Vinterkläder för pendling

Virginsgatan

Ny medlem
Tänkte börja köpa kläder inför min första vinter-pendling och vet inte riktigt vad jag ska köpa!

Tips på vad man behöver för att göra pendlingen till lite mindre jävlig under vintermånaderna?

Har ni några bra budgettips på antingen seperata plagg alt hela set? Hade gärna klarat mig på ca 3000kr!

Långärmad undertröja och T-shirt över räcker långt in på hösten. När det blir minusgrader drar man en tjock tröja över istället för T-shirt, och kanske ett vindtätt lager när minusgraderna blivit mer än dubbelsiffriga eller vädret är riktigt jävligt.
Jag har ett par undertröjor från Trekmates som är riktigt bra. 50/50 polyester/merino. Jag har ingen aning om var jag köpte dem...

Om de vanliga långa byxorna inte räcker drar man ett par MTB-shorts över.

En tunn mössa som skyddar öronen är ett måste.

Det svåra är händer och fötter. Jag köpte ett par Endura Luminite som verkar riktigt lovande för vargavinterväder, men den gångna vintern var så mild att de inte gick att använda. Det blev de vanliga långa hösthandskarna hela vintern igenom.
Det kommer bli skorna som blir den stora utgiften. Resten är billigt.

Japp, lager på lager och gärna något som inte är vindtätt ytterst har funkat fint för mig. Ytterst en fleecetröja (tunn variant från Adidas), under det en eller två funktionstahirtar. Ingen jacka.

På händerna monsterhandskar från Hestra, på huvudet tunn stickad mössa eller buff. På benen friluftsbyxor från Idefix TEKO.

Runt halsen en buff man kan dra upp över ansiktet i nedförsbackarna och dra ner igen när den blir fuktig/isig av andedräkten.

Prova dig fram med lager på lager. Man behöver mindre kläder än man tror. Största problemet tycker jag är händerna. Även fötter om du har lång pendlingsväg.

Vid lägre temperaturer är det bra med kläder som är vindtäta.
Kläder, ffa jacka och byxor, som är vindtäta endast på framsidan (mot fartvinden) tycker jag klarar ett större temperaturområde jmf med kläder som är helt vindtäta.

/Håkan

Köpte bibs/långbyxor på Lidl för 119:- häromveckan, kommer garanterat duga till vinterpendlingen med ett par vindtäta byxor ovanpå. De hade ngn. kollektion häromåret som var hemsk när det kom till cykelshorts men de senare har fungerat bra för mig.

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Vid lägre temperaturer är det bra med kläder
> som är vindtäta.
> Kläder, ffa jacka och byxor, som är vindtäta
> endast på framsidan (mot fartvinden) tycker jag
> klarar ett större temperaturområde jmf med
> kläder som är helt vindtäta.
>
>
> /Håkan

Instämmer. I synnerhet på knän och bröst/axlar är det skönt med lite vindskydd. I övrigt spelar det ingen större roll tycker jag.

Helt tätt behöver det inte vara heller egentligen utan bara något som tar udden av vinden.

VAR FINNS FUNKTIONEN "GÖM ALLA VINTERTRÅDAR"? JAG FÅR FINA-CYKELSÄSONGEN-UTAN-MISÄRPENDLING-MED-DÖDSIS-OCH-ISIG-SNOR MUSTASCH -ÄR-SNART-SLUT-ÅNGEST!!!

Ett budgettips är ITAB/idefixteko.se som redan nämnts i tråden. Har dock inga mer specifika råd att komma med än att en merino-tshirt/baslager är det bästa köp jag gjort för vinterpendling (har dock ej ITABs, så kan inte gå i god för just deras).

Jag har varit mycket nöjd med det grejer från Gore jag använt, vinterbibs, jacka och handskar. Vid extra kallt väder så kör jag skalhandskar från Hestra. Ett plus är att dessa prylar också är bra för längdskidåkningen. Undertill har jag varierat med underställ och ibland tunnare ulltröja beroende på temperaturer.

Ner till nollan kör jag med vintertights och överkroppen beroende på temperatur en kombination av merino-undertröja och skaljacka eller om det blir för varmt en funktionströja och skaljacka. Man får prova sig fram lite, men merinon är mitt bästa klädesköp alla kategorier.

Runt noll grader byter jag byxor till Gore Path http://www.goreapparel.co.uk/gore-b...pants/TCOUNP,default,pd.html?navid=xsellpdprp . De är så pass varma att man inte behöver ha något under förrän det kryper ner mot -5. Sen kompletterar jag med merino även där.

