Vinterdäck till pendlaren

Olleman

Medlem
Hej!

Pendlar ca 2,8 mil 4 dagar i veckan på en egenkonverterad elcykel med gammal stålram. Nu när det emellanåt börjar bli halt på mornarna står jag inför två val. Antingen tar jag bilen de dagar då det är risk för halka vilket kanske kan bli 20 gånger per år. Eller så köper jag vinterdäck för att kunna köra alltid. Bor strax norr om Göteborg så eventuella vinterdäck kommer utsättas för mer asfalt än snö och is.

Jag har försökt skapa mig en god bild av de olika vinterdäcken men det är verkligen allt annat än lätt. Om vinterdäck innebär fler punkteringar, ständigt bytande av dubb så blir det helt enkelt inte värt det. Vad säger ni? Finns det något däck att rekommendera utifrån ekonomi och hållbarhet? Motståndet får ju inte vara hur högt som helst men jag kan ju öka assistansen lite på elcykeln...

Under mina pendlarår i Malmö körde jag med dubb enbart på framhjulet. Dog aldrig. Och har aldrig haft dubbpunka heller, möjligen för att det körts så lite.
Nu vet ju inte jag vad du har för elcykel men har den centermotor är det enkla alternativet att köpa ett billigt begagnat framhjul här på Happy, montera ett dubbdäck på det och byta hjul de dagar det är halkrisk. Med QR är det en tvåminuters operation.

Klart du ska ha dubbdäck när det behövs i alla fall fram. Sluta leta och köp; SCHWALBE MARATHON WINTER PLUS. Kört dem i flera år och inga konstigheter. Du hittar inget bättre för ändamålet.

mr.morango sa:
Klart du ska ha dubbdäck när det behövs i alla fall fram. Sluta leta och köp; SCHWALBE MARATHON WINTER PLUS. Kört dem i flera år och inga konstigheter. Du hittar inget bättre för ändamålet.

PLUS-varianten släpptes väl förra året, eller minns jag fel?

mr.morango sa:
+1 på Winter/Winter Plus.
Bor öster om Gbg, kör oftast dubb både fram o bak, men vissa år bara fram pga lathet o övertro på fäste.

Senast ändrad:
Luke72 sa:
mr.morango sa:
+1 på Winter/Winter Plus.
Bor öster om Gbg, kör oftast dubb både fram o bak, men vissa år bara fram pga lathet o övertro på fäste.
Jag vet att jag tjatar om Contis nya dubbdäck och att det är bättre än Schwalbe, men jag tvivlar verkligen på att någon som testat bägge föredrar Schwalbe. Varför köpa nåt sannolikt sämre när priset är ungefär samma? Eller har någon av er testat bägge sorterna och föredrar Schwalbe? I så fall varför?

Maakus sa:
Slängde just på Clas Olssons däck.
Får se hur det överlever.

Just dom är ju lite intressanta eftersom de vunnit ett test gjort nyligen av testfakta, de placerade sig även bra i LFs test.

Schwalbe läser jag massa "skit" om, inte minst på forumet här. Skulle winter plus vara ett säkrare val?

Jag har cyklat Winter Plus i två säsonger (dock inte många mil) utan problem hittills. Plus eller inte borde inte spela nån roll för risken för dubbpunka, skillnaden är väl bara antalet dubb?

Clas Ohlsons däck påminner en hel del om Nokians/Suomi Tyres i mönstret. Schwalbes och Continentals däck med sina sajpningar i klackarna ser bättre ut...

Har du länk till testfaktas test?

AtEase sa:
Jag har cyklat Winter Plus i två säsonger (dock inte många mil) utan problem hittills. Plus eller inte borde inte spela nån roll för risken för dubbpunka, skillnaden är väl bara antalet dubb?

Clas Ohlsons däck påminner en hel del om Nokians/Suomi Tyres i mönstret. Schwalbes och Continentals däck med sina sajpningar i klackarna ser bättre ut...

Har du länk till testfaktas test?

Här finns det:
https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/billigt-dubbdack-bast-i-test

Jag tyckte skillnaden mellan W106 och Winter Plus var enorm i hur lätt/tungt det rullar, enligt siffrorna i testet är skillnaden ännu större mellan W106 och Clas Ohlsons däck. Kan ju ha varit känslan/vibrationerna i W106 bara, men de kändes deprimerande att cykla på.

Hej,

Bor i Göteborg och körde förra vintern med maraton Winter plus på endast framhjulet på min pendlare. Funkade hur bra som helst, dvs inga vurpor eller dubbpunkor.

Jag har ett hjulpar med 30 mm Schwalbe Winter, ett annat med 45 mm Schwalbe Marathon Winter.
De med SW har mycket färre dubbar än SMW, det finns hål för att dubba själv om man vill dock :) ingen höjdare om man inte är försiktig. Med mina SMW kan jag cykla ungefär som vanligt, där känner man sig trygg jämt.

