Vinterdäck... Mönster/bredd

RipKurby

Medlem
Nej jag är inte full :-) .

Har klurat ett tag på kommande vinter. Pendlade genom hela förra. 3mil en om dagen.

Har schwalbe marathon plus 240dubb 35mm

Men är inte helt nöjd. Så länge som vägen eller gc är skottad med bara is eller härt packad snö kvar så är eet lugnt. Men när det töar eller nysnö. Då blir det inget bra. Helt plötsligt tappar man styrförmågan.

Så då är ju frågan. Byta till bredare däck fram? Finns 40 och 50 brett om jag minns rätt. Men räcker det? Mönstret är ju lika.

Sugen på schwalbe ice spiker pro ca 320 dubb 57brett.

Men tveksam på om jag får plats med det på den primära pendlar hojen. Skulle nog funka på mtb när vädret är som värst.

Så vad har ni för erfarenheter av olka däck och snö mängd? O när vi ändå snackar vinter. Bästa tipset till fötterna. Tårna blir lätt kalla alltså.

Jag kör med samma däck på vintern och upplever samma sak.

Det skulle nog hjälpa med bredare däck men då måste du nog gå upp i minst 50mm modellen eller till mountainbike däcken men jag antar att det är osannolikt att dem passar. (det gör dem inte på min sirrus iaf)

särskilt med vinterdäck med kraftig stomme och skuldergummi blir rullet bättre med bredare dimension. men i tyngre nyfallen snö blir det tvärtom trögare rull, och den efterfrågade styrförmågan minskar snarare än förbättras när det bredare däcket tenderar att flyta upp. föredrar trots detta ett fetare däck, framfarten blir mer förutsägbar, och t ex frusna spår under snön ignoreras på ett bättre sätt.

men det är viktigt att det finns gott om plats under skärmarna, annars kan det klogga igen vid pudrig snö nära nollan.

tendensen att spåra i längsgående frusna spår minskar alltså med bredden, likaså att cykeln kastar åt sidan i bristande packad snö, en egenskap som kommer på köpet med vissa cyklars geometri. kan vara nära omöjligt ta sig fram med dessa i det läget.

ice spiker pro är ett underbart däck med för typen överraskande bra rull. men det tappar mycket dubb, och väsnas helt öronbedövande på asfalt. vid användning en hel vinter med blandat underlag och mycket blottad asfalt tror jag faktiskt isp kan ta slut på bara en säsong. men har man t ex dubbfritt på en cykel, och dubbdäcken på en separat cykel att använda bara dagarna med riktigt vinterunderlag, kan det funka även för pendling, och då med största nöje:)

Tillbaka
Topp