Fötterna är svårare. Investera i ett par bra vinterskor, det har du igen. Fel byxor eller tröja är lätt att åtgärda med fler eller färre lager. Skorna är man fast med tills man köper nya och de är inte billiga. Shimano MW-81 är en jättebra sko ner till typ -5 ungefär. Sen börjar det bli kyligt. Finns ganska många skotrådar här så du kan nog lista ut vad som duger för dig.

Och glöm inte att värma huvudet. En bra hjälmmössa är värt mycket!

- Funktionströja underst, bomull i mitten som tar upp fukt, sedan vindskal utanpå.

- Balaklava om det är riktigt kallt, annars bara en sådan tunn mössa "flint-värmare".

- Buff kring halsen

- Handskar, med fördel speciella cykelhandskar med lite gel och vattentåliga.

- Regnställ i ryggan och eventuellt hjälmöverdrag/skoöverdrag om man vill lyxa till det.

Jag köpte en blandning av sportbutikernas egna märken och GripGrab (som man hittar på många ställen också, cykelbutiker, eller se nedan)

Här några exempel på just Team Sportia som jag tycker har ganska bra utbud av sådant här:

http://www.teamsportia.se/tips-rad/cykling/utrustning/host-och-vintercykling

Senast ändrad:
Bra tips ovan tycker jag. Vilka kläder man tycker bäst om får man prova ut lite själv också beroende på väder, hur långt man har och hur fort man cyklar. Men tunna vindavvisande/ ventilerade/ vindtäta skal på överkroppen & ullunderställ i den tjocklek man själv tycker funkar på överkroppen är kanon tycker jag. På benen (ja här tvistar de lärda med stilpoliser men...) jag tycker löpartajts i kombo med långkallingar vid kallare väder är najs. Buff kring hals och ansikte +1:ar jag. På händerna hade jag förra vintern ett par neoprenhandskar i kombo med kronans ullvantar när det blev lite kallare och ännu kallare ett par Hestras nästan värsta tumhandskar, är frusen om händerna. Och fötterna, och jag är nog den enda, kronans M90 kängor när det är kallare än 10 minus. Men jag har bara 7,5 km till jobbet så de funkar och jag har hittils inte frusit om fötterna i dem, varmare än så så kör jag bara med walkingdojor med goretex.
Men som sagt, man får prova sej fram lite och köpa eftersom. Tror det blir lite fel att gå och köpa allt på en gång.

Tröja i merinoull är mitt överlägset bästa pendlingsplagg. Tar lång tid innan det luktar apa och håller temperaturen på en bra nivå. Kör skaljacka utanpå när tempen går ner. En buff är också oumbärlig. På benen, vintertights över bibsen.

Min strategi är att i möjligaste mån undvika täta skalkläder, ty goretex. Jag svettas ganska ymnigt.

Fötter: SH MT51 skor med filtsulor och yllesockor i samt neoprenöverdrag

Ben: Cykelbrallor + gärna mina gamla lite flossade Vermac-tights. De kan det här med kyla Belgarna. Vindtights (framsida) först nedåt -10. Långklasingar under gör mycket

Överkropp: Nätbrynja (vill aldrig vara utan den) + underställströja och frossad cykeljacka med Wintex på framsidan. Jackan är väldigt lätt och användbar samt ganska ful.

Huvud: Tunn hjälmmössa. Har aldrig behövt vindskydd där

Halsen: Oftast en fråga om att ventilera där. Jackans krage tar det som behöver skyddas

Händer: Jag blir ofelbart plaskblöt i handskar med membran i. Fodrade monteringshandskar från brädgården är ofta billiga och bra.

Detta koncept kör jag för pendling och turer på mellan 40 min och 3 tim och vid minusgrader.

funderar på hur långt ett par vanliga skor med skoöverdrag (neopren) räcker eg? Cyklar man så vid ett gäng plusgrader så blir fötterna svettiga. Kanske komplettera med tjockare strumpa och/eller goretex strumpa för extra värme? Kan det fungera ner till ett par minus ?

Supertramp skrev:
> VAR FINNS FUNKTIONEN "GÖM ALLA VINTERTRÅDAR"?
> JAG FÅR
> FINA-CYKELSÄSONGEN-UTAN-MISÄRPENDLING-MED-DÖDSI
> S-OCH-ISIG-SNOR MUSTASCH
> -ÄR-SNART-SLUT-ÅNGEST!!!