Conti Nordic såg ju fina ut, men jag hade nog valt den med 240 dubbar där, bara pga ovan nämna anledning.

Skulle säga att det är en illusion att man kan veta när man tittar ut på morgonen om det kommer vara halt eller inte.
Jag försökte ett år men träffade så mycket fel att jag numer kör med dubb från nu till mars.

Edit: Kör med schwalbe 240dubbs lite äldre och har aldrig haft problem. 100gge bättre än suomis 240dubbars.
Men min upplevelse verkar inte linjera med andra användare.

Senast ändrad:
Frågan är om det inte får bli Schwalbe iaf...och då ska väl vara Marathon Winter låter det som. Håller de ett par säsonger känns det ändå helt ok, hoppas att de gör det bara...

Olleman sa:
Frågan är om det inte får bli Schwalbe iaf...och då ska väl vara Marathon Winter låter det som. Håller de ett par säsonger känns det ändå helt ok, hoppas att de gör det bara...

Det finns ju inget vettigt alternativ bortsett conti med 240 dubb som tre personer i Sverige har provat.
Vissa kör 4 år på gamla schwalbe och vissa en vinter.
Mina är som nya invändigt efter en vinter (200 mil ungefär). Det är plus.

ceel sa:
mr.morango sa:

PLUS-varianten släpptes väl förra året, eller minns jag fel?
Vet inte när de släpptes min poäng var att jag kört schwalbe marathon winter i flera år och aktuell version jag har är plus varianten. Köpte dem i fjol om jag minns rätt.

izar sa:
Bengt-re sa:
izar sa:
70W i rullmotstånd för Classe däcket, det låter tungt!

Se det positivt. Man behöver inga bromsar - bara att sluta trampa och cykeln tvärnitar!

Det är sant, man kan plocka bort bromsarna de lär ändå inte behövas. Tycker att det är lite skumt att placera ett däck som knappt rullar som vinnare.

De kanske vill sprida glädjen du känner första dagen efter bytet till sommardäck igen?

Just siffran 70W ska nog tas med en nypa salt, lättrullade Schwalbe låg ju på 55W. Det som är intressant är att skillnaden mellan W106 och Schwalbe bara var ca 5W, två däck jag upplevt som enormt olika (60W resp 55W) medan det var 10W upp till Clas Ohlsons däck! "Rullar lite tungt" - jo, kan tänka mig det...

emilh sa:
Sambal Oelek sa:

Intressant. Jag har senaste 2 vintrarna kört på 45Nrth Gravdal och upplever just greppet på is som vida överlägset det hos SMW. Visserligen har jag kört 120tpi varianten med karbid/aludubb som med lågt tryck dessutom blir väldigt följsamt. Kanske stor skillnad mot 33tpi-varianten?
Tryck lär göra rätt stor skillnad. Du kanske klarar av att anpassa det efter väglaget i viss mån? Det framgår ju inte av testtabellen så det är högst oklart vilka tryck de testat.

emilh sa:
Sambal Oelek sa:

Intressant. Jag har senaste 2 vintrarna kört på 45Nrth Gravdal och upplever just greppet på is som vida överlägset det hos SMW. Visserligen har jag kört 120tpi varianten med karbid/aludubb som med lågt tryck dessutom blir väldigt följsamt. Kanske stor skillnad mot 33tpi-varianten?

Jämfört med testerna av bildäck i de riktiga motortidningarna är redovisningen av hur testet gick till för dålig tycker jag. Gillar inte riktigt att bromssträckan är beräknad heller, varför inte testa den?

Lejon sa:
Olleman sa:
Men snälla varför inte Conti?

Det jag hittat om dom, även tråden om dom här på happy verkar tyder på att folk har mixade erfarenheter. Såg även någon test i nån engelsk tidning där SMW kom ut som vinnare. Ska jag ha dubbdäck ska det vara rejält med grepp och i nästa prio kommer hållbarhet. SMW verkar ju hålla 1-2 säsonger för mitt behov. Känns alltför lågt men då vet jag vad jag kan vänta mig. Hittar inga sådana erfarenheter alls för Conti. W240 verkar ju vara de mest hållbara däcken men att lägga långt över 1000 kr på vinterdäck känns helt galet.

Vinterdäck till cykeln kostar ju mer än vinterdäcken till den gamla bilen jag sålde, för att istället cykla! För att öka ironin ytterligare var ett av argumenten för att sälja andrabilen att då slippa byta vinterdäck på 2 bilar. Att byta till vinterdäck på cykeln kommer att ta mig mer tid samt att däckkostnaden är minst lika hög per år. Jag visste att cykling var en materialsport men wtf!?:) Tur att det är så roligt och ger bra motion (jo, även med elcykel)

Olleman sa:
Lejon sa:
Olleman sa:

Det jag hittat om dom, även tråden om dom här på happy verkar tyder på att folk har mixade erfarenheter. Såg även någon test i nån engelsk tidning där SMW kom ut som vinnare. Ska jag ha dubbdäck ska det vara rejält med grepp och i nästa prio kommer hållbarhet. SMW verkar ju hålla 1-2 säsonger för mitt behov. Känns alltför lågt men då vet jag vad jag kan vänta mig. Hittar inga sådana erfarenheter alls för Conti. W240 verkar ju vara de mest hållbara däcken men att lägga långt över 1000 kr på vinterdäck känns helt galet.

