och tappar inte dubb.

WXC 300 till vänster och ICE Spiker Performance till höger.
IMG_6586.jpeg

Vilka nya däck har spetsiga dubbar? Schwalbe Evolution? Soumi tyres? Tänker att det räcker att ha det fram, det jag har räcker till bak och tappar inte dubb.
T.ex. Ice Spiker Pro Performance Folding DD har spetsdubb.

ISP Evolution med Liteskin har utgått ur sortimentet.

T.ex. Ice Spiker Pro Performance Folding DD har spetsdubb.

ISP Evolution med Liteskin har utgått ur sortimentet.

På Schwalbes sida finns i år 2 varianter av ISP, båda i Performance-serien, RaceGuard och DD RaceGuard. DD är vikbar och har enligt dig (Hittar ingen information hos Schwalbe) spetsiga dubbar. Känns som att DD ersatt gamla EVO och fått Performance gummi. Kanske ett ISP med spetsiga dubb som dessutom sitter kvar ??

På Schwalbes sida finns i år 2 varianter av ISP, båda i Performance-serien, RaceGuard och DD RaceGuard. DD är vikbar och har enligt dig (Hittar ingen information hos Schwalbe) spetsiga dubbar. Känns som att DD ersatt gamla EVO och fått Performance gummi. Kanske ett ISP med spetsiga dubb som dessutom sitter kvar ??
Ja förutom att dubben är spetsig så är ju "foten" (eller vad det kallas) gjord av aluminium på de spetsiga, medan de "platta" dubben har stålfot och då väger några gram mer per däck.

Men någon mer får gärna fylla i med fakta som styrker eller ev. raserar ? min teori.

Även Suomi Piikkisika har spetsdubb i både ej vikbara, liksom i SL-versionen:

Och läser man specen i detalj så står det (lite slarvigt formulerat) "ståldubbar" på den övre länken och "aluminiumdubbar" på SL under, vilket i själva verket avser "foten" eftersom själva dubbspetsen alltid är gjord av hårdmetall såklart. Hade det varit aluminium där så hade dom ju varit nedslitna efter bara några minuters rull på asfalt...

Och läser man specen i detalj så står det (lite slarvigt formulerat) "ståldubbar" på den övre länken och "aluminiumdubbar" på SL under, vilket i själva verket avser "foten" eftersom själva dubbspetsen alltid är gjord av hårdmetall såklart. Hade det varit aluminium där så hade dom ju varit nedslitna efter bara några minuters rull på asfalt...
Dem flesta dubbdäcken idag är ståldubb faktiskt. Enkelt att testa sina, hårdmetall är inte magnetiskt

Även Suomi Piikkisika har spetsdubb i både ej vikbara, liksom i SL-versionen:

Sista paret jag köpte hade inte spetsiga, utan "krona": Bra bett är det i dom iaf :-)

Sista paret jag köpte hade inte spetsiga, utan "krona": Bra bett är det i dom iaf :-)
Aha, det låter och ser vasst ut. ?

Själv fick jag hem lite fler 45-dubb häromdagen, så jag ska snart till att börja kompletteringsdubba 2 rader ytterligare, på mina från början dubbfria Dillinger 5 till Salsan.

IMG_20231124_100628204_HDR.jpg

Ja dom funkar bra! XL versionen är ju annars grym, synd de kostar knark bara.
Jo, precis. Sen blir det också en del asfalt på transportsträckor för min del ibland, så då tror jag dom här mindre standarddubben är lite mer lämpade och behagligare för öronen...

Performance är ju schwalbes fulgummi så det låter inte som något uppbyte. Tur man köpte ett par nya evo till vintern :)

Fast om volframkarbiddubben sitter i en magnetisk stålhylsa så lär du inte kunna testa dig fram till om själva dubben är stål eller inte.
Har du faktiskt sett dubbar med stålhylsa? Aldrig varit med om det, syns ju tydligt att det är aluminium. Och om det skulle funka med stålhylsa borde ju ståldubben vara utan hylsa.

Har du faktiskt sett dubbar med stålhylsa? Aldrig varit med om det, syns ju tydligt att det är aluminium. Och om det skulle funka med stålhylsa borde ju ståldubben vara utan hylsa.
Det har jag sett, men förmodligen på pendlardäck när jag tänker efter. Finns säkert ståldubb utan hylsa också (ännu billigare).

Det har jag sett, men förmodligen på pendlardäck när jag tänker efter. Finns säkert ståldubb utan hylsa också (ännu billigare).

Okej, då ska vi se här. ?

Det finns från Schwalbe; dels dubb med stålhylsa (galvaniserat stål gissningsvis) och dels dubb med aluminiumhylsa (spetsdubb).

STÅL
Screenshot_20231124-175751-183.png

ALUMINIUM
Screenshot_20231124-175823-292.png

Läs mer här:

Senast redigerad av en moderator:
Okej, då ska vi se här. ?

Det finns från Schwalbe; dels dubb med stålhylsa (galvaniserat stål gissningsvis) och dels dubb med aluminiumhylsa (spetsdubb).

STÅL
Visa bilaga 667593
ALUMINIUM
Visa bilaga 667595

Läs mer här:
I just det där fallet tror jag själva dubben också är av stål i stålhylsan. Och då blir ju resultatet rätt om man använder magnet. Men om man i något fall har en volframkarbiddubb i en stålhylsa så...

Anledningen till ståldubb i stålhylsa torde vara att det är helt olika stål. Det som greppar måste vara hysteriskt hårt för att inte slitas ut direkt, och säkerligen härdat och sågat från stång. Vilket i så fall inte går att göra en "krage" på.

I just det där fallet tror jag själva dubben också är av stål i stålhylsan. Och då blir ju resultatet rätt om man använder magnet. Men om man i något fall har en volframkarbiddubb i en stålhylsa så...

Anledningen till ståldubb i stålhylsa torde vara att det är helt olika stål. Det som greppar måste vara hysteriskt hårt för att inte slitas ut direkt, och säkerligen härdat och sågat från stång. Vilket i så fall inte går att göra en "krage" på.
På schwalbes sida står det att dem bara har karbiddubb, så då lär ju skillnaden bara vara alu eller stålhylsa. Räknade inte med att hylsan var galvad ?.

Performance är ju schwalbes fulgummi så det låter inte som något uppbyte. Tur man köpte ett par nya evo till vintern :)
Fulgummi eller ej, det viktiga är ju att dubben sitter kvar. Har fått för mig att de gamla Liteskin var riktigt dåliga på att behålla dubben om man körde i skogen, sämre än performance. Om det sen beror på för mjukt gummi eller spetsiga dubbar som ger högre påfrestningar lär väl visa sig nu med DD.

Fulgummi eller ej, det viktiga är ju att dubben sitter kvar. Har fått för mig att de gamla Liteskin var riktigt dåliga på att behålla dubben om man körde i skogen, sämre än performance. Om det sen beror på för mjukt gummi eller spetsiga dubbar som ger högre påfrestningar lär väl visa sig nu med DD.
Gummit i Evolution-modellerna var knallhårt. Allt grepp kom från dubben vilket också innebär sjukt dåligt grepp på släta stenar.

Jag satte dit nya dubb med Loctite 480 (gummiförstärkt cyanoakrylat) och det höll väldigt bra. Akta ögonen bara eftersom det gärna skvätter när man trycker i en ny dubb och har lim i hålet. ?

Tillbaka
Topp