+1

JockeS skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > VAR FINNS FUNKTIONEN "GÖM ALLA VINTERTRÅDAR"?
>
> > JAG FÅR
> >
> FINA-CYKELSÄSONGEN-UTAN-MISÄRPENDLING-MED-DÖDSI
>
> > S-OCH-ISIG-SNOR MUSTASCH
> > -ÄR-SNART-SLUT-ÅNGEST!!!
>
> +1

+654687431634513361854131545314133817315743154315143817384134814381713154385

zinkpasta skrev:
> Ett budgettips är ITAB/idefixteko.se som redan
> nämnts i tråden. Har dock inga mer specifika
> råd att komma med än att en
> merino-tshirt/baslager är det bästa köp jag
> gjort för vinterpendling (har dock ej ITABs, så
> kan inte gå i god för just deras).

Jag har köpt lite brukskläder från ITAB. Köpte bla deras nätmerino.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17302&plats_id=1511
Rekommenderas INTE. Skitkläder som inte håller formen.

Felde skrev:
> funderar på hur långt ett par vanliga skor med
> skoöverdrag (neopren) räcker eg? Cyklar man så
> vid ett gäng plusgrader så blir fötterna
> svettiga. Kanske komplettera med tjockare strumpa
> och/eller goretex strumpa för extra värme? Kan
> det fungera ner till ett par minus ?

Beror på hur länge du ska cykla. För mig som har ungefär en halvtimme fungerar vanliga skor med en extra/tjockare socka och överdrag ner till -10 utan problem.
(när det är kallare byter jag till plattisar och vinterkängor)

Miss Lycka skrev:
> Vems form?

Min. Jag kom inte i form förän på försommaren igen...

Edit:För många mmmmmm

Senast ändrad:
Sambal Oelek skrev:
> - Funktionströja underst, bomull i mitten som tar
> upp fukt, sedan vindskal utanpå.

Byt ut bomull mot vad som helst annat, så är jag med. Bomull är det värsta man kan ha på sig vid kombinationen hög aktivitet och kyla. Blir man stående med tekniskt problem (t ex punka), så blir man garanterat rejält nedkyld med ett blött bomullsplagg på sig.

Min erfarenhet baserad ca 1,05-1,15H enkelvägs vinterpendling.

Temperaturen på vintern är bedräglig, luftfuktighet och vind gör att det inte är helt enkelt att klä sig rätt därför är min princip att man skall kunna variera och kombinera för att slippa ta med sig två uppsättningar varje dag. Jag är hyfsat varm av mig. Det är oftast lätt att man klär sig för varmt och blir kokt.

Händer
till ca 0 Neopren seglarhandskar
0 till -5 Tunna långfingrade handskar och biltemas lobstergloves(regnhandskar) för MC.
-5 till -12 Varmare långfingrade handskar och lobster gloves enl ovan.
under -12 Tar buss eller bil, kan sticka hemifrån vid -15 om jag vet att det kommer att bli
varmare.
Fötter Jag kör med SPD-SL året runt, dock med bakad iläggssula(isolerar lite på vintern)
ned till 0 Neoprenöverdrag öppen dragkedja/dubblar också som regnskydd resten av året.
0 till -5 Neoprenöverdrag öppen dragkedja, men med en latex handske/ plastpåse över tårna.
-5 till -12 Neoprenöverdrag Stängd dragkedja,latex handske/ plastpåse över tårna, kraftigare
strumpor.
Jag har provat vinterskor och blev aldrig riktigt nöjd oftast för varmt och jobbiga
att torka när de blir blöta lika med kall hemresa.

Stumpy skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> -----
> > - Funktionströja underst, bomull i mitten som
> tar
> > upp fukt, sedan vindskal utanpå.
>
> Byt ut bomull mot vad som helst annat, så är jag
> med. Bomull är det värsta man kan ha på sig vid
> kombinationen hög aktivitet och kyla. Blir man
> stående med tekniskt problem (t ex punka), så
> blir man garanterat rejält nedkyld med ett blött
> bomullsplagg på sig.

Men någonstans måste ju fukten ta vägen? :) helre i tröjan än på kroppen, också byter man den mot en torr. Den kanske hinner torka på vägen hem. Men som du säger, det beror ju på hur länge och vad man gör osv. Det är lite knepigt att klä sig rätt. Speciellt på vintern när det kan vara svinkallt på morgonen och varmt när man ska hem :) många tunna lager är bra iaf, fast inte mer än vad som behövs, man blir ju varm efter typ en kvart på hojen så det får man ta med i beräkningen :)

Här är vad jag använde förra vintern. Vid hyfsat väder använde jag underställ, tights, buff, mössa, varm tröja, "fingerlösa" vantar (med fingerdelen nedfälld), (dubbla) varma sockar och vattentäta skor. Vid lite nederbörd använde jag också skaljacka. Vid mycket nederbörd även skalbyxor, skalhandskar och skoöverdrag.

