Vinterdäcket passar plötsligt inte

Carle Banale

Ny medlem
Jag har vinterdäck till min cykel som jag har använt 2-3 vintrar och alltid fått på och av utan problem, men nu får jag inte på bakdäcket. Det är som att det är för stort på ena sidan, då det inte lägger till rätta ordentligt, trots att det knappt är någon luft i slangen.
Det är på två ställen på däcket som jag har problemet och srällena är mitt emot varandra.
Min teori är att däcken har legat ner inomhus de första åren, men senaste halvåret stårr lutat mot en vägg ute i ett kallt förråd och att de har tappat formen lite. I alla fall bakdäcket för famdäcket sitter på som det ska.

Någon som vet något om detta och vad jag i så fall kan göra åt det?

Senast ändrad:
Om det är så att kanttråden blivit missformad så får du försöka att forma den rätt igen.
Är kanttråden brusten så är det bara att byta däcket.

Ibland lite nudging med eltejp funka. Har varit med om bångstyriga däck som varit för stora på vissa ställen och inte velat täta mot fälgen. Har då eltejpat runt fälg och däck på dessa ställen pumpat och sedan tagit bort eltejpen och vips så har det funkat. Min erfarenhet är dock inte ifrån vinterdäck utan ifrån bångstyriga touringdäck.

Tillbaka
Topp