Vinterhjälm?

siven

Ny medlem
Vinterhjälm?
nu börjar hösten komma närmre och med den lite kallare väder. Hag har funderat på om man skulle skaffa en vinterhjälm dvs en hjälm som inte ventilerar så bra som hjälmar generellt gör idag. Den bör ju dessutom hellst inte släppa in allt regn vid dåligt väder

jag har funderat på någon dirt hjälm av modell kruka de har få hål som torde vara lätta att täppa igen men de känns lite väl off style. Hjälmöverdrag känns oxå lite väl fula.

någon som har något bra tips på en bra vintehjälm eller en som är snygg och går lätt att modda till en bra vinterhjälm?

Vinterhjälm?
Jag kan förstå om du vill ha en "tät" hjälm vid regnväder men inte annars. Även vid riktigt kall väderlek är det bra om hjälmen ventilerar bort fukt (läs svett) annars blir du bara ännu kallare. Satsa på att få plats med en riktig hjälmmössa istället, garanterat varmare.

Vinterhjälm?
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Silvertejp tänkte jag föreslå men om
> hjälmöverdrag är fult, vad är då inte tejp?

Tejpa från insidan så syns det inte så väl. Brukar täppa till ventilations hålen framtill på min hjälm med tejp från insidan men lämna hålen bakåt öppna så luften har någonstans att ta vägen. Vattentätt blir det så klart inte men vill du verkligen ha det??
Kanske en bad mössa under krukan kan vara något=).

Vinterhjälm?
hjälmmössa har jag och jag har även kört med buff det funkar helt ok men jag tror det kan bli bättre. Det jag vill ha är luft mellan huvud och hjälm men jag behöver ju knappast alla ventilationshål på en hjälm som är gjord för att funka i sommarvärme vintertid för att ventilera bort svett.

Jag vill inte ha tätt men jag vill ha bort lagom mycket kylfaktor och få till lagom mycket regnskydd.

silvertejp är fult men det är egentligen inte det värsta med den det värsta är klisterresterna som är svåra att bli av med

Jag har funderat på genomskinlig packtejp men tänkte kolla om någon hade något annat bra tips framförallt på en bra hjälm för ändamålet.

Vinterhjälm?
Jag kör med min skidhjälm när det blir kallt (här kan det bli -30)
G10MBL.jpg

Vinterhjälm?
siven skrev:
> hjälmmössa har jag
+1 På hjälmhuva som är vindtät fram och ventilerar baktill :-) T

Vinterhjälm?
Rat_bike skrev:
> Själv kör jag med en "skatehjälm" på vintern.
> Att det är enkelt att fästa pannlampor och stora
> reflexer är bara en bonus.

får kanske bli det. Ser lite lustigt ut på racer bara.

såg föresten at EBH körde med hjälm med igensatta ventilationshål fram och på sidorna idag på eneco tour de skulle göra sådana hjälmar eller snap on skal till standardhjälmarna och sälja till vanligt folk.

eller så får man köpa tempokruka de har ju oftast inte så mycket ventilation :) det skulle se ut i snöslasket på fulcrossen.

Vinterhjälm?
Skär till bitar av skumgummi så att de passar i hålen, så är det enkelt att välja hur många hål du vill ha öppna för dagen.

För egen del så klarar jag mig med hjälmmössa av windstoper om det är minusgrader.

Annars tyckte jag greblleMs tips om att använda skidhjälmen vid extrema temperaturer är lysande.

Vinterhjälm?
Jag har vintercyklat många år med min vanliga välventilerade XC-hjälm (-18 som kallast), allt handlar om vad man har på sig under hjälmen. Varför komplicera något som egentligen är oerhört enkelt?

Vinterhjälm?
fredrikw skrev:
> Jag har vintercyklat många år med min vanliga
> välventilerade XC-hjälm (-18 som kallast), allt
> handlar om vad man har på sig under hjälmen.
> Varför komplicera något som egentligen är
> oerhört enkelt?

jag vill ju göra det enkelt vad kan bli enklare än att ta på sig hjälmen och köra?

Vinterhjälm?
siven skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag har vintercyklat många år med min vanliga
> > välventilerade XC-hjälm (-18 som kallast), allt
> > handlar om vad man har på sig under hjälmen.
> > Varför komplicera något som egentligen är
> > oerhört enkelt?
>
>
> jag vill ju göra det enkelt vad kan bli enklare
> än att ta på sig hjälmen och köra?

Enklast är väl att använda den hjälm man har, utan tejp, skumgummi eller andra åtgärder? Sätt på dig en tunn vindtät mössa eller en balaklava om det är riktigt kallt under hjälmen och fundera inte så mycket mer på vad du har på huvudet :)

Vinterhjälm?
siven skrev:

> såg föresten at EBH körde med hjälm med
> igensatta ventilationshål fram och på sidorna
> idag på eneco tour de skulle göra sådana
> hjälmar eller snap on skal till
> standardhjälmarna och sälja till vanligt folk.
>
> eller så får man köpa tempokruka de har ju
> oftast inte så mycket ventilation :) det skulle
> se ut i snöslasket på fulcrossen.

Ja Flera i Sky använder dem ibland. Ser ut som en vanlig Kask-hjälm utan "utstansade" ventilationshål.
Vet inte om det är någon specialvariant som Sky fått eller vad det handlar om.
Letade faktiskt nyligen efter Kask's Bambino TT-kruka och kollade samtidigt på deras andra hjälmar.
Någon hål-lös verkar inte finnas och inte heller något skal att klicka fast på den vanliga hjälmen.

Och Bambino är äntligen ute på marknaden men bara i USA än så länge. Orättvist.

Vinterhjälm?
Någon som har en vit Poc Receptor Bug som kan svara på om den lätt blir smutsig/repig och om det är lätt att få bort smutsen.

Skall inhandla en i veckan och vill helst ha en vit men det vore trist om den ser sliten ut efter några veckor.

Senast ändrad:
Vinterhjälm?
1817 skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Silvertejp tänkte jag föreslå men om
> > hjälmöverdrag är fult, vad är då inte
> tejp?
>
> Tejpa från insidan så syns det inte så väl.
> Brukar täppa till ventilations hålen framtill
> på min hjälm med tejp från insidan men lämna
> hålen bakåt öppna så luften har någonstans
> att ta vägen. Vattentätt blir det så klart inte
> men vill du verkligen ha det??
> Kanske en bad mössa under krukan kan vara
> något=).

Badmössa eller tossor man har på skorna på sjukhus t.e.x. Sjukt snyggt och inte ett dugg svettigt...
=)

Vinterhjälm?
siven skrev:
> Jag har funderat på genomskinlig packtejp men
> tänkte kolla om någon hade något annat bra tips
> framförallt på en bra hjälm för ändamålet.

Genomskinlig packtejp körde jag med tidigare och det fungerade utmärkt. släppte knappt igenom någonting överhuvudtaget eftersom jag tejpade flera lager mycket omsorgsfullt.

Vinterhjälm?
Har en dirt-potta som lamp hjälm. Frös ute på en tur, tog tejpen som jag satt rå rammen för att hindre vajerskav (ful grå tejp för rör isolering som är lätt att få bort utan kladd) och satte för hålen fram. Tejpen sitter fortfarande på hjälmen. Drar det är det bara att smacka igen hålen fram. Plus att man är lika ful hela tiden!

Tillbaka
Topp