Packlistan nedan är väl valda delar av en senvintertouring genom Europa och allt funkar bra:

Beanie: Everest, synthetic fabric
Buff: Wool Buff

Shell jacket: Marmot PreCip
Shell trousers: Marmot PreCip

Shell gloves: Hestra Seam Seald Shell Mitt
Fingerless mitten: Hestra Windstopper Pullover Mitt
Liner glove: SealSkinz Merino

Warm jersey: Haglöfs, stretch fleece with zipper
Base layer long-sleeved jersey: Woolpower Crewneck 200
Base layer long johns: Woolpower Long Johns with fly 200
Short-sleeved T-shirt: IceBreaker Tech T Lite
Short tights: Biltema

High socks: Line One Active Warm Crew Terry
Warm high socks: Line One Active Warm Skiing Socks
Shoes: DZR H2O
Shoe covers: Vaude Bike Gaiter Short

Sambal Oelek skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Sambal Oelek skrev:
> >
>
> > -----
> > > - Funktionströja underst, bomull i mitten
> som
> > tar
> > > upp fukt, sedan vindskal utanpå.
> >
> > Byt ut bomull mot vad som helst annat, så är
> jag
> > med. Bomull är det värsta man kan ha på sig
> vid
> > kombinationen hög aktivitet och kyla. Blir man
> > stående med tekniskt problem (t ex punka), så
> > blir man garanterat rejält nedkyld med ett
> blött
> > bomullsplagg på sig.
>
> Men någonstans måste ju fukten ta vägen? :)
> helre i tröjan än på kroppen, också byter man
> den mot en torr. Den kanske hinner torka på
> vägen hem. Men som du säger, det beror ju på
> hur länge och vad man gör osv. Det är lite
> knepigt att klä sig rätt. Speciellt på vintern
> när det kan vara svinkallt på morgonen och varmt
> när man ska hem :) många tunna lager är bra
> iaf, fast inte mer än vad som behövs, man blir
> ju varm efter typ en kvart på hojen så det får
> man ta med i beräkningen :)

Ta bort bomullen så fortsätter fukten ut helt ur dina kläder. När jag åker skidor i fleeceväst blir ryggen ofta helt vit av frusen ånga från kroppen redan vid låg intensitet.

Felde skrev:
> funderar på hur långt ett par vanliga skor med
> skoöverdrag (neopren) räcker eg?

Funkar OK, men är för bökigt för att jag ska orka, och när det blir riktigt kallt försvinner värmen genom sulan ändå. Om man för plats med extra sula och strumpor i sommarskorna är de för stora.
Mina vinterpjuck är väsentligt större just för att riktiga strumpor ska gå in och cirkulationen ska hålla igång bättre.

Som tidigare sagt är händer och fötter problemet. För mig är det framförallt händer, men jag har inget bra råd att ge. Ska prova i vinter med fårskinnslobster (hemmagjorda) med liner i för att se om det funkar de där kallaste dagarna. Annars är mitt bästa vintertips att skaffa en airtrim. Såååå sjukt skönt att kunna blåsa på ordentligt när det är riktigt kall tutan att frysa lungorna av sig. Upplever också att jag kan klä mig mindre när jag kör med den än utan, helt logiskt förstås.

Själv säger jag bara MERINO! Bästa funktionsmaterialet alla kategorier, transporterar/andas långt bättre än vanliga funktionskläder, luktar aldrig, torkar ur ev svett på nolltid, kyler i värme och värmer i kyla. Ännu kör jag i tunnt tunnt linne, vindstopper över när jag kör iväg till jobbet vid 05:30. Vintern lite lager på lager i olika tjocklek (efter antalet köldgrader) och bara tunt goretex-skal ovanpå. Benen samma.

Händerna är väl i övrigt det stora problemet för mig, körde med vinter-cykelhanskar med liners inuti, lite kallt ändå ibland, men krabbvantar eller tummvantar går fetbort för mig, vill gärna kunna bromsa och växla utan för klumpiga grejer över händerna. Någon med bra tips utifrån mina premisser??? Avskyr att frysa om just händerna...

