Vinterförvaring av stålhojar

Peth

Aktiv medlem
Jag har för många cyklar och det senaste året har antalet tillverkade av stål ökat ganska kraftigt. I dagsläget så står flera av dessa cyklar inträngda i ett cykelskjul med samma temp och ganska precis samma luftfuktighet som utomhusluften – dvs ganska skiftande. Under bostadshuset finns en jordkällare och jag undrar nu om inte det skulle vara en bättre vinterförvaringsplats? Under vintern så är temperaturen ca 10 grader och luftfuktigheten runt 65%. Vad säger expertisen, var är det bäst att förvara fina, men inte nödvändigtvis dyra, cyklar?

Jordkällaren har dessutom fördelen att inte vara ett cykelskjul med avseende på stöldrisk.

Förvaras de inte bäst i saltbad ?

nej men jordkällaren borde väl vara rätt bra. Ev för fuktigt, men 65% låter inte som en jätte fuktig jordkällare, så killgissar att det är bättre än växlande iaf.

65% är inga problem, låter som en utmärkt förvaring. Om du kan ställa in en frostvakt och hålla tempen nån grad högre så bör relativa fuktigheten gå ner ytterligare en del, åtminstone ett vanligt förråd fungerar så, vet inte hur det blir i en jordkällare...

Förvaras de inte bäst i saltbad ?

nej men jordkällaren borde väl vara rätt bra. Ev för fuktigt, men 65% låter inte som en jätte fuktig jordkällare, så killgissar att det är bättre än växlande iaf.

65% är den optimala luftfuktigheten för cigarrer så kanske det även fungerar för stålcyklar som också är en gentelmanna sport.

Absolut inte omöjligt. Tänkvärt snarare.

Flytta ner sovrummet i krypgrunden låter som en bra temperatur och luftfuktighet för luftvägar och god sömn, så flyttar du in cyklarna i sovrummet.
Har flyttat in cyklarna i huset och bor nu i bagarstugan själv, mindre kostnader för uppvärmning och nästan 300kvm cykel förråd. :)

Jag har ställt en strippad stålram (Surly) utomhus i äkta skånskt vinterväder. Kan rapportera tillbaks om 5 år hur utvecklingen ser ut men hittills ser den ok ut.

Snabbgoogling:
"Rust only forms when conditions are right – when there is enough water and air. Iron will rust when the relative humidity in the air climbs above 50%, and steel rusts when the relative humidity reaches 80%. If your shop is unheated, iron and steel tools will also rust when the nights are cooler than the days. At dawn, the temperature of the air rises faster than dense solids and moisture condenses on the cool metal surfaces. One way to prevent rust is to change the shop environment – either heat the shop to keep the tools surfaces warm or install a dehumidifier to remove the humidity from the air "

Finns nån som skriver 70 % också så vill du vara på säkra sidan så kan man du säkra upp med en torrboll.

Hur som haver så lär du vara rejält mycket bättre än i cykel skjulet om 60 % siffran stämmer.

Det dröp av fukt från cyklarna ute i skjulet idag, så plockade in dem – det kan ju inte bli så mycket värre.
B743390B-1BE9-4AED-A7D1-917DC2295049.jpeg

7B7667CC-8A14-4407-BAF3-42DDF5AF9F3C.jpeg

A106575B-FD0C-4BC9-BACA-F5F544A559ED.jpeg

Jag vet inte om du sett det, men det finns väldigt många fartyg som är byggda i stål som till stor del förvaras i 100% fuktighet.
Fartygsplåten kan mätas i centimeter, bra stålrör till cyklar kan mätas i tiondels millimeter.
En bra redare har dessutom kontinuerligt underhåll förutom offeranoder och likfullt händer olyckor på grund av rostskador. (Se bla Betelgeuse incident= Cykelramar riskerar dessutom att rosta sönder innifrån

Fartygsplåten kan mätas i centimeter, bra stålrör till cyklar kan mätas i tiondels millimeter.
En bra redare har dessutom kontinuerligt underhåll förutom offeranoder och likfullt händer olyckor på grund av rostskador. (Se bla Betelgeuse incident= Cykelramar riskerar dessutom att rosta sönder innifrån
Man har väl linoljat rören innifrån och utsidan är lackad?! Har en 49 år gammal stålis som står ute - den har inte rostat sönder. Bakhjulet är glappt och stålfälgarna börjar bli lite rostiga, men den fungerar bra än.

Jag har på kort tid skruvat med tre identiska cyklar (samma modell och ålder) som har burit sina 30 år väldigt olika beroende på hur och var de har förvarats:

En som har förvarats inomhus, om än på västkusten. Den är tipp topp i lacken och inte tillstymmelse till rost.

En som har förvarats utomhus på västkusten. En hel del ganska ful rost och aluminiumdetaljerna hade man kunnat använda att skrämma barn med. Nåt år eller två till utomhus i saltstänket så hade den nog fått skatta åt förgängelsen.

En som har förvarats utomhus nära kusten strax utanför Umeå. Lacken är solblekt men i övrigt är den hur fin som helst. Ytterligare 30 år utomhus hade möjligen gjort lacken lite mer jämnblekt, men knappast gett någon stygg rost.

Inga av cyklarna verkar ha misskötts aktivt. Om något så är den värst åtgångna den som sades ha skötts om mest.

Jag kan förstås inte intyga hundraprocentigt vad dessa tre cyklar har varit med om innan de kom i mitt våld, men jag väljer tolkningen att luften på västkusten är betydligt mer aggressiv pga saltet än dito uppe i Västerbotten.

Köp en fuktmätare på Clas Olsson eller liknande och se hur källaren beter sig med och utan frostvakt.

Helt oskyddat stål ska hållas i en relativ luftfuktighet under 60% för att det inte ska rosta. Men det kan räcka med lite vax eller ett tunnt oljeskikt för att skydda det. Inte så praktiskt på cyklar men för verktyg fungerar det.

Jag skulle inte sova gott med så fina cyklar förvarade i en jordkällare. Och då har jag ändå rostskyddsbehandlat alla mina cyklar invändigt.

Lösningen när man har många cyklar är ju att sprida ut dem. Jag har för tillfället N+6 cyklar (enbart stål såklart) och de står utspridda lite överallt: sovrummet, köket, värmegaraget, på landstället och en hos morsan:-)

Fina och fina vet jag inte, de fina cyklarna står redan inne i huset. Men det är i alla fall både avfuktare och fuktmätare i källaren.

Tillbaka
Topp