Vinterdäck till cykeln kostar ju mer än vinterdäcken till den gamla bilen jag sålde, för att istället cykla! För att öka ironin ytterligare var ett av argumenten för att sälja andrabilen att då slippa byta vinterdäck på 2 bilar. Att byta till vinterdäck på cykeln kommer att ta mig mer tid samt att däckkostnaden är minst lika hög per år. Jag visste att cykling var en materialsport men wtf!?:) Tur att det är så roligt och ger bra motion (jo, även med elcykel)

Om prio ett är grepp men hållbarhet och pris är viktigt finns väl ingen anledning att köpa Schwalbe före Nokian (Conti är nytt och därmed något mer osäkert - jag håller med).
ALLA tror jag rankar isgrepp på Nokian 240 skyhögt över schwalbe.
Du kan säkert hitta beggade Nokian nånstans. De håller ju minst tio år....
Tillägg: både Nokian och Conti verkar kosta under 500kr på många ställen. Bara marginellt mer än Schwalbe.

Senast ändrad:
Lejon sa:
Olleman sa:
Lejon sa:
Olleman sa:

Om prio ett är grepp men hållbarhet och pris är viktigt finns väl ingen anledning att köpa Schwalbe före Nokian (Conti är nytt och därmed något mer osäkert - jag håller med).
ALLA tror jag rankar isgrepp på Nokian 240 skyhögt över schwalbe.
Du kan säkert hitta beggade Nokian nånstans. De håller ju minst tio år....
Ja. Nokiandäckens svaghet ligger i rull och upplevelse. De är extremt prisvärda per mil och greppar utmärkt.

Däremot är känslan av understyrning väldigt intressant på en cykel.

Olleman sa:

Men var du lika noga med att göra research och köpa bästa vinterdäcken till bilen?

Väääldigt många köper billigast tänkbara och är skitnöjda med däck för långt under 500kr/st på bilen. Helt sjukt tycker jag.

Instegskostnaden för att börja cykla året runt är ganska hög, håller med. Men en cykel blir ju ändå billigare än en bil om alla dess kostnader ska räknas med.

Tyvärr är ju även den förhållandevis lilla marknaden för nordiska vinterdäck betydligt större än marknaden för vinterdäck till cykel. Därav bristen på konkurrens och utbud.

AtEase sa:
Olleman sa:

Men var du lika noga med att göra research och köpa bästa vinterdäcken till bilen?

Väääldigt många köper billigast tänkbara och är skitnöjda med däck för långt under 500kr/st på bilen. Helt sjukt tycker jag.

Instegskostnaden för att börja cykla året runt är ganska hög, håller med. Men en cykel blir ju ändå billigare än en bil om alla dess kostnader ska räknas med.

Tyvärr är ju även den förhållandevis lilla marknaden för nordiska vinterdäck betydligt större än marknaden för vinterdäck till cykel. Därav bristen på konkurrens och utbud.

Nej, jag köpte billigaste möjliga:) du har helt rätt i det du skriver.

Rimligt bra vinterdäck, även i min rätt normala och billiga dimension 205/55-16 kostar ju en tusenlapp styck i de billiga butikerna på nätet.

AtEase sa:

Skillnaden mellan schwalbe winter och marathon winter är antalet dubb. Marathon winter plus har lika månda dubb som vanliga marathon winter men sen också smartguard-punkaskyddet som är samma som på vanliga (sommar-) marathon plus. Det är det punkaskyddet som dom kör på glasbitar och häftstift på i reklamvideon.

Om det nu är 5mm tjockare gummivägg på "plus" borde ju det göra väldigt gott för dubbpunkan som verkar infinna sig efter en dag eller två. "Flyta runt" på vägen som man verkar få med w240 verkar ju inte helt toppen heller, framförallt inte när det relativt sällan ligger snö vid mina breddgrader. Får kolla med lokala cykelhandlaren, kanske har de några olika däck monterade så att man kan testa att cykla på dom.

Olleman sa:
Om det nu är 5mm tjockare gummivägg på "plus" borde ju det göra väldigt gott för dubbpunkan som verkar infinna sig efter en dag eller två. "Flyta runt" på vägen som man verkar få med w240 verkar ju inte helt toppen heller, framförallt inte när det relativt sällan ligger snö vid mina breddgrader. Får kolla med lokala cykelhandlaren, kanske har de några olika däck monterade så att man kan testa att cykla på dom.

Känslan att ”flyta runt” tycker jag finns med SMW också. På den punkten är de nya conti betydligt bättre!

Tillbaka
Topp