Körde faktisk med lundhags-kängorna i vintras, gick superbra, liners, sockor och endast fästa skosnörena i nedersta haken. Så fötterna frös inte hur kallt det än var.

Bomull går förövrigt fetbort! Vill man inte bli kokt alternativt genomfrusen vid många minus pga att svett inte kan transporteras. Så använd aldrig bomull vid någon som helst aktivitet!

Kör nu när temperaturen ligger runt +10 när man drar iväg vid 06-tiden på morgonen med tunnt merino-linne med vindstopper över, fullt tillräckligt. Snart dags för öronpuffar för min del har jag känt någon morgon. Den här årstiden är den knäppaste, 10 på morgonen och dryga 20 när man cyklar hem, har faktisk kört med knickers med långstrumpor upp till dem (skitsnyggt ;-)) , av med dem när man cyklar hem...

Rattnalle skrev:
> Barmitts är lösningen på alla kalla händer.

+1

Biltemas styrmuffar funkar också.

Zvampen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Vems form?
>
>
> Min. Jag kom inte i form förän på försommaren
> igen...
>
> Edit:För många mmmmmm

Varför svarar du ens? Miss Lycka undrar inte.

Miss Lycka mår dåligt och vill dra med sig andra i det svarta hålet med denna typ av inlägg. Mata inte.

Vindtätt fram är bra.

Jag har fastnat för Gore Bike Wear + ull under.

Kör en Phantom jacka när det är som kallast och Vista tights.

Det svåra är huvud, händer och fötter. Underhjälmenmössa, buff, tjocka sockar eller bra skor är att rekommendera.

Det finns bra exempel på goreapparel.com eller nåt

Jag har merinounderställ och enduras singletrackbyxor. Gore windstopperjacka. Om det blir kallt tar jag extra träningströja och tights under.

Shimanos vinterskor är kanon men slits lite väl snabbt (neoprenfästet runt ankeln). Xxl rear dom
Ibland för 995kr

Lobstervantar är ett måste för mig. Slet ut mina hestra och köpte ett par diadora för 300kr på xxl som funkar kanon.

Hjälmmössa och ibland rånarhuva om det är svinkallt (gores variant har jag som inte funkar så bra :)

Buff (vanlig) eller merino om det är svinkallt.

Jag kan iallafall säga vad du inte ska ha och det är jeans utan långkalsonger. Trodde jag skulle dö förra vintern när det var 20-25 sekundmeter och -25. Nu har jag fixat en"windbreaker" och ett superunderställ. Promenera i minus 25 är ok men cykla, satan vad man blir nedkyld.

Scale60 skrev:
> Jag kan iallafall säga vad du inte ska ha och det
> är jeans utan långkalsonger. Trodde jag skulle
> dö förra vintern när det var 20-25 sekundmeter
> och -25. Nu har jag fixat en"windbreaker" och ett
> superunderställ. Promenera i minus 25 är ok men
> cykla, satan vad man blir nedkyld.

Håller med, det är kallt att cykla vid den temperaturen men samtidigt en utmaning att hitta kläder som funkar. Utstyrseln vid den temperaturen vinner nog inga designpriser precis, tex täckjacka med slalombrillor och buff...raggar ju inte speciellt bra. På tal om ull, har kört med ullmax ullfrotteställ i 2 år och tvättat det 2 ggr. Nu använder jag den bara när det är kallare än typ 10 minus men jag bara hänger ut den mellan varven och tar in den och tinar upp den när jag ska använda den.

LilleNo skrev:
> Supertramp: Du får motstarta tidigt med "Visa
> dina vårdäck -15"

Jag kan inte läsa detta för jag hittade funktionen jag letade efter! :-)

Ullplagg blir fortfarande äckliga och värmer då sämre. De luktar bara inte. Det är en jäkla skillnad på värmen i rena och smutsiga raggsockar till exempel.

jag kör tunn vindjacka med två merinoullsunderställtröäjor under.
varma fingerhandske från stadium
vintercykelskor
tunn cykelmössa
balaklava om några minus
långa cykelbyxor

om riktgt jävla kallt (neråt -10 och under)

- skidglasögon ( :-) )
- fleecetreöja under också
- overshoes på skorna
- korta cykelbyxor med skidbrallor utanpå (de är ngt tjockar än mina cykelbrallor + extra skydd i grenen)

detta tar mig till jobbet, och håller i 45 min. sista fem min kan bli litet frusna ibland :-(

Tillbaka
Topp